ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Νοέμβρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΣΥΡΙΖΑ
Πορεία με «μπούσουλα» τα ζητούμενα του κεφαλαίου

Με καλλιέργεια αυταπατών περί «προοδευτικού ίχνους» επιχειρεί ο Αλ. Τσίπρας να «κουκουλώσει» την επιτάχυνση της αντιλαϊκής επίθεσης

Επιταχύνει ρυθμούς η συγκυβέρνηση προκειμένου να κλείσει η τρέχουσα φάση των αντιλαϊκών παζαριών, που θα κλειδώσει παλιά και θα φέρει και νέα αντιλαϊκά μέτρα, προκειμένου να προχωρήσουν χωρίς προσκόμματα η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, η εκταμίευση της δανειακής δόσης και οι συνολικότερες αναδιαρθρώσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο.

Χτες, συνεδρίασε το υπουργικό συμβούλιο, με τον πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα, να καλλιεργεί έως την τελευταία στιγμή αυταπάτες, χαρακτηρίζοντας «θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν υποχώρησε στα ανοιχτά ζητήματα ("νόμος Κατσέλη", 100 δόσεις, ΦΠΑ στην εκπαίδευση)»...

Επιτυχία της κυβέρνησης χαρακτήρισε και την «εκ των πραγμάτων αποσύνδεση της πρώτης αξιολόγησης από τη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών».

Οριοθετώντας τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης, έθεσε ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων εντός της βδομάδας, ώστε να δοθεί την ερχόμενη Δευτέρα το «πράσινο φως» από την Ομάδα Εργασίας του Γιούρογκρουπ (EWG) και τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) για την εκταμίευση των 10+2 δισ. ευρώ. Το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή και θα ψηφιστεί εντός της επόμενης βδομάδας.

Ο πρωθυπουργός συνέστησε στους υπουργούς επιτάχυνση στην κατεύθυνση υλοποίησης μιας σειράς αντιλαϊκών μεταρρυθμίσεων, αναγκαίων για το κεφάλαιο και την προσπάθεια ανάκαμψης της κερδοφορίας του σε τομείς όπως η δημόσια διοίκηση, το φορολογικό κ.ά. Η αχλή αοριστίας που περιβάλλει τη μεταρρυθμιστική ατζέντα επιτρέπει στην κυβέρνηση να καλλιεργεί συγχύσεις ως προς το περιεχόμενό τους και στον Αλ. Τσίπρα να υποστηρίζει πως «στόχος της είναι να αφήσει ένα ανεξίτηλο προοδευτικό ίχνος και να προχωρήσει σε μεγάλες μεταρρυθμιστικές τομές που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο επικείμενο ταξίδι του στην Τουρκία, κομπάζοντας περί «πρωταγωνιστικού ρόλου» της κυβέρνησής του στη διαπραγμάτευση ΕΕ - Τουρκίας για τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.

Με έγνοια την «επιστροφή στην κανονικότητα» της κερδοφορίας του κεφαλαίου

Την ίδια ώρα, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, σχολίασε, σχετικά με την πορεία των διαπραγματεύσεων, πως «καταγράφηκε η σημαντική πρόοδος που έχει επιτευχθεί για την εφαρμογή της συμφωνίας (...) Υπήρξε κατανόηση για τα θέματα που έθεσε ως αιχμές η ελληνική πλευρά (...) Δεν υπήρξαν επιθετικές δηλώσεις. Αντιθέτως, οι δηλώσεις των αρμοδίων ήταν σε ένα κλίμα αναγνώρισης των συγκλίσεων που έχουν επιτευχθεί».

«Το κρίσιμο τώρα είναι να βγει "λευκός καπνός" και στα θέματα που έχουν απομείνει, έτσι ώστε να δοθεί η δόση, να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση των προαπαιτούμενων και να ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση για να περάσουμε σε ένα κρίσιμο θέμα, την ελάφρυνση του χρέους (...) Οσο πιο γρήγορα γίνει, όμως, τόσο αποτελεσματικότερο θα είναι το σήμα σταθεροποίησης της οικονομίας και επιστροφής στην κανονικότητα», συμπλήρωσε, με την έγνοια του πώς η απομείωση του κρατικού χρέους θα ρίξει νερό στο μύλο της καπιταλιστικής κερδοφορίας στην Ελλάδα. Εσπευσε εξάλλου να προβάλει την εκτίμηση της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία «από το 2ο εξάμηνο του 2016 είναι εφικτή η επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς», προσπερνώντας ότι προϋπόθεση της όποιας καπιταλιστικής ανάκαμψης είναι η διατήρηση και επέκταση του πυρήνα όλων των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που προωθήθηκαν στη φάση της κρίσης.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΚΟΦΙΝ
Κόντρες και παζάρια γύρω από την «τραπεζική ένωση»

Το ζήτημα της «τραπεζικής ένωσης» και το σχέδιο δράσης της Κομισιόν για την «Ενωση Κεφαλαιαγορών» συζητήθηκαν στο πλαίσιο της χτεσινής συνεδρίασης των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ (συμβούλιο ΕΚΟΦΙΝ) στις Βρυξέλλες. Πρόκειται για κομβικά ζητήματα του ευρωενωσιακού κεφαλαίου και των μονοπωλίων, που αφορούν στις συνολικότερες διεργασίες για το μέλλον της Ευρωζώνης και της ΕΕ, για την «εμβάθυνση της ΟΝΕ», με βασικό πυλώνα τη διαμόρφωση της νέας «Λευκής Βίβλου» της λυκοσυμμαχίας, η οποία, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, θα ανακοινωθεί την άνοιξη του 2017.

Σε ό,τι αφορά την «τραπεζική ένωση», η χτεσινή συνεδρίαση του ΕΚΟΦΙΝ επικεντρώθηκε στη σύσταση και λειτουργία, από το Γενάρη του 2016, του «ενιαίου ταμείου εξυγίανσης» (SRF) των τραπεζών της ΕΕ. Προβλέπεται η σταδιακή ανάπτυξή του σε διάστημα 7 ετών. Τα συνολικά κεφάλαια προδιαγράφονται να φτάσουν στα 55 δισ. ευρώ, ενώ θα εισφερθούν τμηματικά (μέχρι το 2022) από τις ευρωπαϊκές τράπεζες. Την ίδια ώρα, γύρω από τη χρηματοδότηση του ταμείου εκδηλώνονται αντιθέσεις ανάμεσα στις κυβερνήσεις της Ευρωζώνης, για λογαριασμό βέβαια και των τραπεζικών ομίλων του ζωτικού χώρου τους, οι οποίοι καλούνται να συμβάλουν στο «κοινό ταμείο» διάσωσης των τραπεζών, ανάλογα με το μέγεθος του ενεργητικού τους και με άλλα κριτήρια. Σε αυτό το πλαίσιο, το «ενιαίο ταμείο», τουλάχιστον στην πρώτη περίοδο της λειτουργίας του, δε θα είναι σε θέση να καλύψει το κόστος της διάσωσης σε περίπτωση σημαντικού «προβλήματος» σε κάποια από τις τράπεζες της Ευρωζώνης.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του αντιπροέδρου της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, ο οποίος προσερχόμενος στη χτεσινή συνεδρίαση σημείωσε ότι «η χρηματοδότηση - γέφυρα για το ενιαίο ταμείο εξυγίανσης είναι ένα από τα θέματα στα οποία πρέπει να σημειώσουμε πρόοδο». Πρόσθεσε ότι το ταμείο «χρειάζεται να αρχίσει να λειτουργεί σε ένα αξιόπιστο πλαίσιο, προκειμένου να μην υπάρχει κανένα ζήτημα για τη χρηματοδοτική δυνατότητά του».

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, εξέφρασε την ελπίδα για την επίτευξη ενός συμβιβασμού.

Να σημειωθεί ότι Κομισιόν και Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα επιδιώκουν τη «χρηματοδότηση - γέφυρα» μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM). Από την πλευρά της, η γερμανική κυβέρνηση αντιτίθεται σε αυτό, υποστηρίζοντας ότι η συνθήκη που διέπει τον ESM αφορά μόνο τη χρηματοδότηση κρατών, όπως δηλαδή συμβαίνει στην περίπτωση του ελληνικού κράτους. Είναι φανερό ότι η ενδοαστική διαπάλη και οι ανταγωνισμοί αφορούν στο ζήτημα του επιμερισμού χασούρας και τους κινδύνους από τυχόν κραδασμούς και «κανόνια» στις τράπεζες της Ευρωζώνης.

Σύμφωνα με αξιωματούχο της Ευρωζώνης, ο «συμβιβασμός» ενδέχεται να επιτευχθεί στις «πιστωτικές γραμμές» που θα χορηγήσουν τα κράτη της Ευρωζώνης προς το λεγόμενο «ενιαίο ταμείο» διάσωσης των τραπεζών. Στη συνέχεια, ενδεχομένως από το β' εξάμηνο του 2016, θα αναλάβει δράση ο ESM, αφού βέβαια επιτευχθεί συμφωνία για την αλλαγή της συνθήκης που τον διέπει. Σε κάθε περίπτωση, τα σπασμένα, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, φορτώνονται στους κρατικούς προϋπολογισμούς και βέβαια στις πλάτες των λαών.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα κράτη - μέλη συμφώνησαν πως το εν λόγω ταμείο θα χρηματοδοτηθεί αρχικά από εθνικές πιστωτικές γραμμές, ενώ οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη «χρηματοδότηση - γέφυρα» αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την επόμενη συνεδρίαση.

Παράλληλα με την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης, αναφέρεται ότι «αποτελεί μείζονα προτεραιότητα ηΕνωση Κεφαλαιαγορών». Αυτή, με τη σειρά της, πρόκειται να μεταβάλει τους όρους χρηματοδότησης και άντλησης κεφαλαίων ανάμεσα στους επιχειρηματικούς ομίλους της ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, η διαμόρφωση της «Ενωσης Κεφαλαιαγορών» φαίνεται να πηγαίνει σε επόμενη φάση, καθώς προϋποθέτει τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης «τραπεζικής ένωσης».

Συνυπολογισμός της «προσφυγικής κρίσης» στην εξέταση των προϋπολογισμών

Η Κομισιόν παρουσίασε, επίσης, τη γνωμοδότησή της για την «προσφυγική κρίση», αναφέροντας ότι αποτελεί «εξαιρετική περίσταση» και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις στην οικονομία των κρατών - μελών στην εξέταση των προσχεδίων των κρατικών προϋπολογισμών.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Κομισιόν θα συμπεριλάβει στις γνωμοδοτήσεις της για τη συμμόρφωση των κρατών - μελών με το Σύμφωνο Σταθερότητας τις πραγματικές δαπάνες για την αντιμετώπιση του Προσφυγικού το 2015 και το 2016, με μέτρο σύγκρισης τους προϋπολογισμούς του 2014. Ο Β. Ντομπρόβσκις ανέφερε ότι θα εξεταστεί η κάθε περίπτωση ξεχωριστά, μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου κράτους και εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχει αύξηση των δαπανών που συνδέεται με το Προσφυγικό, θα ισχύσει η πρόβλεψη για ευελιξία του Συμφώνου Σταθερότητας«λόγω ασυνήθιστων γεγονότων εκτός του ελέγχου του συγκεκριμένου κράτους - μέλους».

ΒΟΥΛΗ
Προς επικύρωση 12 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου

Με τις ψήφους των κομμάτων της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εγκρίθηκε χτες από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο της κυβέρνησης με το οποίο φέρνει προς επικύρωση 12 Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ), οι οποίες βέβαια έχουν ήδη εφαρμοστεί... Για να έχει φυσικά κάποιος μια πραγματική εικόνα, στη... βιομηχανία ΠΝΠ της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, θα πρέπει να προσθέσει και τις εξίσου απαράδεκτες διαδικασίες του «κατεπείγοντος» και του «επείγοντος» που έχει κάνει «ψωμοτύρι» στη Βουλή για να περνά με συνοπτικές διαδικασίες τα αντιλαϊκά νομοσχέδια που προωθεί για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Αναλυτικότερα, οι 5 πρώτες ΠΝΠ αφορούν κυβερνητικές αποφάσεις για τους «κεφαλαιακούς ελέγχους» («capital controls»). Η έκτη αφορά την επείγουσα ρύθμιση αναγκών που προέκυψαν «από ακραία καιρικά φαινόμενα στον Εβρο». Η 7η ΠΝΠ ρύθμισε το υπηρεσιακό και μισθολογικό καθεστώς του αρχηγού ΓΕΕΘΑ «σε περίπτωση επιλογής του ως προέδρου της Στρατιωτικής Επιτροπής του Οργανισμού του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ), ή της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Η 8η ΠΝΠ αφορά την εξουσιοδότηση που δόθηκε στον υπουργό Επικρατείας να συνάπτει συμφωνίες ναύλωσης πλοίων για τη μεταφορά προσφύγων, η 9η αφορά ρυθμίσεις για τη λειτουργία των ΟΤΑ μετά το στράγγισμα των αποθεματικών τους. Η 10η ρύθμισε θέματα όπως μεταφορά μαθητών, πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών κ.ά. Με την 11η δινόταν παράταση για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών (ΟΔΙΕ) μέχρι την ιδιωτικοποίησή του (πριν από δύο βδομάδες πέρασε ο νόμος της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΟΔΙΕ, εγκαινιάζοντας και επισήμως το μπαράζ ιδιωτικοποιήσεων που έχει προγραμματίσει). Στη 12η ΠΝΠ περιλαμβάνονταν θέματα που αφορούσαν από τις λεγόμενες «κοινωνικές δομές αντιμετώπισης της φτώχειας», δηλαδή τα γνωστά προγράμματα - ψίχουλα για τη διαχείριση της ακραίας φτώχειας, μέχρι ρυθμίσεις για τη λειτουργία των ΚΤΕΟ.

Κοροϊδεύουν...

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Βέττας, ισχυρίστηκε προκλητικά ότι οι ΠΝΠ της σημερινής κυβέρνησης... είναι καλύτερες από αυτές των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ γιατί έχουν άλλα «ποιοτικά χαρακτηριστικά», λέγοντας (σε μια πλήρη διαστρέβλωση της πραγματικότητας!) ότι «είναι άλλο να νομοθετείς με ΠΝΠ τη μεταφορά των ταμειακών διαθεσίμων των ΟΤΑ, όσο δυσάρεστη κι αν είναι, για να πληρωθούν επείγουσες ανάγκες, μισθοί και συντάξεις του λαού και όχι για ανάγκες χρέους»!

Τα άλλα κόμματα της αστικής διαχείρισης καταψήφισαν το νομοσχέδιο καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για... έλλειψη δημοκρατίας, όταν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ είχαν και αυτοί χρησιμοποιήσει κατά κόρον τις ίδιες απαράδεκτες πρακτικές.

Από το ΚΚΕ, ο βουλευτής Χρ. Κατσώτης, αφού κατήγγειλε τη διαδικασία των ΠΝΠ, επισήμανε: «Είναι γνωστά πράγματα, και οι δώδεκα Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, που πολλά θα μπορούσε να πει κανείς. Βέβαια, εδώ οι ρόλοι έχουν αλλάξει. Εκεί που κατηγορούσατε εσείς την προηγούμενη κυβέρνηση για τις ΠΝΠ, τώρα έχουμε αλλαγή ρόλων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ