ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Ιούλη 2001
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αύριο η εκδήλωση τιμής για τη Σωτηρία

Μπροστά στην πύλη της ΕΤΜΑ (Ιερά οδός και Αγίας Αννης) θα συγκεντρωθούν αύριο, στις 8 μ.μ., εργαζόμενοι και νέοι για να τιμήσουν τη μνήμη της Σωτηρίας Βασιλακοπούλου, της ΚΝίτισσας φοιτήτριας της Παντείου, που δολοφονήθηκε έξω από την πύλη του εργοστασίου - γκέτο της ΕΤΜΑ στις 28 Ιούλη του 1980. Είχε βρεθεί εκεί μαζί με συντρόφους της και μοίραζε προκηρύξεις στους εργάτες που σχολούσαν, καλώντας τους στη μεγάλη απεργία της επόμενης μέρας, όταν ένα από τα πούλμαν της εταιρίας τη χτύπησε και με εντολή του χαφιέ φύλακα συνέχισε την εγκληματική του πορεία περνώντας από πάνω της.

Η φετινή εκδήλωση μνήμης της δολοφονίας της Σωτηρίας συμπίπτει με τη δολοφονία του νεαρού διαδηλωτή Κάρλο Τζουλιάνι στη Γένοβα, πριν λίγες μόλις μέρες. Η βία και η καταστολή μπορεί να έχουν αλλάζει ονόματα, όμως δεν έχουν αλλάξει πρόσωπο. Οπως και τότε που στόχος του εργατικού και νεολαιίστικου κινήματος ήταν να σταματήσουν τα αντεργατικά αντιλαϊκά μέτρα, έτσι και σήμερα λαός και νεολαία παλεύουν ενάντια στις εργασιακές σχέσεις - λάστιχο, ενάντια στο τσάκισμα της κοινωνικής ασφάλισης, της δημόσιας και δωρεάν υγείας, τη διάλυση της παιδείας. Τα οράματα της Σωτηρίας παραμένουν ζωντανά.

Την εκδήλωση τιμής, στη μνήμη της συνδιοργανώνουν η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος Ελλάδας, το αντίστοιχο Συνδικάτο Αττικής - Πειραιά και νησιών και ο Σύλλογος Φοιτητών Παντείου.

Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Μέχρι 50% η διαρροή

Ερευνα του οικονομικού Πανεπιστημίου δείχνει ότι σε αγροτικές, νησιωτικές και εργατικές περιοχές οι μαθητές μειώθηκαν στο μισό

Τεράστιες διαρροές μαθητικού πληθυσμού από τη Β' προς τη Γ` Λυκείου σε σχολεία της επαρχίας προκύπτουν από την έρευνα που έδωσε χτες στη δημοσιότητα το Ινστιτούτο Στατιστικής Τεκμηρίωσης, Ανάλυσης και Ερευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου. Αντικείμενό της είναι η αξιολόγηση των Λυκείων της χώρας με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και η έρευνα, της οποίας υπεύθυνος είναι ο καθηγητής Ιω. Πανάρετος, αφορά στις επιδόσεις των μαθητών 518 λυκείων το σχολικό έτος 1999 - 2000. Οι ερευνητές επιχείρησαν μία κατάταξη των λυκείων του δείγματος στα 40 με τις καλύτερες επιδόσεις και τα 40 με τις χειρότερες και, όπως προκύπτει, ακόμα και οι όποιες βελτιώσεις στις επιδόσεις είναι αποτέλεσμα της μαθητικής διαρροής.

Ετσι, από σύγκριση της απόδοσης των μαθητών της Γ' Λυκείου το 1999 - 2000 με την απόδοσή της Β' Λυκείου την προηγούμενη χρονιά, διαπιστώνεται ότι και τα 40 Λύκεια με τη μεγαλύτερη βελτίωση στις επιδόσεις είναι δημόσια, και τα περισσότερα από αυτά είναι μικρά και βρίσκονται σε αγροτικές - νησιωτικές περιοχές (Αχαΐα, Καρδίτσα, Σάμος, Κιλκίς, Εβρος κλπ.) ενώ σε αυτά περιλαμβάνονται και λύκεια από εργατοσυνοικίες της Δυτικής Αττικής και του Πειραιά.

Το γεγονός της βελτίωσης στις επιδόσεις δεν μπορεί να θεωρηθεί θετικό αφού σε όλα αυτά τα Λύκεια υπήρξε από το 1998 - 1999 στο 1999 - 2000 μια μαθητική διαρροή γύρω στο 50%. «Αυτό σημαίνει ότι η "βελτίωση" οφείλεται, κυρίως, στην αποτυχία ή την απομάκρυνση μεγάλου αριθμού μαθητών από τα Λύκεια αυτά», σημειώνεται. «Οι μαθητές αυτοί, κατά τεκμήριο, είχαν χαμηλές βαθμολογίες και η απομάκρυνσή τους επέτρεψε στο μέσο όρο των βαθμολογιών να φαίνεται βελτιωμένος χωρίς κάτι τέτοιο να συμβαίνει στην πραγματικότητα».

Για μια ακόμα φορά τα ιδιωτικά σχολεία φαίνεται να σημειώνουν τις καλύτερες επιδόσεις και τη μικρότερη «αποτυχία», αποτέλεσμα και της «πριμοδότησης» στους βαθμούς στα ιδιωτικά, την οποία έχουν καταγγείλει κατά καιρούς γονείς και καθηγητές. Οπως σημειώνουν και οι ερευνητές, μεταξύ των «καλύτερων» σχολείων το ποσοστό των ιδιωτικών είναι 27.5% ενώ αντίθετα στο σύνολο των «χειρότερων» σχολείων το ποσοστό των ιδιωτικών είναι μόλις 2.5%. Στα 40 Λύκεια με τη χαμηλότερη απόδοση υπάρχει μόνο ένα ιδιωτικό, ενώ τα 34 από αυτά είναι Λύκεια με λιγότερους από 100 μαθητές, τα οποία βρίσκονται και στις φτωχές αγροτικές περιοχές.

Και όπως είναι γνωστό, η απόρριψη από το λύκειο έχει δική της γεωγραφία. Ετσι, οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι τα λύκεια με τις καλύτερες επιδόσεις βρίσκονται στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ τα χειρότερα, ως επί το πλείστον, στις αγροτικές - νησιωτικές περιοχές. Και από το δείγμα των Λυκείων της Αττικής προκύπτει ότι οι συνοικίες της Δυτικής Αθήνας εμφάνιζαν το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών που δεν προάγονται στις εξετάσεις του Ιούνη και το μικρότερο ποσοστό αριστούχων, ενώ έχουν το χαμηλότερο δείκτη απόδοσης σε όλες τις τάξεις. Αντίστοιχα χαμηλές είναι οι επιδόσεις των μαθητών Λυκείων του Πειραιά.

Κοινωνική απαίτηση η διεύρυνση της δωρεάν Παιδείας

Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδη και Λ. Κανέλλη προς τον υπουργό Παιδείας

Στη Βουλή φέρνει για συζήτηση το θέμα της αποψίλωσης του Λυκείου το ΚΚΕ με Ερώτηση των βουλευτών Γ. Χουρμουζιάδη και Λ. Κανέλλη προς τον υπουργό Παιδείας. Οι βουλευτές αναφέρονται στην «αποτυχία» στις εξετάσεις που φέτος θα αγγίξει το 10%, στον καταργημένο θεσμό των μετεξεταστέων και τονίζουν την ανάγκη διεύρυνσης της βασικής γενικής Παιδείας, που αποτελεί σύγχρονη κοινωνική ανάγκη και απαίτηση.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ επισημαίνουν εισαγωγικά ότι «για τρίτη συνεχή χρονιά επιβεβαιώνεται ο βαθιά ταξικός αντιλαϊκός χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος. Παρότι το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ) αποφεύγει να δώσει πλήρη στατιστικά στοιχεία, είναι γεγονός ότι οι μαθητές που κατορθώνουν να πάρουν απολυτήριο Λυκείου είναι οι μισοί εκείνων που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο (από 120.430 που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο πριν τρία χρόνια φέτος αποφοίτησαν στη Γ` τάξη Λυκείου μόλις 63.200 μαθητές, χωρίς να υπολογίσουμε την αποτυχία στις εξετάσεις αποφοίτησης).»

Ταυτόχρονα, σημειώνουν, ένας στους τέσσερις αποφοίτους του Γυμνασίου, εγκαταλείπει πριν τα 18 του χρόνια κάθε μορφής εκπαίδευση, αφού 30.525 μαθητές από τους 120.430 αποφοίτους του Γυμνασίου δεν έφτασαν ούτε στη Γ` τάξη Λυκείου, ούτε στο Β` κύκλο των ΤΕΕ ακόμα δε και στη μικρή - συγκριτικά με το παρελθόν - μερίδα των μαθητών που απομένει και συνεχίζει στο Λύκειο, ιδιαίτερα υψηλό εμφανίζεται το ποσοστό αποτυχίας στις πανελλαδικές εξετάσεις της Β` τάξης Λυκείου, που θα ήταν μεγαλύτερο χωρίς τις επιμέρους ρυθμίσεις συγκάλυψής του (αύξηση της επιτρεπόμενης διαφοράς προφορικού - γραπτού βαθμού, προαγωγή με βαθμό 9,5). Τα πρώτα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί δείχνουν ότι φέτος, ένας στους δέκα μαθητές της Β` τάξης Λυκείου απορρίπτεται χωρίς μάλιστα να υπάρχει η δυνατότητα επανεξέτασης.

Είναι φανερό, συνεχίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ, ότι η κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων αποτελεί, ανάμεσα στα άλλα, ένα ακόμη μέτρο αποθάρρυνσης των μαθητών για τη συνέχιση των σπουδών τους στο Λύκειο. Οσο για τους μαθητές που προάχθηκαν συμπληρώνοντας το γενικό μέσο όρο, χωρίς όμως να εξασφαλίσουν τη βάση σε μια σειρά σημαντικά μαθήματα (γλώσσα, μαθηματικά, φυσική κτλ.) θα μεταφερθούν απροετοίμαστοι στη νέα τάξη ή θα παραιτηθούν από κάθε προσπάθεια.

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό Παιδείας, αν θα επιμείνει η κυβέρνηση στην κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων και στο φιλτράρισμα των μαθητών από τάξη σε τάξη. Ρωτούν, επίσης, αν θα προχωρήσει η κυβέρνηση στην απεξάρτηση του Λυκείου από τη διαδικασία επιλογής για τα ΑΕΙ και στην κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων της Β` και Γ` τάξης Λυκείου, στην προοπτική της διεύρυνσης της βασικής γενικής Παιδείας που αποτελεί σύγχρονη κοινωνική ανάγκη και απαίτηση.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Φτιάχνει πίνακα αναπληρωτών

Με τη δημιουργία «πίνακα αναπληρωτών», στον οποίο θα συμμετέχουν οι εγγεγραμμένοι του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών του άρθρου 138 του Ν. 2725, οι επιτυχόντες βάσει των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ και εκπαιδευτικοί οι οποίοι καθ' οιονδήποτε τρόπο έχουν εργαστεί ως αναπληρωτές, θεωρεί το υπουργείο Παιδείας ότι «ρυθμίζει οριστικά» το ζήτημα των αναπληρωτών. Αυτό προβλέπει ανάμεσα σε άλλα το σχέδιο νόμου για την «Πρόσληψη αναπληρωτών για το Πρόγραμμα Ολυμπιακής Εκπαίδευσης και τις ανάγκες των σχολείων», το οποίο κατατέθηκε χτες το βράδυ στη Βουλή από το υπουργείο Παιδείας και θα συζητηθεί αύριο Πέμπτη στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων.

Στο ίδιο νομοσχέδιο, προβλέπεται η επαναπρόσληψη για τα διδακτικά έτη 2001 -2002, 2002 - 2003 και 2003 - 2004 των χιλίων αναπληρωτών καθηγητών φυσικής αγωγής που είχαν προσληφθεί πέρσι για το πρόγραμμα «Ολυμπιακή Εκπαίδευση» καθώς και η πρόσληψη για το επόμενο σχολικό έτος άλλων χιλίων προσωρινών αναπληρωτών φυσικής αγωγής, οι οποίοι επίσης θα επαναπροσληφθούν τα επόμενα έτη.

Το υπουργείο Παιδείας, σε ανακοίνωσή του, σημειώνει ότι «με το σχέδιο νόμου επιλύονται οριστικά με αντικειμενικά κριτήρια τόσο τα ζητήματα της ολυμπιακής παιδείας όσο και το θέμα πρόσληψης αναπληρωτών, οι οποίοι αναγνωρίζονται όπως έχει τονίσει ο υπουργός Πέτρος Ευθυμίου ως συνιστώσες της εκπαίδευσης». Ωστόσο, είναι προφανές από το ίδιο το νομοσχέδιο ότι οι καθηγητές φυσικής αγωγής έχουν... αβέβαιο μέλλον στην εκπαίδευση μετά το πέρας του προγράμματος «Ολυμπιακή Παιδεία», ενώ φαίνεται και η εμμονή του υπουργείου Παιδείας στο θεσμό των αναπληρωτών αντί των μαζικών διορισμών εκπαιδευτικών.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η μεγαλύτερη αποτυχία στο κέντρο

Οι μαθητές της Β` λυκείου των σχολείων του κέντρου της Θεσσαλονίκης παρουσίασαν φέτος τη μεγαλύτερη αποτυχία (ως προς τον αριθμό των στάσιμων μαθητών) σε αντίθεση με αυτά της περιφέρειας (τα εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος). Αυτό προκύπτει από έρευνα που διενήργησε η Ε` ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και στηρίζεται σε στοιχεία των δύο διευθύνσεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης του νομού.

Επίσης, το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας έχουν και φέτος οι μαθητές της τεχνολογικής κατεύθυνσης με 13,6%, στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης με 9,01%, ενώ οι μαθητές με τη μικρότερη αποτυχία ανήκουν στη θετική με 3,82%. Μικρότερα ποσοστά αποτυχίας έχουν τα δημόσια πειραματικά έναντι των ιδιωτικών σχολείων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ