ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Ιούλη 2022
Σελ. /24
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ
Φτιάχνετε ένα μεγάλο «εμπορικό κέντρο» με πτυχία και αποφοίτους πολλών ταχυτήτων

«Το πανεπιστήμιο που φτιάχνετε τόσα χρόνια, όλοι σας, μόνο σύγχρονο δεν είναι. Είναι οπισθοδρομικό και σκουριασμένο, γεμάτο καταστολή, παραδομένο στις ορέξεις των μεγαλοεπιχειρηματιών και φυσικά πανάκριβο, κι αυτό το ξέρουν πολύ καλά οι φοιτητές κι οι οικογένειές τους, γιατί το ζουν», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, δίνοντας με δύο κουβέντες το στίγμα του αντιδραστικού νομοσχεδίου.

Συνέχισε λέγοντας ότι, «τελικά, αυτό το αξιολογημένο πανεπιστήμιο με τα κριτήρια της αγοράς, με τα οποία είναι διάσπαρτο το σημερινό νομοσχέδιο, μπορεί μεν να κερδίζει καλές θέσεις στους διεθνείς πίνακες κατάταξης, όμως αυτό δεν βελτιώνει καθόλου, αντίθετα χειροτερεύει, τη δύσκολη καθημερινότητα όσων εργάζονται και σπουδάζουν σε αυτό».

Ο Γιάννης Δελής ανέπτυξε αναλυτικά τα άρθρα του νέου νόμου - πλαισίου αναδεικνύοντας ότι οδηγούν στη «σταδιακή μετατροπή των ελληνικών πανεπιστημίων σε κανονικές επιχειρήσεις, ταγμένες όλο και περισσότερο στην υπηρεσία των κερδών, πριν από όλα, των μεγάλων επιχειρήσεων», κάτι δηλαδή σαν «σύγχρονα mall, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και βέβαια του ΣΕΒ». Τόνισε ότι γι' αυτήν την υπόθεση η κυβέρνηση παινεύεται ότι θα δοθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, όμως όσο και αν ψάξει κανείς δεν θα δει σε κανένα από τα 460 άρθρα του νομοσχεδίου μια φράση για τη φοιτητική μέριμνα, τις ανάγκες των σπουδών τους, τις πιεστικές, που έχουν οι φοιτητές, τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών! «Γι' αυτό αρνηθήκατε πεισματικά να τα καλέσετε στην Επιτροπή να μιλήσουν για το νομοσχέδιό σας! Κι έρχεστε μετά και μας μιλάτε για την κοινωνική σας πολιτική», σχολίασε.

Ανέδειξε ότι δεν πρόκειται για κεραυνό εν αιθρία αλλά για «τη νομοθετική ολοκλήρωση ενός έργου, το οποίο επί 20 χρόνια προχωρούσε από όλες τις κυβερνήσεις, μετατρέποντας σταδιακά το δημόσιο πανεπιστήμιο σε μια κανονική επιχείρηση».

Οσον αφορά το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δεν κάνει τίποτα παραπάνω από όσα γίνονται στις καλύτερες καπιταλιστικές χώρες, ο Γ. Δελής ανέφερε: «Φυσικά και γίνονται κι εκεί, αφού κι εκεί υλοποιείται η ίδια πολιτική και, μάλιστα, εκεί προηγήθηκαν, το θέμα είναι όμως πόσο ωφελημένα βγαίνουν από όλο αυτό τα παιδιά των εργατικών - λαϊκών οικογενειών. Αλήθεια, κυρία υπουργέ, πόσο εύκολο και πόσο πιθανό είναι σε αυτές τις ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο ένα παιδί εργατικής και λαϊκής καταγωγής;».

Ανέδειξε ακόμα ότι η παραπέρα εμπορευματοποίηση, σε συνδυασμό με τον αυταρχισμό και την «ατομική ευθύνη», κρύβεται πίσω από τις εύηχες έννοιες για ποιότητα, καινοτομίες, αυτονομία, ελευθερία, για τη σύνδεση με την αγορά εργασίας, για το «σύγχρονο πανεπιστήμιο» που χρησιμοποιούν τόσο η κυβέρνηση όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Οσο για τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας, ο Γ. Δελής ανέδειξε ότι εδώ και χρόνια διαδοχικά με τους νόμους π.χ. Διαμαντοπούλου του ΠΑΣΟΚ και Γαβρόγλου του ΣΥΡΙΖΑ απομακρύνεται όλο και περισσότερο η δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος με βάση το πτυχίο, υλοποιείται η στρατηγική της ΕΕ για τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης με πτυχία και πανεπιστήμια πολλών ταχυτήτων για αποφοίτους όσο γίνεται πιο φθηνούς, απασχολήσιμους και αναλώσιμους, για την ενίσχυση της καπιταλιστικής κερδοφορίας. Ενώ υπενθύμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον νόμο Γαβρόγλου, γενίκευσε τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά.

Σημείωσε ότι, «φυσικά, ένα τέτοιο μεγάλο εμπορικό χρειάζεται και την εταιρεία του τη security να το φυλάει. Αυτή είναι η πραγματική αποστολή της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Η περιφρούρηση της απρόσκοπτης επιχειρηματικής λειτουργίας του πανεπιστημίου!».

Επισήμανε δε «προς την κυβέρνηση ότι από τον περασμένο Μάη πρώτη δύναμη στα πανεπιστήμια είναι πλέον η "Πανσπουδαστική", και αυτό μην το υποτιμάτε».

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Το νομοσχέδιο ανοίγει «νέους ορίζοντες» για τις επιχειρήσεις

Eurokinissi

«Οι "νέοι ορίζοντες", όπως προκλητικά ονομάζεται το νομοσχέδιο της ΝΔ, έρχονται να υψώσουν επί της ουσίας ακόμα περισσότερους ταξικούς φραγμούς στους νέους που θέλουν να σπουδάσουν αλλά η τσέπη τους δεν το αντέχει. Στην πραγματικότητα, οι μόνοι ορίζοντες που ανοίγονται ακόμα περισσότερο είναι για τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα εκμεταλλεύονται το επιστημονικό δυναμικό, τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό του πανεπιστημίου ώστε να καρπώνονται τα αποτελέσματα της έρευνας για να κερδίζουν». Τα παραπάνω τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα στην πρόσδεση της έρευνας στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων και την κατεύθυνση για δημιουργία ενός «ευέλικτου» εργατικού δυναμικού.

Ο βουλευτής του Κόμματος αναφέρθηκε στις συνέπειες αυτής της πρόσδεσης: Εργαλειοποίηση της έρευνας από τα συμφέροντα των επιχειρήσεων. Χειραγώγηση της έρευνας, που βάζει εμπόδια στην ανάπτυξη και εξέλιξή της. Στρέβλωση της έρευνας και των αποτελεσμάτων της. Υποβάθμιση της έρευνας που δεν ενδιαφέρει τους επιχειρηματικούς ομίλους, αλλά είναι πολύ χρήσιμη για την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών και την παραγωγή νέας γνώσης.

Αναφορικά με τα βιομηχανικά διδακτορικά σημείωσε πως «είναι κομμένα και ραμμένα στα μέτρα των συμφερόντων των επιχειρήσεων και όχι των αναγκών των επιστημόνων και της κοινωνίας. Η αντιεπιστημονικότητα αυτών των διδακτορικών γίνεται οφθαλμοφανής με το που ακούσει κάποιος πως στην τριμελή επιτροπή του προγράμματος μπαίνει ένα μέλος από την επιχείρηση η οποία ορίζει, κατευθύνει και καθοδηγεί το θέμα του διδακτορικού», όπως σημείωσε ανάμεσα σε άλλα. Αναφέρθηκε παράλληλα στην υποταγή της έρευνας στις ανάγκες του ΝΑΤΟ με παραδείγματα πανεπιστημίων και τμημάτων που υπογράφουν συμφωνίες με αυτό ή με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες παραγωγής οπλικών συστημάτων.

«Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η στρέβλωση της έρευνας και ο ανορθολογισμός, να διαχωρίζεται ο επιστημονικός από τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα μετατρέποντας τη διδασκαλία σε πάρεργο για τα μέλη του ΔΕΠ, όταν αυτά ενθαρρύνονται να προσανατολιστούν σε άλλες, επιχειρηματικές δραστηριότητες (βλ. spin off επιχειρήσεις)», ανέφερε ανάμεσα σε άλλα.

Σημείωσε παράλληλα πως το νομοσχέδιο έρχεται να εξυπηρετήσει την ανάγκη των επιχειρήσεων για δημιουργία «ευέλικτου», αναλώσιμου εργατικού δυναμικού, πτυχιούχων και μη. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στην πλήρη αποσύνδεση του πτυχίου από τα επαγγελματικά δικαιώματα σε συνθήκες εργασιακής ζούγκλας. Οι ανάγκες των επιχειρήσεων οδηγούν στην υποβάθμιση των πτυχίων, τόνισε, προσθέτοντας πως στο νομοσχέδιο προβλέπονται προγράμματα πολλών ταχυτήτων και μονοετείς, τριετείς και τετραετείς κύκλοι με τα ίδια αντικείμενα, ανάλογα με το πόσο βαστά η τσέπη του καθενός, τσακίζοντας επί της ουσίας τις επιστημονικές ανάγκες αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα. Αναφέρθηκε στο εσωτερικό Erasmus καλώντας να σκεφτούμε κατά πόσο χρυσώνει το χάπι στους φοιτητές για ελλείψεις ολόκληρων επιστημονικών τομέων, καθηγητών και υλικοτεχνικού εξοπλισμού από τμήματα, θέτοντας το ζήτημα πώς θα γίνεται αυτή η μετακίνηση όταν δεν υπάρχει μέριμνα. Η βασική αιτία για όλα αυτά είναι η δημιουργία αποφοίτων με πτυχία - «σούπα», όχι με ολόπλευρη γνώση του αντικειμένου αλλά με δεξιότητες, αναλώσιμων, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Γι' αυτό μειώνονται οι δαπάνες για την Παιδεία και είναι χαμηλές για τα πανεπιστήμια, μεταφέρονται οι δαπάνες στις πλάτες των οικογενειών για να δημιουργηθεί ένα δημοσιονομικό ζωτικό πεδίο για να χρηματοδοτηθούν οι ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, όπως σημείωσε μεταξύ άλλων.

«Είναι ένα οπισθοδρομικό νομοσχέδιο, πίσω από τις ανάγκες των φοιτητών, διδασκόντων και ερευνητών, της κοινωνίας. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο και δεν πρόκειται αυτό το νομοσχέδιο να πάει μπροστά. Και γι' αυτό θα βάλουμε κι εμείς το χέρι μας», κατέληξε.

Μακριά από την πραγματικότητα και τις ανάγκες του λαού η κυβέρνηση

Τα ζητήματα που «καίνε» τις λαϊκές οικογένειες και τα παιδιά τους έθεσε στην υπουργό Παιδείας ο Θανάσης Παφίλης

«Από την πόλη έρχομαι...», ήταν τα όσα ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, όταν κλήθηκε από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΚΚΕ Θανάση Παφίλη να πει αν υπάρχει σημείο στο νομοσχέδιο και συνολικά στην κυβερνητική πολιτική που να απαντάει στα ερωτήματα που «καίνε» τις εργατικές, λαϊκές οικογένειες που σπουδάζουν παιδιά.

Πιο συγκεκριμένα, αφού η υπουργός ολοκλήρωσε την πρώτη τοποθέτησή της στην Ολομέλεια για τον νόμο - πλαίσιο, ντύνοντας με καμάρι όλο το αντιδραστικό του περιεχόμενο με βαρύγδουπες εκφράσεις όπως αναβάθμιση σπουδών, καινοτομία, ελευθερία, εξωστρέφεια κ.ο.κ., πήρε τον λόγο ο Θ. Παφίλης ζητώντας να απαντήσει αν η κυβέρνηση θα αυξήσει την επιδότηση ενοικίου για τους φοιτητές, τι θα κάνει με τις φοιτητικές λέσχες και τη σίτιση, σχολιάζοντας ότι την ώρα που τους προτείνει να πάνε για εσωτερικό Εrasmus, τα παιδιά δεν μπορούν να πάνε ούτε στις σχολές τους.

Ρώτησε την υπουργό πού θα βρουν τα λεφτά τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών για να πληρώνουν μεταπτυχιακά αφού τα πτυχία δεν έχουν κανένα αντίκρισμα, όπως είχε αναφέρει λίγο - πολύ πριν ο πρωθυπουργός στην ομιλία του. Τη ρώτησε αν ξέρει το «ν + 2», δηλαδή η ολοκλήρωση των σπουδών σε ν συν 2 χρόνια ακόμα, τι σημαίνει για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών που δουλεύουν για να τα βγάλουν πέρα, ή γιατί μία οικογένεια που ματώνει για να περάσει το παιδί της στο πανεπιστήμιο και να πάρει το πτυχίο του, να βλέπει τελικά το πτυχίο αυτό να ισοτιμιέται «με του άλλου που σκάει 15 χιλιάρικα στο ιδιωτικό κολέγιο». «Είναι εντυπωσιακά όλα αυτά που είπατε, αλλά είναι έξω από τη ζωή που ζει ο λαϊκός κόσμος» και όχι αυτοί που στέλνουν τα παιδιά τους στο Γέιλ ή στο Χάρβραντ, ανέφερε.

Η υπουργός, φανερά «στριμωγμένη», άρχισε να ψελλίζει ότι η κυβέρνηση έδωσε επίδομα ενοικίου που πήραν πέρσι 43.000 φοιτητές, όμως για φέτος δεν είπε τίποτα, ότι για τους εργαζόμενους φοιτητές υπάρχει ειδική εξαίρεση, κ.ο.κ., ενώ έκανε «γαργάρα» τα υπόλοιπα ερωτήματα του Θ. Παφίλη.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ σχολιάζοντας τις απαντήσεις της Ν. Κεραμέως, της υπενθύμισε ότι για να εξαιρεθεί ένας εργαζόμενος φοιτητής θα πρέπει να δείξει ένσημα, όταν η πλειοψηφία τους αναγκάζονται να δουλεύουν ανασφάλιστοι. «Θα μπορεί», συνέχισε ο Θ. Παφίλης, «αυτό το παιδί να παρακολουθήσει και δεύτερη σχολή, να πάει στο Εrasmus; Εχετε ιδέα πώς είναι να δουλεύεις και να διαβάζεις ταυτόχρονα; Αλλά πού να τα ξέρετε εσείς αυτά. Δεν έχετε αίσθηση των πραγματικών αναγκών των λαϊκών οικογενειών».

ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα στείλουν το νομοσχέδιο εκεί που του αξίζει

«Η νέα γενιά, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα στείλουν το νομοσχέδιό σας εκεί που του αξίζει: Στον σκουπιδοτενεκέ της Ιστορίας», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, θυμίζοντας πως οι φοιτητικές εκλογές, με τη μεγαλειώδη νίκη της «Πανσπουδαστικής», έδωσαν μία πρώτη γεύση.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ περιέγραψε το «πιο επιθετικό, "αυτόνομο" πανεπιστήμιο της αγοράς, με δομή και λειτουργία που παραπέμπει σε μεγάλη επιχείρηση, με οριζόντια και καθετοποιημένα τμήματα ανάλογα με το τι απαιτεί η αγορά, με διαφοροποιημένο πελατολόγιο, με επιχειρηματικά πρότζεκτ, με αντίστοιχη διοίκηση και δείκτες απόδοσης», με πτυχία χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα, τονίζοντας πως αυτό είναι το νομοσχέδιο της κυβέρνησης.

Αναφέρθηκε στα επιχειρήματα που επιστρατεύονται προκειμένου να αποσπάσει η κυβέρνηση τη συναίνεση κυρίως των φοιτητών, προσθέτοντας ότι «όταν δεν πείθονται οι "ατίθασοι" φοιτητές με το "καλό", θα αναλαμβάνουν δράση η πανεπιστημιακή αστυνομία και οι εισαγγελείς, όπως πρόσφατα στο Πολυτεχνείο Κρήτης, ποινικοποιώντας τους αγώνες».

Το «υπερόπλο» της κυβέρνησης - όπως το παρουσιάζει - για να δικαιολογήσει αυτόν τον πραγματικά «σκουριασμένο εκσυγχρονισμό» είναι η επίκληση στην αριστεία, στην καινοτομία, στην έρευνα και την εξωστρέφεια. «Ντύνουν» δηλαδή τις αντιδραστικές και οπισθοδρομικές αλλαγές με ωραίο περιτύλιγμα, σημείωσε, προσθέτοντας: «Το βέβαιο είναι ότι τα κριτήρια "αριστείας" που θα ισχύσουν, στην οποιαδήποτε μορφή τους, θα προωθούν την επιχειρηματική δράση του ΔΕΠ, θα εδραιώνουν τον ρόλο του καθηγητή - μάνατζερ - επιχειρηματία, θα επιβραβεύουν την προσέλκυση ιδιωτικής χρηματοδότησης, την παραγωγή εμπορικής αξίας και την "ευελιξία" στις εργασιακές σχέσεις, και θα τιμωρούν - αν δεν ποινικοποιούν, και μέσω του νέου Πειθαρχικού - τη διαφορετική άποψη ή στάση. Η δε καινοτομία, την οποία συνεχώς επικαλείστε, δεν έχει καμία σχέση με τη μετατροπή μιας νέας ιδέας σε πρωτοποριακή ανακάλυψη, σε αγαθά και υπηρεσίες που να ικανοποιούν σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, αλλά τη μετατροπή ιδεών σε επιχειρηματικές μπίζνες». Θύμισε δε ότι στο όνομα της «καινοτομίας» ζήσαμε τον «πόλεμο της πατέντας», για τη μοιρασιά της «πίτας» στην αγορά εμβολίων, και το πλήρωσαν πολύ ακριβά οι λαοί.

«Δεν κινδυνεύουμε από την τεχνολογία, ούτε από τους "άριστους" και τις καινοτομίες, αλλά από την καπιταλιστική αξιοποίησή τους. Αυτή η αξιοποίηση δεν είναι μονόδρομος για τον άνθρωπο. Είναι μονόδρομος μόνο για το κεφάλαιο», τόνισε ο Μ. Συντυχάκης και, κλείνοντας, τόνισε πως το ΚΚΕ, «απορρίπτοντας τον νέο νόμο - πλαίσιο ως αναχρονιστικό, σκουριασμένο και αντιδραστικό, καταθέτει τη δική του πρόταση για το σήμερα και για το αύριο, πρόταση ρεαλιστική, σύγχρονη και δίκαιη», για ένα σύγχρονο πανεπιστήμιο, με εξασφαλισμένη την απρόσκοπτη παρακολούθηση των σπουδών, χωρίς ταξικούς φραγμούς, με την απαραίτητη γνώση, ώστε το πτυχίο να αποτελεί το μοναδικό εισιτήριο και κριτήριο για τη σύνδεση με το επάγγελμα, χωρίς άλλους φραγμούς και προϋποθέσεις, με μόνιμη και σταθερή δουλειά.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΝΟΜΟ - ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ