ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Γενάρη 2025 - Κυριακή 19 Γενάρη 2025
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Την Κυριακή 2 Φλεβάρη η μεγάλη συναυλία για τον Θάνο Μικρούτσικο

Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ τιμά τον μεγάλο συνθέτη, τον μουσικό, τον διανοητή Θάνο Μικρούτσικο, μαζί με την οικογένειά του, με μια μεγάλη συναυλία την Κυριακή 2 Φλεβάρη, στις 7.30 μ.μ., στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Χρήστος Θηβαίος, ο Κώστας Θωμαΐδης, ο Γιάννης Κότσιρας, ο Γιώργος Μεράντζας, η Νατάσσα Μποφίλιου, η Μαρία Παπαγεωργίου και ο Μίλτος Πασχαλίδης θα είναι εκεί, για να μας μεταφέρουν όλα όσα «θα 'θελε τώρα να μας πει» ο Θάνος.

Και το μήνυμα του Θάνου θα βρει τους παραλήπτες του, αφού στην εξέδρα θα βρίσκεται ο δικός του κόσμος, οι δικοί του άνθρωποι, όπως έλεγε και ο ίδιος ο συνθέτης. Δίνοντας και μία υπόσχεση. Τη μουσική και τα τραγούδια του τα κρατάμε σφιχτά στην καρδιά μας. Με αυτά τα τραγούδια μεγάλωσαν γενιές και γενιές, γνωρίσαμε και αγαπήσαμε την ποίηση, μας συντρόφευσαν σε στιγμές περισυλλογής, μας κράτησαν και μας κρατάνε «ανοιχτό το παράθυρο στο όνειρο, όσο κι αν απέξω υπάρχει σκοτάδι», προσμένοντας «τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν».

Προσκλήσεις διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Αττική καθώς και στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στον Αγιο Νικόλαο (Αχαρνών 241, πλησίον στ. ΗΣΑΠ, τηλ. 210.5282.500), στον Ν. Κόσμο (Ηλία Ηλιού 48, τηλ 210.5246.123) και στον Πειραιά (Αλκιβιάδου 176, 210.4122.890), τις ώρες 10.00 - 12.00 και 18.00 - 20.00.

Επίσης, 18.00 - 20.00 διατίθενται και σε Νέα Ιωνία (Μεσολογγίου 48, τηλ. 210.2798.305), Περιστέρι (Αδριανουπόλεως 11, τηλ. 210.5717.070), Ιλιον (Ιδομενέως και Αιάκου 58, τηλ. 210.2617.095), Χαλάνδρι (Αγ. Γεωργίου 5, τηλ. 210.6857.067), Βύρωνα Χειμάρας και Αϊδινίου, τηλ. 210.7627.381), Καλλιθέα (Θησέως 141, τηλ. 210.9589.315), Μπραχάμι (Αγ. Δημητρίου 163, τηλ. 210.9712.149), Μενίδι (Βύρωνος 4, τηλ. 210.2449.788), Ελευσίνα (Δήμητρος 23, τηλ. 210.5548.961) και στο Στέκι Νεολαίας και Πολιτισμού της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια, τηλ. 210.8823.674).


Κυνηγώντας την ουτοπία...

Η μουσική του Θάνου Μικρούτσικου είναι η μουσική ενός ανθρώπου που αγάπησε με πάθος στη ζωή, αγάπησε επίσης την ίδια τη ζωή και τη δημιουργία.

Αυτό το πάθος διαχέεται στο έργο του. Ολοι όσοι ακούμε τη μουσική του το αισθανόμαστε, είναι ένα απόλυτα προφανές γεγονός.

Ομως, είναι εξίσου σημαντικά για να κατανοήσουμε τον συνθέτη:

1. Η ακρίβεια της έκφρασής του.

2. Η πάντα λεπτοδουλεμένη και συνεχώς εξελισσόμενη αίσθηση της φόρμας.

3. Η ευγλωττία του.

4. Η βαθιά και αδιαπραγμάτευτη αισθητική κομψότητα που, πολύ συνειδητά, επιδιώκει να διαπνέει το κάθε έργο του.

Συχνά ακούω την απορία: Ο Θάνος Μικρούτσικος έγραψε πολλά έργα που θα κατέτασσε κανείς σ' αυτό που λέμε «κλασική μουσική», πρόσφερε στο κοινό έναν πακτωλό τραγουδιών, που, σε πολύ μεγάλο βαθμό, αποδείχτηκαν εξαιρετικά δημοφιλή, και τέλος και έργα που ανήκουν στον λεγόμενο ενδιάμεσο χώρο.

Τι ήταν, λοιπόν, σαν συνθέτης ο Θάνος Μικρούτσικος;

Κατέτασσε κάπου τον εαυτό του;

Είχε κάποια ιδιαίτερη προτίμηση και κλίση σε κάτι από όλα αυτά;

Προκαταβολικά, η απάντηση είναι «Πάρτε το αλλιώς»!

Ο Θάνος Μικρούτσικος αντιμετώπιζε κάθε συνθετική του απόπειρα με την ίδια σοβαρότητα και αφοσίωση.

Ηταν γνώστης των ιδιαίτερων τεχνικών σύνθεσης που χρειάζονται τα έργα που έγραψε, και αντιμετώπιζε τα διάφορα είδη μουσικής σαν μια ανεξάντλητη παλέτα ηχητικών χρωμάτων, από την οποία αντλούσε αυτά τα μέσα που θεωρούσε απαραίτητα για κάθε έργο που ξεκινούσε να συνθέσει.

Ας κάνουμε πιο γενικό το θέμα μας: Πολλές φορές διερωτώμαι: Υπάρχει ένας πειστικός ορισμός της, έστω δυτικής, κλασικής μουσικής; Εγώ πάντως δεν έχω καταφέρει να καταλήξω σε κάποιον...


Ιδιαίτερα μετά το «ξεχείλωμα» του όρου στη διάρκεια του 20ού αιώνα, με τη λεγόμενη πρωτοποριακή, «avant garde» μουσική και τη συνεχή και διαρκώς αυξανόμενη διάθεση των δημιουργών για νεωτερισμούς.

Αλλά ίσως υπάρχουν κάποια χαρακτηριστικά της μουσικής αυτής που είναι ιδιαίτερα, αν και όχι απόλυτα...

1. Ενα έργο κλασικής μουσικής, λοιπόν, ζητά, κατά τεκμήριο, την απερίσπαστη συγκέντρωσή μας σ' αυτό. Ζητάει την αποκλειστικότητα... Σε άλλα είδη μουσικής αυτό δεν μοιάζει απαραίτητο, πολλές φορές δημιουργούνται απλά για να συνοδεύουν άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες...

2. Υπάρχει, σύμφωνα με τη δυτική παράδοση, μια ισχυρή σύνδεση του δημιουργού με το έργο.

Και τα δύο αυτά χαρακτηριστικά ο Θάνος τα θεωρούσε προϋπόθεση κάθε αξιόλογου μουσικού εγχειρήματος, είτε το κατατάσσουμε στην κλασική μουσική, είτε όχι. Η μουσική απλά απολαμβάνεται, είναι μια σημαντική, βιωματική ανθρώπινη εμπειρία, ας αφήσουμε τις δυσκολίες των ορισμών στους μουσικολόγους...

Το μουσικό του «μεγάλωμα»

Ο Θάνος ανδρώθηκε μουσικά μέσα στο ζενίθ της πρωτοποριακής, «avant garde» μουσικής.

Πέρα από την εγκύκλια μουσική του μόρφωση, σαν μια ανήσυχη φύση, αφιέρωσε χρόνο και ενέργεια στην εξοικείωσή του με όλα σχεδόν τα νεωτεριστικά ρεύματα της εποχής.

Και, βέβαια, ήταν μια εποχή διεύρυνσης των ορίων.

Κατά πολλούς η τονική σκέψη έπνεε τα λοίσθια, εξάντλησε κάθε δυνατότητά της και έπρεπε να προσπεραστεί.... Ηδη ο Franz Liszt έθεσε νωρίς το θέμα με την Bagatelle του sans tonalite.

O Charles Ives με την «Αναπάντητη ερώτησή» του, ο Arnold Shoenberg με την επινόηση του 12φθογγου, είχαν ήδη δημιουργήσει ιστορία...

Ο John Cage και ο Mauricio Kagel επέμεναν στην εισαγωγή στοιχείων ακαθοριστίας στη σύνθεση, μουσικοί έπαιξαν έργα όχι από κλασικές παρτιτούρες, αλλά από γραφικά σχήματα, αυτοί και άλλοι τέντωσαν το σχοινί μέχρι τη δημιουργία σιωπηλών - άηχων έργων... Η προσθήκη αλεατορικών, δηλαδή τυχαίων, στοιχείων στη σύνθεση έγινε πραγματικότητα...

Η χρήση ηλεκτρονικών καθιερώθηκε...

Ο δικός μας, ο Ιάννης Ξενάκης, μια πρωτοποριακή, ρηξικέλευθη προσωπικότητα του 20ού αιώνα δημιούργησε έργα με τη δική του «στοχαστική» μέθοδο, με τη χρήση «ηχητικών μαζών» και μαθηματικών μοντέλων.

Ο Θάνος Μικρούτσικος, έχοντας μια στέρεη κλασική παιδεία, παρακολούθησε όλες αυτές τις σύγχρονες τάσεις. Και, για να παραφράσω τα λεγόμενα του Ισοκράτη, σαν τη μέλισσα κάθισε σε όλα τα βλαστήματα, από το καθένα όμως πήρε αυτό που έκρινε ότι χρειαζόταν για τη δημιουργία της δικιάς του ηχητικής παλέτας και του προσωπικού του ύφους.

Και, είναι κάτι που ήταν το κύριο θέμα των συζητήσεών μας: Θεωρώντας ότι ο ίδιος αλλά και οι ακροατές εξοικειώθηκαν και αφομοίωσαν τις νέες τεχνικές, όσο και τις παλιές, ενσωμάτωσε με ελευθερία, ψυχραιμία και προοδευτικότητα κάθε ηχητική δυνατότητα που πίστευε ότι συμβάλλει στην καλλιτεχνική αρτιότητα και την ευγλωττία του έργου του, χωρίς να δεσμεύεται από καμία οπισθοδρομική ή αντίστροφα - συντηρητική νοοτροπία.

Τι εννοώ με τον νεολογισμό μου «αντίστροφα - συντηρητική» νοοτροπία;

Τη στάση κάποιων δημιουργών που, αφού επινοήσουν μια νέα και ενδιαφέρουσα μουσική γλώσσα, δημιουργούν κανόνες αποφυγής των άλλων τεχνικών σύνθεσης, παραδοσιακών ή σύγχρονων. Ετσι περιχαρακώνουν την έμπνευσή τους, ωθώντας την σε μια νέα μανιέρα, αποφεύγοντας τον ισχύοντα συντηρητισμό, αλλά ταυτόχρονα υποκύπτοντας σε έναν νέο!

Ισχυε ένας κανόνας: Η ελευθερία και το αβίαστο της έμπνευσης!

Για τον Θάνο Μικρούτσικο, ίσχυε ένας κανόνας: Η ελευθερία και το αβίαστο της έμπνευσης!

Ας δούμε κάποια ενδιαφέρουσα τάση του 20ού αιώνα. Η πολυτονικότητα!

Συνθέτες σαν τον Darius Milhaud, τον Igor Stravinsky, τον Bella Bartok, τον Samuel Barber, τον Villa Lobos, έγραψαν μέσα σε συνθέσεις τους κομμάτια σε δύο (κάποτε και περισσότερες) τονικότητες, που όμως παίζονται την ίδια στιγμή, προκαλώντας, βέβαια, υψηλό βαθμό διαφωνίας!

Αισθάνομαι ότι αυτή η προσπάθεια της τέχνης να ξεφύγει από τη μονοδιάστατη λογική, και, παράλληλα με το κύριο θέμα του έργου, να εισάγει στοιχεία από την πολυπλοκότητα της φυσικής εμπειρίας, είναι τόσο παλιά όσο και η ίδια η τέχνη, αλλά φαίνεται να ακμάζει κατά τον 20ό αιώνα.

Σε πολλές σκηνές ταινιών κινηματογράφου (ακόμα και στο θέατρο, και, γιατί όχι, στα κόμιξ) αισθάνεται κανείς ότι, εκτός από το κύριο θέμα, παίρνει και άλλες παράλληλες εικόνες και πληροφορίες που διευρύνουν το μέγεθος του τοπίου και κάνουν πιο σύνθετη την εμπειρία.

Πάνω σ' αυτήν τη λογική, ο Θάνος προχώρησε σ' ένα τολμηρό βήμα πέρα κι από την πολυτονικότητα. Σε πολλές περιπτώσεις, έχουμε τη σύμπτωση την ίδια χρονική στιγμή όχι απλά δύο τονικοτήτων, αλλά δύο διαφορετικών τεχνοτροπιών! Χρησιμοποιώ εδώ τον αυτοσχέδιο όρο «πολυδιάστατη μουσική». Η καινοτομία αυτή, με περισσή τόλμη, ακούγεται και σε πολλά τραγούδια του, αποδεικνύοντας αυτό που έλεγα προηγούμενα, ότι ο συνθέτης δεν ήταν περισσότερο φειδωλός, όσον αφορά στη συνθετική παλέτα του, στα τραγούδια του απ' ό,τι στα «κλασικά» του έργα. Ας προσέξουμε για παράδειγμα τη «Ρόζα Λούξεμπουργκ», από τα «Τροπάρια για φονιάδες», ή τη «Γαμμαγραφία», από το «Εμπάργκο».

Ενώ χρησιμοποίησε σχεδόν κάθε συνθετική τεχνική, παραδοσιακότερη ή σύγχρονη, έγραψε ακόμη και έργα ηλεκτρονικής και συγκεκριμένης μουσικής (μουσικής με χρήση μαγνητοφώνου), απέφυγε κάποιες ακρότητες της avant garde. Ετσι, για παράδειγμα, η χρήση ήχων ανθρώπινης φωνής στην Καντάτα για τη Μακρόνησο μου φέρνει στο μυαλό το έργο Glossolalie του πρωτοποριακού συνθέτη Dieter Shnebel. Ομως ο Dieter Schnebel το τράβηξε το σκοινί, αργότερα έγραψε το Konzert fur 9 Harley Davidson. Ο Θάνος δεν βάδισε σ' αυτούς τους δρόμους...

Η άλλη τάση που απέφυγε είναι η αλεατορική μουσική, δηλαδή η μουσική με έντονη χρήση τυχαιότητας. Παρέμεινε πιστός στην παραδοσιακή αρχή της δυτικής μουσικής: Ο συνθέτης «σκηνοθετεί» με λεπτομέρεια κάθε πτυχή του έργου του. Ομως τον γοήτευσε μια εναλλακτική λύση, που καθόρισε μέχρι και τον κορμό πολλών συνθέσεών του: Η jazz και ο δομημένος αυτοσχεδιασμός.

Στον λεγόμενο κλασικό χώρο, ο αυτοσχεδιασμός και, γενικότερα, η ανάληψη συνθετικής φύσης πρωτοβουλιών από τον εκτελεστή, είναι σχεδόν ανύπαρκτα, αν και τα πράγματα μάλλον δεν ήταν πάντα έτσι. (Ας λάβουμε υπόψη μας το ενάριθμο μπάσο της προκλασικής περιόδου).

Ομως είναι ζωτικό στοιχείο της jazz και άλλων μουσικών ρευμάτων. Και απέχει πολύ από το «παίζουμε στην τύχη ό,τι να ΄ναι». Απαιτεί πολύχρονη εξοικείωση και είναι στην ουσία ζωντανή σύνθεση πάνω σε κάποιες βάσεις, μέσα στον πραγματικό χρόνο της εκτέλεσης ενός κομματιού. Ο Θάνος ήταν ο ίδιος ένας ικανότατος αυτοσχεδιαστής. Κομμάτια που ερμήνευε ο ίδιος (παράδειγμα «7 Νάνοι») εξελίσσονταν κάθε φορά σε μια διαφορετική περιπέτεια...


Θύμιος ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ


Καιρό ένα φορά μία

Με ρώτησαν αν σκέφτομαι να γράψω κάποτε ένα παιδικό παραμύθι με ήρωα τον Θάνο. Δεν μπορώ, τους είπα. Κι ύστερα σκέφτηκα, ίσως τα καταφέρω κάποτε - σίγουρα θα του άρεσε - αλλά θα χρειαστώ πολλά πολλά χρόνια. Αλλωστε στην οικογένειά μας ο παραμυθάς ήταν ο Θάνος. Τα παιδιά αγαπούσαν τα παραμύθια του και στριμώχνονταν στο κρεβάτι δίπλα του κι όταν ο Θάνος ξεκινούσε Καιρό ένα, φορά μία ξέραν πως όλες οι ανατροπές του κόσμου και όλα τα θαύματα μπορούσαν να συμβούν. Γιατί αυτός ήταν ο Θάνος για όλη την οικογένειά του, ένας θαυματοποιός. Και πώς τα κατάφερνε τα θαύματα και μας έκανε όλους να γελάμε ή να τραγουδάμε ή να κλαίμε. Πώς κατάφερνε και μια βόλτα γινόταν ο γύρος του κόσμου; Μπορεί να είχε λίγο χρόνο, όλο στο τρέξιμο αλλά μπορούσε και συμπύκνωνε τον χρόνο. Οπως σ΄ ένα τραγούδι σε τρία λεπτά μπορείς να ξετυλίξεις μια ολόκληρη ζωή. Ενα άλλο θαύμα ήταν η μνήμη του. Μας έλεγε με τρομερές λεπτομέρειες σαν παραμύθι την ιστορία της ζωής του και τα πρώτα παιδικά χρόνια στην Πάτρα.

***

Αν έγραφα ένα παραμύθι για τον Θάνο θα ξεκινούσα μ΄ έναν μπόμπιρα 2 χρόνων που έπαιζε σ΄ ένα μικρό τύμπανο όλους τους ρυθμούς που άκουγε από το μπαλκόνι του να παίζουν τα μεγάλα παιδιά στις σχολικές γιορτές στο απέναντι σχολείο. Κι αυτό το παιδί μεγάλωνε κι ανέπνεε μουσική. Μένανε σ΄ ένα νεοκλασικό στην οδό Αράτου και στον ίδιο δρόμο μένανε κι άλλοι Μικρούτσικοι. Μια μέρα τον στείλανε να πάει ένα γλυκό, δίπλα στη θεία του την Ηλέκτρα. Ηταν πολύ μικρός. Η θεία πενθούσε τον άντρα της κι όλα τα έπιπλα ήταν καλυμμένα με μαύρα υφάσματα. Και ο μικρός κοιτούσε επίμονα εκεί που ήταν το πιάνο. Εβλεπε μόνο τα πόδια κάτω από το μαύρο ύφασμα. Σαν πόδια λιονταριού έμοιαζαν. Οχι, σαν πόδια ελέφαντα. Η θεία του ακολούθησε το βλέμμα του μικρού, τον πήρε από το χέρι και τράβηξαν μαζί το μαύρο ύφασμα και τότε αποκαλύφτηκε το πιάνο. Τα μάτια του Θάνου έγιναν τεράστια και η θεία του τον έβαλε και κάθισε δίπλα της και του έπαιξε ένα κομμάτι του Σούμπερτ. Υστερα πήρε τα μικρά δάχτυλα και τα ακούμπησε πάνω στο πιάνο και τότε ο ίδιος έλεγε ένιωσε μια ηλεκτρική εκκένωση, εγώ του έλεγα πως από τότε φύτρωσαν δυο φτερά στην πλάτη του.


Από τότε πετούσε και βυθιζόταν στη μουσική. Από τότε που ήταν μικρός, πρώτες τάξεις του δημοτικού. Μια μέρα γύρισε από το σχολείο και χωρίς να χαιρετήσει κανέναν πήγε και κλείστηκε κι έπαιζε πιάνο με σουρντίνα για ώρες. Οι δικοί του άρχισαν να ανησυχούν και τον έψαχναν ώρες σε όλη την Πάτρα, ρωτούσαν φίλους και γνωστούς. Αργά το βράδυ τον βρήκαν να κοιμάται κάτω από το πιάνο. Και δεν σταμάτησαν ποτέ να μεγαλώνουν τα φτερά του ως τις τελευταίες του συναυλίες - όταν όλα είχαν γίνει δύσκολα - ακόμα και τότε μας έλεγε παίζοντας τους «7 Νάνους» πετούσε ψηλά και μας έβλεπε όλους ακόμα και το είδωλό του να χτυπιέται πάνω στα πλήκτρα.

Ο Θάνος μεγάλωνε στην Πάτρα, την πόλη με τις στοές και το καρναβάλι. Εκείνες τις μέρες που όλη η πόλη ζούσε μια όμορφη τρέλα ο πατέρας τους έφερνε τσουβάλια σοκολάτες και τις πετούσε στο διάδρομο και τα παιδιά και η γιαγιά Κατίνα και όλοι στο σπίτι αγωνίζονταν να τις πιάσουν.

Το σπίτι τους πάντα ανοιχτό, γεμάτο φίλους, τα παιδιά δίπλα σε όλα, οι γονείς μιλούσαν ανοιχτά μαζί τους. Ο Θάνος, έλεγε, δεν θυμόταν μέρα που να μην ήταν δεκαπέντε άτομα στο τραπέζι. Γέλια, τραγούδια και χοροί ενώ τα καλοκαίρια διπλά μπάνια κάθε μέρα. Πηγαίνανε με φίλους στα Μποζαΐτικα και σ' ένα κέντρο, το Τζάκι, ο Θάνος, μικρό παιδάκι, έπαιζε πιάνο και τραγουδούσαν όλοι. Αν και την πρώτη του εμφάνιση, έλεγε περήφανος, σε αυτό το κέντρο την έκανε τεσσάρων χρόνων παίζοντας μαράκες στην ορχήστρα ενός Πατρινού τρομπετίστα που ήταν κάπως συγγενής και ξέρει την τρέλα του μικρού για τη μουσική.

Στα μεγάλα γλέντια στο σπίτι τους συμμετείχαν όλοι στην προετοιμασία. Ολόκληρες παραστάσεις έκαναν. Ο μπαμπάς τους έγραφε τα κείμενα και ο Θάνος έπαιζε μελωδίες της εποχής με πειραγμένους τους στίχους, ενώ ο Ανδρέας και όλη η παρέα τραγουδούσε.


Στο σπίτι, ο μπαμπάς τους έφερνε δίσκους 78 στροφών με ελαφρά τραγούδια της εποχής, αλλά και αρχοντορεμπέτικα και ιταλικά.

***

Και ο Θάνος τα ρουφούσε όλα. Εγώ τα άκουγα έτσι ή είχε ένα χάρισμα να μας τα διηγείται όλα σαν παραμύθι; Τα ποιήματα που του απήγγελλε ο μπαμπάς του τις νύχτες μπερδεύονται με ποιητές που στην εξορία μάθαιναν ξένες γλώσσες, με ήρωες που δεν λύγισαν και που ποτέ δεν σταμάτησαν να πιστεύουν σε μια καλύτερη κοινωνία.

Ο κόσμος είναι γεμάτος ιστορίες, γεμάτος ήρωες, μικρές και μεγάλες ζωές, όνειρα, προσδοκίες πως θα ζήσουμε όμορφα με αυτούς που λαχταράμε. Στον μεγάλο χρόνο που τρέχει ο Θάνος τα κατάφερε και τον σταμάτησε κι έκανε όσα θεωρούσε πολύτιμα καθημερινότητα. Πιστός πάντα στα όνειρά του, χωρίς εκπτώσεις. Φορώντας τα μαγικά φτερά του, χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία, χαρίζοντας σε όλους εμάς που μοιραστήκαμε τη ζωή μαζί του, το πιο πολύτιμό του, την αγάπη του.


Μαρία Π.


Για τον Θάνο...

Συνεχίζοντας τη δημοσίευση δηλώσεων των συντελεστών της συναυλίας για τη συμμετοχή τους στη μεγάλη βραδιά, ο «Ριζοσπάστης» παραθέτει τις δηλώσεις του Γιάννη Κότσιρα και του Χρήστου Θηβαίου.

Ο Γιάννης Κότσιρας αναφέρει: «Ο Θάνος σημάδεψε τη ζωή μου σαν μια ισχυρή και τρυφερή πατρική φιγούρα. Μου δημιούργησε καινούρια οικογένεια. Βασικά ο Θάνος ως καλός οικογενειάρχης είχε πάντα μια σπουδαία οικογένεια. Και αν άξιζες σου επέτρεπε να μπεις κι εσύ μέσα. Μόνο ως ισάξιο μέλος όμως. Οχι σαν παράπλευρη αξία. Γι΄ αυτό και όσοι είμαστε μέλη αυτής της οικογένειας είμαστε όλοι πολύ κοντά μεταξύ μας. Ακόμα και κατά την απουσία του.

Πάντα αισθανόμουν πως εάν ο πολιτισμός είχε σώμα, ο Θάνος θα ήταν σίγουρα ένα βασικό ζωτικό όργανο. Από τότε που έφυγε, νιώθω την ανάγκη μαζί με την υπόλοιπη οικογένειά μας, να καλύψουμε αυτό το κενό. ΄Η τουλάχιστον να μην καταρρεύσει το σώμα του πολιτισμού, που άφησε ασθενικό φεύγοντας.

Και βλέποντας τις τελευταίες εξελίξεις και στην πολιτική, ο Θάνος ως καθαρό και αγνό πρόσωπο και στάση ζωής, έχει αφήσει τεράστιο κενό στο βρώμικο πολιτικό τοπίο που έχει σχηματιστεί στον τόπο.

Μου λείπεις Θάνο μου. Μου λείπεις πολύ μαέστρο μου...».

Από τη μεριά του ο Χρήστος Θηβαίος σημειώνει: «Ο Θάνος, μέγιστος και οξύνους με πολιτική διάθεση να αντιπαρατίθεται μόνο στους ισχυρούς αντίθετους. "Παίζω μόνο Champions League", μου έλεγε. Γενναιόδωρος συμπαίκτης στο γήπεδο και στη ζωή. Ο απόλυτος Messi στο χιούμορ στο 90'».




Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ