ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Φλεβάρη 2001
Σελ. /32
Χαρακτικά Μ. Μπέκμαν στο «εργοστάσιο»

Εκθεση με χαρακτικά του Μαξ Μπέκμαν, από τη συλλογή του Μουσείου Σπρένγκελ στο Ανόβερο, φιλοξενείται στον εκθεσιακό χώρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών «το εργοστάσιο». Πρόκειται για μία σημαντική έκθεση, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο «Γκαίτε» και θα διαρκέσει έως τις 25 του Μάρτη.

Ο Μαξ Μπέκμαν χαρακτηρίστηκε συχνά ως ο μοναχικός της γερμανικής τέχνης. Αν και είναι βέβαια σωστό ότι δεν κατατάσσεται με σαφήνεια σε κάποια από τις τάσεις της εποχής του, και, επομένως, δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί εκπρόσωπος του εξπρεσιονισμού, του ρεαλισμού ή της νέας αντικειμενικότητας, δεν μπορεί ωστόσο να ισχυριστεί κανείς ότι παρέμεινε ανεπηρέαστος από την τέχνη του καιρού του. Οι επιρροές αυτές φαίνονται πιο καθαρά στο χαρακτικό του έργο: στις πρώτες του λιθογραφίες από την περίοδο 1907-1912, όπου κυριαρχούν οι έντονες αντιθέσεις ανάμεσα στο φως και στη σκιά χρώματος και οι μαλακές γραμμές μαρτυρούν πόσο κοντά βρίσκεται στους Γερμανούς ιμπρεσιονιστές (Λίμπερμαν, Σλέφογκτ, Κορίντ). Ωστόσο, αντίθετα από τους ιμπρεσιονιστές, η προσοχή του συγκεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στον άνθρωπο.

Ηδη από την αρχή του χαρακτικού του έργου, ο Μ. Μπέκμαν δείχνει την προτίμησή του για δραματικά γεγονότα, τα οποία εικονογραφεί σε σειρές. Αργότερα θα εικονογραφήσει έργα θρησκευτικού περιεχομένου, καθώς και έργα της κλασικής και σύγχρονης λογοτεχνίας.

Η χαρακτική του Μ. Μπέκμαν μπορεί να χωριστεί σε τρεις περιόδους που διαφέρουν μεταξύ τους από την άποψη του ύφους. Η πρώτη περίοδος αρχίζει με μια αυτοπροσωπογραφία του 1901, όπου ο δεκαεφτάχρονος παρουσιάζει τον εαυτό του στον κόσμο κάνοντας ένα μορφασμό που υποδηλώνει κραυγή. Είναι κάτι σαν μια αρχέγονη κραυγή που ζητά ανθρωπισμό. Στη δεύτερη φάση, το σαφώς σκληρότερο και πλουσιότερο σε αντιθέσεις ύφος του Μ. Μπέκμαν επικεντρώνεται στο θέμα «Πόλεμος», τον οποίο ο καλλιτέχνης, στρατιώτης στο βελγικό μέτωπο, βίωσε στο ίδιο του το πετσί. Και μόνο μετά το 1924, με έργα όπως «Η κωφάλαλη» ή «Ξαπλωμένο γυμνό», αλλά και κατόπιν με τους μεγάλους κύκλους «Αποκάλυψη» και «Ημέρα και όνειρο», αρχίζει η χαρακτική τεχνοτροπία του καλλιτέχνη να θυμίζει ολοένα και περισσότερο σχέδιο και να προσλαμβάνει χαρακτήρα ζωγραφικής, καθώς ο καλλιτέχνης χρωματίζει με ακουαρέλες ένα μέρος του εκάστοτε χαρακτικού κύκλου.

Πρωταγωνιστεί η ανθρώπινη μορφή

Εργο της Δ. Μαρούδα
Εργο της Δ. Μαρούδα
Εγκαινιάζεται στις 2 του Μάρτη στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος Πειραιά» (Ανδρούτσου 140, Πειραιάς), έκθεση ζωγραφικής της Δήμητρας Μαρούδα. Είναι η τέταρτη ατομική έκθεση έργων της ζωγράφου και περιλαμβάνει κυρίως μεγάλα έργα (λάδια και ακριλικά σε μουσαμά), στα οποία πρωταγωνιστεί η ανθρώπινη φιγούρα. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 του Μάρτη.

  • Είκοσι πίνακες ζωγραφικής και σχέδια, παρουσιάζει ο ζωγράφος - χαράκτης Γιώργος Μήλιος, στην έκθεση έργων του που παρουσιάζεται στην γκαλερί «3» (Φωκυλίδου 3). Τα έργα αποτελούν συνέχεια της προηγούμενης δουλιάς του ως προς τα μέσα και τις τεχνικές. Είναι διαφορετική όμως η προσπάθεια ως προς την αναζήτηση της πλαστικότητας της μορφής. Είναι μία κατάληξη σε απλές μορφές της ανθρώπινης φιγούρας και σε απλές ζωικές μορφές. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 του Μάρτη.
  • Η ανθρώπινη μορφή κυριαρχεί στα έργα που παρουσιάζει ο Ηλίας Χαρίσης στην γκαλερί «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι). Εως τις 20 του Μάρτη εκτίθενται 20 περίπου έργα τα οποία χαρακτηρίζονται από τη ρεαλιστική τους απόδοση και την εκφραστική τους διείσδυση.
  • Ταπεινά φυσικά υλικά, όπως σκουριασμένα σίδερα, πέτρες, σκοινιά και σπάγκους, παλιά υφάσματα, ξύλα ποτισμένα από την αλμύρα της θάλασσας, χρησιμοποιεί η Ειρήνη Γκόνου, στα έργα που παρουσιάζει στην γκαλερί «έκφραση» (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα). Με τα υλικά αυτά «ντύνει» τα γλυπτά της, γυναικεία κεφάλια συνήθως, τα οποία μοιάζουν σα να έρχονται από μία άλλη εποχή. Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 27/2 και θα διαρκέσει έως τις 17 του Μάρτη.
  • Πρόσφατες και παλιότερες ζωγραφιές δείχνει στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9), ο Νίκος Χουλιαράς. Τίτλος της έκθεσης «Εικόνες στο ύψος της ζωής». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 11 του Μάρτη.
Ζωγραφική Χ 2

Εργο του Γ. Ζήκα
Εργο του Γ. Ζήκα
«Ο βίος εν εκτάσει» είναι ο τίτλος της έκθεσης έργων του Μιχάλη Μανουσάκη, που φιλοξενείται έως τις 3 του Μάρτη στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» (πλατεία Κολωνακίου 20). Πρόκειται για 24 έργα μικρών και μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφισμένα με ακριλικά και κάρβουνο πάνω σε ξύλο. Ο καλλιτέχνης, χρησιμοποιώντας ξανά τη σκληρή επιφάνεια του ξύλου, μας αποκαλύπτει σκηνές δραματικές και τρυφερές παράλληλα, μέσα από το γδάρσιμο της ύλης του και τη σιωπηλή πλακάτη επιφάνεια του χρώματος. Ο Μ. Μανουσάκης καταχωρεί τις ιστορίες του ανθρώπου με τρόπο λιτό, έχοντας σκοπό να θυμίσει, να ηλεκτρίσει και να λυτρώσει τις ψυχές μας με σκηνές οικογένειας αρχετυπικές. Σημειώνουμε ότι παράλληλα με την έκθεση στην Αθήνα, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει δουλιά του στο Λονδίνο.

  • Συνεχίζεται με επιτυχία στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» στην οδό Κριεζώτου, η έκθεση έργων του Γιάννη Ζήκα. Τα λυρικά στοιχεία της έκφρασης της ελληνιστικής ζωγραφικής, ο λατρευτικός χαρακτήρας της βυζαντινής τέχνης και τα λαϊκά στοιχεία που κρατούν τη συγκίνηση απλή και ατόφια, είναι τα κύρια στοιχεία της παρουσιαζόμενης δουλιάς. Πρόκειται για έργα μικρών διαστάσεων σε χαρτιά και χαρτόνια διαφόρων ειδών, ζωγραφισμένα με σκόνες, χρώματα ανακατεμένες με πρώτες ύλες. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 του Μάρτη.
Μνήμες και αισθήματα

Στην αίθουσα τέχνης «έκφραση - γιάννα γραμματοπούλου» στην Αθήνα (Βαλαωρίτου 9α), φιλοξενείται έκθεση έργων ζωγραφικής του Βλαντιμίρ Βελίκοβιτς. Ο γιουγκοσλαβικής καταγωγής καλλιτέχνης, καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, σημειώνει: «Τα έργα μου είναι αποτέλεσμα μιας ατέλειωτης μελέτης για τα τεκταινόμενα στη μαρτυρική χώρα μου. Ολα τα έργα μιλούν γι' αυτό το θέμα. Επιδιώκω να δώσω στους πίνακές μου την αξία ενός ντοκουμέντου».

Οπως αναφέρει στον κατάλογο ο Αν. Βελτέρ, «ο Βελίκοβιτς ζωγραφίζει αδηφάγα και άδεια τοπία όπου καίγονται μύθοι και θρύλοι. Μνήμες και αισθήματα. Κρίσεις και αναθέματα. Αίσχη και δόξες... Ο ζωγράφος δεν περίμενε τις εικόνες της επικαιρότητας. Τα μοντέρνα μακελειά. Τις βομβαρδισμένες πετρελαιοπηγές. Παρακολούθησε το κουφό αντιμάμαλο του μίσους που ξεχύνεται σε κάθε σύνορο. Στα συρματοπλέγματα... Δίπλα στις εκκλησίες. Στους ναούς. Στα τζαμιά. Στα στάδια. Στα στρατόπεδα. Διάλεξε τη σύγκρουση χωρίς ψευδαίσθηση. Χωρίς διαφυγή. Κλειστό κυανό. Φραγμένη έκταση. Κλειδωμένες προοπτικές. Σφιχταγκάλιασμα της κόλασης».

Εκτός Ελλάδας

Με την εξπρεσιονιστική χειρονομία που διακρίνει τα έργα του, ο γνωστός ζωγράφος Αχιλλέας Χρηστίδης παρουσιάζει πορτρέτα, μεικτή τεχνική σε χαρτί, στην γκαλερί «Μπαντόνιον» στη Βρέμη της Γερμανίας.

  • Στο παράρτημα του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού στο Βερολίνο, παρουσιάζεται η έκθεση ζωγραφικής «Ανθη της πέτρας», του καθηγητή της ΑΣΚΤ, Γιάννη Ψυχοπαίδη. Τα εκτιθέμενα έργα έχουν πηγή έμπνευσης την ποίηση του Γιώργου Σεφέρη. Ολα τα έργα συνοδεύονται από αποσπάσματα σεφερικής ποίησης. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 του Μάρτη.
  • Στο «Ελληνικό Κέντρο», τον πολιτιστικό φορέα και πυρήνα της ελληνικής κοινότητας του Λονδίνου, εκτίθεται η φωτογραφική δημιουργία της Χρύσας Νικολέρη. Θέμα της δουλιάς της είναι «αστικά τοπία» φωτογραφημένα στις τρεις πόλεις που κινήθηκε τα δέκα τελευταία χρόνια: Νέα Υόρκη, Μόναχο και Θεσσαλονίκη.

Συνεχίζονται τα σεμινάρια τέχνης που πραγματοποιούνται στο Μουσείο Φρυσίρα (Μονής Αστερίου 3 και 7, Πλάκα). Στις 28 του Φλεβάρη (6μμ), ο Μάνος Στεφανίδης θα μιλήσει με θέμα: «Τζιότο, Μαντένια, Μπελίνι, Μικελάντζελο: Οταν η ζωγραφική προσομοιώθηκε τη ζωή και τους χαρακτήρες της». Είσοδος 2.000 δρχ. Για τους φοιτητές: 1.000 δρχ.

«Παγίδες» ονομάζεται η έκθεση έργων της Γιούλας Χατζηγεωργίου που φιλοξενείται στον εικαστικό χώρο του «Αλεκτον» (Σφακτηρίας 23, Κεραμεικός). Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της δημιουργού, η οποία θα διαρκέσει έως τις 11 του Μάρτη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ