ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΓΛΥΠΤΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Εστω και δανεικά...

Ακόμη και ως... δανεικά(!) δεχόμαστε τα Γλυπτά του Παρθενώνα από τους Αγγλους, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα του αγγλικού Τύπου, αλλά εκείνοι ούτε ως δανεικά μας τα δίνουν!

Η εξέλιξη αυτή, όσο κι αν ακούγεται απίστευτη και από τις δύο πλευρές της (και ως ελληνικό αίτημα και ως αγγλική άρνηση), εξηγείται επαρκώς από την ανάγκη της κυβέρνησης να εκλαμβάνει σημαντικά ζητήματα όπως αυτά των Γλυπτών ως πεδίο για την άσκηση της πολιτιστικής πολιτικής της των «συμβολισμών» και των πυροτεχνημάτων.

Μάλιστα, σε περίπτωση που οι Αγγλοι δεχτούν (κάτι το οποίο είναι απίθανο), θα τους δώσουμε για αντάλλαγμα αρχαιολογικά ευρήματα των κλασικών χρόνων από τις ανασκαφές για το Μετρό! Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα «Γκάρντιαν», τα ανταλλάγματα προς το Βρετανικό Μουσείο θα αποτελούν σημαντικές ελληνικές αρχαιότητες, στις οποίες θα περιλαμβάνονται προτομές, γλυπτά και αμφορείς από την ίδια κλασική περίοδο με τα γλυπτά του Παρθενώνα. Σύμφωνα πάντα με την εφημερίδα, εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου, όπου βρίσκονται τώρα τα γλυπτά του Παρθενώνα, δήλωσε ότι το Βρετανικό Μουσείο βρίσκεται σε διάλογο με τις ελληνικές αρχές για τον προσωρινό δανεισμό των γλυπτών του Παρθενώνα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Πάντως, ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, φαίνεται να θέλει πάση θυσία τα γλυπτά, έστω και προσωρινά, στην Ελλάδα, δηλώνοντας στην «Γκάρντιαν» ότι «δε μας ενδιαφέρει η νομική μορφή της συμφωνίας, το καθεστώς της ιδιοκτησίας δεν είναι σημαντικό για μας και ως θέμα αρχής δεν αποκλείουμε τίποτα από τις συζητήσεις».

Ο δε σύμβουλος Τύπου της ελληνικής πρεσβείας Νίκος Παπαδάκης δήλωσε στην ίδια εφημερίδα πως «δε γνωρίζω την ακριβή μορφή οποιωνδήποτε συνομιλιών των ελληνικών αρχών με το Βρετανικό Μουσείο. Φυσικά, είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε την περίπτωση ενός βραχυπρόθεσμου δανεισμού, εάν αυτό θα αποτελούσε την αρχή μιας διαδικασίας για την επιστροφή των Μαρμάρων. Οπως, επίσης, θα συζητούσαμε και την επιστροφή μερικών από τα γλυπτά του Παρθενώνα και οπωσδήποτε διαβεβαιώνουμε ότι η αίθουσα στην οποία εκτίθενται τώρα τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν πρόκειται να μείνει άδεια. Οι αρχαιότητες οι οποίες ανακαλύφθηκαν στις πρόσφατες εκσκαφές στη διάρκεια της κατασκευής του Μετρό είναι υπέροχα κομμάτια τέχνης που δεν έχουν εκτεθεί μέχρι σήμερα εκτός Ελλάδας».

Τέλος, εκπρόσωπος του Βρετανικού υπουργείου Πολιτισμού δήλωσε πως «εάν το Βρετανικό Μουσείο αποφασίσει το βραχυπρόθεσμο δανεισμό των Μαρμάρων είναι θέμα δικό του. Αυτή τη στιγμή, πάντως, δε διεξάγονται συζητήσεις σε κυβερνητικό επίπεδο».

Οβίδιος και Πλαύτος στο θέατρο «Ερευνας»

Ενα έργο βασισμένο στις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου θα είναι το εναρκτήριο έργο της Κεντρικής Σκηνής του «Θεάτρου Ερευνας» το χειμώνα με τίτλο «Το σκοτεινό αντικείμενο του πάθους». O Δημήτρης Ποταμίτης με τον συνεργάτη του Στάθη Κομνηνό επέλεξαν εννέα ποιήματα του Οβιδίου που αναφέρονται σε αντίστοιχους μύθους, με κοινό παρονομαστή το έντονο και πολλές φορές «ανορθόδοξο» ερωτικό πάθος των ηρώων και τις μεταμορφώσεις τους από τους θεούς, που τους τιμωρούν για την ανθρώπινη Υβρη και το ξεπέρασμα του μέτρου.

O Οβίδιος, που έζησε και δημιούργησε τα χρόνια της γέννησης του Ιησού, κατέγραψε στις «Μεταμορφώσεις» του 250 μύθους από την αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία. Στην ελεύθερη θεατρική απόδοση της παράστασης έχει κρατηθεί η ποιητική δομή του λόγου του Οβιδίου και οι μύθοι ερμηνεύονται σαν όνειρα -ενοράσεις του προφήτη - μάντη Τειρεσία σε μελλοντικούς καιρούς, άρα και στο σήμερα. H παράσταση θα έχει τεχνικές τσίρκο, παιχνιδιού, με έντονα στοιχεία μπρεχτικής αποστασιοποίησης, κινηματογραφική δομή, καθώς και αισθητά στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.

Εξι ηθοποιοί θα κρατήσουν τους 30 ρόλους. Παριστάνουν όχι μόνο ανθρώπους και θεούς, αλλά και δέντρα, ζώα, πουλιά, ποτάμια και... βουνά και θα παίζουν με κρουστά, ζωντανά, τη μουσική της παράστασης. Φέτος μάλιστα ο Δημήτρης Ποταμίτης αποφάσισε να δώσει την ευκαιρία αποκλειστικά σε νέους ηθοποιούς να ερμηνεύσουν τους ρόλους και στις δύο σκηνές.

Στην Παιδική Σκηνή του «Ερευνας» θα ανέβει μια μουσική διασκευή των «Μέναιχμων» του Πλαύτου με τίτλο «Οι Δίδυμοι ή H κωμωδία των οκτώ παρεξηγήσεων», ένα έργο με πολλές κωμικές παρεξηγήσεις και μπερδέματα που προέρχονται από το γεγονός της πλήρους ομοιότητας δύο αφεντικών γάτων, αλλά και των δύο υπηρετών τους. Τα κείμενα είναι της Φέμης Κανέλου, οι στίχοι των δεκαπέντε τραγουδιών του Δημήτρη Ποταμίτη και η μουσική του Σάκη Τσιλίκη. Τα σκηνικά - κοστούμια και των δύο έργων επιμελείται η Ελίνα Δράκου.

Ετσι, για όσους ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στις παραστάσεις αυτές, θα πραγματοποιηθεί ακρόαση, αύριο, στις 5 μ.μ. στο «Θέατρο Ερευνας» (τηλ. 7751.338).

Απελπισμένη ερωτική τραγωδία

Μη τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, συμμετέχει, στα φετινά Επιδαύρια, το «Αμφι-Θέατρο», την Παρασκευή και το Σάββατο, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, σκηνικά Λαλούλας Χρυσικοπούλου, κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική Μίκη Θεοδωράκη, χορογραφία Αποστολίας Παπαδαμάκη.

Η «Μήδεια» διδάχτηκε για πρώτη φορά το 431 π.Χ. και με την τραγωδία αυτή ο Ευριπίδης εισάγει στο θέατρο θέματα όπως το ερωτικό πάθος και τις ψυχολογικές μεταπτώσεις των πρωταγωνιστών. Ο απόλυτος έρωτας, η απόγνωση, η απελπισία και μαζί η δαιμονική ευφυΐα συνθέτουν την ηρωίδα, ενώ ο σκηνοθέτης χαρακτηρίζει τη «Μήδεια» ως την «πιο απελπισμένη ερωτική τραγωδία».

«Κείμενα με προβολή της βίας και της απόγνωσης» - είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Σπύρος Ευαγγελάτος - «γράφονται κατά κόρον και στις μέρες μας. Κείμενα συνήθως επιδερμικής πρόκλησης, που αμφιβάλλω αν θα επιζήσουν πάνω από μια δεκαετία. Η "Μήδεια" του Ευριπίδη ζει εδώ και 2.432 χρόνια, προβάλλοντας την έσχατη απελπισία του έρωτα, που οδηγεί στην απόλυτη διάλυση της ανθρώπινης ύπαρξης. Σε μια τέτοια περίπτωση, ακόμη και η παιδοκτονία είναι βέβαια ανήκουστο γεγονός, αλλά απλώς ένας κρίκος στην αλυσίδα των καταστροφών. Εδώ απεικονίζεται η λυσσαλέα ορμή του πιο μεγάλου ανθρώπινου πάθους, του έρωτα».

Ερμηνεύουν οι: Λήδα Τατσοπούλου, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Αλέξης Σταυράκης, Σπύρος Μαβίδης, Ουρανία Μπασλή, Φώτης Αρμένης, Νίκος Γιαχαλής, Αλεξάντρα Παντελάκη και Γεωργία Καλλέργη. Στο χορό συμμετέχουν: Γεωργία Ανέστη, Βίβιαν Κοντομάρη, Χριστίνα Ζωγοπούλου, Ιρις Κυριακοπούλου, Μαρία Ζερβού, Μεντή Μέγα, Λένα Μαραβέα, Μίρκα Κρεστενίτη, Αννια Φυσσούν, Κατερίνα Ευαγγελάτου.

Θεατρική «Λα Στράντα»

Γ. Νινιός - Τ. Στασινοπούλου
Γ. Νινιός - Τ. Στασινοπούλου
Το γνωστό από την ταινία του Φελίνι έργο, «Λα Στράντα», διασκευασμένο θεατρικά από τον σεναριογράφο του μεγάλου σκηνοθέτη, Τούλιο Πινέλι, ενώνει για πρώτη φορά και τους τρεις καλλιτεχνικούς φορείς του Βόλου, καθώς αποτελεί συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου, του Κέντρου Μουσικού Θεάτρου και του Καλλιτεχνικού Οργανισμού της πόλης. Η πρεμιέρα θα δοθεί αύριο, στη Βέροια, ενώ στο Ηρώδειο θα παιχτεί στις 10 του Σεπτέμβρη.

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Διαμαντόπουλος θεωρεί ότι «το θεατρικό κείμενο είναι ανώτερο του σεναριακού. Απλό, αθώο σαν παραμύθι, με περιπλανώμενους θεατρίνους, ταλαίπωρους, που ο καθένας συμβολίζει ουσιαστικότερα πράγματα». Η θεατρική διασκευή έγινε το 1997 και παρουσιάστηκε στο Θέατρο «Αλφιέρι» του Τορίνο, με πρωταγωνιστές τη Ρίτα Παβόνε και το Φάμπιο Τέστι.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Βιολέττας Σωτηροπούλου - Καρύδη και τη θεατρική προσαρμογή των κειμένων επιμελήθηκε η Τιτίκα Στασινοπούλου. Η θεατρική προσαρμογή της μουσικής του Νίνο Ρότα έγινε από τον Νίκο Κηπουργό. Οπως επισημαίνει ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, «δεν πρόκειται για απλή ενορχήστρωση, αλλά ο συνθέτης δούλεψε με ελεύθερη κίνηση πάνω στο κλίμα και τα θέματα του Ρότα». Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Πάνου Παπαδόπουλου και παίζουν: Σπύρος Φωκάς, Γιώργος Νινιός, Τιτίκα Στασινοπούλου, Κατερίνα Βακαλοπούλου, Αντώνης Κουτσελίνης, Καίτη Μακρή, Χρήστος Μπουκουβάλας, Σταμάτης Παγασαίος, Ελίζα Τσοπουρίδου, Βίκυ Ψαλτίδου.

«Διαδρομές» εντός κι εκτός
  • Τους «Ιππής» του Αριστοφάνη, παρουσιάζει η «Θεατρική Διαδρομή», σήμερα, στο θέατρο «Μελίνα Μερκούρη», στις 8.30 μ.μ. στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Βύρωνα, σε σκηνοθεσία Κώστα Μπάκα. Η μετάφραση είναι του K. X. Μύρη, τα σκηνικά του Νίκου Στεφάνου, τα κοστούμια της Ιωάννας Παπαντωνίου, η μουσική του Βασίλη Δημητρίου, η χορογραφία του Χάρη Μανταφούνη. Παίζουν: Γιώργος Παρτσαλάκης, Τάσος Χαλκιάς, Γιάννης Θωμάς, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Στάθης Βούτος, Σπύρος Κουβαρδάς, Μάκης Αρβανιτάκης, Λουκάς Ζήκος κ.ά.
  • Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει, σήμερα, τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, στη Λάρισα, σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη. Παίζουν: Γιώργος Μοσχίδης, Γιώργος Αρμένης, Ιωσήφ Μαρινάκης, Θανάσης Ευθυμιάδης, Σωτήρης Τζεβελέκος, Νίκος Μπουσδούκος, Τάκης Χρυσικάκος, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Γιάννης Δεγαΐτης κ.ά.
  • Σήμερα και αύριο, επίσης, το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει την «Ορέστεια» του Αισχύλου, στο Βόλο, σε σκηνοθεσία και σκηνογραφία Γιάννη Κόκκου. Ερμηνεύουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Λυδία Κονιόρδου, Ολια Λαζαρίδου, Αμαλία Μουτούση, Νίκος Κουρής, Ολγα Τουρνάκη, Μαρία Ναυπλιώτου, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Θέμης Πάνου, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος κ.ά.
  • Τους «Επτά επί Θήβας» θα παρουσιάσει ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, σήμερα, στην Πάτρα, σε σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή, μετάφραση Κωστή Κολώτα, σκηνικά Αντη Παρτζίλη, κοστούμια Σταύρου Αντωνόπουλου, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη και χορογραφίες Λάμπρου Λάμπρου. Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Νεοκλής Νεοκλέους, Γιώργος Μουάμης, Ανδρέας Τσουρής κ.ά.

Στις 24/8 ολοκληρώνεται το 9ο Φεστιβάλ Σκύρου, το οποίο διοργανώνεται από το Μουσείο Μάνου Φαλτάιτς. Σήμερα, ο λογοτέχνης Κωστής Μελέντης μιλά για το Μάνο Φαλτάιτς και για το ποίημά του «Αμαφάρατο», που θα αποδοθεί με τη μορφή θεατρικού αναλογίου. Αύριο, η θεατρική ομάδα «Σκυρίτες» θα ερμηνεύσουν το έργο του Μάνου Φαλτάιτς «Οι μαγκούφηδες του Πουέμπλο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ