ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Απρίλη 2001
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αττική, «φαιό νταμάρι» και με το νόμο

Η κυβέρνηση καταργεί το ΠΔ 84/84 και το αντικαθιστά με νόμο-τερατούργημα, που όχι μόνο δίνει τη δυνατότητα για μετεγκατάσταση επιχειρήσεων από όλη την Ελλάδα στο Λεκανοπέδιο αλλά και νομιμοποιεί όλες τις παράνομες και αυθαίρετες βιομηχανικές εγκαταστάσεις

Με άλλοθι τον... εκσυγχρονισμό των βιομηχανικών εγκαταστάσεων, που θα προκύψει με τη χρήση νέων τεχνολογιών, οι οποίες θα επιδοτούνται αδρά τόσο από τα προγράμματα του Γ΄ ΚΠΣ αλλά και από το ελληνικό δημόσιο, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, εξοφλώντας «γραμμάτια» στο βιομηχανικό - ντόπιο και ξένο - κεφάλαιο, παραδίδει την ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά Αττική και Θεσσαλονίκη στις κερδοσκοπικές ορέξεις του μεγάλου κεφαλαίου. Με ένα ψευδεπίγραφο σχέδιο νόμου των υπουργών Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, που φέρει τον τίτλο «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός παραγωγικών δραστηριοτήτων στο Νομό Αττικής», καταργείται το Προεδρικό Διάταγμα 84/84, που απαγόρευε την ίδρυση ή επέκταση νέων βιομηχανικών και άλλων επιχειρηματικών μονάδων στις νεφόπληκτες περιοχές του λεκανοπεδίου Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που φιλοδοξεί να θεσπίσει η κυβέρνηση, δίνει τη χαριστική βολή στους κατοίκους και στο περιβάλλον του Λεκανοπεδίου. Κι αυτό γιατί, μετά την ψήφισή του, θα επιτρέπεται απρόσκοπτα, όχι μόνο η επέκταση και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων εντός του Λεκανοπεδίου, αλλά και το γιγάντεμα των υφισταμένων, με πιο τρανταχτό παράδειγμα αυτό της ΠΕΤΡΟΛΑ. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις που λειτουργούν εκτός Αττικής να συγκεντρωθούν, και μάλιστα με κίνητρα, στο Λεκανοπέδιο!

Μέχρι πριν λίγες μέρες, αρμόδιοι για το θέμα παράγοντες διέρρεαν ότι θα προβλέπεται και η «εμπορία ρύπων». Τώρα, με τη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου, προκύπτει, ότι ούτε αυτή η πρόβλεψη υπάρχει, αφού η εκπομπή ρύπων, πλέον, δεν προσμετράται. Το κριτήριο για κυβέρνηση-βιομηχάνους είναι η κατανάλωση ενέργειας και πέραν της γενικής πρόβλεψης για αύξηση του ορίου κατά 50% της κατανάλωσης ενέργειας, είναι τόσες πολλές οι εξαιρέσεις και οι ασάφειες που περιέχει το νομοσχέδιο, προκειμένου να μην υπάρχει κανένα όριο στην επέκταση των βιομηχανιών. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά στην εγκαταστημένη ιπποδύναμη των βιομηχανικών μονάδων, προβλέπεται η σταδιακή, πλην σημαντική, αύξηση της ιπποδύναμης, ανά τρία χρόνια.

Ετσι, μετά από 17 χρόνια εφαρμογής του ΠΔ 84/84, το οποίο, σε έναν βαθμό, είχε βάλει φρένο στην ανεξέλεγκτη επέκταση των κάθε είδους ρυπογόνων και οχλουσών επιχειρήσεων, το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, που παρουσιάστηκε χτες σε κοινή συνέντευξη Τύπου από τους υπουργούς Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ, Ν. Χριστοδουλάκη και Κ. Λαλιώτη, αντίστοιχα, έρχεται να ανατρέψει άρδην κάθε έννοια περιβαλλοντικής προστασίας και ποιότητας ζωής στην Αττική. Με το «επιχείρημα» της εφαρμογής νέων... αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, στο εξής, θα δίνονται και κίνητρα για τη δημιουργία βιομηχανικών μονάδων, αλλά και αποθηκών με εύφλεκτα και τοξικά υλικά εντός κατοικημένων περιοχών, με αποτέλεσμα την εξ ολοκλήρου αλλοίωση του υφισταμένου οικιστικού ιστού, αλλά και την ένταση της επικινδυνότητας.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, χωρίς να διευκρινίζεται το τι σημαίνει υψηλή, μεσαία, και χαμηλή όχληση, αφού αυτά θα καθοριστούν στη συνέχεια από Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), επιτρέπεται εκ προοιμίου η ίδρυση επαγγελματικών εργαστηρίων «χαμηλής όχλησης» σε περιοχές Γενικής Κατοικίας. Οι... άλλες μονάδες, μεσαίας και υψηλής όχλησης, θα επιδοτηθούν για να μετεγκατασταθούν εντός εύλογου χρόνου σε βιομηχανικά ή βιοτεχνικά πάρκα, τα οποία δεν υπάρχουν.

Προκαλώντας το κοινό αίσθημα, η κυβέρνηση, μέσα από αυτό το έκτρωμα, αναφέρει ότι θα... επιδοθεί «στη συστηματική παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιδόσεων των βιομηχανικών μονάδων» με τη δημιουργία μηχανισμού καταγραφής και παρακολούθησης της ενεργειακής κατανάλωσης και της εκπομπής ρύπων. Είναι γνωστό ότι τέτοιου είδους μηχανισμοί υφίστανται εδώ και δεκαετίες, αλλά το έργο τους είναι η νομιμοποίηση της βιομηχανικής αυθαιρεσίας.

Μερικές από τις βασικές προβλέψεις του νομοσχεδίου είναι η νομιμοποίηση όλων των αυθαίρετων και παράνομων επιχειρήσεων, οι οποίες, σύμφωνα με εκτιμήσεις, ανέρχονται στις 4.000 περίπου, η αλλαγή του αντικειμένου παραγωγής, η συγχώνευση επιχειρήσεων κ.ο.κ. Αναφορικά με τη χρήση γης, στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι «πιθανές αλλαγές χρήσεων γης δεν επηρεάζουν τη συνέχιση λειτουργίας και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων επιχειρήσεων που λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου»!

Η κορύφωση όμως της κυβερνητικής πρόκλησης έρχεται με το άρθρο 8 του νομοσχεδίου, που αναφέρεται στη «μετεγκατάσταση». Αναφέρει λοιπόν επί λέξει: «Βιομηχανίες, βιοτεχνίες, επαγγελματικά εργαστήρια και αποθήκες μπορούν να μετεγκαθίστανται μέσα στα όρια του ηπειρωτικού τμήματος του Νομού Αττικής με τις προϋποθέσεις που ορίζονται για την ίδρυση νέων μονάδων σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου»! Επ' αυτού, για λόγους σύγκρισης, αναφέρουμε απόσπασμα από τις δηλώσεις του Στέφανου Μάνου(!) που σημείωσε: «Αν περάσει η λογική του νομοσχεδίου που παρουσίασαν οι κ. κ. Χριστοδουλάκης και Λαλιώτης, θα αυξηθούν σημαντικά τα ήδη μεγάλα κίνητρα συγκέντρωσης των οικονομικών δραστηριοτήτων στο Νομό Αττικής...»!

Αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που δεν αφορούν σε καμία περίπτωση στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στην εξόρυξη μεταλλευτικών και λατομικών προϊόντων και στην επεξεργασία τους, αν αυτή πραγματοποιείται εντός του χώρου του μεταλλείου ή λατομείου και στις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες.

Τέλος, το άρθρο 15 προβλέπει την εφαρμογή ανάλογων ρυθμίσεων σε άλλες περιοχές της χώρας που παρουσιάζουν μεγάλες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, με έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων(!) από τους υπουργούς Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ, καθώς και (άρθρο 16) το ΠΔ 84/84 παύει να ισχύει μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου...

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ
Ο κυβερνητικός εμπαιγμός δεν έχει όρια

Αρνούνται να καταβάλουν τα αναδρομικά και κρύβονται πίσω από μια απλή γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους

Πίσω από μια απλή γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το οικογενειακό επίδομα κρύβεται η κυβέρνηση στην προσπάθειά της να μη δώσει αναδρομική ισχύ στην απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου για την καταβολή του οικογενειακού επιδόματος και στους δύο συζύγους. Ενώ αρχικά ο υπουργός Εργασίας Τ. Γιαννίτσης, είχε δηλώσει δημόσια, πως η κυβέρνηση θα εφαρμόσει την απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, στη συνέχεια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, άρχισε να χρονοτριβεί με χίλιους δύο τρόπους, εκτιμώντας προφανώς και τη «χλιαρή» αντίδραση της ηγεσίας της ΑΔΕΔΥ.

Στα πλαίσια αυτά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που η ίδια προκάλεσε και συχνά επικαλείται. Η τακτική αυτή προκαλεί και νέα ερωτηματικά για τις μεθοδεύσεις που απεργάζεται στην προσπάθειά της να μεταφέρει στις «ελληνικές καλένδες» την καταβολή των ποσών στους δικαιούχους δημόσιους υπάλληλους. Αλλωστε, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είχε προϊδεάσει για την τακτική κωλυσιεργίας που ακολουθεί προβάλλοντας την άποψη πως στον προϋπολογισμό του 2001 δεν προβλέπεται το σχετικό κονδύλι, δηλαδή περί τα 45-50 δισ. ετησίως που απαιτείται για την περίπτωση. Ετσι, αν και επίσημα δεν αμφισβητείται ότι η καταβολή του επιδόματος ξεκινά από την ημέρα δημοσίευσης της απόφασης του Ανώτατου ειδικού Δικαστηρίου, δηλαδή από τις 7 Μάρτη του 2001, είναι άγνωστο από πότε θα πραγματωθεί.

Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου - πίσω από την οποία οχυρώνεται η κυβέρνηση - αναφέρει πως τα αναδρομικά δικαιούνται μόνον όσοι έχουν προσφύγει στα δικαστήρια. Αν κάτι τέτοιο επαληθευτεί, θα πρόκειται για την καλύτερη επιβεβαίωση, πως πρόκειται για γνωμοδότηση «κατά παραγγελία».

Οι κυβερνώντες, πάντως, έχουν κατά νου πως τα χρωστούμενα προς τους δημοσίους υπαλλήλους παραγράφονται μετά την παρέλευση διετίας. Να σημειώσουμε όμως πως ο χρόνος της παραγραφής διακόπτεται τη στιγμή που ο δικαιούχος προσφύγει στα δικαστήρια ή που έχει υποβάλει σχετική αίτηση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ο νομικός σύμβουλος της ΑΔΕΔΥ Αλ. Μητρόπουλος, μιλώντας σε εκπομπή της ΕΡΑ1 συνέστησε σε όσους δημοσίους υπαλλήλους δεν έχουν έως τώρα αναλάβει πρωτοβουλία, να καταθέσουν εξώδικη αίτηση στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, προκειμένου να πάρουν αναδρομικά δύο ετών.

Ο εμπαιγμός προς τους δημοσίους υπαλλήλους προκύπτει ανάγλυφα και από το γεγονός ότι το υπουργείο Οικονομικών χρησιμοποιεί δύο μέτρα και δύο σταθμά: Με απόφαση του υφυπουργού Γ. Δρυ που δημοσιεύτηκε στην «Εφημερίδα της Κυβέρνησης» δίνονται αναδρομικά στους βουλευτές ύψους 1,6 δισ. δρχ...

Οδηγίες για το ξεκλήρισμα των αγροτών

Σύσκεψη με τη νεοεκλεγείσα ηγεσία της ΠΑΣΕΓΕΣ είχε, χτες, ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης

Η αγροτική πολιτική και ειδικότερα ο ρόλος που καλούνται να παίξουν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί στην υλοποίηση της αντιαγροτικής πολιτικής της ΕΕ που έχει δεσμευτεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ήταν το αντικείμενο της συνεργασίας που είχε χτες ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης, με το νεοεκλεγέν προεδρείο της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση που εκδόθηκε από το γραφείο του πρωθυπουργού, στη σύσκεψη, που παραβρέθηκε και ο υπουργός Γεωργίας Γ. Ανωμερίτης, συζητήθηκαν:

  • η εφαρμογή των μέτρων που προβλέπονται από το Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ) για τη στήριξη του εισοδήματος των αγροτών και την ανάπτυξη της υπαίθρου
  • η προώθηση των αγροτικών προϊόντων στις αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού, μέσα από ολιγάριθμες και ισχυρές συνεταιριστικές οργανώσεις
  • η αγροτική πίστη και η ασφάλιση της παραγωγής
  • η εκπαίδευση - κατάρτιση και ενημέρωση των αγροτών.
  • η εξασφάλιση επάρκειας υδατικών πόρων.

Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε από το πρωθυπουργικό γραφείο, μετά το τέλος της σύσκεψης, αναφέρεται μεταξύ άλλων, ότι ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στη «φάση προσαρμογής που αυτή τη στιγμή διέρχεται η ελληνική γεωργία, φάση, που, όπως είπε, θα κλείσει θετικά». Με το όρο «προσαρμογή», ο πρωθυπουργός, δεν εννοούσε τίποτ' άλλο, παρά τη βίαιη συρρίκνωση της αγροτικής παραγωγής- με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους αγρότες και την ελληνική οικονομία- στα πλαίσια του διεθνούς καταμερισμού εργασίας του διευθυντηρίου των Βρυξελλών.

Ο πρωθυπουργός δεν έκρυψε πως «οι απαιτήσεις της νέας εποχής, οι εξελίξεις στο διεθνές και το κοινοτικό περιβάλλον επιβάλλουν πλέον νέες προτεραιότητες για την ελληνική γεωργία» και κάλεσε την ηγεσία της ΠΑΣΕΓΕΣ να ανταποκριθεί με επιτυχία στα «νέα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς». Επιχειρώντας να εξωραΐσει την αντιαγροτική πολιτική της κυβέρνησης, ο Κ. Σημίτης ισχυρίστηκε ότι στους στόχους της κυβερνητικής πολιτικής, είναι μεταξύ άλλων «η ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας και κατ' επέκταση της υπαίθρου και του γεωργικού τομέα» και η βελτίωση του αγροτικού εισοδήματος».

Αφού διατύπωσε την άποψη, πως «το ζητούμενο δεν είναι να παράγουμε αλλά να πωλούμε», απένειμε τα εύσημα στην ηγεσία του συνεταιριστικού κινήματος «για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων», καθώς και την αποφασιστικότητα της ΠΑΣΕΓΕΣ «να προωθήσει τη δημιουργία οικονομικά εύρωστων και δυνατών συνεταιριστικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις συνεταιριστικές οργανώσεις».

Στο «διά ταύτα», ο πρωθυπουργός έδωσε οδηγίες στους εκπροσώπους της ΠΑΣΕΓΕΣ, προκειμένου -όπως υποστήριξε- «ο αγρότης να απολαμβάνει το αποτέλεσμα των κόπων του, η παραγωγή να συνδέεται με την κατανάλωση» και «η ποιότητα συνεχώς να βελτιώνεται παράλληλα με την ανταγωνιστικότητα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ