ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Ιούνη 2023
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Χιλιάδες τα θύματα από τα εργατικά «ατυχήματα» - εργοδοτικά εγκλήματα

Σχέδιο Ψηφίσματος για την Επιτροπή Απασχόλησης του Ευρωκοινοβουλίου καταθέτουν οι ευρωβουλευτές του Κόμματος

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις για το εργοδοτικό έγκλημα στη Ζώνη του Περάματος

RIZOSPASTIS

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις για το εργοδοτικό έγκλημα στη Ζώνη του Περάματος
Η κατάσταση στους χώρους δουλειάς και στην Ελλάδα και συνολικά στην ΕΕ επιδεινώνεται. Η επιθετικότητα του κεφαλαίου για την ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης τροφοδοτείται από την αντεργατική πολιτική της ΕΕ, των αστικών κρατών και κυβερνήσεων, με αποτέλεσμα να αυξάνονται διαρκώς τα εργοδοτικά εγκλήματα.

Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία στοιχεία που έχει δημοσιεύσει η ΕΕ για τα εργοδοτικά εγκλήματα που αποκαλεί «εργατικά ατυχήματα», αφορούν μόλις το 2020 και αναφέρουν 3.000 νεκρούς εργαζόμενους. Στην Ελλάδα, την τριετία 2015 - 2017 σημειώθηκαν σχεδόν 20.000 εργατικά «ατυχήματα», ενώ από το 2019 μέχρι το 2022 καταγράφονται 104 θανατηφόρα. Μόνο στην αρχή του 2023 μέχρι τον Απρίλιο τα εργατικά δυστυχήματα ξεπερνούν τα 71, μέσα σε αυτά και οι νεκροί σιδηροδρομικοί του προδιαγεγραμμένου εγκλήματος των Τεμπών. Ακόμη και από τα επίσημα - ελλιπή - στοιχεία, στη χώρα μας κατά μέσο όρο κάθε βδομάδα 2 εργαζόμενοι πεθαίνουν στον χώρο δουλειάς.

Από το 2000 μέχρι σήμερα ο αριθμός των νεκρών εργαζομένων στην Ελλάδα ξεπερνά τους 2.200, ενώ πολλαπλάσιος είναι ο αριθμός των σακατεμένων. Οι επαγγελματικές ασθένειες θερίζουν, αλλά συνεχίζουν να μην καταγράφονται στην Ελλάδα και οι εργαζόμενοι επωμίζονται το τεράστιο κόστος για να τις αντιμετωπίσουν.

Αιτία των εργοδοτικών αυτών εγκλημάτων δεν είναι το «ανθρώπινο λάθος», αλλά τα ελλιπή έως και ανύπαρκτα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στην εργασία. Είναι η εντατικοποίηση της δουλειάς, τα απάνθρωπα ωράρια, η πίεση για να ολοκληρωθεί με οποιονδήποτε τρόπο το έργο, οι εξοντωτικές κόντρα βάρδιες, η δουλειά σε απαράδεκτες συνθήκες, ακόμα και με δριμύ ψύχος ή υψηλές θερμοκρασίες ακόμη και σε χώρους εργασίας με μεγάλη επικινδυνότητα.

Αποδεικνύεται ότι στο σημερινό καπιταλιστικό εκμεταλλευτικό σύστημα η ανθρώπινη ζωή, η προστασία της στον τόπο δουλειάς μπαίνει στο ζύγι του κόστους - οφέλους, το οποίο υπηρετεί και η ευρωενωσιακή στρατηγική των «ελαχίστων δικαιωμάτων» για πάμφθηνη εργατική δύναμη.

Ενώ με βάση την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας υπάρχουν μέτρα που μπορεί να ληφθούν ώστε οι εργαζόμενοι να είναι ασφαλείς στην εργασία, το εάν θα ληφθούν ή όχι καθορίζεται από το εάν συμφέρει ή όχι την καπιταλιστική κερδοφορία. Κι επειδή αυτά τα μέτρα αποτελούν πρόσθετο κόστος για τα αφεντικά, απουσιάζουν σχεδόν στο σύνολο των χώρων δουλειάς.

Οπως απουσιάζει και ο έλεγχος από το κράτος για αυτά τα ζητήματα. Ολες οι αστικές κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, εφάρμοσαν μια πολιτική με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ που υπηρετεί τις ανάγκες της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Κάθε κυβέρνηση έπαιρνε τη σκυτάλη από την προηγούμενη και συνέχιζε στην ίδια αντιλαϊκή κατεύθυνση. Ολες οι κυβερνήσεις διατήρησαν ένα πλαίσιο όπου ο κρατικός έλεγχος είναι ψευδεπίγραφος, στην καλύτερη περίπτωση προσχηματικός.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μετατροπή του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας σε «Ανεξάρτητη Αρχή», κατά τα πρότυπα της «Ευρωπαϊκής Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας», με λιγότερους πόρους και ακόμα λιγότερο προσωπικό από τους μόλις 373 επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και 245 επιθεωρητές για την Υγιεινή και Ασφάλεια στην Εργασία το 2017.

Το πιο πρόσφατο εργοδοτικό έγκλημα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος με έναν νεκρό και δυο τραυματίες έρχεται να προστεθεί στη «μαύρη λίστα» των πάνω από 71 εργαζομένων που δεν γύρισαν ποτέ από τη δουλειά, μέχρι το τέλος του Απριλίου 2023.

Με βάση τα παραπάνω, το ΚΚΕ κατέθεσε πρόταση ψηφίσματος προς το Προεδρείο του Ευρωκοινοβουλίου για την αρμόδια Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων και αναδεικνύει τα αιτήματα των εργαζομένων προς τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών της ΕΕ:

-- Να θεσμοθετήσουν τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, που θα οδηγούν σε Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, και κατά κλάδο ΣΣΕ, οι οποίες να περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία της ζωής και της υγείας στην εργασία, με αυξήσεις στους μισθούς στη βάση των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων, με επαναφορά των μισθολογικών ωριμάνσεων.

-- Να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη εργατικών ατυχημάτων και επαγγελματικών ασθενειών, με ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης.

-- Να ενισχύσουν αποφασιστικά τις Επιθεωρήσεις Εργασίας με ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή. Να προσανατολίσουν τις επιθεωρήσεις στον έλεγχο της εργοδοτικής ασυδοσίας, στην αποκλειστική εργοδοτική ευθύνη για την πρόληψη και αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου και των συνεπειών του.

-- Να δημιουργήσουν κρατικά σώματα Τεχνικών Ασφαλείας και Γιατρών Εργασίας και υπηρεσιών υγείας και ασφάλειας της εργασίας (ΥΑΕ) ενταγμένων στο αποκλειστικά δημόσιο σύστημα Υγείας.

-- Να παρακολουθούν συστηματικά την υγεία των εργαζομένων, με δωρεάν εξετάσεις, ιδιαίτερα για τις έγκυες και τις εργαζόμενες γυναίκες.

-- Να αναγνωρίσουν και να διευρύνουν τον θεσμό των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΒΑΕ), ανεξάρτητα από τον ασφαλιστικό φορέα και τη σχέση εργασίας των εργαζομένων. Να πάρουν μέτρα για τη μείωση του χρόνου εργασίας για τα ΒΑΕ σε 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο, την αύξηση των ημερών αδείας, τη μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης σε 50 για τις γυναίκες και 55 για τους άντρες.

-- Να εξασφαλίσουν την πλήρη κάλυψη των αναγκών των εργαζομένων από τον επαγγελματικό κίνδυνο με ευθύνη του κράτους και αποκλειστική επιβάρυνση του κεφαλαίου. Πλήρης και απολύτως δωρεάν κάλυψη της νοσοκομειακής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, της ιατρικής αποκατάστασης σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος ή επαγγελματικής ασθένειας. Πλήρεις αποδοχές για τους εργαζόμενους για όλο το διάστημα απουσίας από την εργασία λόγω εργατικού ατυχήματος ή επαγγελματικής ασθένειας (όπως εάν δούλευαν), επανεκπαίδευση, επανένταξη στην εργασία. Πλήρης σύνταξη γι' αυτούς που δεν μπορούν να εργαστούν ή στις οικογένειές τους σε περίπτωση θανάτου.

Τέσσερα χρόνια χωρίς δίκη για εργοδοτικό έγκλημα στη Ζώνη

Νέα αναβολή χτες από το δικαστήριο Πειραιά

Τέταρτη αναβολή από το 2019 έδωσε χτες το Πλημμελειοδικείο Πειραιά στην υπόθεση του εργαζόμενου Γκαμπριάν Ολαρτάν, ο οποίος πριν από 4 χρόνια ακριβώς βρήκε τραγικό θάνατο σε επισκευαζόμενο σκάφος στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, από την έλλειψη στοιχειωδών μέτρων προστασίας.

Πρόκειται για μία ακόμα από τις αμέτρητες υποθέσεις που κρατούνται σε εκκρεμότητα από τα δικαστήρια του Πειραιά, είτε για να δικαστούν οι υπεύθυνοι της εργοδοσίας μετά από πολλά χρόνια ώστε να «έχει ξεχαστεί» το έγκλημα και να πέσουν στα μαλακά, είτε να οδεύσουν προς το αρχείο.

Ο Γκαμπριάν Ολαρτάν, 42 ετών με ένα παιδί, όταν σκοτώθηκε, σκαλωσατζής, είναι από αυτούς που τους έλαχε ο κλήρος να μην επιστρέψουν ζωντανοί από το μεροκάματο. Εργολάβοι, εφοπλιστές, αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους, παίζοντας κορόνα - γράμματα με τη ζωή του εργαζόμενου, τον έβαλαν να αποξηλώσει σκαλωσιά που είχε στηθεί γύρω από τεράστια θαλαμηγό στο ναυπηγείο «Ατλας», χωρίς κανένα μέτρο προστασίας, χωρίς έστω κάποιο προστατευτικό κιγκλίδωμα. Το αποτέλεσμα ήταν ο Γκαμπριάν Ολαρτάν να ξεφύγει, να κάνει βουτιά άνω των 4 μέτρων και να καρφωθεί με το κεφάλι στο έδαφος. Μάλιστα, ήταν ο δεύτερος θάνατος εργάτη στο ίδιο ναυπηγείο μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.

Στο κατηγορητήριο αναφέρεται συγκεκριμένα ότι οι υπεύθυνοι «δεν είχαν μεριμνήσει ούτε για τα βασικά, όπως άπαντες οι εργαζόμενοι να φέρουν τα παρεχόμενα μέτρα ασφαλείας αυτών, όπως κράνος, ζώνες ασφαλείας»! Ακόμα ότι «στο συγκεκριμένο ικρίωμα όπου εργαζόταν (ο Γκαμπριάν) είχε αφαιρεθεί η απαιτούμενη από τον νόμο κλίμακα ανόδου και καθόδου». Σημειώνεται επίσης ότι ο εργοδότης «με πρόθεση δεν ανήγγειλε» σε Επιθεώρηση Εργασίας, Αστυνομία και ασφαλιστικό οργανισμό, κοινώς απέκρυψε το έγκλημα.

Ολα αυτά γιατί, όπως είχαν καταγγείλει τότε οι συνάδελφοι του σκαλωσατζή, «η δουλειά έπρεπε να γίνει γρήγορα για να φύγει η θαλαμηγός» που ήταν ναυλωμένη και «τα μέτρα προστασίας είναι κόστος και εμπόδιο για τις επενδύσεις, την ανάπτυξη και τα κέρδη τους».

Παρ' όλα αυτά το δικαστήριο έκρινε ότι η υπόθεση θα πρέπει να αναβληθεί για τέταρτη φορά. Και πάλι η δικαιολογία ήταν η απουσία μαρτύρων και ενός από τους συνηγόρους των κατηγορουμένων (Δ. Μπαϊρακτάρης, εργολάβος, Θεμιστοκλής Ψαθάς, τεχνικός Ασφαλείας, Bahadir Karvin, πλοίαρχος της θαλαμηγού και ένας εργοδηγός).

Η ανακοίνωση της αναβολής, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε τις διαμαρτυρίες των εκπροσώπων από τη διοίκηση του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας που ήταν εκεί, αλλά και εκπροσώπων άλλων σωματείων που είχαν έρθει να συμπαρασταθούν και να απαιτήσουν την παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων. «Δηλαδή, πείτε μας, πότε μπορεί να δικαιωθεί ένας νεκρός εργαζόμενος και η οικογένειά του; Και πόσα χρόνια πρέπει να περάσουν;», επισήμανε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Μετάλλου, Σωτήρης Πουλικόγιαννης. Ενώ άλλοι εργαζόμενοι σχολίαζαν για το πότε θα γίνει η δίκη για τον Γιάννη Νομικό, τον 47χρονο που έχασε την περασμένη βδομάδα τη ζωή του στη Ζώνη και ότι «αυτή είναι η Δικαιοσύνη σας. Κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των εργοδοτών».

Η νέα δίκη ορίστηκε για τις 18 Σεπτέμβρη, όπου, όπως προειδοποίησε ο Σ. Πουλικόγιαννης, θα είναι μέρα μεγάλης αγωνιστικής κινητοποίησης.

ΔΕΣΚ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ
Τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν και χειροτερεύουν

«Τρεις μήνες μετά το έγκλημα στα Τέμπη και τα πράγματα στον σιδηρόδρομο όχι μόνο παραμένουν ίδια, αλλά χειροτερεύουν», διαπιστώνει η ΔΕΣΚ Σιδηροδρομικών. «Συνεχείς βλάβες στο δίκτυο, βλάβες στο τροχαίο υλικό, καθυστερήσεις δρομολογίων. Οι εργαζόμενοι ξανά στην υπερεργασία. Οι απόλυτα αναγκαίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού "καίγονται" και στον βωμό της πολιτικής εκμετάλλευσης μπροστά στις εκλογές. Κρατούν σε ομηρία χιλιάδες οικογένειες, κάνοντας άγνωστο ακόμα πότε αυτές θα υλοποιηθούν. Αντ' αυτών, τα μπλοκάκια πάλι στο προσκήνιο ως λύση. Ενώ έχει ψηφιστεί στη Βουλή η επιστροφή των απολυμένων Φυλάκων Ισόπεδων Διαβάσεων (ΦΙΔ) με έναν απαράδεκτο και αδικαιολόγητο τρόπο αυτή ακόμη εκκρεμεί», αναφέρει η ΔΕΣΚ.

Στο φόντο αυτό, καταγράφει τις τελευταίες μέρες έναν εκτροχιασμό στο Ρουφ και ένα εργατικό «ατύχημα» στο μηχανοστάσιο Θεσσαλονίκης. «Οι αιτίες που δημιούργησαν και τα δύο αυτά πρόσφατα ατυχήματα είναι ίδιες με τις αιτίες που οδήγησαν στο "προδιαγεγραμμένο" έγκλημα στα Τέμπη, άρα και αυτά ήταν "προδιαγεγραμμένα", όπως "προδιαγεγραμμένα" είναι και αυτά που θα ακολουθήσουν», σημειώνει.

Η ΔΕΣΚ επισημαίνει τις ευθύνες των κυβερνήσεων που φροντίζουν μόνο για την εξασφάλιση της κερδοφορίας των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και βάζουν στο ζύγι «κόστους - οφέλους» τις ζωές των εργαζομένων και των επιβατών. Παράλληλα, στηλιτεύει τη στάση των συνδικαλιστικών πλειοψηφιών των Σωματείων και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, που αποδεικνύονται πρόθυμες να βάλουν πλάτη σε αυτή την πολιτική.

Συγκεκριμένα, η ΔΕΣΚ στηλιτεύει την απόφαση της ηγεσίας της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) να πάρει πίσω την 24ωρη απεργία που είχε προκηρύξει, επιλέγοντας «να εξαγοράσει την ασφάλεια των μηχανοδηγών, των συνοδών και των επιβατών με ένα bonus». «Δεν γίνεται από τη μια να αναγνωρίζουμε ότι η υπερεργασία είναι από τους βασικούς παράγοντες που συμβάλλουν σε ένα ατύχημα κι από την άλλη να κάνουμε συμφωνία με τον εργοδότη για πριμ στις μη εκτελεσμένες ημέρες ανάπαυσης», ξεκαθαρίζει η ΔΕΣΚ. Οπως εξηγεί, το ζήτημα είναι να γίνουν προσλήψεις και να σταματήσει η εντατικοποίηση και όχι να παίρνουν οι μηχανοδηγοί ένα πριμ για να δουλεύουν όλο τον μήνα με 2-3 ρεπό.

«Μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα από τους αγώνες που δώσαμε όλο το προηγούμενο διάστημα για μέτρα ασφάλειας», τονίζει η ΔΕΣΚ και καλεί σε οργανωμένη συλλογική διεκδίκηση, για τα μέτρα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο και τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτόν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ