Βάναυση πρόκληση κατά του εργατικού κινήματος αποτελούν οι χτεσινές κυβερνητικές ανακοινώσεις - μόλις δύο ημέρες πριν την πανελλαδική απεργία - για την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων εταιριών που έχουν έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Λόγος γίνεται για την Εταιρία Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΕΥΑΘ), τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης (HELLEXPO), που η κυβέρνηση προετοιμάζει να τις παραδώσει στα ιδιωτικά συμφέροντα. Για το σκοπό αυτό ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, είχε συνάντηση με τον υπουργό Μακεδονίας - Θράκης Γ. Πασχαλίδη. Στις στις 25 Μάη ο Credit Swisse First Boston σύμβουλος για την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας», θα κάνει την εισήγησή του προς την κυβέρνηση για την ανάδειξη του λεγόμενου προτιμητέου υποψήφιου. Το κεφάλαιο ιδιωτικοποιήσεις όμως περιλαμβάνει και άλλες πτυχές. Χτες κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία, την οποία πριν λίγες μέρες ο Γ. Παπαντωνίου είχε χαρακτηρίσει ιστορικής σημασίας. Πρόκειται για ρύθμιση μέσω της οποίας η Εθνική, η Εμπορική και ο ΟΤΕ όχι μόνο θα λειτουργούν και τυπικά πλέον σαν ιδιωτικές εταιρίες, αλλά τα ζητήματα στρατηγικής που αφορούν τους τρεις φορείς θα αποφασίζονται αποκλειστικά από τις διοικήσεις τους και από τις χρηματοοικονομικές εταιρίες με τις οποίες συνεργάζονται.
Το μήνυμα που θέλει να στείλει η κυβέρνηση είναι σαφές και απευθύνεται σε πολλούς αποδέκτες. Προς τους εργαζόμενους και το εργατικό κίνημα γενικότερα, κάνει επίδειξη πυγμής και αυταρχισμού, προειδοποιώντας ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις. Στέλνει, επίσης, καθησυχαστικό μήνυμα προς τους επιχειρηματίες, τους εκπροσώπους του κεφαλαίου γενικότερα, ότι δεν κάνει πίσω από τις υποσχέσεις που τους έχει κατά καιρούς δώσει και ότι είναι αποφασισμένη να προχωρήσει τις «εκσυγχρονιστικές τομές». Οι εξελίξεις αυτές, βέβαια, εκθέτουν τις ρεφορμιστικές ηγεσίες της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ που με τη στάση τους εξωραΐζουν τον αντιδραστικό χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής και ετοιμάζονται να στρογγυλοκαθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου της κοινωνικής εξαπάτησης.
Σε ό,τι αφορά τη χτεσινή σύσκεψη για τις ιδιωτικοποιήσεις έγιναν γνωστά τα ακόλουθα:
Με τη γνωστή, πλην αποτυχημένη, μέθοδο της «συμφωνίας κυρίων» επιχειρεί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της κερδοσκοπίας, που είναι βέβαιο ότι θα ανακύψει από τη στρογγυλοποίηση των τιμών σε ευρώ. Στα πλαίσια αυτά συνεδρίασε χτες η λεγόμενη Εθνική Επιτροπή για την εισαγωγή του ευρώ, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι και από τον ιδιωτικό τομέα (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, Εμποροι κλπ.). Σε δηλώσεις του αμέσως μετά ο Γ. Παπαντωνίου επιδόθηκε σε ευχολόγια κατά της κερδοσκοπίας. Ετσι, μεταξύ άλλων ανέφερε πως «πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση σε όλους ότι οι στρογγυλοποιήσεις πρέπει να γίνουν προς τα κάτω...». Ανέφερε επίσης ότι οι παρευρισκόμενοι εκπρόσωποι από τον ιδιωτικό τομέα απάντησαν θετικά στο αίτημα αυτό και... δεσμεύτηκαν να το μεταφέρουν στα μέλη τους. Παράλληλα, αποφασίστηκε να πάρει πρωτοβουλία το υπουργείο Ανάπτυξης για να προχωρήσει στις γνωστές και από το παρελθόν «συμφωνίες κυρίων» με τους επιχειρηματίες, ώστε η στρογγυλοποίηση να αποβεί τελικά προς όφελος των καταναλωτών. Σύμφωνα επίσης με τον Γ. Παπαντωνίου, το δημόσιο, για να δώσει το καλό παράδειγμα, έχει αποφασιστεί κατά τη μετατροπή των τιμών από δραχμή σε ευρώ, να στρογγυλοποιήσει προς τα κάτω όλες τις προσφερόμενες από αυτό υπηρεσίες (χαρτόσημα, πρόστιμα, εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών, μετρό, σιδηρόδρομοι κλπ). Αναφερόμενος τέλος στο θέμα των μεταχρονολογημένων επιταγών (αυτών που έχουν εκδοθεί σε δραχμές και έχουν ημερομηνία μετά την 1/1/2002 οπότε και θα τεθεί σε κυκλοφορία το ευρώ σαν επίσημο νόμισμα) δήλωσε ότι σύμφωνα με τις νομικές υπηρεσίες, τέτοιες επιταγές δεν είναι παράνομες, αλλά καλό είναι να αποφεύγονται...
Για την εξοικείωση του κοινού με το νέο νόμισμα, αποφασίστηκε από την επιτροπή η διανομή στους πολίτες (οι οποίοι θα αγοράζουν βέβαια στην τιμή μετατροπής) μέσα στο Δεκέμβρη κερμάτων σε ευρώ, τα οποία μετά την 1/1/2002 θα λειτουργούν κανονικά σαν νόμισμα.
Με ισοτιμία ευρώ τις 341 αντί τις 340,75 δρχ. υπολόγισε το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) τα κόμιστρα που αναγράφονται στα πινακίδια που αναρτώνται μέσα στα ταξί, με αποτέλεσμα να προκύπτει μεγαλύτερη επιβάρυνση των καταναλωτών από την πραγματική. Αυτό διαπιστώθηκε από ελέγχους που διενήργησε το υπουργείο Ανάπτυξης, καθώς επίσης και λανθασμένη στρογγυλοποίηση των ποσών των εκφρασμένων σε ευρώ.
Ετσι, ζητήθηκε από το ΣΑΤΑ να προβεί σε άμεση αντικατάσταση των πινακιδίων με τρόπο ώστε να αναγράφονται οι σωστές τιμές και η σωστή κεντρική ισοτιμία, επισημαίνοντας ότι τα πρόστιμα που προβλέπονται σε αντίθετη περίπτωση είναι από 50.000 μέχρι 20 εκατ. δρχ.
Τα καίρια προβλήματα του κλάδου των υποδηματοποιών ανέπτυξε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Υποδηματοποιών Ελλάδας, Θ. Τσαγκαλάκης, κηρύσσοντας την έναρξη της έκθεσης «Σαλόνι Μόδας Ελληνικού Παπουτσιού» το προηγούμενο Σάββατο.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας τόνισε ότι ο κλάδος τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει μια σειρά από προβλήματα, που εξαιτίας της κυβερνητικής πολιτικής διαρκώς χειροτερεύουν αντί να αντιμετωπίζονται. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση, που με την κατάργηση της 197 ΑΝΕ ο κλάδος - όπως και ολόκληρη η βιοτεχνία - είναι έρμαιο των τραπεζιτών, οι οποίοι έχουν οδηγήσει δεκάδες επιχειρηματίες στην αυτοκτονία και εκατοντάδες επιχειρήσεις στο κλείσιμο. Επίσης, κατήγγειλε την «απελευθέρωση» της επαγγελματικής στέγης και την αβάσταχτη φορολόγηση.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι επιβάλλεται η άσκηση κλαδικών πολιτικών και η ενίσχυση της βυρσοδεψίας, που τα τελευταία χρόνια οι πολιτικές οι οποίες έχουν ασκηθεί την έχουν υποβαθμίσει σημαντικά. Τόνισε, επίσης, την ανάγκη δημιουργίας βιοτεχνικών πάρκων, μέσα στα οποία θα μπορέσουν να εγκατασταθούν οι βιοτεχνίες και να αναπτυχθούν.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Θ. Τσαγκαλάκης στο κοινωνικοασφαλιστικό, για το οποίο είπε ότι ο κλάδος διεκδικεί ανθρώπινο σύστημα που θα εξασφαλίζει δωρεάν ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη και σύνταξη ικανή να ζήσει ο απόμαχος βιοτέχνης με αξιοπρέπεια. Εάν, τόνισε, υλοποιηθούν αυτά ο κλάδος θα μπορέσει να εντάξει στις τάξεις του και όσους εργαζόμενους έχει απολέσει τα τελευταία χρόνια.