ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινητή τηλεφωνία εναντίον αρχαίας ακρόπολης!

Η κυβερνητική πολιτική «προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», παρουσίασε ένα ακόμη «επίτευγμά» της: η εταιρία κινητής τηλεφωνίας «Πάναφον» κατέστρεψε αρχαία ακρόπολη - κηρυγμένη ως αρχαιολογικός χώρος - για να στήσει εκεί την κεραία και τις παρελκόμενες εγκαταστάσεις της!

Το πρωτοφανές (;) αυτό έγκλημα συνέβη στο ύψωμα Καλογερίτσα ή Καστρί του δημοτικού διαμερίσματος Θεριακησίου του Δήμου Αγ. Δημητρίου νομού Ιωαννίνων. Οπως προκύπτει από την προχτεσινή συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, η αρχαία πόλη που βρίσκεται στο ύψωμα αποτελείται από το, ορατό, τείχος της, λείψανα αρχαίων οικιών, δρόμων, τύμβους, νεκροταφεία και άλλες αρχαιότητες.

Η καταστροφή διαπιστώθηκε από την τοπική Εφορία Αρχαιοτήτων (5/2000). Η εταιρία άνοιξε δρόμο για να φτάσει στην κορυφή περνώντας μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο και καταστρέφοντας το τείχος και άλλες αρχαιότητες. Το τείχος σχεδόν «αποτελειώθηκε» από το πλάτωμα που δημιούργησε η εταιρία για να στήσει κοντέινερ!

Στη συζήτηση του ΚΑΣ αποκαλύφθηκε ότι ο χώρος νοικιάστηκε στην εταιρία από το δήμο, ο οποίος όμως λέει ότι η εταιρία έπρεπε να πάρει άδεια και από όλες τις αρμόδιες αρχές, πράγμα που δεν έκανε. Η Εφορία Αρχαιοτήτων ήδη προχώρησε σε μηνύσεις κατά της εταιρίας και η υπόθεση πήρε δικαστικό δρόμο, ενώ παράλληλα η Εφορία προτείνει να ενεργοποιηθεί και η νόμιμη δυνατότητα του δημοσίου για απαίτηση αποζημιώσεων λόγω καταστροφής αρχαιοτήτων. Το ΚΑΣ από την πλευρά του προχώρησε στη σύσταση επιτροπής για την εκτίμηση των ζημιών.

Σε νέο «σκηνικό» το ελληνικό τραγούδι

Οι μεγάλες αλλαγές - εξαγορές και συγχωνεύσεις - στην κορυφή των δισκογραφικών εταιριών, τα νέα προϊόντα εγγραφής και διακίνησης της μουσικής, η δυνατότητα πρόσβασης στο διεθνές ρεπερτόριο μέσω Ιντερνετ και πολλές άλλες οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις, συνθέτουν το νέο σκηνικό, στο οποίο λειτουργεί και το ελληνικό τραγούδι. Οι εξελίξεις θέτουν σε νέα βάση τη σχέση των εκφραστών του τραγουδιού και των ακροατών με τη μουσική παραγωγή, ενώ ιδιαίτερα επηρεάζουν, τόσο τη διακίνηση, όσο και την ίδια τη δημιουργία.

Αποσκοπώντας σ' ένα σχετικό διάλογο, η Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας πραγματοποίησε προχτές ημερίδα με θέμα «Προβλήματα και προοπτικές του ελληνικού τραγουδιού στην εποχή της παγκοσμιοποίησης». Την έναρξη κήρυξε ο πρόεδρος της Βουλής, Απ. Κακλαμάνης, σημειώνοντας πως «η μεγάλη μάχη, σήμερα, σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι αυτή του πολιτισμού, από την οποία θα κριθεί το μέλλον της ανθρωπότητας και κάθε λαού».

«Εχουμε πολύ μεγάλα προβλήματα στον τομέα ασφάλισής μας, υψηλότατο ποσοστό ανεργίας, προβλήματα και σε άλλους τομείς που σχετίζονται με τα εργασιακά μας ζητήματα», είπε από μέρους της ΕΤΕ ο Δημήτρης Κοντογιάννης, σημειώνοντας πως «υπάρχουν ζητήματα που ξεπερνούν τα κλαδικά μας προβλήματα. Το σημαντικότερο ίσως είναι η επιβίωση του ελληνικού τραγουδιού στο νέο διεθνές περιβάλλον που δημιουργούν η λεγόμενη παγκοσμιοποίηση της οικονομίας και η τάση εξαγορών και συγχωνεύσεων των δισκογραφικών εταιριών. Οι φορείς των καλλιτεχνών πρέπει να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις στα ερωτήματα που γεννά αυτή η νέα πραγματικότητα, η οποία απειλεί άμεσα τον εθνικό μας πολιτισμό... Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οδηγούμαστε σε μια σχεδιασμένη επίθεση επιβολής άλλων προτύπων ζωής. Να γίνουμε πολίτες παθητικοί καταναλωτές υποτιθέμενων πολιτιστικών προϊόντων που δε θα έχουμε γνώμη, κρίση και συνεπώς θα είμαστε ανίκανοι να αντισταθούμε στην επιβολή προτύπων που εξυπηρετούν εμπορικούς στόχους και άλλες πολιτικές επιδιώξεις».

Στη διαχρονική πορεία του ελληνικού τραγουδιού αναφέρθηκε ο εθνομουσικολόγος Λάμπρος Λιάβας, υπογραμμίζοντας τη μετατροπή του σήμερα σε καταναλωτικό προϊόν και τις επιδιώξεις της εξουσίας να το ελέγξει. Στην ημερίδα παραβρέθηκαν πολλοί τραγουδιστές, εκπρόσωποι φορέων και κομμάτων, ενώ μίλησαν και οι Γιώργος Κοντογιάννης και Κώστας Ζουράρις.

Εικόνες της Ελλάδας ( 1904-1939)

Στο ωραιότερο και πιο πολύμορφων εκθεμάτων μουσείο της χώρας, στο Μουσείο Μπενάκη, χτες το βράδυ εγκαινιάστηκε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ατμοσφαιρικά στημένη έκθεση, η οποία αποδεικνύει την ομορφιά της ασπρόμαυρης φωτογραφίας. Τίτλος της «Waldemar Deonna - Paul Collart. Δύο Ελβετοί αρχαιολόγοι φωτογραφίζουν την Ελλάδα (1904-1939)» και περιλαμβάνει 210 περίπου ασπρόμαυρες φωτογραφίες, εμφανισμένες από τα πρωτότυπα αρνητικά και συνοδευόμενες με υπομνηματισμούς και επεξηγηματικούς πίνακες, ώστε ο επισκέπτης να γνωρίσει τη χαμένη, σήμερα, ομορφιά της Ελλάδας (από τη Βόρεια Ελλάδα έως την Κρήτη), της υπαίθρου, των μνημείων και των ανθρώπων της στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα.

Η έκθεση οργανώθηκε από την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή, σε συνεργασία με το Μουσείο Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης (παραχώρησε τις περισσότερες φωτογραφίες), υπό την αιγίδα της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, αφού οι Βάλντεμαρ Ντεόνα και Πολ Κολάρ, εργάστηκαν στην Ελλάδα ως μέλη της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής, καθώς μέχρι το 1964 -οπότε ιδρύθηκε η Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή- οι Ελβετοί αρχαιολόγοι διεξήγαγαν έρευνες στη χώρα μας μόνον ως φιλοξενούμενοι άλλων σχολών. Ο Βάλντεμαρ Ντεόνα υπήρξε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και δάσκαλος του Πολ Κολάρ. Ο πρώτος φωτογράφισε τους αρχαιολογικούς χώρους, την ύπαιθρο και τους ανθρώπους της Ελλάδας από το 1904, ενώ ο δεύτερος από το 1925 μέχρι το 1939.

Για την αξία των φωτογραφιών των δύο Ελβετών αρχαιολόγων, οι οποίοι λάτρευαν την Ελλάδα, μίλησαν σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου Μπενάκη, Μαρίνος Γερουλάνος, η Γιώτα Μπαντίνου (μεταφράστρια των κειμένων της έκδοσης και του cd-rom, που συνοδεύουν την έκθεση) και ο Πιερ Ντικρέ, διευθυντής της Ελβετικής Αρχαιολογικής Σχολής, η οποία, σημειωτέον, στα πλαίσια της έκθεσης, σήμερα (6.30μμ) στη «Στοά του Βιβλίου» θα κάνει δημόσιο απολογισμό του 46χρονου ανασκαφικού έργου της στην Ερέτρια.

Σε πρώτο πλάνο

Με το βλέμμα στραμμένο σε ένα διεκδικητικό και δημιουργικό σωματείο, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ) βγαίνει δυναμικά από μια περίοδο στασιμότητας, προγραμματίζοντας ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, συζητήσεις, αλλά και διεκδικώντας τα δικαιώματα των κινηματογραφιστών. Η ΕΕΣ, μετά από καταγγελίες μελών της, για αυθαίρετη αλλαγή του ισχύοντος καθεστώτος απόδοσης των Πνευματικών Δικαιωμάτων στους δημιουργούς από την ΕΡΤ, κινητοποιήθηκε, συναντήθηκε με νομικούς και οικονομικούς συμβούλους της ΕΡΤ και με τη διοίκηση του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων Σκηνοθετών - Σεναριογράφων «ΑΘΗΝΑ». Η ΕΡΤ - ΑΕ μονομερώς και αυθαίρετα προσπαθεί να αναιρέσει τη μέχρι τώρα θετική στάση της στο θέμα των Πνευματικών Δικαιωμάτων. Παρότι σαν κρατικός φορέας οφείλει να εφαρμόζει τους νόμους και ενώ η ίδια κερδίζει πολλαπλάσια από τις επαναλήψεις των έργων, προσπαθεί να μειώσει το πνευματικό δικαίωμα. Σύμφωνα με το Ν. 2121/93 οφείλει στο δημιουργό για την πρώτη επανάληψη το 50% της συνολικής αρχικής αμοιβής και το 20% για όλες τις επόμενες. Για το μεγάλο αυτό θέμα, η Γενική Συνέλευση της ΕΕΣ αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής προσωπικοτήτων για την προβολή του θέματος. Επίσης να ενημερώσει τον πολιτικό κόσμο, τον οπτικοακουστικό χώρο, τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς.

Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος της ΕΕΣ, Χάρης Παπαδόπουλος, ανακοίνωσε μια σειρά δημιουργικών εκδηλώσεων με στόχο την αναζήτηση και ανάδειξη του προσώπου του ελληνικού κινηματογράφου, του καλλιτεχνικού έργου και του δημιουργού. Μεταξύ αυτών και η προβολή ταινιών της δεκαετίας 1990-2000, σε ΔημοτικούςΚινηματογράφους όλης της χώρας, που γίνεται σε συνεργασία του Δικτύου Δημοτικών Κινηματογράφων, του ΥΠΠΟ και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Ακόμη, η ΕΕΣ με το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΒΕΑ) και το Σύνδεσμο ΑνεξάρτητωνΠαραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων διοργανώνουν διημερίδα (19,20 του Μάρτη), στο ΒΕΑ (Ακαδημίας 18, 1ος όροφος) από τις 10.30πμ-5μμ. Θέμα της διημερίδας «Παραγωγή και διανομή Οπτικοακουστικών έργων - προβλήματα και προοπτικές».

Και ενώ συνεχίζονται οι προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης της ΕΕΣ (Τοσίτσα 11, τηλ. 8228.163), προγραμματίζεται και άλλη σειρά εκδηλώσεων, όπως αφιέρωμα στον Μίνω Βολανάκη (Μάη), ημερίδα (25/4) με θέμα «Σκηνοθέτης - ηθοποιός - κείμενο» κ.ά.

Ωραίες μέρες για εκδρομές...

Ξεναγήσεις, συναυλίες, συζητήσεις και ποιητικές αναγνώσεις περιλαμβάνουν οι τετραήμερες εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, που γιορτάζεται στις 21 Μαρτίου.

Ο γιορτασμός και η επιλογή της 21/3 ξεκίνησε από την Εταιρεία Συγγραφέων, αλλά φέτος αποκτά διεθνή χαρακτήρα με στόχο την καθιέρωση της 21/3 ως Διεθνούς Ημέρας Ποίησης, που θα γιορτάζεται κάθε χρόνο και σε διαφορετική χώρα.

Την πρώτη, φετινή, διεθνή διοργάνωση αναλαμβάνει η Ελλάδα. Οι εκδηλώσεις θα γίνουν σε Αθήνα, Δελφούς και Ολυμπία από 19-22/3. Συνδιοργανωτές είναι το ΥΠΠΟ, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, ενώ οι εκδηλώσεις εντάσσονται στην «Πολιτιστική Ολυμπιάδα» και υπό την αιγίδα της ΟΥΝΕΣΚΟ. Θα συμμετάσxουν 39 ποιητές από όλο τον κόσμο και 112 Ελληνες ποιητές.

Οι εκδηλώσεις παρουσιάστηκαν χθες από τον υπουργό Πολιτισμού Ε. Βενιζέλο, τον πρόεδρο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας Τίτο Πατρίκιο, τον «πρέσβη» στην ΟΥΝΕΣΚΟ Βασίλη Βασιλικό, τον διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, Χρ. Λάζο και εκπρόσωπο του Κέντρου Δελφών. Πρόκειται για πρόγραμμα προσανατολισμένο στην «κοσμοπολίτικη» εκδοχή του πολιτισμού και αρμονικά δεμένο με τη συντηρητική φιλοσοφία που διέπει την Πολιτιστική Ολυμπιάδα.

Η έναρξη θα γίνει στις 19/3 στο Μέγαρο Μουσικής με χαιρετισμό του Ε. Βενιζέλου, παρουσίαση των ποιητών και αναγνώσεις ποιημάτων τους και με μουσική εκδήλωση, σε επιμέλεια Μίκη Θεοδωράκη. Οι Νένα Bενετσάνου, Γιάννης Ιδομενέως και Μαρία Φαραντούρη θα ερμηνεύσουν ποίηση των Ελυάρ, Ελύτη, Λόρκα, Ρίτσου και Σεφέρη, σε μουσική Θεοδωράκη.

Στις 20/3 στους Δελφούς θα γίνουν «στρογγυλά τραπέζια» για τη λειτουργία της ποίησης σήμερα, αφιέρωμα στον Καβάφη και μουσικό δρώμενο με το αρχαίο όργανο ύδραυλις.

Στις 21/3 οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν στους Δελφούς, ενώ το βράδυ είναι αφιερωμένο στη ρωσική ποίηση. Οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν στην Ολυμπία στις 22/3 με αναγνώσεις ποιημάτων, ξεναγήσεις και συναυλία του Βασίλη Λέκκα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ