ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Σεπτέμβρη 2019
Σελ. /24
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΣΠΑΝΙΑ
Ξανά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων παλιά και νέα σοσιαλδημοκρατία

Στόχος κυβέρνηση ενίσχυσης του κεφαλαίου

Από παλιότερη συνάντηση Σάντσεθ και Ιγκλέσιας... με λιγότερες εντάσεις
Από παλιότερη συνάντηση Σάντσεθ και Ιγκλέσιας... με λιγότερες εντάσεις
Με την παρουσίαση ενός υποτίθεται «προοδευτικού προγράμματος» 370 προτάσεων, επιχείρησε χτες ο υπηρεσιακός σοσιαλδημοκράτης πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ να αποσπάσει τη στήριξη του άλλου σοσιαλδημοκρατικού μορφώματος, «Ουνίδας Ποδέμος» (τη συμμαχία των «Ποδέμος» με την «Ενωμένη Αριστερά», όπου συμμετέχει και το μεταλλαγμένο ΚΚ Ισπανίας) του Πάμπλο Ιγκλέσιας. Παρότι υπάρχει συμφωνία στα βασικά ζητήματα, στον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης, στην ένταξη της χώρας σε ΕΕ και ΝΑΤΟ και ορισμένες διαφοροποιήσεις στο μείγμα διαχείρισης, αυτό που προβάλλει ως βασικό «αγκάθι» είναι το ζήτημα του τρόπου συμμετοχής σε κυβερνητικό σχήμα. Οι «Ποδέμος» εμμένουν σε κυβέρνηση συνασπισμού που σημαίνει και εξασφάλιση υπουργικών θώκων, κάτι που οι Σοσιαλιστές απορρίπτουν. Από τις χτεσινές δηλώσεις τους αυτό που προκύπτει είναι ότι στελέχη των «Ποδέμος» θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στον κρατικό διοικητικό τομέα σε υπηρεσίες που δεν έχουν σχέση με το υπουργικό συμβούλιο. Επίσης πρόσφερε στους «Ποδέμος» τη σύσταση μιας επιτροπής που θα ελέγχει τις κυβερνητικές δεσμεύσεις και εξαγγελίες.

Ο επικεφαλής των «Ποδέμος» Π. Ιγκλέσιας έσπευσε να δηλώσει ότι οι προτάσεις Σάντσεθ απαιτούν προσεκτική μελέτη, «ότι υπάρχουν στοιχεία που φαίνονται καλά», αλλά και ότι εμμένει στην αρχική του θέση για συνεργασία, που σημαίνει και ανάληψη υπουργείων.

Οι δύο κομματικοί μηχανισμοί ανακοίνωσαν πάντως ότι θα ανανεώσουν τις επαφές κλιμακίων τους και την Πέμπτη θα γίνει η πρώτη συνάντηση.

Προνόμια για το κεφάλαιο - ψίχουλα για τα λαϊκά στρώματα

Σε ό,τι αφορά αυτές καθεαυτές τις προτάσεις που παρουσίασε ο Σάντσεθ και εμφανίζονται ως «προοδευτικό πρόγραμμα», αποτελούν ευχολόγιο σχετικά με την κατοχύρωση λαϊκών δικαιωμάτων και σε ό,τι αφορά το μεγάλο κεφάλαιο, στο όνομα της διατήρησης της ανάπτυξης, περιλαμβάνουν αρκετές παραχωρήσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπει φορολογία στις επιχειρήσεις στο 15% και κάποιες επιμέρους διαφοροποιήσεις σε σχέση με το νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης του νεοφιλελεύθερου Λαϊκού Κόμματος για τα Εργασιακά. Οπως την «κανονικοποίηση της αιτιολογημένης απόλυσης», το πλαίσιο για τη μερική απασχόληση, τα επιδόματα ανεργίας, τον εργασιακό κώδικα, που θα μπουν σε διαβούλευση με τους λεγόμενους κοινωνικούς εταίρους. Σε όλες τις πτώσεις κλίνονται ο κοινωνικός εταιρισμός και ο «κοινωνικός διάλογος», που δήθεν μπορούν να εξασφαλίσουν «αξιοπρεπείς όρους αμοιβής και εργασίας», αφού δεν μπορεί να κρυφτεί η ζούγκλα που επικρατεί και στην Ισπανία, με τους φτωχούς κακοπληρωμένους εργαζόμενους που αυξάνονται και τα λαϊκά στρώματα παρά την καπιταλιστική ανάκαμψη βλέπουν να γυρίζουν δεκαετίες πίσω, με καθήλωση μισθών, ξεχαρβάλωμα εργασιακών σχέσεων (δες και «Αποκαλυπτικά», σελ. 24). Επίσης υπάρχουν υποενότητες του «προγράμματος» που αναφέρονται στη δήθεν «ίση μεταχείριση ανδρών - γυναικών» ή τη δημιουργία παιδικών σταθμών για ηλικίες 0-3 χρονών, κάτι που αναδεικνύει το πολύ οξυμένο ζήτημα, πάνω από τα μισά παιδιά αυτής της ηλικίας να είναι εκτός εκπαιδευτικών δομών και η πλειοψηφία των υπολοίπων σε ιδιωτικές δομές, αφού δεν επαρκούν οι δημόσιες. Επίσης, αναφέρονται και διάφορες «οικολογικές» προτάσεις, που έχουν ως κύριο κίνητρο την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, που αποτελεί πεδίο όπου τμήματα του κεφαλαίου βλέπουν μεγάλες προοπτικές κερδοφορίας τα επόμενα χρόνια. Ακόμα προβλέπεται φορολογία για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα, που βάζει στο ίδιο τσουβάλι τις ευθύνες των ανθρώπων με τις τεράστιες ευθύνες των μονοπωλιακών ομίλων, που είναι και οι μεγάλοι καταστροφείς του φυσικού περιβάλλοντος. Επίσης, δίνονται υποσχέσεις για περισσότερες δημόσιες κατοικίες (επί της ουσίας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, τόσο στο στάδιο της κατασκευής όσο και της εκμετάλλευσης), για την «αντιμετώπιση» του οξύτατου προβλήματος των πανάκριβων ενοικίων, που οδηγούν στη βαρβαρότητα των εξώσεων.

Ακόμα, στο ζήτημα της Καταλονίας, γίνεται λόγος για πολιτική διευθέτηση στο πλαίσιο του υπάρχοντος Συντάγματος και απορρίπτεται οποιαδήποτε περίπτωση νέου δημοψηφίσματος για την αυτονομία της περιοχής, ενώ διατυπώνεται η πρόθεση για στενότερη συνεργασία με την τοπική κυβέρνηση.

Τις επόμενες μέρες αναμένεται να συνεχιστεί το παζάρι, και αν η παλιά και η νέα σοσιαλδημοκρατία δεν έρθουν σε συμφωνία έως τις 23 Σεπτέμβρη, τότε θα γίνουν πρόωρες εκλογές στις 10 Νοέμβρη.


ΟΥΚΡΑΝΙΑ
«Εποικοδομητικές» οι επαφές για την επικείμενη σύνοδο του σχήματος της Νορμανδίας

Ενώ οι ΗΠΑ οξύνουν τις πιέσεις προς την ουκρανική κυβέρνηση

ΚΙΕΒΟ - ΜΟΣΧΑ - ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.--

Οι σύμβουλοι των ηγετών του σχήματος της Νορμανδίας (Γαλλία, Γερμανία, Ρωσία, Ουκρανία) για τη «διευθέτηση» της σύγκρουσης στην Ανατολική Ουκρανία δεν έχουν καταλήξει σε ημερομηνία για τη Σύνοδο Κορυφής που έχει ανακοινωθεί μέσα στο Σεπτέμβρη, αλλά έχουν σημειώσει «σημαντική πρόοδο στις συνομιλίες τους», σύμφωνα με τον διευθυντή του Ρωσικού Κέντρου για την Τρέχουσα Πολιτική, Αλεξέι Τσεσνάκοφ.

Τη Δευτέρα στο Βερολίνο οι εκπρόσωποι των τεσσάρων ηγετών «συζήτησαν τους όρους επί των οποίων μπορεί να λάβει χώρα η Σύνοδος Κορυφής» και την εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ, δηλαδή αν έχει σημειωθεί πρόοδος στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις. Σύμφωνα με τον Τσεσνάκοφ, «η ρωσική αντιπροσωπεία επέμεινε ότι πρώτα πρέπει να εφαρμοστούν οι αποφάσεις που ελήφθησαν κατά τις προηγούμενες Συνόδους Κορυφής» και σε αυτό το σημείο φαίνεται να υπάρχει «πρόοδος».

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο των εντεινόμενων παζαριών για την Ουκρανία, με τις ΗΠΑ να διεκδικούν αναβαθμισμένο ρόλο στην «επίλυση» της σύγκρουσης στο Ντονμπάς, ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, φέρεται να επιβραδύνει την καταβολή της στρατιωτικής βοήθειας προς την Ουκρανία, ύψους 250 εκατ. δολαρίων για το 2019. Ζήτησε δε από την ομάδα Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ να επανεξετάσει το πρόγραμμα χρηματοδότησης (Πρωτοβουλία για την Ασφάλεια της Ουκρανίας), προκειμένου να διαπιστώσει αν τα χρήματα χρησιμοποιούνται προς το συμφέρον των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με πηγές από τον Λευκό Οίκο ο Πρόεδρος θέλει να διασφαλίσει ότι «τα συμφέροντα των ΗΠΑ έχουν προτεραιότητα όσον αφορά την εξωτερική βοήθεια» και ότι άλλες χώρες «πληρώνουν δίκαιο μερίδιο».

Πιέσεις με στόχο την Κίνα;

Κι ενώ στελέχη των Δημοκρατικών διαμαρτύρονται λέγοντας ότι η στρατιωτική οικονομική βοήθεια των ΗΠΑ προς την Ουκρανία είναι απαραίτητη για να αντιμετωπιστεί (και στρατιωτικά) η Ρωσία στη σύγκρουση στο Ντονμπάς, ρωσικά και ουκρανικά δημοσιεύματα θέλουν την κίνηση Τραμπ να προειδοποιεί την Ουκρανία για το «φλερτ» της με την Κίνα.

Ενδεικτικά, μιλώντας στο ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS, ο ειδικός στις διεθνείς σχέσεις και καθηγητής Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Αγίας Πετρούπολης Στ. Τκατσένκο αναφέρθηκε στο πρόσφατο ταξίδι του συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας των ΗΠΑ, Τζον Μπόλτον, στην Ουκρανία, σχολιάζοντας ότι «είναι γνωστός για την αποφασιστική του αντικινεζική στάση και για μια ρεαλιστική προσέγγιση με τη Ρωσία».

«Ο Τζον Μπόλτον είναι βέβαιο ότι έχει πει τόσο στον Αμερικανό Πρόεδρο όσο και στο υπουργείο Εξωτερικών πως η Ουκρανία φλερτάρει στενά με την Κίνα, οπότε η πίεση στην Ουκρανία θα μπορούσε να είναι πολλά υποσχόμενη από την άποψη της αναχαίτισης της Κίνας στην Ανατολική Ευρώπη», συμπλήρωσε ο Τκατσένκο.


ΣΕΡΒΙΑ
«Στρατιωτική ουδετερότητα» λένε τη συνεργασία με ΝΑΤΟ και Ρωσία...

ΒΕΛΙΓΡΑΔΙ.--

Νομοσχέδιο επικαιροποίησης της στρατιωτικής «ουδετερότητας» της Σερβίας, που ψηφίστηκε για πρώτη φορά πριν από 12 χρόνια, προωθείται και πάλι στη βουλή στις αρχές Οκτώβρη, με κάποιες διαφοροποιήσεις που μπορούν να προκαλέσουν αντιδράσεις.

Το νέο σχέδιο ψηφίσματος για τη «Στρατηγική Αμυνας και Εθνικής Ασφάλειας» επιβεβαιώνει την αποχή της Σερβίας από «κάθε στρατιωτικό οργανισμό ή συμμαχία». Σε σύγκριση ωστόσο με το ψήφισμα του 2007, το νέο σχέδιο ψηφίσματος έχει κάποια διαφοροποίηση, όπως π.χ. ότι σήμερα «δεν αποκλείεται» ο κίνδυνος στρατιωτικής επίθεσης κατά της Σερβίας. Επίμαχο διαφαίνεται επίσης το σημείο που αφορά τις σχέσεις της Σερβίας με τη Σερβική Δημοκρατική Οντότητα (Republika Srpska) στη Βοσνία - Ερζεγοβίνη, καθώς αναφέρεται πως «η διαφύλαξη της Republika Srpska ως οντότητας εντός της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης βάσει της Συμφωνίας του Ντέιτον και η βελτίωση της θέσης των Σέρβων στην περιοχή και στον κόσμο έχουν ιδιαίτερη σημασία για την ασφάλεια και την άμυνα της Δημοκρατίας της Σερβίας». Δεν παραλείπεται αναφορά και στο Κοσσυφοπέδιο, το οποίο χαρακτηρίζεται ως «η μεγαλύτερη δοκιμασία για την άμυνα της χώρας» και εκτιμάται ότι «οι αποσχιστικές τάσεις στο Κόσοβο επηρεάζουν αρνητικά την ασφάλεια στη νότια Σερβία».

Επίσης, με το νέο σχέδιο για τη Στρατηγική Αμυνας και Εθνικής Ασφάλειας επιτρέπεται η συμμετοχή των Ενόπλων Δυνάμεων σε κοινές ασκήσεις με διεθνείς στρατιωτικούς οργανισμούς και τρίτες χώρες (δεδομένου ότι εδώ και χρόνια η Σερβία πραγματοποιεί γυμνάσια και με το ΝΑΤΟ και με τη Ρωσία). Χρησιμοποιείται βέβαια διαφορετική ορολογία, όπου η συνεργασία με τη Ρωσία χαρακτηρίζεται «επιλογή - δέσμευση», ενώ η συνεργασία με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ αναφέρεται ως «συμφέρον». Από το 2012 μέχρι σήμερα οι Ενοπλες Δυνάμεις της Σερβίας συμμετείχαν σε 112 κοινές ασκήσεις με το ΝΑΤΟ και χώρες - μέλη του Οργανισμού. Την ίδια περίοδο πραγματοποιήθηκαν 15 κοινές στρατιωτικές ασκήσεις με τη Ρωσία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ