ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Νοέμβρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνδικαλίζονται τα μουσεία της Ρωσίας!

Στο συνδικαλισμό καταφεύγουν τα μουσεία της Ρωσίας, προσπαθώντας να αντεπεξέλθουν στις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μετά - και εξαιτίας - της διάλυσης της ΕΣΣΔ.

Την περασμένη Παρασκευή 600 μουσεία της Ρωσίας δημιούργησαν συνδικάτο, προκειμένου να αντισταθούν οργανωμένα στην απαξίωσή τους από την κυβερνητική πολιτική και κατ' επέκταση στη γενικότερη απαξίωση της τεράστιας πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Οι υπεύθυνοι των μουσείων θεωρούν, ότι με το συνδικάτο θα προωθήσουν αποτελεσματικότερα τα αιτήματά τους και ότι θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από την εξουσία.

Οι εκπρόσωποι των μουσείων συγκεντρώθηκαν στο Λένινγκραντ, όπου και ίδρυσαν το συνδικάτο (στο Λένινγκραντ βρίσκεται και το μεγαλύτερο μουσείο της Ρωσίας και ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου, το Ερμιτάζ). Συζήτησαν τα πιο επείγοντα προβλήματά τους, όπως είναι η πενιχρή έως ανύπαρκτη χρηματοδότησή τους, η περιορισμένη συνεργασία και ανταλλαγή αντικειμένων μεταξύ τους και οι ελλείψεις της νομοθεσίας, που καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη τη λειτουργία τους.

«Η Ενωση πρέπει να καθορίσει και να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των υπαρχόντων μουσείων της χώρας και να δημιουργήσει μια βάση, πάνω στην οποία νέα μουσεία θα μπορέσουν να δημιουργηθούν και να αναπτυχθούν», δήλωσαν οι εκπρόσωποι του νεοσύστατου συνδικάτου.

Γνήσιος «απόγονος» του Αριστοφάνη

Αν ζούσε ο Αριστοφάνης στα τέλη του 19ου αιώνα θα χαιρόταν και γιατί ο «απόγονος» της πολιτικής σάτιράς του καλά κρατεί στο νεαρότατο νεοελληνικό κράτος. Και γιατί είχε το όνομά του, με την πρόσθεση του επιθέτου «νέος», βεβαίως αφού «διαβιούσε» στην Ελλάδα του 19ου αιώνα. Την Ελλάδα, με τα ξενόφερτα βασιλικά, στρατιωτικο - οικονομικο - πολιτικά, διπλωματικά «τζάκια» και την «ευρωπαϊκή» πλέμπα που φορτώθηκαν στην πλάτη των «απολίτιστων ιθαγενών». Την Ελλάδα των πολιτικάντηδων - κοτσαμπάσηδων - μεταπρατών - πρακτόρων του παλατιού και «μετόχων» στις δικομματικά εναλλασσόμενες κυβερνήσεις από τη μια πλευρά, και από την άλλη των παραγκωνισμένων, συκοφαντημένων, διωκόμενων, πεινασμένων αγωνιστών του '21.

Ο «απόγονος» του αρχαίου σατιρικού ήταν το τετρασέλιδο, εβδομαδιαίο, σατιρικό περιοδικό «Νέος Αριστοφάνης», το οποίο εκδιδόταν από το 1885 έως τα 1900. Πώς, από ποιον; Στα λιθογραφεία του Φ. Μπαρμπιέρι στην Μπολόνια τυπώνονταν στις δυο εσωτερικές σελίδες έγχρωμες σατιρικές λιθογραφίες που φιλοτεχνούσε ο Αουγκούστο Γκρόσι. Το θέμα των λιθογραφιών το έστελνε με πρόχειρα σκίτσα ο δημοσιογράφος και εκδότης Π. Πηγαδιώτης (εξέδιδε και άλλα σατιρικά έντυπα). Σε αθηναϊκό τυπογραφείο ο Πηγαδιώτης τύπωνε στις δύο εξωτερικές σελίδες πεζή και έμμετρη, επίκαιρη πολιτική σάτιρα. Σάτιρα, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην εποχή της και είχε συνδρομητές και πολλούς απόδημους.

Αυτό το ευφρόσυνο περιοδικό «αναβιώνει» χάρη στην έκδοση (σε 3.000 αριθμημένα αντίτυπα) από την «Εφεσο» ανέκδοτων χρωμολιθογραφιών (41,6 χ 62) από τη συλλογή του Γιάννη Γιαννέλη-Θεοδοσιάδη. Η έκδοση, με τίτλο «Η λαϊκή πολιτική σάτιρα (τέλη του 19ου αιώνα) μέσα από τις εικόνες του "Νέου Αριστοφάνη"», η οποία παρουσιάστηκε χτες, αποτελεί ένα «portofolio» με 30 πιστά αντίγραφα επιλεγμένων χρωμολιθογραφιών και έναν αφιερωματικό τόμο -λεύκωμα, με κείμενα του συλλέκτη, το οποίο το μεγαλύτερο μέρος των χρωμολιθογραφιών, που κυκλοφόρησαν εκείνη την εποχή από τον «Νέο Αριστοφάνη».

Ζωγραφικές «σημειώσεις»

Την τελευταία του δουλιά με τίτλο: «Σημειώσεις από τα λατομεία της Πεντέλης» παρουσιάζει ο γνωστός ζωγράφος και καθηγητής του ΕΜΠ, Σωτήρης Σόρογκας στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (έως 29/1/2002). Τα έργα αυτά αναφέρονται σε θέματα που απασχόλησαν και στο παρελθόν το ζωγράφο, όπως πέτρες ή παλιά εγκαταλειμμένα μηχανήματα. Η έκθεση περιλαμβάνει επιλογή έργων από τις ενότητες «Μάρμαρα» και «Εγκαταλελειμμένα μηχανήματα». Πρόκειται για μια «εξομολογητική δουλιά», όπως την αποκάλεσε ο δημιουργός της στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου. Για έργα μεγάλων διαστάσεων σε μουσαμά, με ακριλικό και κάρβουνο.

Οπως ανέφερε η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα «ο Σ. Σόρογκας από την αρχή της δημιουργίας του εστιάζει την προσοχή του σε ελάχιστα μοτίβα που επανέρχονται με παραλλαγές σε σειρές από έργα: πέτρες, μάρμαρα, ξερολιθιές, παλιά αποσαθρωμένα ξύλα, παλιά σκουριασμένα σιδερικά από άχρηστα πια εργαλεία και μηχανές, γυναικείες μορφές από παλιές ξεθωριασμένες φωτογραφίες. Ο ζωγράφος κατάφερε να δημιουργήσει ένα είδος ζωγραφικού σχεδίου, μία σχεδόν αχειροποίητη ασκητική γραφή που μοιάζει περισσότερο με μνημονική ανάκληση της εικόνας παρά με μιμητική αποτύπωση της ορατής πραγματικότητας».

«Αξιοθαύμαστο είναι», κατέληξε η Μ. Λαμπράκη - Πλάκα, «πώς ο καλλιτέχνης διατηρεί σ' αυτές τις αβρές μονοχρωμίες την οπτική ποιότητα της ύλης, τα ίχνη της αλλοτινής χρήσης των πραγμάτων. Κι αυτό το οφείλει στην επιδέξια και ευαίσθητη ερμηνεία του φωτός».

Το ΕΚΕΒΙ σε Γερμανία - Αυστρία

Συνεχίζει τις εκδηλώσεις προώθησης του ελληνικού βιβλίου στη Γερμανία και την Αυστρία το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Στο Βερολίνο (10/11), σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ερευνας και Τεκμηρίωσης Αρχαίου Ελληνικού Δράματος και το «Freie Universitat Berlin», το ΕΚΕΒΙ διοργανώνει ημερίδα με θέμα «Παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος, ελληνικές και γερμανικές προσεγγίσεις».

Από τις 17-20/11, στο βερολινέζικο «Εργαστήριο Ποίησης», οι ποιητές Στρατής Πασχάλης, Αντώνης Φωστιέρης και Δήμητρα Χριστοδούλου θα μεταφράσουν ποιήματα τριών Γερμανών ποιητών (Brigitte Oleschinski, Farhad Showghi, Jurgen Theobaldy) και οι Γερμανοί των Ελλήνων.

Στις 30/11, σε συνεργασία με την Ελληνική Δημοκρατική Κοινότητα Βερολίνου και το Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο διοργανώνεται παρουσίαση έργων των Σωτήρη Δημητρίου και Μισέλ Φάις και στις 14/12 των Γιάννη Κιουρτσάκη και Γιάννη Ξανθούλη.

Στο Σπίτι Λογοτεχνίας της Βιέννης (14-16/11) θα διοργανωθούν εκδηλώσεις με τίτλο «Ανάμνηση και πολιτισμός: ημέρες ελληνικής λογοτεχνίας». Η τελευταία ημέρα θα είναι αφιερωμένη στον Νίκο Καββαδία.

Τέλος, στο Σάλτσμπουργκ, στο Σπίτι Λογοτεχνίας, στις 23/11, θα διοργανωθεί αφιέρωμα στην ελληνική ποίηση με τίτλο «Ο Αγγελος της ιστορίας» με απαγγελίες ποιημάτων των Χάρη Βλαβιανού και Αναστάση Βιστωνίτη.

Πενθεί το «Χρονικό της Τέχνης»

Ο 92χρονος ιστορικός τέχνης, Ερνστ Γκόμπριχ, πέθανε αφήνοντας το έργο του «Το Χρονικό της Τέχνης», ένα από τα πιο επιτυχημένα βιβλία του είδους του.

Ο Ερνστ Γκόμπριχ γεννήθηκε στη Βιέννη και εντάχθηκε (1936) στο επιτελείο του Ινστιτούτου Warburg - το ερευνητικό κέντρο ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Διατέλεσε διευθυντής του και καθηγητής της Ιστορίας της Κλασικής Παράδοσης, από το 1959 έως τη συνταξιοδότησή του, το 1976.

Το 1950 ο Ε. Γκόμπριχ εξέδωσε την πρώτη από τις 16 εκδόσεις του «Χρονικού της Τέχνης», το οποίο αρχικώς προοριζόταν για παιδιά. Σ' αυτό το έργο ερευνά την ανάπτυξη της ζωγραφικής και γλυπτικής από την προϊστορική έως τη σύγχρονη εποχή. Το βιβλίο έχει πουλήσει πάνω από 6 εκατομμύρια αντίτυπα.

Στα γνωστότερα έργα του συγκαταλέγονται και τα: «Τέχνη και Ψευδαίσθηση: Μελέτη για την Ψυχολογία της Εικαστικής Αναπαράστασης», «Το Αίσθημα της Τάξης: Μελέτη για την Ψυχολογία της Διακοσμητικής Τέχνης».

«Φράνκυ και Τζόνυ» στο «Μέλι»

Η ταινία «Φράνκυ και Τζόνυ» μεταφέρεται σε αθηναϊκή σκηνή. Η Βέρα Κρούσκα και ο Γιώργος Χριστοδούλου θα ερμηνεύσουν τους ρόλους που έπαιξαν το 1991 η Μισέλ Πφάιφερ και ο Αλ Πατσίνο. Ο θίασος «Θεώρημα» σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη παρουσιάζει, από αύριο, το έργο στο θέατρο «ΜΕΛΙ», σε μετάφραση Μαρίας και Ελένης Παξινού, σκηνικά Δέσποινας Βολίδη, μουσική Δημήτρη Κοντόπουλου, φωτισμούς Ελευθερίας Ντεκώ.

Κλειστή έως τις 13 Νοέμβρη θα είναι η έκθεση του Κώστα Τσόκλη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (πρώην εργοστάσιο «Φιξ»), προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ζημιές που προκάλεσε στο δώμα του κτιρίου η νεροποντή του περασμένου Σαββατοκύριακου. Πληροφορίες για επισκέψεις και εκπαιδευτικά προγράμματα στα τηλέφωνα: 9242.111 - 2.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ