ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Οχτώβρη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Δεν είναι πόλεμος, είναι γενοκτονία»

Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Εγιάλ Σιβάν ήταν ο επίσημος προσκεκλημένος του 9ου αφιερώματος στο ελληνικό ντοκιμαντέρ

«Ο πόλεμος, που δεν είναι πόλεμος, είναι γενοκτονία, δεν ξεκίνησε στις 7 Οκτώβρη... Οι Παλαιστίνιοι δεν εξοντώνονται μόνο αυτή τη στιγμή αλλά εδώ και δεκαετίες και λυπάμαι πολύ που οι άνθρωποι συνειδητοποιούν τώρα την αλήθεια...».

Τα παραπάνω ανέφερε μεταξύ άλλων ο σπουδαίος Ισραηλινός σκηνοθέτης Εγιάλ Σιβάν, ο οποίος ήταν και ο επίσημος καλεσμένος του 9ου αφιερώματος στο ελληνικό ντοκιμαντέρ και το περασμένο Σάββατο έδωσε το «παρών» στην Ταινιοθήκη, καθώς προβλήθηκε η ταινία του «Γιάφα, ο μηχανισμός του πορτοκαλιού», ενώ πραγματοποίησε και master class και απάντησε σε ερωτήσεις του κοινού.

Οπως ήταν φυσικό, δεν έλειψαν οι σαφείς πολιτικές αναφορές σε όσα διαδραματίζονται στη Μέση Ανατολή αυτήν την περίοδο. Αλλωστε, με το έργο του, εδώ και δεκαετίες, ασχολείται κριτικά με την εβραϊκή του κληρονομιά, αλλά και με την απάνθρωπη γενοκτόνα πολιτική κατά του Παλαιστινιακού λαού. Αυτός είναι ο λόγος που εδώ και δεκαετίες δεν μένει πια στο Ισραήλ. Ηταν σαφής ότι ο καλλιτέχνης, ο δημιουργός πρέπει με το έργο του να εκφράζει τη συνείδηση και την πολιτική του στάση, ενώ λυπάται πολύ που τα τελευταία χρόνια το έργο του είναι ξανά τόσο επίκαιρο.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ήταν το master class, όπου μέσα από προβολές αποσπασμάτων από διάφορες ταινίες του, μας εξήγησε και τον τρόπο που δουλεύει. Μια από τις πρώτες του ταινίες ήταν η «Ακαμπατ - Τζάμπερ: Είμαστε περαστικοί», στην οποία αναφερόταν σε έναν από τους 60 παλαιστινιακούς καταυλισμούς προσφύγων που χτίστηκαν από τα Ηνωμένα Εθνη στη Μέση Ανατολή στις αρχές της δεκαετίας του '50. Ομως, τότε του δημιουργήθηκε η ανάγκη να αναδείξει τους μηχανισμούς που χρησιμοποιεί το ισραηλινό κράτος ώστε, εκμεταλλευόμενο την ιστορία του, να φτιάχνει «πρόθυμους υπηκόους» που διαλύουν την Παλαιστίνη. Γι' αυτό και οδηγήθηκε στο να εξερευνήσει τους μύθους και τα σύμβολα που συνετέλεσαν στη διαμόρφωση της ταυτότητας κάθε Ισραηλινού και της συλλογικής μνήμης, όπως περιγράφει στην ταινία του «Ιζκόρ, σκλάβοι της μνήμης». Ακόμα μας μίλησε για την ταινία που έκανε από κοινού με τον Παλαιστίνιο σκηνοθέτη Μισέλ Χλεΐφι, «Εθνική οδός 181: Θραύσματα ενός ταξιδιού σε Παλαιστίνη-Ισραήλ - Βορράς».

«Ο σκηνοθέτης δεν κρίνεται από το τι τοποθετεί μέσα στο κάδρο του αλλά από όλα εκείνα που αφήνει εκτός κάδρου. Κάθε κάδρο ακόμα και ενός ντοκιμαντέρ είναι η υποκειμενική αλήθεια του σκηνοθέτη που ερμηνεύει την πραγματικότητα σύμφωνα με τα πιστεύω του», μας είπε, καταλήγοντας ότι αυτό που επιχειρεί μέσα από το έργο του είναι να προβληματίσει τους θεατές σχετικά με τον τρόπο που λειτουργεί ο θύτης περισσότερο, δηλαδή αυτός που έχει την εξουσία.

Κλείνουμε αυτήν τη μικρή ανταπόκριση με την παρότρυνση για όποιον δεν έχει ήδη δει την ταινία «Γιάφα, ο μηχανισμός του πορτοκαλιού», να την αναζητήσει, είναι ένα σπουδαίο μάθημα ιστορίας από μόνη της. Η βραβευμένη ταινία αφηγείται με ποιον τρόπο το περίφημο πορτοκάλι της Γιάφα, προϊόν των αραβοεβραϊκών καλλιεργειών της Παλαιστίνης, με τον κατάλληλο μηχανισμό, σβήστηκε αθόρυβα από τη λαϊκή μνήμη με την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ το 1948...

«Η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι τσιφλίκι κανενός»

Η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι το τσιφλίκι κανενός. Ο αγώνας για την προστασία των αρχαιοτήτων, υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα του πολιτισμού και των φορέων του, κόντρα στις κερδοσκοπικές ορέξεις των ιδιωτών, είναι υπόθεση όλων μας.

Τα παραπάνω διατράνωσαν την Παρασκευή αρχαιολόγοι και εργαζόμενοι στον χώρο της πολιτιστικής κληρονομιάς, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, εκφράζοντας έτσι την αντίθεσή τους στην παραχώρηση χώρων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου για γαμήλια δεξίωση της οικογένειας Γλύξμπουργκ.

Με την παρουσία τους εξέφρασαν και τον απόλυτο αποτροπιασμό τους για το γεγονός ότι η Αννα - Μαρία σε επίσημο έγγραφο αναφέρεται ως «Αυτής Μεγαλειότητα Βασίλισσα Αννα - Μαρία (Hendes Majestaet Dronning Anne-Marie)», αν και είναι έκπτωτη με απόφαση του ελληνικού λαού, μετά το δημοψήφισμα του 1974.

Στην κινητοποίηση το «παρών» έδωσε και η Σεμίνα Διγενή, βουλευτής του ΚΚΕ, και σε σύντομο χαιρετισμό της τόνισε: «Δίκαια βρίσκεστε σήμερα εδώ και εμείς με όλο τον νου και την καρδιά μας στεκόμαστε δίπλα σας, στη θέση που αναλογεί στον καθέναν μας, ενώνουμε τη φωνή μας με τη δική σας γιατί η υπεράσπιση της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι υπόθεση όλων μας, είναι υπόθεση κάθε εργαζόμενου, είναι η υποχρέωσή μας στους νέους και στις επόμενες γενιές.

Βεβαίως, η σημερινή ξεδιαντροπιά της διορισμένης διοίκησης και του πολιτικού της προϊσταμένου, του υπουργείου Πολιτισμού, δεν μας εκπλήσσει. Από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έκρυψε τις προθέσεις της, η κα υπουργός δεν μάσησε τα λόγια της.

Αλλωστε όλο αυτό το διάστημα έχουν ψηφιστεί σειρά νόμων στην ίδια λογική. Από πού να ξεκινήσουμε, από τη δημιουργία του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), την ανταλλαγή των εκθεμάτων ανάμεσα σε μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, την κύρωση της συμφωνίας για τη συλλογή Στερν, τους όρους κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, εις βάρος των αρχαιοτήτων, τη μετατροπή των 5 μεγαλύτερων Μουσείων της χώρας μας σε ΝΠΔΔ».

Υπενθυμίζουμε ότι για το συγκεκριμένο γεγονός το ΚΚΕ κατέθεσε και Ερώτηση στη Βουλή.

Εκθεση ζωγραφικής

Την ερχόμενη Τρίτη 8 Οκτώβρη, στις 8 μ.μ., θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης ζωγραφικής του Κώστα Ζιαμπάρα, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά (Φίλωνος 29).

Θα παρουσιαστούν ελαιογραφίες και σχέδια (μολύβι, μελάνι και κάρβουνο), σπουδές σχετικά με την ανθρώπινη φιγούρα.

Ο Κώστας Ζιαμπάρας γεννήθηκε στη Μελβούρνη το 1967. Είναι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας, τομέας Ζωγραφικής, με καθηγητές τον Γιάννη Ψυχοπαίδη και τον Μάριο Σπηλιόπουλο. Εχει σπουδάσει Γραφιστική στη σχολή Βακαλό. Επίσης έχει ασχοληθεί με τη χαρακτική και το βοτσαλωτό. Εχει διδάξει ελεύθερο σχέδιο σε υποψηφίους Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής κ.λπ. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

Εχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, ενώ η συγκεκριμένη θα είναι η τέταρτη ατομική του έκθεση.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 21 Οκτώβρη.

Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά, 10 - 2 το πρωί και 6 - 9 το απόγευμα.

Τηλ. επικοινωνίας 6972208369.

«Η μικρή λέξη αγάπη» ξανά

«Η μικρή λέξη αγάπη», που ξεχώρισε την περσινή χρονιά, επιστρέφει στο Θέατρο «Από Κοινού», από αυτήν την Παρασκευή 4 Οκτώβρη και κάθε Παρασκευή και Σάββατο.

Η Μάντια, το κορίτσι από το Τυφλό Νερό, έμαθε τι θα πει βία από πρώτο χέρι, μέσα στην οικογένεια, από το χέρι του πατέρα. Εφτασε η ώρα που το έσκασε από τον βασανιστή της για μια καλύτερη ζωή, αλλά την περίμενε νέος κύκλος βίας. Πίσω από έναν έρωτα, καλά κρυμμένος ένας νέος βασανιστής, ένας νέος κύκλος βίας, πιο επώδυνος. Πόσο κοστίζει να είσαι γυναίκα; Πόσο κοστίζει η ζωή; Μεταξύ ζωής και θανάτου ένα κορίτσι ακροβατεί και μας λέει την ιστορία του γι' αυτήν τη μικρή λέξη: Αγάπη...

Συντελεστές: Διασκευή - σκηνοθεσία Νάντια Δαλκυριάδου. Μουσική Οδυσσέας Γκάλλιος. Σκηνικά - κοστούμια Ελλη Εμπεδοκλή. Κίνηση Μαρίνα Μαυρογένη. Φωτισμοί Γιώργος Ζιώγαλας.

Ερμηνεία: Αγγελική Ξένου, Βασιλική Κούλη.

Τιμές εισιτηρίων: Παρασκευή γενική είσοδος 10 ευρώ, Σάββατο κανονικό 12 ευρώ, μειωμένο 8 ευρώ (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ, 65+, ομαδικές κρατήσεις άνω των 20 ατόμων).

Ισχύει οικονομική προσφορά early bird 7 ευρώ - για όλο το εύρος των παραστάσεων - μέχρι 4 Οκτώβρη στην ηλεκτρονική προπώληση καθημερινά και όλο το 24ωρο, ενώ στις τηλεφωνικές κρατήσεις καθημερινά και τις ώρες 11.00 - 14.00 και 18.00 - 20.00.

Κρατήσεις θέσεων: 2114057249

Ηλεκτρονική προπώληση: more.com



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ