«Νέα πορεία δημοσιονομικής προσαρμογής», αντί προστίμων, πρότεινε για Ισπανία και Πορτογαλία η Κομισιόν - «Απογοήτευση» εκφράζει ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ
Eurokinissi |
Στην ανακοίνωσή της, βέβαια, η Κομισιόν επισημαίνει ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο «δε δεσμεύεται από τη σύσταση της Επιτροπής, αλλά μπορεί να αυξήσει το πρόστιμο έως το 0,2% του ΑΕΠ σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ», ενώ και η ίδια θέτει δεσμευτικά χρονικά όρια για τη δημοσιονομική προσαρμογή και των δύο χωρών.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Β. Ντομπρόβσκις, επισήμανε ότι για την έκδοση της πρότασης λήφθηκε υπόψη, εκτός από τις ενστάσεις των δύο κρατών, η δυσχερής οικονομική συγκυρία και έκρινε πως η επιβολή προστίμων θα δημιουργούσε περαιτέρω εμπόδια στην εύθραυστη ανάκαμψη των δύο χωρών.
Οπως αναφέρει και η σχετική ανακοίνωση, η Επιτροπή, «αναγνωρίζοντας τα αιτιολογημένα αιτήματα» των δύο χωρών (για τις «ειδικές οικονομικές περιστάσεις»), «τις προκλήσεις του οικονομικού περιβάλλοντος, τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες και των δύο χωρών και τις δεσμεύσεις συμμόρφωσής τους με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης», προτείνει για τη μεν Πορτογαλία περιορισμό του ελλείμματός της μέσα στο τρέχον έτος και για την Ισπανία το αργότερο μέχρι το 2018.
Ταυτόχρονα, και οι δύο χώρες θα πρέπει το αργότερο μέχρι τις 15 Οκτώβρη να λάβουν τις απαιτούμενες αποφάσεις και να τις κοινοποιήσουν στην Επιτροπή.
Ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, βάζοντας και την πολιτική παράμετρο, επισήμανε ότι η επιβολή κυρώσεων ακόμη και συμβολικού χαρακτήρα δεν θα είχε θετικά αποτελέσματα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που οι πολίτες αμφισβητούν το θεσμικό οικοδόμημα της ΕΕ. Πρόσθεσε ότι η απόφαση της Επιτροπής είναι σύμφωνη με τους κανόνες και είπε πως είναι «οικονομικά και πολιτικά η πιο σωστή και έξυπνη».
Υπενθυμίζεται ότι για την Πορτογαλία είχε οριστεί στόχος μείωσης του ελλείμματος κάτω του 3% πέρυσι, ωστόσο αυτό έφθασε τελικά στο 4,4% του ΑΕΠ. Την ίδια στιγμή, η Επιτροπή δεν θεωρούσε επαρκή τη φετινή δημοσιονομική προσαρμογή για μείωση του ελλείμματος στο 2,7% του ΑΕΠ, ζητώντας επιπλέον μέτρα για τη μείωση κατά 0,25%, έτσι ώστε να περιοριστεί στο 2,5% του ΑΕΠ.
Για την Ισπανία, παρά το γεγονός ότι το έλλειμμά της θα κινηθεί μεταξύ του 4,1% και 4,7%, αποφασίστηκε να δοθεί παράταση δύο ετών για τον περιορισμό του κάτω του 3%, γιατί, όπως είπε ο Π. Μοσκοβισί, «μια απότομη προσαρμογή ύψους 1,3% - 2% σε ένα χρόνο θα ήταν πολύ υψηλή και θα κόστιζε σε ανάπτυξη, ενώ λόγω της έλλειψης της πλειοψηφίας στο Κοινοβούλιο θα ήταν αδύνατο να εφαρμοστεί». Υπ' αυτό το σκεπτικό η Επιτροπή πρότεινε τη λήψη μέτρων 0,5% του ΑΕΠ το 2017 και το 2018.
Ενδεικτική των ενδοκαπιταλιστικών αντιθέσεων είναι η αντίδραση του προέδρου του Γιούρογκρουπ, Γ. Ντάισελμπλουμ, ο οποίος εξέφρασε την «απογοήτευσή» του για την πρόταση της Κομισιόν να ακυρωθεί η επιβολή προστίμων σε Ισπανία και Πορτογαλία. Σε ανακοίνωσή του ανέφερε συγκεκριμένα: «Είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι δεν θα ληφθούν μέτρα μετά τη διαπίστωση ότι η Ισπανία και η Πορτογαλία δεν έλαβαν αποτελεσματική δράση για την εξυγίανση των προϋπολογισμών τους».
«Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο το ότι παρά τις προσπάθειες που έχουν ήδη γίνει, η Ισπανία και η Πορτογαλία κινδυνεύουν ακόμα», τόνισε, ενώ πρόσθεσε ότι θα περιμένει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποσαφηνίσει την πρότασή της και να συζητήσει το θέμα με άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Στο μεταξύ, σοβαρές αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του «ευρωπαϊκού εγχειρήματος» εκφράζονται σε ανάλυση του οίκου αξιολόγησης «Standard & Poor's», καθώς, όπως αναφέρει, η ΕΕ υπό τη σημερινή της μορφή είναι ασταθής.
Οπως λέει χαρακτηριστικά, «η ΕΕ, έτσι όπως δημιουργήθηκε και λειτουργεί σήμερα, δεν ενσωματώνει με συνεκτικό τρόπο τις διαφορετικές διαστάσεις του εθνικού κράτους με αποτέλεσμα να μην είναι βιώσιμη στη σημερινή της μορφή». Υποστηρίζει ακόμη πως η ΕΕ είτε θα πρέπει να επιστρέψει πίσω στα κράτη - μέλη της μέρος της εθνικής τους κυριαρχίας που παραχώρησαν κατά το προηγούμενο διάστημα, είτε, αντίθετα, να προχωρήσει με πιο γοργά και σταθερά βήματα προς την πολιτική και οικονομική ολοκλήρωση.
Την ίδια ώρα, στην Ιρλανδία, η Κεντρική Τράπεζα της χώρας αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις της για το ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης το 2016 και το 2017, επικαλούμενη την αβεβαιότητα που προκάλεσε η ψήφος υπέρ του Brexit και προειδοποιώντας για χειρότερες συνέπειες εάν η αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ γίνει με δυσμενείς όρους.
Συγκεκριμένα, η Τράπεζα αναμένει το ΑΕΠ να αυξηθεί κατά 4,9% το 2016 (από 5,1% στην πρόβλεψή της πριν από τρεις μήνες) και κατά 3,6% το 2017 (από 4,2%), ενώ επισημαίνει ότι η φύση και το μέγεθος του τελικού οικονομικού αντίκτυπου θα αντανακλούν την έκταση στην οποία οι συμφωνίες για την έξοδο της Βρετανίας θα επιφέρουν αλλαγές στην ελεύθερη διακίνηση των αγαθών.
Τέλος, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, η Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) διατήρησε αμετάβλητα τα επιτόκια στο επίπεδο του 0,25% με 0,5%, τονίζοντας πως βλέπει μειωμένα τα ρίσκα για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αμερικανικής οικονομίας.
Στην ανακοίνωσή της αναφέρει πως η οικονομία αναπτύχθηκε τον Ιούνη με μέτριο ρυθμό, η απασχόληση ανακάμπτει, ενώ αναπτύσσονται και οι καταναλωτικές δαπάνες.
Επίσης, η Fed αναφέρει ότι παρακολουθεί προσεκτικά τις παγκόσμιες οικονομικές και χρηματοπιστωτικές εξελίξεις, ωστόσο σημειώνει ότι «τα βραχυπρόθεσμα ρίσκα για την μελλοντική πορεία (σ.σ. της οικονομίας των ΗΠΑ) έχουν υποχωρήσει».
Για «ευνοϊκότερο οικονομικό κλίμα» που έχει διαμορφωθεί στη χώρα μετά το κλείσιμο της πρώτης «αξιολόγησης», έκανε λόγο χτες ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, σημειώνοντας ότι αυτό εκφράζεται και από το έντονο ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για συμμετοχή στα προγράμματα του ΕΣΠΑ και «προσπερνώντας» βέβαια το παραπέρα τσάκισμα του λαού που ήταν η προϋπόθεση για αυτό το κλείσιμο της «αξιολόγησης»...
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε μαζί με τον υφυπουργό Οικονομίας, Αλ. Χαρίτση, και άλλα στελέχη του υπουργείου, ο Γ. Σταθάκης παρουσίασε την πορεία εκτέλεσης των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και των προσκλήσεων που έχουν ξεκινήσει ή αναμένονται να ξεκινήσουν στο αμέσως επόμενο διάστημα στο πλαίσιο του προγράμματος. Οπως είπε, επιδίωξη της κυβέρνησης είναι «να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα ιδιωτική, επιχειρήσεων, νέων επιχειρηματιών, νέων επιστημόνων, προκειμένου να κινηθεί η οικονομία προς την επιθυμητή κατεύθυνση, αυτή της ανάκαμψης».
Ταυτόχρονα, ο Αλ. Χαρίτσης προσπάθησε να προσδώσει μια αταξική διάσταση στη φιλοσοφία των αντίστοιχων προγραμμάτων στήριξης του κεφαλαίου, ισχυριζόμενος ότι το νέο ΕΣΠΑ σχεδιάζεται ώστε «να υπηρετήσει την κοινωνία και το στόχο της δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης, όχι πια τη δημιουργία και συντήρηση πελατειακών δικτύων». Πρόσθεσε ακόμη ότι κατά τη νέα προγραμματική περίοδο υπάρχει πλάι στον αναπτυξιακό πυλώνα κι ένας «κοινωνικός πυλώνας», αφού, όπως είπε χαρακτηριστικά, «οι δράσεις κοινωνικής πολιτικής είναι αλληλένδετες με το είδος της ανάπτυξης που επιδιώκουμε». Στην πραγματικότητα, βέβαια, οι «δράσεις κοινωνικής πολιτικής», εκτός από άλλη μια μορφή «επιδότησης» του κεφαλαίου, αποτελούν ορισμένα προγράμματα - «ασπιρίνες», για τη διαχείριση της ακραίας φτώχειας που οξύνει η αντιλαϊκή πολιτική και των τεράστιων προβλημάτων που δημιουργεί η τεράστια περικοπή κρατικών κονδυλίων για την κάλυψη λαϊκών αναγκών.
Από το πρόγραμμα επιχειρηματικότητας (ΕΠΑνΕΚ), επισημάνθηκε ότι υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον και η αξιολόγηση των προτάσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη, ενώ εντός του έτους θα ξεκινήσει η χρηματοδότηση των σχεδίων. Στον τομέα του περιβάλλοντος, σημαντικότερη δράση είναι η χρηματοδότηση έργων διαχείρισης αστικών αποβλήτων, με συνολική δημόσια δαπάνη στα 273 εκατ. ευρώ. Στον ίδιο πυλώνα αναμένονται σύντομα και νέες προσκλήσεις, με πιο «κρίσιμη», σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, τη σύζευξη της επιχειρηματικότητας με την ερευνητική δραστηριότητα που διεξάγεται στη χώρα, με συνολικό προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ. Εξίσου υψηλή είναι και η οικονομική ενίσχυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων, η οποία φτάνει τα 240 εκατ. ευρώ, ενώ κονδύλια για την «αντιμετώπιση» (βλ. ανακύκλωση) της ανεργίας, ύψους 140 εκατ. ευρώ, προορίζονται για τον ΟΑΕΔ, 216 εκατ. για προσλήψεις αναπληρωτών στα σχολεία και 175 εκατ. για τη λειτουργία των παιδικών σταθμών.
Τη σύσταση Επιτροπής Εργασίας που θα αποτελείται από στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τοπικούς παράγοντες και φορείς της Δυτικής Μακεδονίας για την επεξεργασία προτάσεων οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής στη «μεταλιγνιτική εποχή» πρότεινε ο αρμόδιος υπουργός, Π. Σκουρλέτης, σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη, για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Στη σύσκεψη, εκτός του υπουργού, συμμετείχαν επίσης ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Εμ. Παναγιωτάκης, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Θ. Καρυπίδης, βουλευτές και δήμαρχοι της περιοχής.
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, κατά τη διάρκειά της θίχτηκαν πολλά ζητήματα που σχετίζονται με τα προβλήματα που αναμένεται να εμφανιστούν στην περιοχή στο μέλλον, με τη σταδιακή μείωση της χρήσης του λιγνίτη.
Η Ελλάδα, ακολουθώντας τους περιορισμούς που επιβάλλει η ΕΕ στη χρήση λιγνίτη και τη σταδιακή κατάργησή του, στο όνομα πάντα της προστασίας του περιβάλλοντος, μειώνει κάθε χρόνο ολοένα και περισσότερο τη χρήση ενός εγχώριου ενεργειακού ορυκτού που επί δεκαετίες πρόσφερε φθηνή ηλεκτρική ενέργεια και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Την ίδια στιγμή, ενισχύονται οι εισαγωγές του «πράσινου» φυσικού αερίου και LNG, όπως και η χρήση φωτοβολταϊκών και άλλων τεχνολογιών ΑΠΕ που αυξάνουν ακόμη περισσότερο την εξάρτηση από τις εισαγωγές Ενέργειας και εκτοξεύουν το ενεργειακό κόστος για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους μικρούς ΕΒΕ και αγρότες.