Αποσύρεται το δημόσιο από κάθε έργο μικρό, μεσαίο ή μεγάλο. Οι κατασκευαστικές αναλαμβάνουν την κατασκευή και εκμετάλλευσή τους
Ελλάδα, Ανώνυμη Κατασκευαστική Εταιρία. Αυτό είναι το αντικείμενο του νομοσχεδίου για τις συμβάσεις παραχώρησης της εκμετάλλευσης έργων και υπηρεσιών, που μέχρι σήμερα κατασκευάζουν-προσφέρουν δημόσιες υπηρεσίες, το οποίο γνωστοποίησε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Οικονομίας Χ. Πάχτας. Ο... φιλόδοξος στόχος της κυβέρνησης είναι κάθε μορφής έργο, μικρό ή μεγάλο (αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι, σχολεία, νοσοκομεία, μικροί δρόμοι δήμων κλπ.), να κατασκευάζεται από ιδιώτες, οι οποίοι και θα το εκμεταλλεύονται. Φυσικά, το κόστος της χρήσης θα το πληρώσουν οι άμεσοι καταναλωτές, δηλαδή ο ελληνικός λαός. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του υπουργείου Οικονομίας, αφήνει πολλά κενά και μεγάλες «θολές» περιοχές στο θέμα της ευθύνης - ή καλύτερα της μη ευθύνης - των ιδιωτών-εκμεταλλευτών των έργων, η οποία είναι και δυσδιάκριτη και πολύ δύσκολα μπορεί να προσδιοριστεί.
Οπως προκύπτει από τις υπουργικές δηλώσεις, με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο η κυβέρνηση έρχεται να κωδικοποιήσει τη μέχρι σήμερα νομοθεσία της ιδιωτικοποίησης των δημόσιων έργων, μια και τέτοια εμπειρία είναι υπαρκτή (π.χ. η σκανδαλώδης και αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση του αεροδρομίου των Σπάτων). Αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι η δεύτερη προσπάθεια δημιουργίας τέτοιου νομικού πλαισίου ιδιωτικοποίησης των έργων. Αντίστοιχο νομοσχέδιο, για τα οδικά έργα, είχε συνταχθεί με ευθύνη του Κ. Λαλιώτη, αλλά ενσωμάτωνε τόσο απροκάλυπτα το σύνολο των αξιώσεων των κατασκευαστικών εταιριών, ώστε ο ίδιος ο πρωθυπουργός τον προηγούμενο Σεπτέμβρη αναγκάστηκε να το απορρίψει αναζητώντας μια πιο... ευέλικτη λύση.
Οσο για το εύρος των προς ιδιωτικοποίηση έργων, μεταφέρουμε τα όσα ανέφερε χτες ο ίδιος ο υφυπουργός. Στόχος είναι η ιδιωτικοποίηση: Των υποδομών, όπως το σύνολο των δρόμων, των λιμανιών, των αεροδρομίων, των σιδηροδρόμων. Ο τομέας περιβάλλοντος. Πρόκειται για έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, βιολογικούς καθαρισμούς. Ο τομέας ενέργειας. Το φυσικό αέριο. Και στον τομέα του τουρισμού φυσικά οι μαρίνες. Στις συμβάσεις παραχώρησης (ιδιωτικοποίησης) εντάσσονται επίσης τα περιφερειακά, νομαρχιακά και δημοτικά έργα, μεσαίου και μικρού μεγέθους.
Πέρα από τον τομέα των κατασκευών οι κατασκευαστικές εταιρίες θα αποκτήσουν και την εκμετάλλευση των έργων, επιβάλλοντας «αλμυρά» διόδια για τις οδικές αρτηρίες. Οσον αφορά στα έργα που δεν προσφέρονται για εκμετάλλευση, όπως τα πάσης φύσεως δημόσια κτίρια, ο Χ. Πάχτας δήλωσε πως θα επιλεγεί η λύση της χρηματοδοτικής μίσθωσης. Θα αναλάβει, δηλαδή, ιδιώτης να κατασκευάσει σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια, φυλακές(!) και θα τα μισθώνει για μακροχρόνια περίοδο το ελληνικό δημόσιο. Ιδιωτικοποιούνται φυσικά και οι κάθε μορφής υπηρεσίες, όπως η καθαριότητα, η σίτιση, η φύλαξη, η συντήρηση των δημόσιων κτιρίων, δραστηριότητες που θα αναλαμβάνουν πλέον οι ιδιώτες.
Οι διοικήσεις της ΕΤΒΑ και της ΠΕΙΡΑΙΩΣ υπέγραψαν τα συμβόλαια παράδοσης
Με συνοπτικές διαδικασίες - και πριν καν ανακοινωθούν τα επίσημα αποτελέσματα της έρευνας για την υπόθεση κομπίνας στην ΕΤΒΑ - η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έβαλε χτες την τελική υπογραφή για το ξεπούλημα της πρώην κρατικής ΕΤΒΑ στην Τράπεζα Πειραιώς του Ομίλου Σάλλα. Με μια μεθόδευση που προκαλεί εντύπωση οι διοικήσεις των δύο τραπεζών ανακοίνωσαν (και για λογαριασμό του Δημοσίου) ότι η κομπίνα στην ΕΤΒΑ Finance ανέρχεται σε 11,4 δισ. δραχμές. Το ποσό αυτό θα καλυφθεί κατά 50% από το ελληνικό Δημόσιο και κατά 50% από την ΕΤΒΑ και βέβαια θα αφαιρεθεί από το τίμημα που θα πληρώσει η Τράπεζα Πειραιώς.
Μετά και το «κλείσιμο» της υπόθεσης αυτής (χτες υπογράφτηκαν τα οριστικά συμβόλαια μεταβίβασης από τις διοικήσεις των δύο τραπεζών και τον υφυπουργό Οικονομίας Γ. Φλωρίδη για λογαριασμό του δημόσιου), η κυβέρνηση βάζει τώρα πλώρη για το οριστικό ξεπούλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στη γερμανική HDW.
Από τις ανακοινώσεις των διοικήσεων των δυο τραπεζών προκύπτουν τα ακόλουθα:
Ετσι τα 173,8 δισ. δρχ. για το 57,8% των μετοχών της ΕΤΒΑ απέχουν από την πραγματικότητα. Από το ποσό αυτό 125 δισ. δρχ. θα καταβληθεί σε μετρητά και τα υπόλοιπα (48,8 δισ.) σε δυο εξάμηνες δόσεις. Στο ελληνικό Δημόσιο απομένει πλέον μόνο το 7,8% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΒΑ, ενώ το 10,5% κατέχει ο Ομιλος της Αγροτικής Τράπεζας.
-Ποιοι μισθωτοί και συνταξιούχοι είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν δήλωση;
Υποχρεωμένοι να υποβάλουν φορολογική δήλωση, είναι οι μισθωτοί και συνταξιούχοι που το ετήσιο εισόδημά τους ξεπερνά τις 800.000 δρχ. ή αν έχουν πάνω από 400.000 δρχ. ενοίκιο ή αν διαθέτουν αυτοκίνητο. Οσοι έχουν εισόδημα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις κάτω από τις 800.000 δρχ. μπορούν να μην καταθέσουν φορολογική δήλωση αν δεν υποχρεώνονται από άλλο λόγο.
- Πώς υποβάλλεται η δήλωση;
Η δήλωση μπορεί να κατατεθεί από τον ίδιο το φορολογούμενο στην αρμόδια ΔΟΥ, από εκπρόσωπο του φορολογούμενου, που θα έχει ειδική εξουσιοδότηση, να σταλεί με συστημένη ταχυδρομική επιστολή ή να υποβληθεί ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου. Οσοι μπορούν είναι καλύτερα να καταθέσουν οι ίδιοι τη δήλωσή τους.
-Πού υποβάλλεται η δήλωση;
Η δήλωση υποβάλλεται στη ΔΟΥ της περιφέρειας που βρίσκεται η κατοικία του μισθωτού ή του συνταξιούχου.
-Σε ποιο νόμισμα θα υποβληθεί η φορολογική δήλωση;
Για τελευταία χρονιά φέτος η φορολογική δήλωση θα υποβληθεί σε δραχμές. Η εκκαθάριση, η επιστροφή ή καταβολή επιπλέον φόρων θα γίνει σε ευρώ, με βάση το συντελεστή μετατροπής (1 ευρώ=340,75 δρχ.).
-Σε ποιες περιπτώσεις τα ανήλικα παιδιά κάνουν δική τους δήλωση;
Προσωπική φορολογική υποχρέωση έχουν τα παιδιά που αποκτούν εισοδήματα από τις εξής πηγές: