ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Απρίλη 2022
Σελ. /28
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ερευνα με εντολή των επιχειρήσεων, μακριά από τις ανάγκες της κοινωνίας

Ενα ακόμα καθοριστικό βήμα στην πρόσδεση των πανεπιστημίων στις επιχειρήσεις αποτελεί η θεσμοθέτηση των λεγόμενων βιομηχανικών διδακτορικών με τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Με αυτή, η έρευνα που διενεργείται στα πανεπιστήμια συνδέεται ακόμα πιο άμεσα με τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα την παραγγέλλουν, θα την εποπτεύουν και θα αξιοποιούν τα αποτελέσματά της για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες αύξησης των κερδών τους. Η υπουργός Παιδείας, από το βήμα της Βουλής, ενέταξε τις ρυθμίσεις «σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μεταρρυθμίσεων και του επερχόμενου νομοσχεδίου για τα πανεπιστήμιά μας», το οποίο άλλωστε, όπως φαίνεται, διέπεται από αυτό το πνεύμα.

Περιέγραψε τα βιομηχανικά διδακτορικά ως τη «δυνατότητα που δίνουμε πλέον με ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου οι υποψήφιοι διδάκτορες, πανεπιστήμιο και εταιρείες βιομηχανίας να συνεργάζονται, προκειμένου ακριβώς να έρθει πιο κοντά η έρευνα με τα απτά προβλήματα, με την επίλυση συγκεκριμένων ζητημάτων». Δεν μιλάμε φυσικά γενικά και αόριστα για ζητήματα που θα λυθούν με την παραγωγή νέας γνώσης αλλά για την ικανοποίηση πολύ συγκεκριμένων αναγκών των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την τροπολογία, οι έρευνες θα γίνονται από υποψήφιους διδάκτορες σε συνεργασία με επιχείρηση ή βιομηχανία και θα αφορούν «διεξαγωγή βασικής ή εφαρμοσμένης έρευνας με σκοπό την εξαγωγή ερευνητικών αποτελεσμάτων για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων ή υπηρεσιών». Δηλαδή, πρόκειται για έρευνα με αποκλειστικό προορισμό να γίνει εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία με το βλέμμα στην αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την υπουργό, θεσπίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πλαίσιο που καλύπτεται στο μεγαλύτερο μέρος από το Ταμείο Ανάκαμψης και ένα μικρότερο από ιδιωτικούς πόρους.

Από κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, στα οποία αποδίδεται και η βιασύνη του υπουργείου να φέρει την τροπολογία Μ. Τρίτη, χρηματοδοτείται κυρίως και ο σχεδιασμός που αφορά τους επισκέπτες καθηγητές και τη θεσμοθέτηση και επισκεπτών ερευνητών, που προβλέπεται στην τροπολογία.

Τα παραπάνω καταψήφισε το ΚΚΕ ενώ στις στοχεύσεις τους αναφέρθηκε κατά την τοποθέτησή της η Διαμάντω Μανωλάκου, βουλευτής του ΚΚΕ. Οπως σημείωσε, «τα βιομηχανικά διδακτορικά αφορούν υψηλά ειδικευμένο δυναμικό, που μπαίνει στην υπηρεσία των επιχειρήσεων, θα παράγει νέα γνώση κατ' εντολή συγκεκριμένης επιχείρησης και όχι για τις ανάγκες της κοινωνίας. Μάλιστα, ο υποψήφιος διδάκτορας θα είναι ασφαλισμένος στον κατώτατο μισθό ως εργαζόμενος της επιχείρησης απευθείας ή του ΕΛΚΕ, ανάλογα με τον τρόπο χρηματοδότησης. Τυπικά, ισχύει ο κανονισμός διδακτορικών σπουδών του οικείου Τμήματος του Ανώτατου Ιδρύματος, ουσιαστικά όμως όλα τα ζητήματα ρυθμίζονται από το πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ ΑΕΙ και επιχείρησης. Ακόμα και ζητήματα όπως η πνευματική ιδιοκτησία της παραγόμενης έρευνας θα καλύπτονται από το πρωτόκολλο, που μπορεί να περιέχει όρους που εγκλωβίζουν τον φοιτητή στη συγκεκριμένη επιχείρηση. Π.χ. δέσμευση να μην κάνει την ίδια δουλειά για ανταγωνιστή για 5 χρόνια μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του κ.ά. Το πλαίσιο είναι εξαιρετικά χαλαρό και "ευέλικτο" - δεν ρυθμίζει τίποτα κι επιτρέπει τα πάντα, αρκεί να τα βρουν τα δύο μέρη».

Αναφορικά με τη ρύθμιση για τους επισκέπτες καθηγητές, η βουλευτής του ΚΚΕ σημείωσε ότι «φανερώνει πώς θα καλύπτονται πλέον τα κενά σε προσωπικό των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων: Με "ευέλικτες" θέσεις που θα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης για όσο υπάρχει, τον ΕΛΚΕ ή άλλους πόρους». Δηλαδή, τόνισε, «όποιο ΑΕΙ έχει έσοδα θα μπορεί και να κάνει προσωρινές προσλήψεις από το εξωτερικό και να καλύπτει τις ανάγκες του, ενώ, τελικά, οι μόνιμες θέσεις ΔΕΠ θα είναι πλέον ελάχιστες και θα διοικούν τον "στρατό" των "ευέλικτων"».

Αρση της υποχρεωτικής διετούς παραμονής των νεοδιόριστων στον τόπο διορισμού
  • Το ΚΚΕ κατέθεσε σχετική τροπολογία, αποτυπώνοντας το αίτημα που στηρίζουν και εκπαιδευτικά σωματεία
  • Απορρίφθηκε ασυζητητί από την κυβέρνηση, σε σύμπραξη με τα άλλα κόμματα

Τροπολογία για την άρση της υποχρεωτικής διετούς παραμονής των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στον τόπο διορισμού τους και τη δυνατότητα μετά από ένα έτος παραμονής τους σε αυτόν να καταθέτουν αίτημα μετάθεσης ή απόσπασης κατέθεσε το ΚΚΕ στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Την τροπολογία υπέγραφαν οι βουλευτές Διαμάντω Μανωλάκου, Νίκος Καραθανασόπουλος και Γιάννης Δελής.

Η τροπολογία απορρίφθηκε από την κυβέρνηση ασυζητητί, σε σύμπραξη με τα άλλα κόμματα, που δεν «έβγαλαν άχνα».

Η τροπολογία αποτυπώνει το αίτημα των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, το οποίο στηρίζουν και διεκδικούν μια σειρά εκπαιδευτικά σωματεία. Στην Αιτιολογική Εκθεση γίνεται αναφορά στη διάταξη που ισχύει σήμερα και δεν επιτρέπει οποιαδήποτε υπηρεσιακή μεταβολή για δύο χρόνια, και τονίζεται:

«-- Επειδή η παραπάνω διάταξη έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε χιλιάδες εκπαιδευτικούς, οι οποίοι διορίστηκαν το καλοκαίρι του 2021 και η περιοχή διορισμού τους βρίσκεται μακριά από τον μόνιμο τόπο κατοικίας τους, από την περιοχή ενδιαφέροντός τους, σε μια περίοδο μάλιστα που το κόστος διαβίωσης είναι τεράστιο, η ακρίβεια σε βασικά είδη συνεχίζει να αυξάνεται και οι μετακινήσεις έχουν γίνει δυσβάσταχτες για τους όλους τους εργαζόμενους, πόσο μάλλον για τους εκπαιδευτικούς που μπορεί να εργάζονται σε παραπάνω από ένα σχολεία και μετακινούνται συνεχώς.

-- Επειδή αυτοί οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί έχουν δουλέψει για πολλά χρόνια ως αναπληρωτές και έχουν γυρίσει όλη την Ελλάδα με προσωπικό και οικονομικό κόστος για να καλύψουν τα κενά στα σχολεία της χώρας, μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους και την οικογένειά τους.

-- Επειδή όταν έγιναν οι τελευταίοι διορισμοί δεν δόθηκαν, ούτε καλύφθηκαν όλα τα κενά στα σχολεία σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια.

Προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 5α του άρθρου 62 του ν. 4589/2019 (όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 42 του ν. 4722/2020), ώστε οι νεοδιοριζόμενοι, μετά την υπηρέτηση τουλάχιστον ενός (1) έτους στην περιοχή διορισμού τους, να θεμελιώνουν δικαίωμα μετάθεσης και απόσπασης σε άλλο ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ, όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί».

ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΔΙΠΑΕ
Κλιμακώνουν ενάντια στα σχέδια διοίκησης και κυβέρνησης με κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των φοιτητών στη Θεσσαλονίκη
Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των φοιτητών στη Θεσσαλονίκη
Σε κινητοποίηση στις 5 Μάη στο υπουργείο Παιδείας στην Αθήνα αποφάσισαν να προχωρήσουν οι φοιτητές του ΔΙΠΑΕ, συνεχίζοντας παράλληλα με πολύμορφες παρεμβάσεις τον αγώνα τους ενάντια στην κατάργηση, συγχώνευση και μεταφορά Τμημάτων.

Στο μεταξύ, χτες με πρωτοβουλία του δημάρχου Δέλτα πραγματοποιήθηκε συνάντηση «επισήμων» για τις αρνητικές εξελίξεις που δρομολογούνται στο ΔΙΠΑΕ.

Οι εκλεγμένοι με τα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ στον δήμο Δέλτα, στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και στη Βουλή δεν συμμετείχαν, δηλώνοντας ότι «τέτοιου είδους συναντήσεις, με αυτούς που στήριξαν και στηρίζουν την πολιτική που οδήγησε στην σημερινή κατάσταση, δεν μπορούν να δώσουν λύση. Επιπλέον, στην ατζέντα της συζήτησης δεν μπαίνει το σύνολο των αιτημάτων των φοιτητών».

Σε ανακοίνωσή τους ανέφεραν ότι από την πρώτη στιγμή στάθηκαν στο πλευρό των φοιτητών του ΔΙΠΑΕ, υιοθέτησαν τα αιτήματά τους και από τη θέση τους ο καθένας τα προώθησε με κάθε τρόπο. «Σε αυτήν την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να δίνουμε τη μάχη μέχρι να υλοποιηθούν τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων του ΔΙΠΑΕ, για να μην προχωρήσουν οι σχεδιασμοί για κατάργηση και συγχώνευση Τμημάτων και να μην βρεθούν σε δεύτερη μοίρα τα αιτήματα για τα επαγγελματικά δικαιώματα, την επαρκή στελέχωση και χρηματοδότηση των συγκεκριμένων Τμημάτων», τονίζουν.

Στο πλευρό των φοιτητών ΚΚΕ και ΚΝΕ

Εξάλλου, σε κοινή ανακοίνωσή τους οι Τομεακές Οργανώσεις Δυτικής Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και της ΚΝΕ χαιρετίζουν τις μεγάλες κινητοποιήσεις των χιλιάδων φοιτητών του ΔΙΠΑΕ και θυμίζουν ότι στο ίδρυμα αυτό «φοιτά μεγάλο ποσοστό νέων από τις εργατογειτονιές της Δυτικής Θεσσαλονίκης, που αντιμετωπίζουν καθημερινά την υποβάθμιση των όρων ζωής τους, όπως οι ελλείψεις υποδομών, χώρων άθλησης, η κακή συγκοινωνία, η ρύπανση της ατμόσφαιρας από τις βιομηχανίες. Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν οι παραπάνω αλλαγές, κάνοντας τους φοιτητές και τους εργαζόμενους "πειραματόζωα".

Η παραπάνω απόφαση αγνοεί τη ζωή και τις ανάγκες των χιλιάδων φοιτητών και εργαζομένων, χωρίς να εξασφαλίζεται η ομαλή συνέχιση των σπουδών τους. Μοναδικό κριτήριο είναι οι "ανάγκες της οικονομίας", η "παροχή υπηρεσιών προς τρίτους" και η "πρόσβαση στην αγορά"».

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΩΝ ΝΦΕΕΜΠ
Πρώτη και αυτοδύναμη η «Πανσπουδαστική ΚΣ»

Με ποσοστό 69,28% η «Πανσπουδαστική ΚΣ» αναδείχθηκε πρώτη και αυτοδύναμη στις εκλογές που διεξήχθησαν στον Σύλλογο Οικοτρόφων των Νέων Φοιτητικών Εστιών του ΕΜΠ. Σε ανακοίνωσή τους οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική» στο ΔΣ του Συλλόγου αναφέρουν: «Δίνουμε υπόσχεση ότι θα δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό για να οργανώσουμε τον αγώνα, για να διεκδικήσουμε την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών μας, για να ζωντανέψουν κι άλλο οι εστίες μας, να γίνουμε περισσότεροι αυτοί που αγωνιζόμαστε. Για άλλη μια χρονιά η συμμετοχή στις αρχαιρεσίες ήταν μεγάλη!». Και προσθέτουν: «Αυτό το θετικό αποτέλεσμα αποτυπώνει την εμπιστοσύνη των εστιακών φοιτητών στους αγώνες του Συλλόγου, αναγνωρίζει τη μαχητικότητα και τον σωστό προσανατολισμό τους. Και μάλιστα ακόμα πιο εμφατικά, αφού οι εστιακοί ανέδειξαν την "Πανσπουδαστική" για ακόμα μια χρονιά αυτοδύναμη στο ΔΣ του Συλλόγου!».

Αναλυτικά τα αποτελέσματα των εκλογών:

Ψήφισαν: 160

«Πανσπουδαστική ΚΣ»: 106 ψήφους και 6 έδρες

«Σοσιαλιστική Σπουδαστική Πάλη»: 21 ψήφους και 1 έδρα

ΕΑΑΚ: 10 ψήφους και 1 έδρα

«Φοιτητική Πορεία»: 10 ψήφους και 1 έδρα

Υπήρξαν 7 λευκά και 6 άκυρα ψηφοδέλτια.

Στις 18 Μάη η «ελληνική PISA»

Την Τετάρτη 18 Μάη θα διεξαχθούν, σε εθνικό επίπεδο, οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ' τάξης των Γυμνασίων, όπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Παιδείας.

Οι διαγνωστικές εξετάσεις, που χαρακτηρίζονται «ελληνική PISA», θα αφορούν στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, και στοχεύουν στη διάγνωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών «σύμφωνα με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα» για το τέλος του Δημοτικού και του Γυμνασίου.

Για το σχολικό έτος 2021 - '22 στις διαγνωστικές εξετάσεις θα συμμετάσχουν 6.000 μαθητές από 600 σχολεία της χώρας, 300 Δημοτικά και 300 Γυμνάσια. Διευκρινίζεται δε ότι «τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών στα συγκεκριμένα μαθήματα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ