Τετάρτη 20 Δεκέμβρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Διαρθρωτικές αλλαγές και... «βαφτίσια» που δεν απαντούν στις ουσιαστικές ανάγκες

Την παρουσίαση του νομοσχεδίου έκαναν χτες ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Παιδείας, στο ΕΠΑΛ Περάματος

Eurokinissi

Το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που θα δοθεί άμεσα σε διαβούλευση, παρουσίασαν χτες ο υπουργός Παιδείας, Κυρ. Πιερρακάκης, και η υφυπουργός, Ζέττα Μακρή, με τη συμμετοχή του πρωθυπουργού, Κυρ. Μητσοτάκη, σε μια ειδική εκδήλωση στο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος.

Με υποκριτικές υποσχέσεις περί αναβάθμισης, ουσιαστικά ανακοινώθηκαν αλλαγές στη διάρθρωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Συγκεκριμένα ανακοινώθηκε η δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) όπου θα συστεγάζονται και θα συνυπάρχουν: Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, μαζί με Εργαστηριακά Κέντρα. Οι παραπάνω σχολές παρέχουν τίτλους σπουδών επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, θα συνεχίσουν να διατηρούν την οργανικότητά τους σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας τους, ωστόσο θα αναπτύσσουν συνέργειες μέσω της συστέγασής τους στα ΚΕΕΚ. Επιπλέον, σε κάθε ΚΕΕΚ θα οριστούν θέση οργανωτικού συντονιστή με 4ετή θητεία, που θα μπορεί να είναι είτε εκπαιδευτικός είτε άνθρωπος προερχόμενος απευθείας από την αγορά, καθώς και συμβούλιο διοίκησης που θα στελεχώνεται από τους διευθυντές των επιμέρους μονάδων, έναν εκπρόσωπο του οικείου δήμου και εκπροσώπους των Επιμελητηρίων της οικείας περιφέρειας.

Αυτό που φάνηκε από την παρουσίαση είναι πως οι συστεγάσεις έτσι κι αλλιώς και τώρα αποτελούν κανόνα στον χώρο της Επαγγελματικής Κατάρτισης, αφού στο σύνολο των 672 μονάδων που υπάρχουν (3 ΕΣΚ, 417 ΕΠΑΛ, 132 ΙΕΚ και 120 Εργαστηριακά Κέντρα) ήδη συναντούμε 445 συστεγάσεις. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν η έναρξη θα γίνει με 60 σημεία σε όλη τη χώρα (campuses) που θα στεγάσουν τα ΚΕΕΚ, εκεί που υπάρχουν ήδη συστεγάσεις και θα τους δοθεί μια θεματική στόχευση στην τοπική αγορά. Για παράδειγμα, στο Πέραμα, όπου έγινε η παρουσίαση, η σύνδεση θα είναι με τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και στις υπόλοιπες περιοχές έμφαση θα δίνεται στις ανάγκες των τοπικών επιχειρηματικών ζωνών.

Προϋποθέσεις για την ίδρυση ΚΕΕΚ είναι η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μίας δομής Εκπαίδευσης, μίας δομής Κατάρτισης κι ενός Εργαστηριακού Κέντρου και η μη συστέγαση Γυμνασίου ή Γενικού Λυκείου. Ηδη υπάρχουν 60 τέτοιου τύπου συστεγάσεις ανά την Ελλάδα και δηλωμένος στόχος της κυβέρνησης είναι αυτό το μοντέλο να γενικευτεί για εξοικονόμηση πόρων. Δυνητικά εκεί που το επιτρέπουν οι συνθήκες θα μπορούν να δημιουργηθούν στα ΚΕΕΚ και ερευνητικά ινστιτούτα, σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και φορείς, ενώ προβλέπεται επίσης η δυνατότητα συμμετοχής των εμπλεκόμενων κλάδων στον σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών των δομών Κατάρτισης. Ακόμα, τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ, το αντίστοιχο των Γραφείων Διασύνδεσης που λειτουργούν στα ΑΕΙ), που προβλέπονταν για τα ΙΕΚ σε νόμο του 2020, θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Γενάρη του 2024 και θα ενταχθούν στα ΚΕΕΚ εξυπηρετώντας όλες τις μονάδες τους και αναπτύσσοντας μια ψηφιακή ενημερωτική πύλη για μαθητευόμενους και επιχειρήσεις.

Παραπέρα, ανακοινώθηκε ότι όλες οι υφιστάμενες προβλέψεις για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ γενικεύονται από το σχολικό έτος 2025 - '26 σε όλα τα ΕΠΑΛ, ανακοινώθηκαν διοικητικές αναδιαρθρώσεις στα Εργαστηριακά Κέντρα και κεντρικά στη διοίκηση του Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ενώ πλέον τα ΙΕΚ θα μετονομαστούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και το επόμενο διάστημα θα αποκτήσουν 130 νέους οδηγούς Κατάρτισης (προγράμματα σπουδών που φτιάχτηκαν σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους).

Των παραπάνω ανακοινώσεων ακολούθησε συζήτηση μεταξύ του πρωθυπουργού και μαθητών του ΕΠΑΛ, όπου ο Κυρ. Μητσοτάκης επιχείρησε να πείσει ότι η Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση δεν πρέπει να θεωρείται «το "αποπαίδι" ή μία επιλογή ανάγκης, μια δεύτερη επιλογή γι' αυτά τα παιδιά τα οποία δεν μπορούσαν να στοχεύσουν στο να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο», αλλά να γίνει πρώτη επιλογή. Ωστόσο, είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τους «ύμνους» στην Τεχνική Εκπαίδευση δεν απάντησε σε ουσιαστικές ερωτήσεις των μαθητών, όπως γιατί δεν πληρώνονται οι μαθητευόμενοι στις ΕΣΚ με τον μήνα και όχι στο τέλος του εξαμήνου, γιατί οι μαθητευόμενοι του Ετους Μαθητείας αναγκάζονται να κάνουν τόσα χιλιόμετρα για την επιλογή τους, γιατί στο Πρότυπο ΕΠΑΛ δεν γίνεται η μια μέρα πρακτική τη βδομάδα, όπως λέει το πρόγραμμα...;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ