ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /28
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Διαρθρωτικές αλλαγές και... «βαφτίσια» που δεν απαντούν στις ουσιαστικές ανάγκες

Την παρουσίαση του νομοσχεδίου έκαναν χτες ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Παιδείας, στο ΕΠΑΛ Περάματος

Eurokinissi

Το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που θα δοθεί άμεσα σε διαβούλευση, παρουσίασαν χτες ο υπουργός Παιδείας, Κυρ. Πιερρακάκης, και η υφυπουργός, Ζέττα Μακρή, με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού, Κυρ. Μητσοτάκη, σε μια ειδική εκδήλωση στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος.

Με υποκριτικές υποσχέσεις περί αναβάθμισης, ουσιαστικά ανακοινώθηκαν αλλαγές στη διάρθρωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Συγκεκριμένα ανακοινώθηκε η δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) όπου θα συστεγάζονται και θα συνυπάρχουν: Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, μαζί με Εργαστηριακά Κέντρα. Οι παραπάνω σχολές παρέχουν τίτλους σπουδών επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, θα συνεχίσουν να διατηρούν την οργανικότητά τους σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας τους, ωστόσο θα αναπτύσσουν συνέργειες μέσω της συστέγασής τους στα ΚΕΕΚ. Επιπλέον, σε κάθε ΚΕΕΚ θα οριστούν θέση οργανωτικού συντονιστή με 4ετή θητεία, που θα μπορεί να είναι είτε εκπαιδευτικός είτε άνθρωπος προερχόμενος απευθείας από την αγορά, καθώς και συμβούλιο διοίκησης που θα στελεχώνεται από τους διευθυντές των επιμέρους μονάδων, έναν εκπρόσωπο του οικείου δήμου και εκπροσώπους των Επιμελητηρίων της οικείας περιφέρειας.

Αυτό που φάνηκε από την παρουσίαση είναι πως οι συστεγάσεις έτσι κι αλλιώς και τώρα αποτελούν κανόνα στον χώρο της Επαγγελματικής Κατάρτισης, αφού στο σύνολο των 672 μονάδων που υπάρχουν (3 ΕΣΚ, 417 ΕΠΑΛ, 132 ΙΕΚ και 120 Εργαστηριακά Κέντρα) ήδη συναντούμε 445 συστεγάσεις. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν η έναρξη θα γίνει με 60 σημεία σε όλη τη χώρα (campuses) που θα στεγάσουν τα ΚΕΕΚ, εκεί που υπάρχουν ήδη συστεγάσεις και θα τους δοθεί μια θεματική στόχευση στην τοπική αγορά. Για παράδειγμα, στο Πέραμα, όπου έγινε η παρουσίαση, η σύνδεση θα είναι με τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και στις υπόλοιπες περιοχές έμφαση θα δίνεται στις ανάγκες των τοπικών επιχειρηματικών ζωνών.

Προϋποθέσεις για την ίδρυση ΚΕΕΚ είναι η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μίας δομής Εκπαίδευσης, μίας δομής Κατάρτισης κι ενός Εργαστηριακού Κέντρου και η μη συστέγαση Γυμνασίου ή Γενικού Λυκείου. Ηδη υπάρχουν 60 τέτοιου τύπου συστεγάσεις ανά την Ελλάδα και δηλωμένος στόχος της κυβέρνησης είναι αυτό το μοντέλο να γενικευτεί για εξοικονόμηση πόρων. Δυνητικά εκεί που το επιτρέπουν οι συνθήκες θα μπορούν να δημιουργηθούν στα ΚΕΕΚ και ερευνητικά ινστιτούτα, σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και φορείς, ενώ προβλέπεται επίσης η δυνατότητα συμμετοχής των εμπλεκόμενων κλάδων στον σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών των δομών Κατάρτισης. Ακόμα, τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ, το αντίστοιχο των Γραφείων Διασύνδεσης που λειτουργούν στα ΑΕΙ), που προβλέπονταν για τα ΙΕΚ σε νόμο του 2020, θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Γενάρη του 2024 και θα ενταχθούν στα ΚΕΕΚ εξυπηρετώντας όλες τις μονάδες τους και αναπτύσσοντας μια ψηφιακή ενημερωτική πύλη για μαθητευόμενους και επιχειρήσεις.

Παραπέρα, ανακοινώθηκε ότι όλες οι υφιστάμενες προβλέψεις για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ γενικεύονται από το σχολικό έτος 2025 - '26 σε όλα τα ΕΠΑΛ, ανακοινώθηκαν διοικητικές αναδιαρθρώσεις στα Εργαστηριακά Κέντρα και κεντρικά στη διοίκηση του Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ενώ πλέον τα ΙΕΚ θα μετονομαστούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και το επόμενο διάστημα θα αποκτήσουν 130 νέους οδηγούς Κατάρτισης (προγράμματα σπουδών που φτιάχτηκαν σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους).

Των παραπάνω ανακοινώσεων ακολούθησε συζήτηση μεταξύ του πρωθυπουργού και μαθητών του ΕΠΑΛ, όπου ο Κυρ. Μητσοτάκης επιχείρησε να πείσει ότι η Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση δεν πρέπει να θεωρείται «το "αποπαίδι" ή μία επιλογή ανάγκης, μια δεύτερη επιλογή γι' αυτά τα παιδιά τα οποία δεν μπορούσαν να στοχεύσουν στο να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο», αλλά να γίνει πρώτη επιλογή. Ωστόσο, είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τους «ύμνους» στην Τεχνική Εκπαίδευση δεν απάντησε σε ουσιαστικές ερωτήσεις των μαθητών, όπως γιατί δεν πληρώνονται οι μαθητευόμενοι στις ΕΣΚ με τον μήνα και όχι στο τέλος του εξαμήνου, γιατί οι μαθητευόμενοι του Ετους Μαθητείας αναγκάζονται να κάνουν τόσα χιλιόμετρα για την επιλογή τους, γιατί στο Πρότυπο ΕΠΑΛ δεν γίνεται η μια μέρα πρακτική τη βδομάδα, όπως λέει το πρόγραμμα...;

Συμμετέχω στο ψηφοδέλτιο της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» για μια δικαιότερη κοινωνία, για ένα καλύτερο σχολείο

Δήλωση του Βαγγέλη Μπουντουλούλη, πρώην γενικού γραμματέα και αντιπροέδρου της ΟΛΜΕ, εκλεγμένου την περίοδο 2015 - 2021 με την παράταξη των ΣΥΝΕΚ

Συνεχίζονται αυτό το διάστημα οι εκλογές στα πρωτοβάθμια σωματεία των εκπαιδευτικών, ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ σε όλη τη χώρα, και το ψηφοδέλτιο της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» σημειώνει ανοδική πορεία: Εχει αναδειχθεί πρώτη δύναμη σε δεκάδες σωματεία μέχρι τώρα, ενώ συσπειρώνει νέο κόσμο, που συντάσσεται με τη δύναμη του αγώνα και της ελπίδας, για σωματεία - «κυψέλες» συλλογικής δράσης και αλληλεγγύης.

«Η απόφασή μου να συμμετάσχω στο ψηφοδέλτιο της "Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών" σχετίζεται τόσο με τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στη χώρα μας και στον κόσμο ολόκληρο, όσο και με τις εξελίξεις στον χώρο της Εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού και συνδικαλιστικού κινήματος - έχοντας πάντα στον νου την προοπτική για μια καλύτερη και δικαιότερη κοινωνία, για ένα καλύτερο σχολείο για όλα τα παιδιά, και με εκπαιδευτικούς που θα νιώθουν τη χαρά του λειτουργήματός τους και θα ζουν με αξιοπρέπεια». Τα παραπάνω αναφέρει σε δήλωσή του ο Βαγγέλης Μπουντουλούλης, πρώην γενικός γραμματέας και αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, εκλεγμένος την περίοδο 2015 - 2021 με την παράταξη των ΣΥΝΕΚ, και ο οποίος τώρα συμμετέχει στο ψηφοδέλτιο της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» στις αρχαιρεσίες της ΕΛΜΕ Λάρισας, οι οποίες διεξάγονται σήμερα Τετάρτη.

Στη δήλωσή του τονίζει ακόμα ότι «παίρνοντας υπόψη τη μη ικανοποιητική κατάσταση που χαρακτηρίζει τη λειτουργία, την κινηματική διάσταση και τις διαδικασίες στην ΕΛΜΕ Λάρισας, τα αδιέξοδα που δημιουργήθηκαν στο κεντρικό μας όργανο της ΟΛΜΕ και την ανάγκη αναθεώρησης της τακτικής και των θέσεων, προκύπτουν ως αναγκαιότητα:

-- Η δημιουργία ενός ριζοσπαστικού μαζικού κινήματος με άξονα πολιτικές δυνάμεις που δεν θα έχουν στόχο απλώς τη διαχείριση ή τη μεταρρύθμιση, αλλά και την ανατροπή του κύριου αίτιου που γεννάει όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, χωρίς την επανάπαυση που καλλιεργούν οι αυταπάτες διαχείρισης και βελτίωσης των συνθηκών του αιμοβόρου καπιταλιστικού συστήματος. Κίνημα και οργανώσεις αντίβαρο και ανάχωμα επίσης στον τεράστιο κίνδυνο της στροφής εργαζομένων προς την ακροδεξιά.

-- Η συσπείρωση και συμπαράταξη με τις συνεπέστερες και ριζοσπαστικότερες δυνάμεις στην κοινωνική, συλλογική και πολιτική δράση. Τις δυνάμεις των κομμουνιστών και των ριζοσπαστών προοδευτικών ανθρώπων.

Οι διαφορετικές εκτιμήσεις και διαφορές απόψεων για τα μέσα, τις τακτικές και την ιστορική ανάλυση καμιά φορά είναι για τη Μεγάλη Ιστορία αφορμές και ευκαιρίες δημιουργικής ανασύνθεσης και αποφασιστικής δράσης.

Κανένας δεν μπορεί άλλωστε να ψέξει ή να αμφισβητήσει ποτέ την αφετηριακή ιδεολογική κινητήρια δύναμη και τις προθέσεις των κομμουνιστών, ούτε και τη δράση τους».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δεξιότητες με ημερομηνία λήξης και σινιάλο για περαιτέρω περικοπές

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος σχετικά με το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του για το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που ανακοίνωσε χτες ο πρωθυπουργός, σημειώνει τα εξής:

«Στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος, το οποίο μετρά τουλάχιστον 2.000 χαμένες διδακτικές ώρες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς και η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών είναι αναπληρωτές, έκανε σήμερα ανακοινώσεις ο πρωθυπουργός, σε άλλο ένα επεισόδιο στην κακοπαιγμένη σειρά της δήθεν αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Οι μαθητές, οι σπουδαστές, οι εκπαιδευτικοί και οι απόφοιτοι της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης έχουν κυριολεκτικά χορτάσει "σύνδεση με την αγορά εργασίας", η οποία άλλωστε ήταν και ο στόχος του προηγούμενου νόμου, μόλις πριν τρία χρόνια. Φυσικά, τα ΕΠΑΛ, τα ΙΕΚ και οι άλλες δομές διαχρονικά έχουν στόχο να μην παράγουν απόφοιτους κλασικών σπουδών... όμως η ανεργία παραμένει, η πρακτική άσκηση πολλές φορές είναι απλήρωτη και το πτυχίο αποτελεί ένα ακόμα προσόν, χωρίς επαγγελματικό αντίκρισμα.

Ο νέος νόμος, με τα 60 campus, δηλαδή πολύ απλά τις συστεγάσεις εκπαιδευτικών δομών (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και Εργαστηριακών Κέντρων) και τα νέα βαφτίσια των ΙΕΚ σε ΣΑΕΚ, δεν θα ικανοποιήσει τα εντελώς λογικά και αυτονόητα αιτήματα των νέων.

Αντί για αναβάθμιση σπουδών, σύγχρονα επαρκή και εξοπλισμένα εργαστήρια, προβλέπει συνένωση των ήδη απαρχαιωμένων κτιριακών υποδομών.

Αντί για πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο συνεχίζει στον ίδιο δρόμο της απαξίωσης του πτυχίου και της μετατροπής του σε ένα απλό προσόν.

Αντί για μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό και σταθερή επιμόρφωσή του προβλέπει χιλιάδες αναπληρωτές, που εκ των πραγμάτων δεν εξασφαλίζουν τη συνέχεια στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Αλλη μια φορά ο βασικός στόχος είναι οι νέες και οι νέοι να γίνουν καύσιμη ύλη για την κερδοφορία των λίγων. Γι' αυτό, η κυβέρνηση, αντί για ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, δίνει δεξιότητες με ημερομηνία λήξης, όπως άλλωστε προβλέπει και η στρατηγική της ΕΕ. Ενώ η συγχώνευση των εργαστηριακών κέντρων σε campus, αν δεν είναι κακόγουστη φάρσα, αποτελεί σινιάλο για παραπέρα περικοπές, όπως άλλωστε επιβεβαιώνει η τοποθέτηση manager που προφανώς θα σκέφτεται με όρους οφέλους - κόστους και όχι με όρους ικανοποίησης μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών.

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ απέναντι στην υποκρισία της κυβέρνησης προβάλλει τον δρόμο της ικανοποίησης των σύγχρονων αναγκών και των δυνατοτήτων της εποχής μας. Για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που δεν θα είναι έρμαιο στις ορέξεις της αγοράς, αλλά πραγματικά αναβαθμισμένη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ