ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Φλεβάρη 2002
Σελ. /40
Η απεργία των εκπαιδευτικών και ο «Σκάι»

Παπαγεωργίου Βασίλης

Μέρα απεργίας των καθηγητών χθες και ο ρ/σ «Σκάι» θεώρησε αναγκαίο, να τους ρίξει το ανάθεμα, για τη γνωστή σε όλους κατάσταση στο χώρο της Μέσης Εκπαίδευσης. Δε λέμε, πως δεν έχουν ευθύνες οι καθηγητές. Εχουν και αυτές βρίσκονται, πρωτίστως, στο γεγονός, πως δεν έχουν ξεσηκωθεί αποφασιστικά - συμπαρατάσσοντας γονείς, μαθητές κι εργαζόμενους- ενάντια στην κατάσταση αυτή. Αλλο αυτό όμως, κι άλλο να κατηγορείς αυτούς, ως τη ρίζα της κακοδαιμονίας. Με άλλα λόγια, δηλαδή, να αθωώνεις την κυβέρνηση και την πολιτική της, η οποία χρόνια τώρα υποβαθμίζει και απαξιώνει πολύμορφα τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς μαζί.

Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν το φτιάχνουν οι καθηγητές αλλά οι κυβερνώντες. Αυτοί καθορίζουν το περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης. Οι ίδιοι, επίσης, καθορίζουν τους υλικοτεχνικούς όρους (κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, εποπτικά μέσα, κλπ.) μέσα στις οποίες παρέχεται η μόρφωση αυτή, όπως και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών. Από το πόσοι - πού και πώς - εκπαιδευτικοί διορίζονται και πόσους μαθητές θα έχει η κάθε τάξη, μέχρι το πόσες ώρες θα κάνουν μαθηματικά, φυσική ή ιστορία και, βέβαια, το ύψος του μισθού των καθηγητών.

Προφανώς, όμως, όλ' αυτά είναι... ψιλά γράμματα, για τον «απεργοκτόνο» κ. Καρκαγιάννη.

Περί φροντιστηρίων...

Το θέμα που απασχόλησε περισσότερο τις χθεσινές εκπομπές του «Σκάι» ήταν τα φροντιστήρια και, κυρίως, τα «ιδιαίτερα», που κάνει ένας περιορισμένος αριθμός εκπαιδευτικών. Ισως, γιατί αυτό εξυπηρετούσε περισσότερο τη λογική καταδίκης και αναθεματισμού των εκπαιδευτικών. Η αλήθεια, όμως, για την μάστιγα της παραπαιδείας (νόμιμης και παράνομης) είναι διαφορετική. Δύο είναι οι βασικές αιτίες, που υποχρεώνουν τους γονείς και τους μαθητές, να υφίστανται το τεράστιο αυτό βάρος (οικονομικό και όχι μόνο): Η συνεχής υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και, κυρίως, το γεγονός, πως το σημερινό Λύκειο αποτελεί τον εξεταστικό προθάλαμο για την ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση, τη μοναδική ουσιαστικά ελπίδα, για να έχει κάποιο μέλλον ο νέος άνθρωπος. Οι μεροκαματιάρηδες και οι μισθοσυντήρητοι «σπρώχνονται» να πληρώνουν αδρά, είτε τα νόμιμα φροντιστήρια, είτε τα παράνομα «ιδιαίτερα», από τον εντεινόμενο συνεχώς ανταγωνισμό, που καλλιεργεί το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα - όπως και η εκμεταλλευτική μας κοινωνία γενικότερα. Αυτή είναι η αλήθεια κ. Καρκαγιάννη και κ. Τσιλιμίδη. Και είναι μια αλήθεια, που φανερώνει και τις πιο έντονες ταξικές διακρίσεις και ανισότητες του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος, παρά τα όσα λέει το Σύνταγμα, περί ισότητας ή περί δημόσιας και δωρεάν Παιδείας.

Κι αυτά, όμως, οι κυβερνώντες τα έφτιαξαν έτσι και όχι οι εκπαιδευτικοί...

... και ορισμένες προτάσεις

Κι επειδή μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι κάνουμε μόνο κριτική και όχι προτάσεις, αναφέρουμε ορισμένες μόνο, πολύ συγκεκριμένες, που έχουν αναδειχτεί στους μέχρι σήμερα αγώνες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων τους:

  • Απεξάρτηση του προγράμματος και των εξετάσεων του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, ως βασικής προϋπόθεσης για να ολοκληρώνουν όλοι οι νέοι τη γενική μόρφωση.
  • Μείωση της αναλογίας διδάσκοντα προς διδασκόμενους σε 1:15 στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό και 1:20 στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, ξεκινώντας από τα σχολεία των φτωχότερων περιοχών.
  • Ουσιαστική οικονομική και επιστημονική στήριξη των εκπαιδευτικών.
  • Ολοκλήρωση της εργασίας μέσα στο σχολείο, με εξατομικευμένη βοήθεια σε κάθε μαθητή, ανάλογα με τις ανάγκες του, αλλά και με άθληση, αισθητική αγωγή και καλλιτεχνική παιδεία, ευρύτερη πολιτιστική και κοινωνική δραστηριότητα.
  • Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία επικεντρωμένα στα θεμελιακά και καταξιωμένα στη διάρκεια του χρόνου στοιχεία της γνώσης. Αύξηση των ωρών διδασκαλίας των βασικών για τη γενική μόρφωση μαθημάτων (γλώσσα, μαθηματικά, φυσική, χημεία), απαλλαγή των προγραμμάτων από ανούσιες και δευτερεύουσας σημασίας λεπτομέρειες.
  • Επαρκή διδασκαλία των ξένων γλωσσών και χορήγηση τίτλου γλωσσομάθειας μιας ξένης γλώσσας μέσα από το σχολείο. Δωρεάν εξασφάλιση των ξενόγλωσσων βιβλίων.
  • Ενιαίο 12χρονο σχολείο για όλους, χωρίς διακρίσεις, ως προαπαιτούμενο οποιασδήποτε επαγγελματικής επιλογής. Κατάργηση της διάκρισης σε Λύκεια και ΤΕΕ. Επαγγελματική εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν, πάνω στο υπόβαθρο μιας ουσιαστικής και στέρεης 12χρονης γενικής μόρφωσης, κοινής για όλους.

Οπως παλιά

Εφόδους

κατά κύματα

κάνουν πλέον

τα θύματα,

σηκώσανε κεφάλι

και μαίνεται

η πάλη,

γεμίσανε

οι στράτες

αγρότες

και εργάτες.

* * *

Εφόδους

κατά κύματα

μαχητικά

τα τμήματα,

με τη γροθιά στα ύψη

οι τάξεις

πού 'χουν στύψει,

ηφαίστειο και λάβα

η εργατιά

η σκλάβα.

* * *

Εφόδους

κατά κύματα,

κι ηρωικά

ενθυμήματα,

ζουν οι παλιοί

αγώνες

με νέες λεγεώνες!


Ο οίστρος

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Λαϊκή επαγρύπνηση

Τα χνάρια του γνωστού και ως ανθυπάτου πρώην πρεσβευτή των ΗΠΑ Ν. Μπερνς (που κηρύχτηκε ανεπιθύμητος από τις λαϊκές δυνάμεις σε όλη τη χώρα), ακολουθεί και o τωρινός πρέσβης Τ. Μίλερ, που νομίζει ότι μπορεί να εξωραΐζει την ιμπεριαλιστική πολιτική της χώρας του, με δήθεν επισκέψεις γνωριμίας σε διάφορες περιοχές της χώρας. Μόνο που, όπως ο προκάτοχός του, συναντά όπου πάει την αντίδραση των λαϊκών φιλειρηνικών, αντιιμπεριαλιστικών δυνάμεων. Το «καραούλι» που του έστησαν οι αγωνιστές του ΠΑΜΕ, της ΚΝΕ και του φιλειρηνικού κινήματος έξω από λύκειο του Αιγάλεω είχε σαν αποτέλεσμα ο κ. πρέσβης να ξανασκεφτεί την «εκπαιδευτική» επίσκεψή του, με... οικολογικό περιεχόμενο, και τελικά να τη ματαιώσει...

Αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ότι η εγρήγορση και η άμεση αγωνιστική απάντηση για το ξεσκέπασμα και την υποκρισία των ιμπεριαλιστών έχει αποτελέσματα και προπάντων στέλνει το μήνυμα αντίστασης σε όλο το λαό και τις δυνάμεις, που είναι διατεθειμένες να «βάλουν πλάτη» για την ανατροπή της ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας. Δείχνει ότι στη χώρα μας δεν μπορεί να εμφανίζονται ως «αθώες περιστερές», οι εκπρόσωποι των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων που ματοκύλισαν τους λαούς της Βαλκανικής, του Ιράκ, του Αφγανιστάν, που σπέρνουν την καταστροφή -και την οικολογική- στα πέρατα της Γης, που αυτοχρίζονται ως τιμωροί της «τρομοκρατίας» οι αρχιτρομοκράτες λαών και λαϊκών κινημάτων.

Οπως παλιότερα ο Αμερικανός γκαουλάιτερ, Μπερνς, έτσι και ο σημερινός Μίλερ και η ηγεσία των ΗΠΑ πρέπει να χωνέψουν ότι στη χώρα μας δεν μπορούν να «αλωνίζουν» σαν σε «ξέφραγο αμπέλι», παρ' όλο που υπάρχουν διάφοροι καλοθελητές και υποτελείς ανάμεσα στους κυβερνώντες. Ο ελληνικός λαός και η νεολαία το έχουν αποδείξει πολλαπλά ότι δεν ανέχονται την εγκληματική ιμπεριαλιστική πολιτική, ούτε και την υποκρισία που τη συνοδεύει. Οσα τερτίπια και αν σκαρφιστεί η μισητή πρεσβεία, είτε αυτά είναι προγράμματα οικολογικής ευαισθησίας, είτε είναι «φιλανθρωπία» ή πλασάρισμα αμερικανικών προϊόντων, πάντα θα συναντά μπροστά της το λαϊκό κίνημα.

Οπως προχτές το πρωί έγινε «θρύψαλα» η πλαστή εικόνα της δήθεν «ευαισθητοποίησης» του Αμερικανού γκαουλάιτερ για θέματα περιβάλλοντος, όπως παλιότερα, όπου και αν βρισκόταν ο προκλητικός Μπερνς συναντούσε τη λαϊκή κατακραυγή, πρέπει και σήμερα το «Yankees go home» («Αμερικανοί σπίτι σας», δηλαδή κλεισμένοι στην πρεσβεία σας), να συνοδεύει κάθε έξοδο του πρέσβη και δήθεν επαφή του με το λαό. Η άμεση κινητοποίηση που ματαίωσε την επίσκεψη του Αμερικανού πρέσβη δείχνει και θυμίζει και κάτι άλλο. Οτι οι «κεραίες» του λαϊκού φιλειρηνικού κινήματος πρέπει να είναι πάντα ολόρθες, ώστε να μην αφήνεται καμιά δυνατότητα στους Αμερικανούς ιμπεριαλιστές να «παραμυθιάζουν», πότε φορείς και πότε μαθητές σχολείων. Να τους μπλοκάρουμε όλους τους δρόμους. Να παίρνουν δυναμική απάντηση, όπου και όταν βγαίνουν «παγανιά» για τον εξωραϊσμό της εγκληματικής πολιτικής τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ