ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Ιούνη 2001
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πάσχουν οι αρχαιότητες στα «μεγάλα» έργα

Από τις ανασκαφές στην Εγνατία Οδό
Από τις ανασκαφές στην Εγνατία Οδό
Για την τύχη των σημαντικών αρχαιοτήτων που αποκαλύπτονται κατά τις ανασκαφές στα «μεγάλα έργα», παρεμβαίνει το ΚΚΕ με δύο Ερωτήσεις βουλευτών του.

Συγκεκριμένα, ο βουλευτής του Κόμματος, Γιώργος Χουρμουζιάδης, σε Επίκαιρη Ερώτησή του προς τον υπουργό Πολιτισμού σημειώνει ότι «τα τελευταία χρόνια οι εργασίες σε πολλά από τα μεγάλα δημόσια έργα φέρνουν στο φως σημαντικές αρχαιότητες». «Ιδιαίτερα», συνεχίζει ο βουλευτής, «η κατασκευή της Εγνατίας Οδού, των "καθέτων" της και του άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ) έχει αποκαλύψει πολλούς σημαντικούς προϊστορικούς οικισμούς, η διάσωση και η ανάδειξη των οποίων απαιτεί την επείγουσα πραγματοποίηση αρχαιολογικών ανασκαφών. Δυστυχώς, οι ανασκαφές αυτές δε διενεργούνται σε όλες τις περιπτώσεις με τον ορθό τρόπο, επειδή ο ρυθμός εργασίας είναι απαράδεκτα ταχύς, σε συνδυασμό και με την έλλειψη του κατάλληλου και εξειδικευμένου προσωπικού. Ετσι οι αποκαλυπτόμενες αρχαιότητες, οι οποίες συνήθως είναι μοναδικές, συλλέγονται και αποθηκεύονται χωρίς να παίρνονται τα αναγκαία μέτρα για τη σωστή αποθήκευση, συντήρηση και μελέτη».

Τέλος, ο βουλευτής ρωτά ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, «ώστε η "ενοδία" αρχαιολογική έρευνα να διεξάγεται με σωστό τρόπο και οι αποκαλυπτόμενες αρχαιότητες να διασφαλίζονται, να συντηρούνται και να μελετώνται, πολύ περισσότερο μάλιστα, που λόγω του επικείμενου θέρους οι εργασίες επιταχύνονται ακόμη περισσότερο».

Εξάλλου, οι βουλευτές του ΚΚΕ, Αντώνης Σκυλλάκος και Ορέστης Κολοζώφ, σε Ερώτησή τους προς τους υπουργούς Πολιτισμού, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Επικοινωνιών, αναφέρονται στην ανάγκη διαφύλαξης και ανάδειξης της αρχαίας Ρωμαϊκής Οδού προς Αχαρνές. Ο αρχαίος δρόμος ανακαλύφθηκε στο τμήμα της Αττικής Οδού στο Δήμο Αχαρνών και πιο συγκεκριμένα στο ύψος και δυτικά της οδού Φιλαδελφείας, όπου έχουν αρχίσει ήδη τα έργα και υπάρχει εργοτάξιο.

Το συγκεκριμένο τμήμα της αρχαίας οδού «βρίσκεται ακριβώς μέσα στο χώρο που καταλαμβάνει η Αττική Οδός, αλλά και η όποια προέκτασή της συμπίπτει με τα έργα του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), που αναμένεται να αρχίσουν». Ως εκ τούτου, οι βουλευτές ρωτούν ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση για να διαφυλαχτεί και αναδειχτεί το εύρημα.

49η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Η «αυτοκρατορία» του βίντεο

Η ενδιαφέρουσα -νοηματικά και μορφολογικά-βιντεοεγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη, που παρουσιάζεται στο Ελληνικό Περίπτερο της Μπιενάλε
Η ενδιαφέρουσα -νοηματικά και μορφολογικά-βιντεοεγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη, που παρουσιάζεται στο Ελληνικό Περίπτερο της Μπιενάλε
Σε Μπιενάλε της βιντεοτέχνης και της ψηφιακής εικόνας, τείνει να μετατραπεί η Μπιενάλε Βενετίας. Από διεθνές «φόρουμ» ζύμωσης και ευγενούς άμιλλας των εικαστικών τεχνών, αλληλογνωριμίας των καλλιτεχνών και προβολής των εθνικών παραδόσεων και χαρακτηριστικών της εικαστικής δημιουργίας κάθε συμμετέχουσας χώρας, η Μπιενάλε μεταβάλλεται σε πεδίο «πολιτιστικής» δράσης του μεγάλου πολυεθνικού κεφαλαίου, που βεβαίως συγκαλύπτεται πίσω από «φιλότεχνους» χορηγούς, συλλέκτες, μάνατζερ και εμπόρους τέχνης, πίσω ακόμα και από μερικούς ιστορικούς τέχνης. Σε πεδίο ομογενοποίησης των εικαστικών τεχνών, σωστότερα αφομοίωσής τους από το βίντεο, την τεχνολογία και την ψηφιακή εικόνα. Σε πεδίο προώθησης και «παγκοσμιοποίησης» μιας παρακμιακής ηθικά, άχρωμης και άοσμης ιδεολογικά, παθητικής κοινωνικά - και παράλληλα μιας χωρίς εθνικά χαρακτηριστικά «αισθητικής» κατεύθυνσης, η οποία απαξιώνει τις «κλασικές» πλαστικές τέχνες (σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, κ.ά). «Αισθητική» κατεύθυνση, την οποία οφείλουν να ακολουθήσουν απαξάπαντες οι καλλιτέχνες της οικουμένης, αν δε θέλουν να θεωρηθούν «ξεπερασμένοι», αν θέλουν να είναι «in», «μέσα στο πνεύμα της έκθεσης», το οποίο ορίζει ως ανώτατος «Αρχων», μοναδική και ανεξέλεγκτη «αυθεντία» ο διευθυντής της Μπιενάλε.

Οπως διαφάνηκε από την 48η Μπιενάλε (1999), το βίντεο θα κυριαρχούσε στη φετινή 49η διοργάνωση του διεθνούς αυτού θεσμού. Η τεράστια πλειοψηφία των έργων στα εθνικά 30 περίπτερα που βρίσκονται μέσα στα «Τζαρντίνι» (δημόσιος κήπος), καθώς και στα κτίρια των παλιών Ναυπηγείων («Αρσενάλε») και σε άλλους χώρους της Βενετίας (έκθεση που οργάνωσε ο διευθυντής της Μπιενάλε Χάρλαντ Ζήμαν, και στις ανεξάρτητες εκθέσεις) ήταν βιντεοτέχνη. Πολλά δε από αυτά τα βίντεο δεν περιείχαν ίχνος εικαστικής παρέμβασης του καλλιτέχνη, καθώς ήταν απλές βιντεοσκοπήσεις ανθρώπων, αντικειμένων, φυσικών τόπων και περιβαλλόντων, «εμπλουτισμένες» με διαφόρους ήχους και κείμενα, συνήθως ανούσια.

Επόμενο ήταν, λοιπόν, τα περισσότερα βραβεία, τα οποία ανακοινώθηκαν το Σάββατο το απόγευμα από τον Χ. Ζήμαν, να δοθούν σε εγκαταστάσεις βίντεο. Συγκεκριμένα τα τιμητικά βραβεία δόθηκαν στους Αμερικανούς Ρίτσαρντ Σέρα και Σάι Τοόμπλι (για τη συνολική προσφορά τους). Το «Χρυσό Λιοντάρι» δόθηκε στο γερμανικό περίπτερο για τη βιντεοεγκατάσταση του Γκρέγκορι Σνάιντερ, που εικόνιζε ένα σκοτεινό λαβύρινθο σε μια υπό ανακαίνιση οικοδομή, ένα χώρο απροσδιόριστου τρόμου. Το μεγάλο «Ειδικό Βραβείο» δόθηκε στο περίπτερο του Καναδά για τη βιντεοεγκατάσταση των Τζάνετ Κάρντιφ -Τζορτζ Μπάρις Μίλερ, μια τεχνολογική σύνθεση ανησυχαστικών θορύβων και εικόνων (κατασκευασμένων και πραγματικών), η οποία επίσης προκαλούσε στους θεατές μια αίσθηση ανασφάλειας και φόβου. Τα μικρότερα «Ειδικά Βραβεία» δόθηκαν και στη βίντεο-ψηφιακή εγκατάσταση της Γαλλίδας Μαρίζα Μερζ (Ιταλικό περίπτερο) και στο Γαλλικό περίπτερο για τη βιντεοεγκατάσταση του Πιερ Ιγκ. Τα Βραβεία για Νέους Καλλιτέχνες δόθηκαν στον Φεντερίκο Χερέρα (Κόστα Ρίκα), στον Αλβανό Ανρί Σαλά, στον Τζον Πίλσον (ΗΠΑ), στο περίπτερο της Γουατεμάλας για την έκθεση φωτογραφικών ντοκουμέντων. Ανεπίσημη διάκριση δόθηκε στον Σουηδό Ουρς Λούτι και μνείες σε πέντε ακόμα καλλιτέχνες διαφόρων εθνοτήτων (κυρίως για βίντεο).

Αναμενόμενο ήταν τα έργα των τριών Ελλήνων καλλιτεχνών (Νίκος Ναυρίδης, Ερση Χατζηαργυρού, Ηλίας Παπαηλιάκης), να μείνουν εκτός πεδιάς βραβείων -βραβεία με προκαθορισμένα κριτήρια- παρότι αποτελούν εικαστική δημιουργία και αξιόλογο προβληματισμό φόρμας και περιεχομένου διαθέτουν. Οταν μένουν στην αφάνεια σημαντικά δημιουργήματα, σαν αυτά των τριών καλλιτεχνών στο περίπτερο της Ρωσίας, δημιουργήματα με επίκαιρο και οικουμενικό νόημα (τιμητική αναφορά σε μεγάλους γλύπτες και όλα τα αισθητικά κινήματα του 20ού αιώνα, αναφορά στους λαούς που σήμερα μακελεύονται και καταγγελία για την οικολογική καταστροφή προς πλουτισμό και τέρψη του ζωώδους κεφαλαίου), τι ελπίδες θα μπορούσαν να υπάρξουν για διάκριση κάποιου από τους καλλιτέχνες του ελληνικού περιπτέρου;

Να σημειωθεί ότι η ελληνική συμμετοχή στην Μπιενάλε εντάσσεται στις προδρομικές εκδηλώσεις της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» του 2004. Συνομιλίες, εξάλλου, για τις δυνατότητες πολιτιστικής συνεργασίας και αξιοποίησης του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών Σπουδών, ενόψει της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας», είχε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, στη διάρκεια της παραμονής του στη Βενετία με τον δήμαρχο και τον πρύτανη του Πανεπιστημίου της πόλης Πάολο Κόστα και Μαουρίτσιο Ρίσπο, αντίστοιχα.


Αρ. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ

Εκδήλωση για τον Βασίλη Τσιτσάνη

Βραδιά αφιερωμένη στον μεγάλο λαϊκό συνθέτη, Βασίλη Τσιτσάνη, διοργανώνει ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος Αγίας Τριάδας Νίκαιας, στις 15/6, 8 μμ, στα γραφεία του συλλόγου (Αχιλλέως 20, Νίκαια). Το αφιέρωμα περιλαμβάνει και καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Εξάλλου, ο σύλλογος θα διοργανώσει την ετήσια, κορυφαία πολιτιστική του εκδήλωση, στις 24/6, 8 μμ, στο «Κηποθέατρο» Νίκαιας. Στην εκδήλωση θα χορέψουν τα χορευτικά συγκροτήματα του συλλόγου ελληνικούς, παραδοσιακούς χορούς.

Σύλληψη αρχαιοκαπήλων

Εβδομήντα αρχαία αντικείμενα και 28 θραύσματα αρχαιοτήτων (που χρονολογούνται από τον 4ο και 8ο π.Χ. αιώνα) βρέθηκαν στην κατοχή δύο αγροτών οι οποίοι συνελήφθησαν το Σάββατο από αστυνομικούς του Τμήματος Αρχαιοκαπηλίας της Ασφάλειας Αττικής.

Πρόκειται για τους Γεώργιο Ισαρη, 75 ετών και τον Παντελή Νικητόπουλο, 48 ετών, οι οποίο συνελήφθησαν στην περιοχή Μπόντιζες Αρματος Θηβών στη Βοιωτία. Η αστυνομία εκτιμά ότι τα αρχαία αντικείμενα προέρχονται από λαθρανασκαφές, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί ο τόπος προέλευσής τους. Οι δύο άνδρες οδηγήθηκαν στον εισαγγελέα.

Το Φεστιβάλ Ολυμπίας «ταξιδεύει»

Το «Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο», που συνδιοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και η Δημοτική Εταιρία Πληροφόρησης Θεάματος και Επικοινωνίας του Δήμου Θεσσαλονίκης φιλοξενούν στις 15 και 16/6 το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, το οποίο «συναντά» τα παιδιά και τους νέους της Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα των προβολών (A` Μέρα): «Πέρα από τη σιωπή» της Caroline Link (Γερμανία) «Μαύρο κοράκι κόκκινο μολύβι» της Hadi Yaghinlou (Ιράν), «Στα πέρατα της γης» του Konstantin Bronzit (Γαλλία). B` Μέρα: «Ο κόσμος της Σοφίας» του Erik Gustavson (Σουηδία), «Ο Κέυλα» του Nichols Kendall (Καναδάς).

Στη διάρκεια των εκδηλώσεων θα λειτουργεί έκθεση αφίσας, φωτογραφιών, προγραμμάτων κλπ. από τη δράση και ιστορία των φεστιβάλ, με στόχο τη γνωριμία τους με το κοινό της πόλης. Ολες οι εκδηλώσεις γίνονται με την υποστήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, του Κέντρου Πληροφόρησης Νέων της Γενικής Γραμματείας Νέων Γενιάς, Δ.Ε.Π.Θ.Ε. Οι προβολές πραγματοποιούνται στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΘ (Αριστοτέλους 32 και Ολύμπου), στις 9μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ