ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Σεπτέμβρη 2024
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΝΑΡΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Πρώτο κουδούνι με ανάδειξη των αναγκών και διεκδίκηση λύσεων

Δεν κρύβονται τα έντονα προβλήματα των σχολείων, που βιώνουν ασφυκτικά τις επιπτώσεις της αντιλαϊκής πολιτικής

INTIME NEWS

Με προσδοκίες και αγωνίες, οι μαθητές επέστρεψαν χτες στα σχολεία, ξεκινώντας μία σχολική χρονιά που, κόντρα στις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες, αρχίζει με ακόμα χειρότερους όρους για τα σχολεία. Ταυτόχρονα, πυκνώνουν και οι διεργασίες ανάμεσα σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, που προβάλλουν τις ανάγκες τους απέναντι στην πολιτική που αντιμετωπίζει τις μορφωτικές ανάγκες ως κόστος.

Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας επισκέφτηκε χτες ο πρωθυπουργός συνοδευόμενος από τον υπουργό Παιδείας, για τον καθιερωμένο αγιασμό. Από εκεί, επιχείρησε να στρέψει την προσοχή που συγκέντρωσε η επίσκεψή του στο σχολείο στο ζήτημα της απαγόρευσης χρήσης του κινητού και σε αναφορές στους διαδραστικούς πίνακες. Τις συνολικές αλλαγές που έφερε η κυβέρνηση στα σχολεία συνόψισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Ουσιαστικά, από πλευράς κυβέρνησης η μέρα του αγιασμού επιχειρήθηκε να αξιοποιηθεί για... «αγιαστούρα» της πολιτικής της στην Παιδεία, αποφεύγοντας να πάρει θέση για τα μεγάλα προβλήματα της Εκπαίδευσης που αποτελούν φορτίο με το οποίο θα πορεύονται εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές, τα σχολεία σε όλες τις πλευρές της λειτουργίας τους, για μία ακόμα σχολική χρονιά.

Μια χρονιά που ξεκινά με 1.600 συγχωνεύσεις τμημάτων, με παιδιά να συνωστίζονται στις τάξεις, ανάμεσά τους παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και με ακάλυπτες ανάγκες στην παράλληλη στήριξη και σε άλλες θέσεις εκπαιδευτικών, κατά εφαρμογή μίας πολιτικής επιλογής της κυβέρνησης για μαζικές συγχωνεύσεις.

Την ίδια στιγμή, το ένα μετά το άλλο, μία σειρά σχολεία έρχονται αντιμέτωπα και με νέα ζητήματα που αφορούν τη χρηματοδότησή τους, κάνοντας εκρηκτική την - ήδη πιεσμένη από τη χρόνια υποχρηματοδότηση - κατάσταση στην καθημερινή λειτουργία τους. Η εφαρμογή της διάταξης για την κατάργηση των σχολικών επιτροπών σε δήμους έχει ως αποτέλεσμα άδεια ταμεία στα σχολεία. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, αυτό έχει μεταφραστεί στο να οδηγούνται διευθυντές σχολείων να καλύψουν ...από την τσέπη τους μια σειρά απαραίτητα προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργία των σχολείων! Ενώ έχουν υπάρξει και περιπτώσεις όπου καλλιεργούνται συνθήκες μετατροπής των γονιών σε «χορηγούς», βάζοντας το χέρι στην τσέπη ή αναζητώντας «ευεργέτες»...

Σε αυτήν την κατάσταση προστίθενται οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς - ώστε να λειτουργήσουν τα σχολεία πλήρως από την πρώτη μέρα - που να επιβεβαιώνονται, με τις σχολικές υποδομές να εκπέμπουν σήμα κινδύνου, τους εκπαιδευτικούς να βιώνουν την αντεργατική πολιτική στο σχολείο, στο σπίτι, στις διεκδικήσεις τους.

Και βεβαίως, έναρξη των σχολείων σημαίνει και καταβολή διόλου ευκαταφρόνητων ποσών από τους γονείς, είτε για τις «λίστες» των νηπιαγωγείων και των δημοτικών, είτε για τις εξωσχολικές δραστηριότητες και τα φροντιστήρια, ενώ η ακρίβεια θερίζει το εισόδημα από το πρώτο δεκαήμερο του μήνα...

Την «κουρτίνα» της εικονικής πραγματικότητας που θέλει να παρουσιάσει η κυβέρνηση αποκαλύπτουν οι διεκδικήσεις γονιών, εκπαιδευτικών και άλλων εργαζομένων, μαθητών, που προτάσσουν τις πραγματικές ανάγκες απέναντι στην πολιτική της υποβάθμισης και ταξικής κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών.

«Επιχειρούν να κάνουν το μαύρο άσπρο με ... ένα σοβάτισμα»

Παρέμβαση του Σωματείου Εργαζομένων στην ΚΤΥΠ με αφορμή και τις κυβερνητικές εξαγγελίες για πρόγραμμα ανακαίνισης σχολικών εγκαταστάσεων

Στα οξυμένα προβλήματα της σχολικής στέγης επανέρχεται το Σωματείο Εργαζομένων στην Εταιρεία Κτιριακές Υποδομές, με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για «παρεμβάσεις 250 εκατομμυρίων ευρώ στα σχολεία».

Οπως σημειώνει, οι παραπάνω «παρεμβάσεις» θα αφορούν κυρίως σε αντικατάσταση παλιών τουαλετών, βελτίωση αύλειων χώρων και σοβατίσματα.

«Η κατάσταση στα σχολικά κτίρια της χώρας και ιδιαίτερα στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη δεν επιτρέπει ούτε εφησυχασμό ούτε "μερεμέτια". Πλέον πάνω από το 50% των σχολικών κτιρίων είναι κατασκευασμένα σχεδόν πριν από μισό αιώνα, με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1985 ή όταν δεν υπήρχε αντισεισμικός κανονισμός, είναι παλιά, κακοσυντηρημένα και καταπονημένα. Η κατάσταση αυτή έγινε σχεδόν ανεξέλεγκτη εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία που οι εκάστοτε κυβερνήσεις αποφάσισαν και θεσμοθέτησαν τη διάχυση της ευθύνης και των αρμοδιοτήτων για τη σχολική στέγη σε δήμους, Περιφέρειες και άλλους φορείς», αναφέρει το Σωματείο. Θυμίζει παράλληλα ως «χαρακτηριστική της ανεξέλεγκτης κατάστασης» την απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών, σε ερώτηση σχετικά με τις ανεξήγητα μεγάλες ζημιές σε σχολεία που παρατηρήθηκαν σε ελέγχους κλιμακίων των Κτιριακών Υποδομών μετά τον σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική: «...Από το αρχείο της Υπηρεσίας διαπιστώθηκε ότι μεγάλος αριθμός κτιρίων, από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο "μη κατοικήσιμα", είχαν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση "κίτρινα" από τον σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση». Το σωματείο κάνει λόγο για κατάσταση «επικίνδυνη» σε πολλά σχολικά κτίρια και αναφέρεται στους οπτικούς ελέγχους με ευθύνη του ΤΕΕ που αποφάσισε η κυβέρνηση προ διετίας και μετά τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία, που μέχρι και σήμερα δεν έχουν καν ολοκληρωθεί.

Σε ό,τι αφορά τον ρόλο της εταιρείας Κτιριακές Υποδομές, του μόνου τεχνικού κατασκευαστικού φορέα του κράτους που έχει αναγνωρισμένα την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία να φέρει σε πέρας την ευθύνη που πρέπει να έχει κεντρικά το κράτος για τη σχολική στέγη, το σωματείο σημειώνει πως έχει μείνει με λιγότερο από 200 εργαζόμενους, εκ των οποίων 70 μηχανικοί, ενώ έχει επιφορτιστεί με όλα τα δημόσια κτίρια της χώρας (σχολεία, νοσοκομεία, δικαστήρια, πυροσβεστικοί σταθμοί, κ.λπ.).

«Οι εργαζόμενοι στις Κτιριακές Υποδομές το λέμε για πολλοστή φορά και... "το κρίμα στον λαιμό τους"», σημειώνει το σωματείο. Προσθέτει ότι η μόνη ουσιαστική αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στα σχολικά κτίρια απαιτεί το κράτος να αναλάβει κεντρικά την ευθύνη και τις αρμοδιότητες για τη σχολική στέγη, να διαμορφωθεί ένα γενναίο πενταετές πρόγραμμα οικοδόμησης νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολείων, να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς ο έλεγχος των σχολικών κτιρίων, αλλά και οι παρεμβάσεις όπου απαιτούνται.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Ολοι μαζί μπορούμε να ρίξουμε φως στα σκοτάδια που θέλουν να απλώσουν

Δήλωση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ για τη νέα σχολική χρονιά

Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας έκανε την ακόλουθη δήλωση για τη νέα σχολική χρονιά:

«Ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά, δημιουργική και αγωνιστική σε όλο τον κόσμο της Εκπαίδευσης. Στους γονείς που βλέπουν την ελπίδα και τη χαρά στα παιδιά τους, αλλά και που πρέπει να τα φέρουν βόλτα σε ακόμα πιο δύσκολες συνθήκες. Στους μαθητές, που τους αξίζει να παλεύουν για το μέλλον τους, γιατί είναι το μέλλον. Στους εκπαιδευτικούς, που στηρίζουν τα παιδιά μας και γι' αυτό πρέπει κι αυτοί να στηρίζονται ουσιαστικά από την πολιτεία.

Το ΚΚΕ σας λέει καθαρά ότι δεν είστε μόνοι σας. Ολοι μαζί μπορούμε να εμποδίσουμε τα απαράδεκτα σχέδια της κυβέρνησης να στοιβάζονται ακόμα περισσότεροι μαθητές μέσα σε κακοσυντηρημένα και πολλές φορές επικίνδυνα σχολεία.

Ολοι μαζί μπορούμε να ρίξουμε φως στα σκοτάδια που θέλουν να απλώσουν. Και στο γκρίζο τοπίο που θέλουν να επιβάλλουν, να προβάλλουμε την ελπίδα του αγώνα, της ολόπλευρης μόρφωσης και της αλληλεγγύης. Εχουμε τη δύναμη. Για να φέρουμε πιο κοντά τις όμορφες μέρες που μας αξίζουν».


Παρεμβάσεις του ΚΚΕ για τα οξυμένα προβλήματα σε Κεντρική Μακεδονία και Εύβοια

Στην πρώτη γραμμή των παρεμβάσεων του ΚΚΕ, των Οργανώσεών του στις περιοχές, των βουλευτών του, είναι η ανάδειξη των εκρηκτικών προβλημάτων στα σχολεία και η διεκδίκηση των σύγχρονων πραγματικών αναγκών μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών, για ένα σχολείο που να μορφώνει όλα τα παιδιά.

Τα οξυμένα προβλήματα στα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας από το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς αναδεικνύει με σχόλιό της η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, αναφέροντας ενδεικτικά:

  • Εκατοντάδες ώρες μαθημάτων θα χαθούν τις πρώτες βδομάδες, όπως σε σχολείο της Σταυρούπολης, όπου λείπουν εκπαιδευτικοί για περισσότερες από 80 ώρες μαθημάτων.
  • Μαθητές που αντιμετωπίζονται ως αριθμοί και μαθαίνουν 24 ώρες πριν να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι ότι θα σταλούν σε άλλα σχολεία με το πρόσχημα των «ολιγομελών τμημάτων», όπως έγινε σε πολλά σχολεία του κέντρου της Θεσσαλονίκης (2ο, 3ο, 17ο, 16ο, 4ο, 11ο ΓΕΛ). Συγχωνεύσεις δηλαδή από την πίσω πόρτα.
  • Σχολικά κτίρια που έχουν κριθεί επικίνδυνα ή ακατάλληλα, αλλά λειτουργούν από την πρώτη μέρα «κανονικά», θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές των μαθητών και εκπαιδευτικών, όπως στον δήμο Θεσσαλονίκης, στον Λαγκαδά και αλλού.
  • Τμήματα 28 μαθητών και πάνω σε αίθουσες - κλουβιά σε πολλά σχολεία σε όλη την περιοχή.
  • Σοβαρά κενά και ελλείψεις προσωπικού στην Ειδική Αγωγή, σε εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, σε τμήματα ένταξης, σε σχολικούς νοσηλευτές.

«Γίνεται κατανοητό ότι η "αναβάθμιση" της Εκπαίδευσης δεν μπορεί να συμβαδίσει με την επικίνδυνη πολιτική της εμπορευματοποίησης και της υποχρηματοδότησης. Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές να δυναμώσουν την οργάνωσή τους και τις κινητοποιήσεις τους, ενάντια στα σχέδια κυβέρνησης και διευθύνσεων, για να διεκδικήσουν το σχολείο που τους αξίζει», τονίζει η ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Τα προβλήματα «ζουν και βασιλεύουν» στα σχολεία της Εύβοιας

Με υποβάθμιση σχολείων, συγχωνεύσεις τμημάτων, ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, αλλά και σοβαρά προβλήματα σε κτιριακές υποδομές ξεκίνησε η σχολική χρονιά στην Εύβοια, με τον Γιώργο Μαρίνο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτή Εύβοιας, να αναδεικνύει σε δήλωσή του τη συγκεκριμένη κατάσταση, μεταφέροντάς την παράλληλα με Ερωτήσεις στη Βουλή.

Συγκεκριμένα ο Γιώργος Μαρίνος τονίζει στη δήλωσή του ότι «μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, οι λοιποί εργαζόμενοι στα σχολεία της Εύβοιας έχουν έρθει αντιμέτωποι από την πρώτη κιόλας μέρα με σοβαρά προβλήματα και ελλείψεις».

Οπως σημειώνει, η κυβέρνηση, μέσω της Πρωτοβάθμιας Διεύθυνσης Εύβοιας, προχώρησε σε υποβαθμίσεις σχολείων, όπως στο Προκόπι και στην Κήρινθο της πολύπαθης βόρειας Εύβοιας, στην Μακρυκάπα Ψαχνών, στο Δύστο του δήμου Κύμης Αλιβερίου κ.α., καθώς και συγχωνεύσεις τμημάτων. Επισημαίνει ότι αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται 25άρια και 27άρια τμήματα, κάνοντας ακόμα πιο δύσκολο το εκπαιδευτικό έργο. Τονίζει επίσης ότι την ίδια στιγμή υπάρχουν δεκάδες κενά σε εκπαιδευτικούς, όπως στο Εσπερινό ΕΠΑΛ Χαλκίδας, όπου μαθητές μένουν εκτός των ειδικοτήτων επιλογής τους.

Αναδεικνύοντας τα σοβαρά προβλήματα στα σχολικά κτίρια, ο Γιώργος Μαρίνος υπογραμμίζει ότι «για άλλη μια χρονιά, οι μαθητές του 26ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας, του Μουσικού Γυμνασίου του 1ου ΔΣ Κύμης κ.ά. δεν θα μπουν σε καινούργια κτίρια», ενώ παράλληλα σημειώνει την κατάσταση «με σχολεία ερείπια όπως στο Λύκειο Μαντουδίου και το Γυμνάσιο Αλιβερίου ή με τα ενοικιαζόμενα μαγαζιά και ισόγεια πολυκατοικιών που λειτουργούν πολλά νηπιαγωγεία στη Χαλκίδα».

Επίσης, τονίζει τα σημαντικά προβλήματα στα σχολεία Ειδικής Αγωγής, όπως στο ΕΕΕΕΚ Χαλκίδας «που μόνο μετακόμισαν σε νέα κοντέινερ, χωρίς να έχει ξεκινήσει ανέγερση σχολείου, όπως θα έπρεπε», ενώ παράλληλα επισημαίνει τα ελάχιστα τμήματα ένταξης που εγκρίθηκαν φέτος στην Εύβοια, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το 3ο Νηπιαγωγείο Καρύστου, όπου δεν τοποθετήθηκε εκπαιδευτικός, καθώς δεν δηλώθηκε ως κενό, αν και ήταν το μοναδικό στην πόλη!

Ευχόμενος καλή σχολική χρονιά «με αισιοδοξία και δύναμη για τους νέους αγώνες που θα έρθουν μπροστά μας», ο Γιώργος Μαρίνος αναφέρει:

«Τα προβλήματα ζουν και βασιλεύουν, γι' αυτό είναι αναγκαίο κάθε λαϊκή οικογένεια να αγωνιστεί για να δημιουργήσει ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά της. Με το ΚΚΕ, με τους κομμουνιστές σε κάθε σχολείο, σε κάθε σωματείο, σε συλλόγους γονέων, να διεκδικήσουμε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία, πραγματική μόρφωση των παιδιών, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την κοινωνία που θα ικανοποιήσει τις ανάγκες των μαθητών, των λαϊκών οικογενειών, των εκπαιδευτικών. Για μια κοινωνία που θα 'χει το νου της στο παιδί. Εδώ είναι η ελπίδα».

ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ζητούν να επισπευστεί η β' φάση πρόσληψης αναπληρωτών

Καθώς μετά την α' φάση συνεχίζουν να υπάρχουν πολλά κενά στα σχολεία

Την επίσπευση της β' φάσης πρόσληψης αναπληρωτών ζητά με επιστολή της προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η Πανελλήνια Επιστημονική Ενωση Διευθυντών Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς μετά την ολοκλήρωση της α' φάσης εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλος αριθμός διδακτικών κενών στα σχολεία, κυρίως στο Ολοήμερο Πρόγραμμα, στις Παράλληλες Στηρίξεις και στους Σχολικούς Νοσηλευτές.

«Σε κάθε περίπτωση, ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στη στελέχωση των σχολείων Ειδικής Αγωγής με εκπαιδευτικούς / ΕΕΠ / ΕΒΠ για την κάλυψη των αναγκών και του Ολοήμερου Προγράμματος», επισημαίνουν οι διευθυντές, προσθέτοντας ότι για να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία όλων των σχολείων η β' φάση πρόσληψης αναπληρωτών δεν πρέπει να καθυστερήσει ούτε μία μέρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ