Ο διορισμένος από την κυβέρνηση εισαγγελέας αναφέρει ανάμεσα σε άλλα ότι «η ΑΔΑΕ δεν έχει πλέον αρμοδιότητα για έλεγχο στους παρόχους ώστε να απαντήσει σε θιγόμενο ιδιώτη. Κυριαρχικός είναι ο ρόλος του Τριμελούς Οργάνου, στο οποίο προεδρεύει Εισαγγελικός Λειτουργός και ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ είναι μέλος». Και προσθέτει: «Μόνο ο θιγόμενος πολίτης μπορεί να ζητήσει να ενημερωθεί αν το τηλέφωνό του έχει παρακολουθηθεί και να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία που προβλέπεται με σχετική απόφαση του Τριμελούς Οργάνου μετά την παρέλευση τριετίας, αν η παρακολούθηση έγινε για λόγους εθνικής ασφάλειας και υπό την προϋπόθεση πως από την ενημέρωση δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο έγινε. Κατά συνέπεια, δεν έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν στοιχεία άλλα πρόσωπα πλην του θιγόμενου». Στη γνωμοδότηση γίνεται αναφορά και σε σειρά διατάξεων που επισύρουν ποινές, οι οποίες φτάνουν μέχρι και τα δέκα χρόνια κάθειρξης, για όσους παραβιάζουν τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος.
Με αφορμή την παρέμβαση Ντογιάκου ξέσπασε αντιπαράθεση τόσο με τον πρόεδρο της λεγόμενης ανεξάρτητης αρχής ΑΔΑΕ, Χρήστου Ράμμo, όσο και με τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, που ξιφουλκούν ως ...υπερασπιστές του Συντάγματος που κατοχυρώνει τις δήθεν «ανεξάρτητες αρχές». Ο Αλέξης Τσίπρας σε ανάρτησή του έσπευσε δημαγωγικά να δηλώσει ότι παραιτείται της βουλευτικής του ασυλίας και να καλέσει τον Ντογιάκο να τον συλλάβει, επειδή ζήτησε από την ΑΔΑΕ να ερευνήσει τα στοιχεία για παρακολουθήσεις πολιτικών και στρατιωτικών. Βέβαια, ο «υπέρμαχος της δημοκρατίας» πρώην πρωθυπουργός, επί της κυβέρνησής του, όταν αποδεδειγμένα παρακολουθούνταν το τηλεφωνικό κέντρο της έδρας της ΚΕ του ΚΚΕ, έκανε ότι ...δεν είδε και δεν άκουσε τίποτα, με τον ΣΥΡΙΖΑ και από τη θέση της αντιπολίτευσης να βάζει πλάτη για τη συγκάλυψη της υπόθεσης, και ενώ προηγουμένως έβαλε το «λιθαράκι» του στην ενίσχυση του αντιδραστικού νομοθετικού πλαισίου.
Στο μεταξύ, δημοσίευμα της ισραηλινής εφημερίδας «Haaretz» αποκαλύπτει ότι η εταιρεία «Intellexa» την περίοδο 2021 - 2022 όχι μόνο πούλησε το λογισμικό παρακολούθησης «Predator» και το κατασκοπευτικό όχημα της εταιρείας, εξοπλισμένο με τεχνολογία υποκλοπών, στην κυβέρνηση του Μπαγκλαντές, αλλά και ότι στελέχη των μυστικών υπηρεσιών του Μπαγκλαντές εκπαιδεύτηκαν στα κεντρικά γραφεία της «Intellexa» στην Αθήνα, με τις πρεσβείες Ελλάδας και Μπαγκλαντές να γνωρίζουν τα πάντα σχετικά με αυτήν την «εκπαίδευση».
Δημοσιεύματα στον ελληνικό και διεθνή Τύπο κάνουν λόγο για μυστικές συνομιλίες μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του Βρετανικού Μουσείου για την εξεύρεση της καλύτερης δυνατής φόρμουλας για την επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα, αφήνοντας το παράθυρο ανοιχτό για μακροχρόνιο δανεισμό, προκρίνοντας ως καλύτερη λύση το παράδειγμα της Συλλογής Στερν.
Η κυβέρνηση επιβεβαίωσε ότι πραγματοποιούνται συνομιλίες χωρίς να μπαίνει σε περισσότερες λεπτομέρειες. Προσπαθώντας να διασκεδάσει τις δίκαιες ανησυχίες του λαού, των εργαζομένων και επιστημόνων του χώρου, σημειώνει ότι πάγια θέση της χώρας μας είναι ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Ενώ την ίδια στιγμή ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επισημαίνει ότι χρειάζεται να δούμε το θέμα «ρεαλιστικά» στο «ιστορικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί». Τοποθετήσεις που όχι απλά δεν «κλείνουν» τη συζήτηση, αλλά την τροφοδοτούν, καθώς αφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο φόρμουλας δανεισμού και ανταλλαγής αρχαιοτήτων, υπονομεύοντας το αίτημα της επιστροφής και αποκατάστασης του Παρθενώνα της Ακρόπολης των Αθηνών, ως ένα ενοποιημένο μνημείο στον τόπο της δημιουργίας του, νομιμοποιώντας ουσιαστικά την αρπαγή.
Παράλληλα η αντιπαράθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ για την υπόθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα οξύνεται στα όρια της μικροπολιτικής υποκρισίας, με τους μεν να κατηγορούν τους δε για όσα δεν έκαναν.
Η πλήρης και μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα της Ακρόπολης των Αθηνών στον τόπο δημιουργίας τους σημαίνει σεβασμό προς την αξία του μνημείου και αποκατάσταση μιας παλιάς και συνεχιζόμενης αδικίας. Αλλωστε, η πολιτιστική κληρονομιά είναι ο συνδετικός κρίκος του παρόντος με το ιστορικό παρελθόν, δεν μπορεί να αποσπάται από τον τόπο της. Αυτή είναι η διαχρονική θέση του ΚΚΕ. Θέση την οποία μετέφερε και ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας κατά την επίσκεψή του στο Βρετανικό Μουσείο τον Γενάρη του 2020. Οπως σημείωνε τότε: «Η παράνομη κατοχή των πολιτιστικών αρχαιοτήτων της χώρας μας πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Μέχρι σήμερα οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν έκαναν με συνέχεια, με συνέπεια και σταθερότητα αυτό που έπρεπε να κάνουν. Η θέση των μαρμάρων του Παρθενώνα δεν είναι στο Βρετανικό Μουσείο, είναι να επιστρέψουν στην κοιτίδα τους, την Αθήνα»...
Μία ακόμα συμφωνία εισαγωγής φτηνών εργατών χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα, αυτήν τη φορά από την Αίγυπτο, και παράλληλα διευκόλυνσης της δράσης των δουλεμπορικών κυκλωμάτων, οδεύει προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής από την κυβέρνηση της ΝΔ. Φέρει τον τίτλο «Κύρωση Συμφωνίας» μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου «για την απασχόληση εποχικών εργαζομένων στον γεωργικό τομέα».
Ο σκοπός της συμφωνίας διευκρινίζεται από την αρχή της αιτιολογικής έκθεσης του νομοσχεδίου ότι είναι η «ανάπτυξη, στο πλαίσιο της μετανάστευσης, ευέλικτων σχημάτων κινητικότητας του εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς εργασία» και, βέβαια, η συμφωνία αυτή είναι αντίστοιχη εκείνης με το Μπαγκλαντές η οποία είχε ψηφιστεί πριν λίγους μήνες από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ.
Τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως φάνηκε στη χτεσινή συζήτηση της συμφωνίας στην αρμόδια Επιτροπή, εμφανίζεται να επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια, προβάλλοντας διάφορες γραφειοκρατικού τύπου ενστάσεις, π.χ. για τον αριθμό των μεταναστών που προβλέπεται να εισαχθούν (5.000 εργάτες), όμως το πιο εντυπωσιακό στην τοποθέτησή του ήταν η αναφορά ότι «σύμφωνα μάλιστα με τους νόμους της αγοράς, η υψηλή ζήτηση αυτού του εργατικού δυναμικού και η μειωμένη προσφορά οδηγούν κατ' ανάγκη σε αύξηση του κόστους απασχόλησής τους. Η έλλειψη εργατών γης κοστίζει πανάκριβα στην παραγωγική διαδικασία»! Με άλλα λόγια ο ΣΥΡΙΖΑ όχι απλά συμφωνεί με αυτές τις συμφωνίες, αλλά επαυξάνει, για να μειωθεί το «κόστος απασχόλησης».
«Εχει αυξηθεί το κόστος. Μίλησαν κάποιοι για 30-40 ευρώ όταν το κατώτατο ημερομίσθιο είναι 31, 35 ευρώ και με αυξητική τάση. Είναι πολύ δύσκολο σήμερα να βρεις εργαζόμενους οι οποίοι να εργαστούν με το κατώτατο ημερομίσθιο», συμπλήρωσε και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μ. Βαρβιτσιώτης.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου ανέδειξε ότι η συμφωνία αυτή, όπως και με το Μπαγκλαντές και άλλες που θα έρθουν, είναι ενταγμένη στο πλαίσιο του νέου Συμφώνου της ΕΕ για τη Μετανάστευση, όπου ενθαρρύνονται οι διμερείς συμφωνίες ανάμεσα στην ίδια ή σε κράτη - μέλη της και τρίτες χώρες, ενισχύοντας συνολικά τη θέση της ΕΕ και των καπιταλιστικών κρατών της συμμαχίας της στον διεθνή ανταγωνισμό. Γι' αυτό «ανοιγοκλείνετε τη στρόφιγγα των ροών, ανάλογα με τα συμφέροντα του κεφαλαίου για φτηνό εργατικό δυναμικό, όταν και όποτε το χρειάζονται. Γι' αυτό και συνδυάζονται με αυξημένα μέτρα ελέγχου των ροών και εκτεταμένου φακελώματος των μεταναστών, υπό τη μόνιμη επίκληση των όρων της εθνικής ασφάλειας και της δημόσιας τάξης», τόνισε.
Και οι ίδιοι οι όροι της συμφωνίας όμως είναι απάνθρωποι, καθώς προβλέπονται και εδώ ασφαλιστικές δικλίδες (άρθρο 10) για την απαγόρευση κάθε δυνατότητας θεμελίωσης άλλων δικαιωμάτων στους μετανάστες - εργάτες εκτός από την παραμονή για εργασία για συγκεκριμένα χρονικά όρια, ανάλογα με τις εποχικές ανάγκες. Αυτό ισχύει ακόμα και για σοβαρούς λόγους υγείας. Οσο για τα περί ίσης μεταχείρισης ντόπιων και μεταναστών εργατών, η Δ. Μανωλάκου ανέδειξε ότι είναι τουλάχιστον ευχολόγια, κάτι που επιβεβαιώνει η πείρα της Μανωλάδας.
Συνολικά, τόνισε, «τα "ευέλικτα" σχήματα κινητικότητας του εργατικού δυναμικού στη μετανάστευση είναι η πιο βάρβαρη όψη της σύγχρονης καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, μέσα σε ένα συνολικότερο αντιλαϊκό και αντεργατικό πλαίσιο που κατακρεουργεί τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και καταπατά βάναυσα τα δικαιώματα της συνδικαλιστικής δράσης και της απεργίας». Οι χιλιάδες μετανάστες όχι μόνο καταδικάζονται σε χαμοζωή, θύματα αυτής της βαρβαρότητας, αλλά γίνονται και έρμαια των διαφόρων μεσαζόντων και των δουλεμπορικών κυκλωμάτων.
Στο σημείο αυτό αναφέρθηκε στο άρθρο 6 του παραρτήματος της συμφωνίας, όπου προβλέπεται ότι οι διοικητικές αρχές της Αιγύπτου θα επιλέγουν τους «κατάλληλους» εργαζόμενους για εποχική εργασία στην αγροτική οικονομία της Ελλάδας και θα τους υποδεικνύουν στις αρμόδιες προξενικές αρχές. «Πώς άραγε θα γίνει αυτή η επιλογή;», ρώτησε τον αναπληρωτή υπουργό η Δ. Μανωλάκου, τονίζοντας ότι «ανοίγει ο δρόμος για τη δράση δουλεμπορικών κυκλωμάτων, και μάλιστα με διεθνή διάσταση».
Επεσήμανε ότι συνολικά μέσα από τέτοιου είδους διακρατικές συμφωνίες «εξασφαλίζεται ουσιαστικά ένας εφεδρικός στρατός του πιο φτηνού εργατικού δυναμικού, ανάλογα με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς, με αποτέλεσμα τη συνολική πτώση της τιμής της εργατικής δύναμης». Τόνισε ότι η συμφωνία αφορά μεν την γεωργία αλλά ήδη έχει αρχίσει «η ευρύτερη συζήτηση για τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού» και σε άλλους κλάδους. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην επιστολή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, όπου αναφέρονται στις υψηλότερες από τον κατώτατο μισθό αμοιβές, επειδή υπάρχει ακόμα κλαδική ΣΣΕ, και ζητούν την επέκταση του καθεστώτος μετάκλησης για εποχική εργασία και στον τομέα του Τουρισμού.
Σε σχόλιό του για τη γνωμοδότηση Ντογιάκου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:
«Η γνωμοδότηση Ντογιάκου, όχι μόνο υλοποιεί, αλλά και ενισχύει περαιτέρω τον πρόσφατο αντιδραστικό νόμο της ΝΔ και συνολικά το "σκοτεινό" θεσμικό πλαίσιο των παρακολουθήσεων, κομμάτι του οποίου είναι βέβαια και η ΑΔΑΕ. Αλλωστε το ΚΚΕ έχει πολύ πικρή πείρα για τον ρόλο της στη συγκάλυψη των υποθέσεων υποκλοπών σε βάρος του.
Αποκαλύπτεται πανηγυρικά τόσο ο ρόλος της δήθεν "ανεξάρτητης" δικαιοσύνης, της οποίας η ηγεσία ορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση, όσο και των δήθεν "ανεξάρτητων" αρχών, που αποτελούν μέρος του προβλήματος, ως το "φύλλο συκής" του θεσμικού βούρκου που έχουν συνδιαμορφώσει όλες οι κυβερνήσεις».