ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Απρίλη 2022
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ» - ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
«FARINDOLA: Το γράμμα που δεν έφτασε ποτέ» του Τ. Βαρελά στη Λαμία

Οι εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» και η Τομεακή Επιτροπή Φθιώτιδας του ΚΚΕ παρουσιάζουν την εικαστική έκθεση και το βιβλίο του ζωγράφου Τάκη Βαρελά «FARINDOLA: Το γράμμα που δεν έφτασε ποτέ», από αυτό το Σάββατο έως και την Κυριακή 17 Απρίλη, στο Μουσείο Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας του δήμου Λαμίας.

Τα εγκαίνια της έκθεσης και η παρουσίαση του βιβλίου θα γίνουν το Σάββατο 9 Απρίλη στις 7 μ.μ. Θα μιλήσουν η Ανδριάννα Μπαφούτσου, φιλόλογος και Γραμματέας της ΤΕ Φθιώτιδας, και ο Δημήτρης Δήμου, γλύπτης και μέλος της Εφορείας Γλυπτικής του ΕΕΤΕ. Για το έργο του θα μιλήσει ο ζωγράφος - συγγραφέας Τάκης Βαρελάς.

Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα, πολυμορφική δουλειά του ζωγράφου, με ταξικό πρόσημο στα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί, δηλαδή ο συνδυασμός του εικαστικού σχεδίου, του λόγου και της ιστορικής, κοινωνικής και πολιτικής έρευνας ταυτόχρονα αποτυπώνει και επικαιροποιεί, με τη συμμετοχή του στα δρώμενα, ένα έντεχνο εικαστικό ρεπορτάζ.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 40 εικαστικά έργα που δημιουργήθηκαν κατά την παραμονή του στη Farindola της Ιταλίας.

Σημαντικό μέρος της έκθεσης αφιερώνεται στη μεγάλη έκρηξη του ανθρακωρυχείου Vois de Cazier του Βελγίου στις 8/8/1956, στην οποία βρήκαν τον θάνατο 262 ανθρακωρύχοι, κυρίως μετανάστες από την Ιταλία, το Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, την Τουρκία, την Ισπανία, την Ελλάδα, το Μαρόκο και την Αλγερία, ενώ 60 ήταν από τη Farindola.

Στα έργα αποτυπώνονται οι σκληρές συνθήκες εργασίας των ανθρακωρύχων. Σε άλλο τμήμα της έκθεσης παρουσιάζονται έργα από τα μεταλλεία βωξίτη της Στερεάς Ελλάδας και τη μεταλλουργία.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή, 10.00 έως 14.00 και 18.00 έως 20.00. Σάββατο και Κυριακή, 13.00 έως 20.00.

Επιμένουν να τραγουδούν για την ειρήνη και τη φιλία όλων των λαών

Συνεχίζεται η γνήσια αντιπολεμική στάση των ανθρώπων των Γραμμάτων και των Τεχνών, η άρνησή τους να γίνουν «παπαγαλάκια» του κυρίαρχου ευρωΝΑΤΟικού αφηγήματος και χειροκροτητές της κυβέρνησης Ζελένσκι, παρά τις πιέσεις που τους ασκούνται. Δεν δέχονται να χρησιμοποιείται η Τέχνη τους σαν εργαλείο διαχωρισμού των λαών, αντί για γέφυρα φιλίας. Επιμένουν να εμπνέονται από την ειρήνη όλων των λαών, το παιδί, τον άνθρωπο, το δίκιο, τη μη εμπλοκή της χώρας στον πόλεμο.

Πρόσφατο παράδειγμα είναι η άρνηση των μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών - η απόφαση των οποίων ήταν προϊόν μυστικής ψηφοφορίας - καθώς και της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ να συμπράξουν σε μια συναυλία αφιερωμένη στην Ουκρανία, σύμφωνη με τις επιταγές της κυβέρνησης και της διοίκησης του Μεγάρου Μουσικής. Ξεκαθάρισαν ότι ήθελαν να θέσουν το δικό τους πλαίσιο, για να εκφράσουν τη στήριξη και την αλληλεγγύη τους στα θύματα του πολέμου μέσα από την Τέχνη τους. Κάτι τέτοιο όμως δεν έγινε δεκτό από τους διοργανωτές της συναυλίας...

Ηδη, γνωστοί και μη εξαιρετέοι έχουν πιάσει στασίδι διαβάλλοντας τους μουσικούς. Γνωστή είναι η τακτική τους. Εδώ και βδομάδες παρακολουθούμε τις απέλπιδες προσπάθειες διαφόρων καλοθελητών και υποστηρικτών του συστήματος να φέρουν στον «ίσιο δρόμο» τους καλλιτέχνες. Είτε με «φιλικές νουθεσίες», είτε επιλέγοντας τον δρόμο της χυδαίας επίθεσης και συκοφάντησης.

Και όπου η κατασυκοφάντηση δεν πιάνει τόπο, επιλέγεται η λογική του καπελώματος. Αναφερόμαστε φυσικά στον προχτεσινό μουσικό τηλεμαραθώνιο που διοργάνωσε η ΕΡΤ. Φαίνεται ότι οι δηλώσεις πολλών καλλιτεχνών που συμμετείχαν τραγουδώντας για την Ουκρανία δεν άρεσαν στην κυρίαρχη γραμμή που ήθελαν οι ιθύνοντες να περάσουν. «Είμαστε και θα είμαστε πάντα με τους λαούς»... «Θέλουμε τραγουδώντας να βοηθήσουμε αυτόν τον κόσμο να αλλάξει προς το καλύτερο, για το καλό του ανθρώπου»... «Να σταματήσουν να σκοτώνονται οι λαοί για τ' αφέντη το φαΐ». Κάποιες μόνο από τις δηλώσεις που μάλλον τους χάλασαν τη «σούπα». Ετσι, επέλεξαν το αφιέρωμα να ολοκληρωθεί με διαδικτυακή παρέμβαση του Διονύση Σαββόπουλου, οποίος αναφέρθηκε στη «γενναία ηγεσία» του λαού της Ουκρανίας (αυτή που βραβεύει και χρησιμοποιεί φασιστικές ομάδες), αλλά και στη «θυσία» που απαιτείται για να σωθεί ο κόσμος.

Σαν να πάει πολύ! Την απάντηση έχουν ήδη δώσει εκατοντάδες καλλιτέχνες που έχουν πάρει θέση συμπαρατασσόμενοι με το ψήφισμα του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου: «Δεν είναι το δίκιο του λαού της Ουκρανίας αυτό που υπερασπίζονται όσοι μεταχειρίζονται τέτοια μέσα. Τα ανθρωπιστικά αισθήματα δεν συμβαδίζουν με τη ρητορική του μίσους και οπωσδήποτε δεν είναι επιλεκτικά. Εκδηλώνονται προς όλους τους λαούς, στο Ιράκ, στη Γιουγκοσλαβία, στη Λιβύη, στη Συρία, στην Παλαιστίνη, στην Υεμένη, στην Κύπρο. Αυτό που στα αλήθεια επιδιώκουν με τη διαίρεση του πολιτισμού και τη φίμωση κάθε γνήσιας αντιπολεμικής φωνής είναι η προετοιμασία του πολέμου, που θέλει τους λαούς στοιχισμένους σε στρατόπεδα και απόλυτα ευθυγραμμισμένους με τις επιδιώξεις αυτών που τους εξουσιάζουν».

«30 χρόνια στον αέρα» από τον Ντάσο Κούρτι

Ο Ντάσο Κούρτι παρουσιάζει τον νέο του δίσκο με τίτλο «30 χρόνια στον αέρα». Μελοποιεί Τάσο Λειβαδίτη και Κώστα Βάρναλη, ενώ στίχους του έχουν εμπιστευθεί οι ταλαντούχοι Βαγγέλης Βελώνιας, Ελευθερία Κουρλιά και Πάνος Δημητρόπουλος. Τραγουδούν οι Βασίλης Προδρόμου, Σεμέλη Παπαβασιλείου, Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης, Ιουλία Καραπατάκη, Κώστας Παυλίδης, Φώτης Σιώτας, Αναστασία Χατζηαποστολίδου, Γιάννης Διονυσίου, Δημήτρης Υφαντής.

Αποτελεί το επιστέγασμα της σημαντικής πορείας του στην ελληνική μουσική σκηνή, τόσο ως συνθέτη, όσο και δεξιοτέχνη του ακορντεόν. Δημιουργεί έναν δίσκο - κατάθεση ψυχής, σε συνεργασία με σημαντικούς δημιουργούς, μουσικούς και ερμηνευτές. Ο Ντάσο Κούρτι μας κάνει συνοδοιπόρους του σε ένα συναρπαστικό μουσικό ταξίδι που συνδέει τις δύο αγαπημένες του πατρίδες και συνθέτει στην ουσία το soundtrack της ζωής του δημιουργώντας 9 τραγούδια - σταθμούς.

Το album «30 χρόνια στον αέρα» κυκλοφορεί από το «Ogdoo Music Group» σε cd, ενώ τα τραγούδια κυκλοφορούν και ψηφιακά.

ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Νέο κινηματογραφικό αφιέρωμα για το λεγόμενο «Τρίτο Σινεμά»

Στο πλαίσιο των κινηματογραφικών αφιερωμάτων που διοργανώνει το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα, το επόμενο διάστημα «ανοίγει τις πόρτες του» και προσκαλεί τους επισκέπτες του σε ένα αφιέρωμα στο λεγόμενο «Τρίτο Σινεμά». Ο όρος «Τρίτο Σινεμά» ή Σινεμά των λεγόμενων «χωρών του Τρίτου Κόσμου» αποδίδεται από κριτικούς και θεωρητικούς στον κινηματογράφο. Αναπτύχθηκε βασικά στη Λατινική Αμερική τις δεκαετίες του '60 και του '70 και επιδράσεις του υπάρχουν και στον κινηματογράφο χωρών της Αφρικής και της Ασίας. Ο όρος «Τρίτο Σινεμά» επινοήθηκε από τους Αργεντινούς σκηνοθέτες Solanas και Getino, για να υποδηλώσει την αντίθεση με το «Πρώτο» του Hollywood και το «Δεύτερο» του ευρωπαϊκού κινηματογράφου.

Οι δημιουργοί του «Τρίτου Σινεμά» από τη μία εναντιώνονται στην εμπορευματοποίηση της αμερικανικής βιομηχανίας του κινηματογράφου, που βλέπει τον θεατή σαν εισιτήριο, σαν παθητικό δέκτη και τον δημιουργό σαν μαζικό διασκεδαστή, απορρίπτοντας ταυτόχρονα την ευρωπαϊκή προσέγγιση που προτάσσει την ατομική έκφραση του σκηνοθέτη. Ουσιαστικά, αντιμετωπίζουν τον σκηνοθέτη ως μέρος ενός συνόλου και όχι ως ατομικό δημιουργό.

Ο κινηματογράφος της περιόδου που θα προβληθεί, είναι εξαιρετικά επίκαιρος στο σήμερα. Για παράδειγμα, μελετώντας το παράδειγμα της Λατινικής Αμερικής, ο θεατής έρχεται σε επαφή με την τάση εναντίωσης του λαού στους Αμερικανούς μηχανορράφους, εκπροσώπους της αστικής τάξης που στήριξαν δικτατορικά καθεστώτα κατά μήκος της Λατινικής Αμερικής. Μπορεί να γνωρίσει από πρώτο χέρι τη μετεπαναστατική Κούβα και τον κινηματογράφο που γεννάει, παράλληλα με τη σοσιαλιστική οικοδόμηση, δημιουργώντας εκ νέου τις υποδομές για νέους καλλιτέχνες, εγκαινιάζοντας νέες μορφές σε σύνδεση με το πρωτοπόρο περιεχόμενο εμπνευσμένο από την επανάσταση.

Οι προβολές θα πραγματοποιούνται κάθε Κυριακή στις 7.30 μ.μ. και θα ακολουθεί συζήτηση!

Η αρχή θα γίνει την Κυριακή 10 Απρίλη με μία βραζιλιάνικη ταινία, όπου ο σκηνοθέτης καταφέρνει να μπολιάσει τη ζοφερή και αιματηρή ιστορία της χώρας του, ενσωματώνοντας δημιουργικά στοιχεία της βραζιλιάνικης λαϊκής, θρησκευτικής κουλτούρας, της πολιτικής, της λαογραφίας, της κοινωνικής ιστορίας, της μουσικής, της λογοτεχνίας και του χορού.

3ο Φεστιβάλ Κιθάρας

Το 3ο Φεστιβάλ Κιθάρας είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου Δημήτρη Φάμπα
Το 3ο Φεστιβάλ Κιθάρας είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου Δημήτρη Φάμπα
Ο Σύλλογος Φίλων της Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» παρουσιάζει το 3ο Φεστιβάλ Κιθάρας στην Αθήνα, το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Απρίλη στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Αννα Μαρία Καλουτά» του δήμου Αθηναίων (Τιμοκρέοντος 6Α, Ν. Κόσμος) και είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου Ελληνα κιθαρίστα, συνθέτη και δασκάλου Δημήτρη Φάμπα.

Την πρώτη μέρα του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί ο τελικός του 3ου Διεθνούς Διαγωνισμού Κιθάρας «Δημήτρης Φάμπας» με ρεσιτάλ των φιναλίστ Luca Romanelli από την Ιταλία και Δημήτρη Βαλαβάνη από την Ελλάδα. Ακόμα, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει και ρεσιτάλ κιθάρας από τον Κώστα Κηρολύτη, καθώς και συναυλία των Μηνά Μπόγρη στην κιθάρα και Σπύρου Κλείσσα στο τραγούδι, πάνω σε ποίηση Pablo Neruda.

Την Κυριακή θα δοθεί το ρεσιτάλ του καταξιωμένου ερμηνευτή από το Ηνωμένο Βασίλειο Raymond Burley, ενώ θα πραγματοποιηθεί συναυλία της διακεκριμένης κιθαρίστα Εύας Φάμπα με την Μαριλίζα Λούντζη στο τραγούδι, καθώς και συναυλίες κιθαριστικών συνόλων από το Μουσικό Σχολείο στο Ιλιον, με τους Μαρία Αναγνωστοπούλου, Πηνελόπη Κάππου και Χρήστο Σιάννα και το σύνολο «Τέρπανδρος».

Η είσοδος σε όλες τις συναυλίες είναι ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ