ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κόντρα στη νέα (α)ταξία
Ολυμπιάδα... προϋποθέσεων

Μερικοί γνωρίζουν τον κατά τα άλλα αποικιοκρατικής αντίληψης και ρατσιστή Ρίντγιαρντ Κίπλινγκ, εκτός από το «Μόγλη» των παιδικών μας χρόνων, και από το ποίημά του «ΑΝ», υποθετικό που επαναλαμβάνεται στους στίχους του για να καταλήξει σε ελεύθερη απόδοση στο: Αν μπορείς, σε μια στιγμή και μια ζαριά τον κόσμο να παίξεις και τον κόσμο να χάσεις και ν' αρχίσεις πάλι από την αρχή, τότε θάσαι άξιος γιε μου.

Τα αλλεπάλληλα αυτά «ΑΝ» του Κίπλινγκ μού θύμισε η συνέντευξη, που έδωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, απαντώντας στις διακριτικές «ανακριτικές» ερωτήσεις του ικανού συναδέλφου κ. Θεοδωράκη, για την πορεία των Ολυμπιακών έργων.

Απανωτά «ΑΝ» στη θέση αποτιμήσεων όπως και περίτεχνες αιχμές κατά εκουσίως και ακουσίως βραδυπορούντων - ή και κωλυσιεργούντων - από την πλευρά των εμπλεκομένων κρατικών παραγόντων και της διασποράς αρμοδιοτήτων.

Αν, λοιπόν, ολοκληρωθούν έγκαιρα οι οδικές προσβάσεις, αν προχωρήσουν τα αθλητικά κέντρα και τα άλλα έργα. Αν υπάρξει συντονισμός του δημόσιου και του κυρίαρχου ιδιωτικού τομέα. Αν ο εθελοντισμός αποδώσει...

Αν οι πανέλληνες (συμπεριλαμβανομένων των ανέργων και των απασχολήσιμων) ενστερνιστούν τις βαρύγδουπες έννοιες «του ωραίου, του μεγάλου και τ' αληθινού», στην εμπορευματοποιημένη εκδοχή τους. Αν η νύχτα γίνει μέρα, αν αν, αν, τότε, ω δραστήρια κόρη θα κερδίσομε την Ολυμπιάδα, τον κόσμο ολόκληρο και ενδεχόμενα, αργότερα, τη Δημαρχία της Αθήνας. Και δυο ακόμη, σημεία της συνέντευξης: Να μη συγκεντρωθεί ο όγκος των ξένων επισκεπτών - κατά τη διάρκεια των αγώνων στο κέντρο, αλλά να διασπαρεί και στην περιφέρεια και το - κυριότερο - να μην υπάρξουν δημόσιες κινητοποιήσεις (;) που θα μπορούσαν να θολώσουν την εικόνα της μακιγιαρισμένης πολιτείας! «Οι έχοντες ώτα ακούειν, ακουέτωσιν».


Του Γιώργου Κ. ΤΣΑΠΟΓΑ

Δ. ΓΛΗΝΟΥ: «Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ»
Φιλοσοφία της Ιστορίας και Κοινωνιολογία

«Οι μονόλογοι του ερημίτη της Σαντορίνης»

1. Ή φιλοσοφία του ιστορικού γίγνεσθαι,

Εχτός όμως από το άπλωμα της επιστημονικής γνώσης στα κοινωνικά φαινόμενα, πού περιγράψαμε παραπάνω και πριν μάλιστα απ' αυτό, το ενδιαφέρον για το κοινωνικό γίγνεσθαι, η προβληματικότητα που γεννήθηκε από τους κοινωνικούς ανταγωνισμούς ανάμεσα στην αστική τάξη και τη φεουδαρχία πρώτα και υστέρα ανάμεσα στην αστική τάξη και το προλεταριάτο, κίνησε πρώτα πρώτα τη φιλοσοφική σκέψη.

Γιατί αυτός είνε ο δρόμος, που ακολουθεί ο ανθρώπινος νους αντικρίζοντας την προβληματικότητα του γίγνεσθαι. Πρώτα περνάει στην ανθρωπομορφική εξήγηση. Επειτα στη φιλοσοφική εξήγηση, το ρασιοναλιστικό απριορισμό και έπειτα στρέφεται στην επιστημονική γνώση. Ετσι λοιπόν γεννήθηκε στους νεώτερους χρόνους η “φιλοσοφία της ιστορίας”, σαν προσπάθεια να δοθεί μια συνθετική εξήγηση στο σύνολο της ανθρώπινης ιστορίας, στην όλη πορεία του ανθρώπου απάνω στη γη.

Μια τέτοια πρώτη προσπάθεια έχουμε στα έργο του ιταλού Τζιοβάνι Μπατίστα Βίκο (1668 -1744) «Αρχές μιας καινούριας επιστήμης για την υπόσταση των εθνών» (Principi di una scienza nuova intorno alla natura delle nazioni, 1725) και αργότερα στο έργο του γερμανού στοχαστή Χέρντερ «ιδέες για τη φιλοσοφία της ιστορίας της ανθρωπότητας» (Hender : Ideen zur philosophie der Menscheit, 1784-1789), καθώς και στα έργα του Καντ “ιδέα για μια γενική Ιστορία με κοσμοπολίτικη κατεύθυνση ( Idee zur eine allgemeine Geschichte in weltburgerlicher Absicht,1784). H φιλοσοφικοιστορική αυτή τάση αποκορυφώνεται στη φιλοσοφία της ιστορίας του Χέγγελ (Ηεgel), που πραγματοποιεί μια καθολική σύνθεση της ανθρώπινης ιστορίας και του “αντικειμενικού πνεύματος” ως τον καιρό του.

Στα μέσα του περασμένου αιώνα η επικράτηση της επιστημονικής σκέψης, που δυνάμωσε από τις μεγάλες επιτυχίες των φυσικών επιστημών, έφερε σε χρεοκοπία τις φιλοσοφικές ετούτες προσπάθειες. Στα τέλη όμως του αιώνα εκείνου η αστική τάξη σ' όλο τον “πολιτισμένο” κόσμο, δηλαδή στα προχωρημένα βιομηχανικά κράτη, την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αμερική, την Ιταλία, κάνει ολόκληρη τη στροφή της προς τα δεξιά. Αλλαξε μέτωπο. Από κει, που είχε μέτωπο απέναντι στη φεουδαρχία και μεσουράνησε στην εξουσία για καμιά πενηνταριά χρόνια, έστρεψε μέτωπο απέναντι στον καινούριο κίντυνο.

Η φεουδαρχία συγχωνεύτηκε ή συμβιβάστηκε οριστικά με την αστική τάξη. Κίντυνος πια από κει κανένας. Απεναντίας συμμαχία. Τώρα ανεβαίνει, αποχτάει συνείδηση, μάχεται για να καταχτήσει τα δικαιώματα του και την πολιτική εξουσία, το προλεταριάτο. Απο κει έρχεται ο καινούριος μεγάλος κίντυνος. Στο ιδεολογικό μέτωπο ο ανταγωνισμός αυτός θα φανερωθεί με τη στροφή της αστικής διανόησης πρώτα - πρώτα προς την “κριτική” φιλοσοφία, θα ξανανιώσει ο καντιανισμός με τη μορφή του νεοκαντιανισμού, για να κλονίσει στη ρίζα της την επιστημονική γνώση, να δείξει τα σύνορα της, να ξαναφέρει στην υπόληψη τον απριορισμό, ν' ανοίξει το δρόμο στην ιδεαλιστική μεταφυσική, όπως τον άνοιξε και ο Κάντ στο Φίχτε, Σέλλιγκ, Χέγκελ. θα κηρυχτεί η χρεοκοπία της επιστήμης και θα ξανανιώσουν, θα ξαναπαρουσιαστούν στην αρχή του εικοστού αιώνα, όλα τα περασμένα μεταφυσικά συστήματα με νέες μορφές, με νέα ονόματα, με νέες σενθετικές προσπάθειες, θα ξαναπαρουσιαστεί ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης και ο Πλατίνος ο θωμας ο Ακινάτος και ο Ντεκάρτ και ο Σπινόζας και ο Λάιμπνιτς και ο Φίχτε και o Σέλλιγκ και ο Χέγγελ με νέο πρόσωπο. Και απ' όλες τις πλευρές θα εξορμήσει ένα τεράστιο κύμα απριορισμού μεταφυσικής διανόησης, μυστικισμού.

Μέσα σ' αυτή την ατμόσφαιρα ζούμε σήμερα και η “φιλοσοφία της ιστορίας” ξαναζεί, σε χίλιες κομματιαστές προσπάθειες. Ο καθένας έχει το δικαίωμα τώρα να παρουσιάζει τις συνθέσεις του, τα ονειροφαντάσματά του και να διεκδικεί γι' αυτά το κύρος της “αλήθειας”.

Αρκεί ν' αρνιέται το κύρος του νόμου της φυσικής αιτιότητας και στον ίδιο το φυσικό κόσμο, αρκεί να κηρύχνει τη χρεοκοπία του “υλισμού” κάθε μορφής, αρκεί να στηρίζει τον απριορισμό, αρκεί ν' ανοίγει την πόρτα ή το παραπόρτι στο μυστήριο και στο θάμα, στο απρόβλεφτο, στο υπερφυσικό, στο πνέμα, που επιφαίνεται “ελέφτερά” και “αναίτια”, στη θεία βούληση.

Την Τρίτη το Β' Μέρος

Για την Οικονομική Εξόρμηση του ΚΚΕ πρόσφεραν:

  • Ο Βασίλης Παπαβασιλείου από το Ρότερνταμ 464.000 δρχ. στη μνήμη του αξέχαστου αγωνιστή ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗ.
  • Η Ειρήνη Παπαγεωργίου 100.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Εξαρχείων, στη μνήμη του συζύγου της ΑΛΕΚΟΥ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, επιστήμονα φιλολόγου καθηγητή.
  • Η Ε.Α. 100.000 δρχ. στη μνήμη των αγωνιστών ΤΑΚΗ ΑΔΑΜΟΥ, ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΝΙΟΥ, ΕΛΕΝΗΣ ΧΡΟΝΗ και ΛΑΜΠΡΟΥ ΒΛΑΧΟΥ.
  • Η Αγγελική Μίχου προσφέρει 100.000 δρχ. στη μνήμη των αγωνιστών ΝΙΚΟΥ ΚΑΛΟΥΔΗ, ΖΗΝΩΝΑ ΖΟΡΖΟΒΙΛΗ, ΓΙΑΝΝΗ ΓΙΑΝΝΑΡΗ, ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΑΜΠΟΓΙΑ και ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΑΚΗ.
  • Ο Γιώργος Μαντζουράτος, μέσω ΚΟΒ Εξαρχείων, 100.000 δρχ.
  • H KO Γαρδικίου 50.000 δρχ. στη μνήμη των πατριωτών από το Γαρδίκι Ομιλαίων Φθιώτιδας, αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ (των οποίων τα ονόματα δημοσιεύτηκαν στο «Ριζοσπάστη» στις 19.10.2001)
  • Η Ε.Λ. 50.000 δρχ. για την επιτυχία των στόχων του ΚΚΕ.
  • Η Παναγιώτα Γιαννακοπούλου 15.000 δρχ. στη μνήμη της εξαδέλφης της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ Γιαννοπούλου - ΑΝΔΡΙΩΤΗ.
  • Ο Γ.Β., ηθοποιός, 20.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Ανάληψης Θεσσαλονίκης, στη μνήμη των νεκρών αγωνιστών συναδέλφων του.
  • Ο Λύσανδρος Ταμουρίδης 50.000 δρχ. στη μνήμη των μαχητών του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ από την επαρχία Ελασσόνας και καλεί τους συγγενείς του και τους αγωνιστές να συνεχίσουν τον αγώνα για τα ανεκπλήρωτα ιδανικά και ένα ισχυρό ΚΚΕ.
  • Ο Παναγιώτης Νιάρχος 20.000 δρχ.
  • Ο Βάγιος Βαγιαννός 10.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Ανω Πόλης στη μνήμη των γονιών του ΝΙΚΟΛΑΟΥ και ΜΑΡΙΑΣ ΒΑΓΙΑΝΝΟΥ.
  • Οι Γιάννης και Ελένη Παπαδήμα, ως πρώτη δόση, 50.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Χολαργού, στη μνήμη των ΒΑΣΙΛΗ και ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΠΡΕΚΕΖΕ.
  • Ο Βασίλης Αγγελής, μέσω ΚΟΒ Χολαργού 10.000 δρχ.
  • Ο Θωμάς Ανδριανός, ως πρώτη δόση 10.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Χολαργού.
  • Ο Παναγιώτης Πλέζης 10.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Κάτω Αιγάλεω, στη μνήμη του φίλου του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΥΡΙΑΖΗ, μέλους του ΚΚΕ.
  • Η Μαντώ Καυκαλά 30.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Χολαργού, στη μνήμη του αγαπημένου και αξέχαστου συζύγου της ΣΤΕΛΙΟΥ ΚΑΥΚΑΛΑ, που συμπληρώθηκαν 16 μήνες από το θάνατό του στις 28 Νοέμβρη.
  • Ο Τηλέμαχος Παπαζώης, από τα Ανω Ρεβένια Ιωαννίνων, 5.000 δρχ.
  • Ο Αλέξανδρος Ζωγράφος από τη Ματαράγκα Μεσολογγίου, ως δεύτερη δόση, 10.000 δρχ.
  • Ο Αντώνης Βερλής, μέσω ΚΟΒ Δάφνης, 20.000 δρχ. στη μνήμη ΑΝΤΩΝΗ ΛΑΖΑΡΗ από την Ποταμιά Μεγαλόπολης.
  • Ο Λευτέρης Μαρίνης, μέσω ΚΟΒ Πειραϊκής Χερσονήσου, 50.000 δρχ. στο ΚΚΕ και 50.000 δρχ. για το 8ο Συνέδριο της ΚΝΕ, μέσω ΚΝΕ Πειραιά.
  • Οι αντιστασιακοί Γ.Π. και Κ.Δ., μέσω ΚΟ Θεσσαλονίκης, 40.000 δρχ.
  • Ο Δημήτρης και ο Γιώργης Τσακμάκης, μέσω ΚΟ Λάρισας, 70.000 δρχ. στη μνήμη του αγωνιστή πατέρα τους ΚΩΣΤΑ ΤΣΑΚΜΑΚΗ από τη Σκήτη Λάρισας.
  • Οι Μίμης και Μαρία Κεφαλόπουλου, ως τρίτη δόση, 50.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Καλογρέζας - Αλσούπολης, στη μνήμη των γονιών τους, του γιου τους ΠΛΑΤΩΝΑ και όλων των πατριωτών που έδωσαν τη ζωή τους στον αγώνα και υπόσχονται ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα ως την αληθινή δημοκρατία και το σοσιαλισμό.
  • Η Ειρήνη Καραπάνου 25.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Αμπελόκηπων, στη μνήμη του πατέρα της ΜΗΤΣΟΥ, για το 40ήμερο μνημόσυνό του.
  • Οι ΜΠΑΜΠΗΣ και ΛΑΜΠΡΟΣ ΖΟΥΚΑΣ 40.000 δρχ., μέσω ΚΟΒ Οικοδόμων Κυψέλης, στη μνήμη του πατέρα τους ΖΑΧΑΡΙΑ ΖΟΥΚΑ.
  • Ο Χρήστος Πίνας 10.000δρχ. στη μνήμη του ΒΛΑΣΗ ΠΑΠΙΓΚΗ.
  • Η ΚΟ «Μαλαγαρδή» Κορυδαλλού προσφέρει 10.000 δρχ. στο «Ριζοσπάστη» στη μνήμη και αντί για στεφάνι στον τάφο του αγωνιστή ΚΗΡΥΚΟΥ ΤΣΕΜΠΕΡΑΚΗ, μέλους του ΚΚΕ και τακτικού αναγνώστη του «Ριζοσπάστη».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ