Το τρίπτυχο - κλειδί που θα μπορούσε να προσφέρει μια στοιχειώδη θωράκιση από την πανδημία στα σχολεία, δηλαδή αξιοποίηση επιπλέον χώρων, εξασφάλιση προσωπικού για την αραίωση του πληθυσμού μαθητών και εκπαιδευτικών στις τάξεις, και ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας στα σχολεία, παρέμεινε αίτημα ανικανοποίητο όλη τη χρονιά. Και τώρα, στην εκπνοή της, μαθητές και εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στα σχολεία με τους ίδιους και χειρότερους όρους που ίσχυαν όταν αυτά εξαναγκάστηκαν σε κλείσιμο, με την κυβέρνηση να φορτώνει τα πάντα στην «ατομική ευθύνη» και την «αυτοδιάγνωση» των self tests, που όπως απέδειξε και το «πείραμα» του ανοίγματος των Λυκείων πριν το Πάσχα που με το που άνοιξαν άρχισαν και πάλι να κλείνουν τμήματά τους, ή και ολόκληρα, λόγω κρουσμάτων, κάθε άλλο παρά αρκούν από μόνα τους.
Παράλληλα, η ύλη κατά κοινή ομολογία έχει προχωρήσει με πολύ αργούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, ενώ στα μεγάλα μορφωτικά κενά που δημιουργήθηκαν έρχονται να προστεθούν και ψυχοκοινωνικά προβλήματα που δημιούργησε στους μαθητές ο παρατεταμένος εγκλεισμός. Για όλα αυτά το υπουργείο Παιδείας καθησυχάζει με αοριστίες και παραπέμπει σε σχετικές οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχουν αποσταλεί στα σχολεία, ενώ δεν έχει παρουσιάσει ούτε μία επίσημη αποτίμηση της πραγματικής κατάστασης και των απωλειών που έχουν υποστεί οι μαθητές από το lockdown.
Ουσιαστικά το βάρος πέφτει στους εκπαιδευτικούς να εκτιμήσουν και να καταβάλουν για άλλη μια φορά τεράστιες προσπάθειες προκειμένου να σταθούν δίπλα στις ανάγκες των μαθητών τους, ενώ ποικιλοτρόπως εκφράζεται και η ανησυχία των γονιών για την ασφάλεια των παιδιών τους στα σχολεία, χωρίς ουσιαστικά μέτρα που θα τα προστάτευαν.
Επιπλέον, τις προηγούμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας έσπειρε σύγχυση, καθώς στην εγκύκλιο της αρμόδιας υφυπουργού και τις οδηγίες που στάλθηκαν στα σχολεία γίνεται λόγος για δύο υποχρεωτικά self tests τη βδομάδα (κάθε Δευτέρα και Τετάρτη) για μαθητές και εκπαιδευτικούς, αλλά στην αντίστοιχη ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ στις 5 Μάη γίνεται λόγος για τουλάχιστον ένα υποχρεωτικό τεστ «αυτοδιάγνωσης» πριν από κάθε Δευτέρα.
Στο μεταξύ, από το υπουργείο Παιδείας ανακοινώθηκε η σταδιακή επανέναρξη λειτουργίας και για κάποιες από τις δομές Κατάρτισης. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε ότι από τη Δευτέρα 17 Μάη θα επαναλειτουργήσουν τα εργαστήρια και οι πρακτικές ασκήσεις για τους σπουδαστές στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, καθώς και στα κολέγια, το έτος μαθητείας για τα ΕΠΑΛ και ο Α' και Β' κύκλος στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Και σε αυτές τις περιπτώσεις η επαναλειτουργία γίνεται με υποχρεωτικό self test μια φορά τη βδομάδα, κάθε Δευτέρα, ενώ δεν ανακοινώθηκε τίποτα για άλλα μέτρα προστασίας, όπως και για άλλες εκπαιδευτικές δομές (π.χ. ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ), ή κάποιο χρονοδιάγραμμα για διά ζώσης θεωρητικά μαθήματα. Κι αυτά την ίδια στιγμή που τα πανεπιστήμια παραμένουν πάνω από έναν χρόνο κλειστά...
Εκεί βρέθηκαν πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών, Σύλλογοι και ΕΛΜΕ, ενώσεις και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, ξενόγλωσσων, εικαστικών μαθημάτων, θεατρολόγων κ.ά. Από εκπροσώπους εκπαιδευτικών σωματείων τονίστηκε η ανάγκη κλιμάκωσης του αγώνα για να μπει τέλος στο καθεστώς της αδιοριστίας, ακραία έκφραση της οποίας είναι και η απουσία οργανικών θέσεων για μια σειρά κλάδους. Αναδείχτηκε πως, με τους διορισμούς που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, συντηρείται το καθεστώς των συμβασιούχων και των ελαστικών εργασιακών σχέσεων στην Εκπαίδευση και ότι τα σχολεία τον Σεπτέμβρη θα λειτουργήσουν με χειρότερους όρους, με βάση και τις συνταξιοδοτήσεις και τον αριθμό των αναπληρωτών που προσλήφθηκαν αυτή τη χρονιά για την κάλυψη στοιχειωδών αναγκών.
Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα που διαμορφώνεται, αντέταξαν την αυτονόητη ανάγκη από την αρχή της χρονιάς να υπάρχουν στα σχολεία όλοι οι απαραίτητοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί, όλων των ειδικοτήτων, ώστε - ειδικά σε αυτή την περίοδο - να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο παιδαγωγικής λειτουργίας που να καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών, που θα τους στηρίξει ουσιαστικά, μετά από δύο χρονιές κατά τις οποίες βιώνουν τις επιπτώσεις της πανδημίας και της διαχείρισής της. Συνδυάζοντας αυτό το αίτημα με την ανάγκη για ενίσχυση των σχολείων, μέτρα αραίωσης των μαθητών ανά τμήμα κ.ά.
Στην κινητοποίηση μεταξύ άλλων χαιρέτισε η Εύα Μελά, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, που αναφέρθηκε στις συνέπειες της αδιοριστίας, δηλώνοντας τη συμπόρευση του Επιμελητηρίου στον αγώνα για μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών. Αναφέρθηκε στην ανάγκη να μην υπάρχει σχολείο χωρίς ειδικότητες, χωρίς τέχνη, ενώ ανακοίνωσε το πρόγραμμα αγωνιστικών κινητοποιήσεων των επόμενων ημερών ενάντια στην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων.
Αντιπροσωπεία πραγματοποίησε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, από όπου εισέπραξαν γενικόλογες υποσχέσεις χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις. Η συγκέντρωση έληξε με ανανέωση του ραντεβού σε νέες κινητοποιήσεις για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, εξίσωση δικαιωμάτων τους με τους μόνιμους συναδέλφους τους.
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος
Στα όριά τους έχουν φτάσει οι εργαζόμενοι γονείς από το παρατεταμένο κλείσιμο των παιδικών σταθμών.
Η κυβέρνηση, όπως και στις άλλες εκπαιδευτικές δομές που αφορούν μεγαλύτερα παιδιά, έχει αναγάγει τα self tests και τη μάσκα ως τα μοναδικά μέτρα προστασίας, αρνούμενη την αναγκαία ενίσχυση του προσωπικού και των υποδομών που επιβάλλει εκτός των σύγχρονων αναγκών και η πανδημία. Και καθώς για βρέφη και νήπια δεν ενδείκνυνται τα self tests και η μάσκα, όπως είπε μεσοβδόμαδα ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στ. Πέτσας, η κυβέρνηση επέλεξε να κρατά κλειστούς τους παιδικούς σταθμούς, μεταθέτοντας το άνοιγμά τους τελικά για τις 17 του μήνα όπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή, μετά και την κατακραυγή από οικογένειες εργαζομένων με μικρά παιδιά σε απόγνωση.
Για το θέμα παρενέβη με ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνοντας:
«Προκαλεί εύλογα ερωτηματικά και αγωνία στους εργαζόμενους γονείς η απόφαση της κυβέρνησης να παραμείνουν κλειστοί οι παιδικοί σταθμοί, χωρίς μάλιστα να ανακοινώνεται κάποιο χρονοδιάγραμμα ή επικείμενα μέτρα για το ασφαλές άνοιγμά τους. Η επίκληση της αδυναμίας να γίνουν self tests στα μικρά παιδιά είναι έωλη, αφού δεν έχουν παρθεί τα αναγκαία και ουσιαστικά μέτρα για να ανοίξουν με ασφάλεια οι παιδικοί σταθμοί, όπως είναι ο - με προτεραιότητα - εμβολιασμός των εργαζομένων, η επιπλέον πρόσληψη προσωπικού κ.ά.
Οι εργαζόμενοι γονείς βρίσκονται σε απόγνωση, καθώς έχουν εξαντληθεί ακόμα και οι κανονικές άδειες και δεν γνωρίζουν τι θα κάνουν με τα παιδιά τους. Ενώ τα μικρά παιδιά σε μια τόσο ευαίσθητη ηλικία στερήθηκαν το απολύτως αναγκαίο, την ένταξή τους σε ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο που συμβάλλει στην κοινωνικοποίησή τους, μέσα από το οργανωμένο παιδαγωγικό πλαίσιο.
Αυτό που προέχει σήμερα είναι, με ευθύνη της κυβέρνησης:
Συνάντηση με αντιπροσωπεία της ΔΟΕ
Στη συνάντηση αναδείχτηκαν τα σοβαρά προβλήματα των σχολείων και η απουσία ουσιαστικών μέτρων για την ασφαλή επαναλειτουργία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης τη Δευτέρα 10/5 (μαζικοί εμβολιασμοί που έπρεπε ήδη να έχουν γίνει, αραίωση των τμημάτων, επαναλαμβανόμενα τεστ με ευθύνη του ΕΟΔΥ κ.λπ.), αλλά και για την αντιμετώπιση των οξυμένων μορφωτικών και κοινωνικο-ψυχολογικών προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί, κυρίως στους μαθητές, με την πολύμηνη αναστολή της διά ζώσης εκπαίδευσης. Τονίστηκε η ανάγκη της μονιμοποίησης των χιλιάδων αναπληρωτών, των διορισμών νέων εκπαιδευτικών και της υλοποίησης της Προσχολικής Αγωγής με σύγχρονους όρους και προϋποθέσεις. Ενώ αναφορά έγινε ακόμα στην προσπάθεια να εμποδιστούν με επιτυχία μια σειρά από αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις (αξιολόγηση, ηλεκτρονικές εκλογές για τα Υπηρεσιακά Συμβούλια) ως παρακαταθήκη για τη συνέχεια.
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας τόνισε πως το ΚΚΕ βρίσκεται στο πλευρό των εκπαιδευτικών, στηρίζοντας τα δίκαια αιτήματά τους για υγεία, μόρφωση, δουλειά με δικαιώματα. Επίσης, δεσμεύτηκε ότι το ΚΚΕ θα συνεχίσει να αναδεικνύει μέσα στο κίνημα, αλλά και με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις, τα προβλήματα της Εκπαίδευσης και σημείωσε πως το επόμενο διάστημα οι εργαζόμενοι πρέπει να δυναμώσουν την πάλη τους ώστε να μην περάσει το αντεργατικό νομοσχέδιο που έχει στα σκαριά η κυβέρνηση, που αφορά τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, καθώς και τον περιορισμό της συνδικαλιστικής δράσης και θα χειροτερέψει τη ζωή της λαϊκής οικογένειας.
Σε κινητοποίηση με πορείες με αυτοκίνητα και δίτροχα καλεί το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος το Σάββατο 8 Μάη στη 1 το μεσημέρι, σε Αθήνα (Σταθμό Λαρίσης), Θεσσαλονίκη (Αγαλμα Βενιζέλου) και Λάρισα (κεντρική πλατεία). Στην Πάτρα η κινητοποίηση - εικαστικό δρώμενο θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 11 Μάη στις 6.30 μ.μ. στην πλατεία Αγίου Γεωργίου. Η κινητοποίηση γίνεται ενόψει της εκδίκασης προσφυγής του ΕΕΤΕ ενάντια στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση των εικαστικών μαθημάτων στο Λύκειο. Η προσφυγή θα εκδικαστεί στις 13 Μάη.