ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Απρίλη 2002
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΤΟΥ 1886
«Ηταν μία θαυμάσια μέρα»

1 Μαιου 1930. Τα σωματεία της ΓΣΕΕ και του ΕΚ Πειραιά στον Αγιο Γεωργιο Κερατσινίου
1 Μαιου 1930. Τα σωματεία της ΓΣΕΕ και του ΕΚ Πειραιά στον Αγιο Γεωργιο Κερατσινίου
«Η 1η Μάη ήταν μια θαυμάσια μέρα. Ο παγωμένος άνεμος της λίμνης, που συχνά ήταν πολύ διαπεραστικός την άνοιξη, ξαφνικά έπεσε και είχε βγει ένας δυνατός ήλιος. Ολα ήταν ήσυχα: τα εργοστάσια άδεια, οι αποθήκες κλειστές, τα φορτηγά βαγόνια αχρησιμοποίητα, οι δρόμοι έρημοι, οι οικοδομές παρατημένες. Δεν έβγαινε καπνός από τα φουγάρα των εργοστασίων και οι μάντρες των ζώων ήταν σιωπηλές. Ηταν Σάββατο, εργάσιμη μέρα. Ομως οι εργάτες, γελώντας, κουβεντιάζοντας και ντυμένοι με τα καλά τους, κατευθύνονταν μαζί με τις γυναίκες και τα παιδιά τους στη λεωφόρο Μίτσιγκαν. Ο δρόμος είχε αποκτήσει ατμόσφαιρα γιορτής. Μεγαλόσωμοι άντρες με κόκκινο σβέρκο, λίγο άβολα μέσα στα έτοιμα ρούχα τους, επαναλάμβαναν με ικανοποίηση: "Ολοι είναι εδώ, στο πλευρό μου, ακόμα και η γάτα"!».

Η απεργία ήταν καθολική. Η διαδήλωση ήταν απόλυτα ειρηνική. Κυριακή και Δευτέρα είχε χαθεί ήδη ο λογαριασμός για το σε πόσες επιχειρήσεις οι απεργοί κατέκτησαν το 8ωρο. Τελικά στις 4 Μάη το βράδυ στην πλατεία Χεϊμάρκετ η αστυνομία χτυπά τη συγκέντρωση. Πρόσχημα μια βόμβα που έριξε άγνωστος. Γρήγορα αποδείχτηκε ότι ήταν προβοκάτσια.

«Τώρα αίμα» ουρλιάζουν την άλλη μέρα οι τίτλοι των αφεντικών. «Κρεμάστε τους πρώτα κι ύστερα τους δικάζετε» ήταν η αξίωση για τους ηγέτες των εργατών.

Πρωτομαγιά 1954 στην Καβάλα
Πρωτομαγιά 1954 στην Καβάλα
Η 1η Μάη του 1886 δεν ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία. Εμελλε, όμως, να γίνει μέρα σύμβολο, δίνοντας πλέον στις μέχρι τότε γιορτές για τη «μέρα εργασίας» ένα εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο. Το «προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε» είχε απλωθεί ήδη χρόνια πριν. Ο δρόμος προς τα κει χαραζόταν διαφορετικά από τόπο σε τόπο, μια κόκκινη κλωστή όμως διαπερνούσε τα πάντα.

«Στα έθνη όλου του κόσμου συνεχίζεται η πάλη ανάμεσα στους καταπιεστές και καταπιεζόμενους όλων των χωρών, μια πάλη ανάμεσα στο κεφάλαιο και την εργασία, που θα ενταθεί από χρόνο σε χρόνο και μπορεί να έχει καταστρεπτικά αποτελέσματα για τα εκατομμύρια των εργαζομένων σε όλες τις χώρες αν δεν ενωθούν για την αμοιβαία προστασία και το συμφέρον τους». Αυτό έγραψαν στον πρόλογο του καταστατικού τους οι εργάτες της Αμερικάνικης Ομοσπονδίας Εργασίας το 1886. Τότε ακόμα που τα συνδικάτα δεν ονόμαζαν «κοινωνικό εταίρο» τους καταπιεστές. Η οργάνωση έκανε τα πρώτα βήματά της με ένα το κρατούμενο: Την αναγνώριση της πάλης των τάξεων και την απεργία σαν τα πιο ισχυρά όπλα της εργατικής τάξης. Ετσι που από το 1884 ακόμα να αποφασίζει ομόφωνα να καλέσει για την 1η Μάη του 1886 όλη την εργατική τάξη σε μία απεργία για την καθιέρωση του 8ωρου. Αυτό που σήμερα φαίνεται απλό, τότε ήταν σκέτος εφιάλτης. Οι βιομήχανοι και οι εφημερίδες τους διέδιδαν ότι θα γίνει «κομμουνιστική εργατική εξέγερση». Στη «Σικάγο Ντέιλι Νιους» προέβλεπαν «επανάληψη των ταραχών της Παρισινής Κουμούνας»! Η «τρέλα του 8ωρου» είχε καταλάβει τους πάντες. Κάνοντας τους βιομήχανους να αξιώνουν μέσα από τις εφημερίδες τους «ένα κομμουνιστικό κουφάρι σε κάθε φανοστάτη».

Κι αυτό έκαναν στις 11 Νοέμβρη του 1887, κρεμώντας τους Πάρσονς, Σπάις, Φίσερ και Εγκελ.

Τα λόγια του Σπάις στο δικαστήριο τα πήραν εκατομμύρια εργάτες και τα έκαναν σημαία: «Αν σας περνάει η ιδέα στα σοβαρά πως με τις κρεμάλες σας μπορείτε να σταματήσετε το κίνημα που εξωθεί εκατομμύρια γονατισμένων από την καταπίεση εργατών στην εξέγερση, είστε μα την αλήθεια "πτωχοί τω πνεύματι"».

Το 1889 στο ιδρυτικό της συνέδριο η 2η Διεθνής στο Παρίσι αποφάσισε το γιορτασμό της Πρωτομαγιάς σαν παγκόσμια μέρα εργατικών διεκδικήσεων, με πρώτο γιορτασμό το 1890.

Στα εκατόν δεκάξι χρόνια που πέρασαν η εργατική τάξη δε σταμάτησε να επιχειρεί τη δική της έφοδο στον ουρανό. Κορυφαία έκφρασή της η Επανάσταση του Οκτώβρη. Η ανατροπή και η προς το παρόν επικράτηση της αντεπανάστασης έχουν φτάσει τα πράγματα εκεί όπου η επίθεση στα εργατικά δικαιώματα είναι πλέον εφ' όλης της ύλης. Το αίτημα παραμένει: Σοσιαλισμός!

Προς γενική απεργία σε καιρό τρομοκρατίας

Εγγραφο από το αρχείο του ΚΚΕ αποκαλύπτει τι μέτρα πάρθηκαν για να οργανωθεί η απεργία της Πρωτομαγιάς του 1928

Ριζοσπάστης 2 Απριλίου 1928
Ριζοσπάστης 2 Απριλίου 1928
«Στη συγκέντρωση έλαβαν τον λόγο πολλοί Αμερικανοί εργάτες που με δριμείς φράσεις επιτίθονται κατά της κεφαλαιοκρατικής κυβερνήσεως που διά πρωτοφανών τρομοκρατικών μεθόδων επιτίθεται κατά των Ελλήνων εργατών, προσπαθούσα να στηρίξει την καπιταλιστικήν της ανόρθωση στους ώμους των εργαζομένων μαζών. Επίσης οι ξένοι ομιλητές καταφέρθησαν εναντίον της ελληνικής κυβερνήσεως διά την απόπειράν της όπως διαλύσει τις εργατικές συνδικαλιστικές οργανώσεις και τον πολιτικόν της οργανισμό, το Κομμουνιστικό Κόμμα, διά να δυνηθεί ευκολώτερα να επιβάλει το καπιταλιστικό ανορθωτικό της πρόγραμμα».

(«Ριζοσπάστης» 2 του Απρίλη 1928, ταχυδρομική ανταπόκριση από τη Νέα Υόρκη).

Το απόσπασμα είναι χαρακτηριστικό της εποχής. Το επιλέξαμε καθώς μέσα από μία ανταπόκριση που στάλθηκε από την άλλη άκρη του Ατλαντικού περιγράφονται οι συνθήκες της τρομοκρατίας που επικρατούσαν εδώ. Για το πώς αντιμετωπιζόταν η κατάσταση εδώ μιλά το έγγραφο που ακολουθεί και το οποίο είναι επίσης αποκαλυπτικό για τις συνθήκες υπό τις οποίες διεξαγόταν η ταξική πάλη αλλά και διδακτικό για όσους ξεχνιούνται στη σιδερόφραχτη δημοκρατία μας. Είναι αρκετά χρόνια πριν ο δικτάτορας Μεταξάς επιβάλει για πρώτη φορά την Πρωτομαγιά ως αργία για να σπάσει το απεργιακό μέτωπο. Το έγγραφο δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγες μέρες με την κυκλοφορία του τελευταίου τεύχους της «Κομμουνιστικής Επιθεώρησης» (2ο του 2002). Προέρχεται από το αρχείο του ΚΚΕ και έχει χαρακτηρισμό «Εμπιστευτικό». Εχει ημερομηνία 20-4-1928, έχει γραφεί ενόψει Πρωτομαγιάς από το οργανωτικό τμήμα του Πολιτικού Γραφείου του Κόμματος και απευθύνεται προς όλες τις περιφερειακές και αχτιδικές επιτροπές. Τίτλος: Οδηγίες για τη γενική απεργία!

Κείμενο από το Αρχείο του ΚΚΕ
Κείμενο από το Αρχείο του ΚΚΕ
«Το Κόμμα, γράφει σ' ένα σημείο, πρέπει να ετοιμαστεί πλήρως ιδεολογικά και οργανωτικά με προσοχή και με δραστηριότητα για τη μεγάλη αυτή πάλη κατά του κράτους και της μπουρζουαζίας».

Υπό τον πλάγιο τίτλο «Η πείρα μας» σημειώνει πως το κέντρο της κινητοποίησης θα αποτελέσουν οι πυρήνες μέσα στα εργοστάσια στους σιδηροδρόμους, στα λιμάνια. Δίνεται κατεύθυνση «οι πυρήνες να δεκαπλασιάσουν τη δραστηριότητά τους και την επαφή τους με τις μάζες. Η στρατολογία μελών για το Κόμμα πρέπει να γίνεται και κατά το διάστημα του αγώνα καθώς και η ανάπτυξη της διάδοσης του Τύπου μας».

Αντίστοιχος με την πραγματικότητα που καλείται να αντιμετωπίσει παρουσιάζεται ο μηχανισμός για οργάνωση και επιτυχία της απεργίας: «Οι συνθήκες αυτής της πάλης δείχνουν ότι ο μηχανισμός πρέπει να είναι ικανός να αντέξει κάτω από μεγάλη τρομοκρατία, που μπορεί να φτάσει μέχρι και πλήρους παρανομίας.

Δίχως να εγκαταλειφθούν οι νόμιμες συνδέσεις πρέπει να εξασφαλιστούν πλήρως οι παράνομες.

Αντικαταστάτριες επιτροπές πρέπει να υπάρχουν έτοιμες σε περίπτωση σύλληψης να αναλάβουν αμέσως έργο».

Τεράστιας σημασίας χαρακτηρίζεται η επαφή με τις μάζες με έντυπα. Ζητείται να παρθούν μέτρα ώστε αν χτυπηθούν οι κεντρικές τυπογραφικές μονάδες «οι πυρήνες να διαθέτουν μικρούς η μεγάλους πολυγράφους για την έκδοση προκηρύξεων».

Για την ίδια τη διεξαγωγή της απεργίας διαβάζουμε: «Ούτε μια στιγμή δεν πρέπει να λησμονηθεί ότι στην απεργία δεν πρέπει να κατεβάσουμε μόνο απλώς μία πρωτοπορία αλλά πλατιές μάζες, γι' αυτό πρέπει να παρθούν όλα τα οργανωτικά μέτρα: Επιτροπές απεργίας νόμιμες και μυστικές. Ταμεία απεργίας. Ετοιμασία του μηχανισμού των συνδικάτων για την απεργία.

Κάθε συνέλευση εργατών να εκλέξει φανερά μια επιτροπή απεργίας. Δίπλα σ' αυτές (σ.σ. τις φανερές) μυστικές επιτροπές να είναι απολύτως άγνωστες».

Αναφορά υπάρχει και για την ιδεολογική διαπάλη που διεξαγόταν παράλληλα στο συνδικαλιστικό κίνημα:

«Τα αριστερά συνδικάτα πρέπει να ετοιμαστούν όχι με φιλολογικές εγκυκλίους αλλά με δραστήρια οργανωτικά μέτρα.

Για τα ρεφορμιστικά, οι φράξιες μας έχουν τεράστιο καθήκον γιατί πρέπει να οργανώσουν την κινητοποίηση των μαζών εναντίον της θέλησης των διοικήσεων».

Και καθώς ούτε και τότε η απεργία ήταν περίπατος το Κόμμα παίρνει μέτρα περιφρούρησης:

«Το κράτος και το κεφάλαιο, σημειώνει, θα θελήσουν να σπάσουν την απεργία όχι μόνο μ' ένα κύμα αιματηρής τρομοκρατίας αλλά και με τη χρησιμοποίηση ως απεργοσπαστών διαφόρων αποβρασμάτων ή ακόμα και εξαπατημένων εργατών».

Διά ταύτα εντέλλεται «να οργανωθεί η πάλη όχι μόνο κατά της μισητής αυτής ενέργειας αλλά και για τη φρούρηση, από σήμερα, κατά εργοστάσιο και σωματείο».

Επιπλέον μέτρα: «Οι πυρήνες να κανονίσουν πού θα βρίσκουν τους συμπαθούντες των εργοστασίων (να μάθουν τα σπίτια τους και τα καφενεία που συχνάζουν). Οι περιφερειακές και αχτιδικές επιτροπές να πάρουν μέτρα ενίσχυσης των πυρήνων που θα κατεβούν στα εργοστάσια παίρνοντας δυνάμεις από τους πυρήνες δρόμων που δεν προβλέπεται να παίξουν ρόλο».

Εκείνη η Πρωτομαγιά τελικά γιορτάστηκε στην Αγία Ελεούσα. Εγιναν συγκρούσεις με την αστυνομία και χτυπήθηκαν αρκετοί εργάτες.

Την Πρωτομαγιά συγκρούονται και οι δύο γραμμές στο συνδικαλιστικό κίνημα

Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες διάφορα μειράκια του κυβερνητικού -εργοδοτικού και ρεφορμιστικού συνδικαλισμού κι από κοντά οι κονδυλοφόροι που ακούνε «εργάτης» και τραβάνε πέρα, σκίζουν τα ιμάτιά τους για τους χωριστούς γιορτασμούς της Πρωτομαγιάς. Παριστάνουν πως δεν ξέρουν τίποτα για τις δυο γραμμές μέσα στο συνδικαλιστικό κίνημα. Ανακαλύπτουν κάθε χρόνο μια διασπαστική τακτική, η οποία όλως τυχαίως χρεώνεται στους κομμουνιστές... Ετσι, λοιπόν, αυτοί που με την πολιτική και τη συνδικαλιστική πρακτική τους μοιράζουν κάθε μέρα τους εργάτες, αυτοί που διδάσκουν καθημερινά το «ο θάνατός σου η ζωή μου», αυτοί που παράγουν «απασχολήσιμους», αυτοί που συναινούν στην κατάργηση συλλογικών κατακτήσεων, αξιώνουν... ενότητα! Στην πραγματικότητα απαιτούν τη συνολική υποταγή της εργατικής τάξης στον ταξικό της αντίπαλο.

Στην καλύτερη των περιπτώσεων αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να έχουν πλάι τους σαν μαϊντανό και κάποιον εκπρόσωπο εργατών για την ετήσια αναμνηστική φωτογραφία που βγάζουν μαζί με τους εκπροσώπους του ΣΕΒ και της κυβέρνησης. Στην πραγματικότητα αυτό που τους καίει είναι η ίδια η ιστορία της ανειρήνευτης ταξικής πάλης όπως αυτή καταγράφεται μέσα και από την ιστορία των συνδικάτων. Μια ιστορία που στον τόπο μας είναι αρκετά πλούσια σε «διασπάσεις», παρά το πολύ χρήμα που έχει πέσει οκτώ δεκαετίες τώρα για να μπορέσει το κεφάλαιο να έχει συνδικάτα του χεριού του. Στα πλαίσια ενός μικρού αφιερώματος στην Πρωτομαγιά, δεν περισσεύει χώρος για εκτενείς αναφορές, ορισμένα πράγματα όμως μπορούν να σημειωθούν.

Στα 1919 ακόμα καταγράφει ο Δ. Λιβιεράτος, στο βιβλίο του για τις Πρωτομαγιές, την πρώτη «διάσπαση». Οταν 6 μέλη της διοίκησης της ΓΣΕΕ που υπακούουν στην κυβερνητική πολιτική διαγράφουν τους 5 που ήταν συνδεδεμένοι με το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα (μετέπειτα κομμουνιστικό). Γιατί τους διέγραψαν; Οι 5 οργάνωσαν σύσκεψη όπου πρότειναν συνθήματα για την Πρωτομαγιά κατά της κυβερνητικής πολιτικής. Οι 4 από τους 5 πιάστηκαν και εξορίστηκαν στη Φολέγανδρο.

Το 1923 έχουμε πάλι δύο πρωτομαγιάτικες συγκεντρώσεις. Μία στο Ρέντη από τα λεγόμενα «ανεξάρτητα» κέντρα Αθήνας - Πειραιά και μία στο Μοσχάτο από τη ΓΣΕΕ, που τότε είχε σχέση με το ΣΕΚΕ. Αυτή η δεύτερη συγκέντρωση τάσσεται κατά της ιμπεριαλιστικής επέμβασης στη Σοβιετική Ενωση. Κόντρες καταγράφηκαν και στις Πρωτομαγιές του '26 και '27, ενώ το '31 έγιναν και χωριστές συγκεντρώσεις στη βάση ιδεολογικών διαφορών. Με ιδιαίτερη ένταση και χωριστές προσυγκεντρώσεις γιορτάστηκε η Πρωτομαγιά και το '33. Το '36 έγιναν τρεις πρωτομαγιάτικες συγκεντρώσεις στην Αθήνα. Μία από τους ρεφορμιστές στο Ρέντη, μία από την Πανελλαδική Συνομοσπονδία στον Αγιο Διονύση και μία από την Ενωτική στην Καλλιθέα. Ακολουθεί η δικτατορία Μεταξά, που χαρακτηρίζει αργία την απεργία της Πρωτομαγιάς και η γερμανική κατοχή. Με την απελευθέρωση, το '44 και με το εργατικό ΕΑΜ να ελέγχει τα συνδικάτα, η κυβέρνηση δέχεται την αγγλική παρέμβαση σ' όλους τους τομείς. Ερχεται στην Ελλάδα η περίφημη επιτροπή Σιτρίν και επιβάλλει διορισμό προσωρινής διοίκησης στη ΓΣΕΕ με πλειοψηφία εργατοπατέρες. Το '46 διορίζεται στη ΓΣΕΕ η διοίκηση του Φώτη Μακρή κι αρχίζει το βαθύ σκοτάδι. Στις 20 Φλεβάρη του '49 δολοφονείται ο γραμματέας της τελευταίας νόμιμα εκλεγμένης διοίκησης της ΓΣΕΕ, ο κομμουνιστής Μήτσος Παπαρήγας. Ακολουθούν τα χρόνια των εκτελέσεων και της παρατεταμένης τρομοκρατίας. Ακόμα και τότε οι ταξικές δυνάμεις βρήκαν τρόπο να εκφραστούν μέσα από το Δημοκρατικό Εργατικό Συνδικαλιστικό Κίνημα Ελλάδας. Το '56 οι Συνεργαζόμενες Οργανώσεις Ελλάδας καλούν την Πρωτομαγιά στο «Κεντρικό» και η ΓΣΕΕ του Μακρή στο ΕΚΑ. Στη μία ήταν οι απεργοί και στην άλλη τα λάβαρα των σωματείων... Στα χρόνια που ακολουθούν γίνονται προσπάθειες για κοινό γιορτασμό, μόνο που αυτός μένει πάντα στα χαρτιά, καθώς οι Μακρήδες επιμένουν να κρατούν εκτός τα ταξικά συνδικάτα. Το '62 την απεργία κήρυξαν 82 σωματεία με τη ΓΣΕΕ και το ΕΚΑ να κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για να μη γίνει η απεργία, αφού η κυβέρνηση θεωρούσε εκείνη τη μέρα εργάσιμη. Το '64 την απεργία οργανώνουν τα 115 σωματεία.

Στα χρόνια της μεταπολίτευσης ο ρεφορμισμός φόρεσε διάφορα κοστούμια, χωρίς ποτέ, όμως, να πάψει να διακρίνεται - στον ένα ή άλλο βαθμό - από αντικομμουνισμό και τον μόνιμο κεντρικό στόχο του, να κρατά μαντρωμένους τους εργάτες. Και αυτή την περίοδο οι δύο γραμμές στο συνδικαλιστικό κίνημα συγκρούονται διαρκώς και είναι το αποτέλεσμα - σε τελευταία ανάλυση - από τη μια της επιρροής που επιδιώκει να ασκεί στα συνδικάτα το κεφάλαιο και από την άλλη η έκφραση της ανάγκης των ίδιων των εργατών να έχουν τα δικά τους ταξικά συνδικάτα. Σ' αυτή τη διαπάλη οι συσχετισμοί παίζουν κρίσιμο ρόλο. Τα χρόνια που επικράτησε διεθνώς η αντεπανάσταση και σε καιρούς άγριας επέλασης των δυνάμεων του ιμπεριαλισμού, η ανασυγκρότηση του συνδικαλιστικού κινήματος, η ταξική συσπείρωση και η ανοιχτή διαπάλη με το ρεφορμισμό είναι μονόδρομος. Για τις δυνάμεις που ακολουθούν αυτόν το δρόμο είναι καθαρό πως ειδικά την Πρωτομαγιά δεν μπορούν να χαριεντίζονται από κοινού με τους βιομήχανους και την κυβέρνησή τους. Ούτε καν όταν ο κυβερνητικός συνδικαλισμός επιλέγει σαν σωσίβιο να ντυθεί «διαδηλωτής». Η συγκρότηση του ΠΑΜΕ πριν από τρία χρόνια, η ανάδειξή του μέσα από τους καθημερινούς αγώνες σε πόλο ταξικής συσπείρωσης και η αποδεδειγμένη πλέον ικανότητά του όχι μόνο να εκφράζει, αλλά και να οργανώνει την αντεπίθεση της εργατικής τάξης δίνουν το στίγμα των καιρών και την προοπτική.


Θ. Λ.

50 κοράσια συνελθόντα κατά την Λάκκαν Βάβουλα

«Χθες την πρωίαν περί τα 50 κοράσια ανήκοντα εις το δεύτερον εργοστάσιον των αδελφών Ρετσίνα συνελθόντα κατά την Λάκκαν Βάβουλα (σ.σ. στου "Βάβουλα τη γούβα" που αναφέρει και το γνωστό ρεμπέτικο) εν Πειραιεί συνεφώνησαν ν' απόσχουν της εργασίας των.

Αίτιον της απεργίας των αυτής ην ότι δι' έκαστον τόπι πανίου, ενώ μέχρι τούδε επληρώνοντο προς 80 λεπτά τους ανηγγέλθη ότι εις το εξής θα πληρώνονται μόνον 65. Αι εργάτριαι εκείθεν μετέβησαν εν σώματι εις την διεύθυνσιν του εργοστασίου, όπως υποβάλωσι τα παράπονά των». (14.4.1892 «Εφημερίς» του Κορομηλά).

Ποιες είναι αυτές οι πρώτες γυναίκες που βγήκαν με απεργία στο δρόμο; «Πλειοψηφία των εργατριών της εποχής της πρώτης απεργίας, είναι φτωχές αγρότισσες, νέες φτωχές κοπέλες που γίνονται εργάτριες για να μη γίνουν δούλες ή πόρνες» γράφει στο βιβλίο της με τίτλο «Εκείνο το πρωινό» η Ιρις Αυδή - Καλκάνη.

Τα στοιχεία συγκέντρωσε και μας έστειλε ο παλαίμαχος συνάδελφος Δ. Σέρβος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ