ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Μάη 2002
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κούρος και ιερό του Αχιλλέα

Η περιοχή όπου βρέθηκε το ιερό του Αχιλλέα
Η περιοχή όπου βρέθηκε το ιερό του Αχιλλέα
«Μοναδικό και υψίστης σημασίας» χαρακτηρίζει η Αρχαιολογική Υπηρεσία έναν κούρο, ύψους 2 μέτρων, ο οποίος ανακαλύφθηκε στον Κεραμεικό, σε πολύ καλή κατάσταση, από αρχαιολόγους του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου. Το εύρημα χρονολογείται από την πρωτοαρχαϊκή περίοδο και είναι από τους ελάχιστους κούρους της εποχής αυτής που έχουν βρεθεί. Εντοπίστηκε σε θέση πρηνηδόν και σε μικρό βάθος.

Οι έρευνες στο αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού ξεκίνησαν από το Γερμανικό Ινστιτούτο πριν από μερικές βδομάδες για να καθαριστεί ο αγωγός που συνδέεται με τον αρχαίο ποταμό Ηριδανό. Τα ευρήματα, όμως, ήταν τόσο σημαντικά, που το ΚΑΣ παρέτεινε την ανασκαφή για τρεις εβδομάδες, προκειμένου να ολοκληρωθεί.

Ο κούρος φωτογραφήθηκε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, κλείστηκε σε κιβώτιο και φυλάσσεται για να μελετηθεί, να συντηρηθεί και στη συνέχεια να εκτεθεί.

Εξάλλου, ακόμη μια σημαντική αρχαιολογική ανακάλυψη έγινε στο Καμάρι της Θήρας, όπου βρέθηκε ιερό του Αχιλλέα, το μοναδικό, μέχρι στιγμής, ιερό αρχαϊκής εποχής που ταυτίζεται με τη λατρεία του μυθικού ήρωα. Εκτός αυτού, με την ανακάλυψη αυτή αποδεικνύεται και πως ο ήρωας λατρευόταν και σε άλλα μέρη της Ελλάδας εκτός από τη Θεσσαλία. Η λατρεία του Αχιλλέα ήταν γνωστή μόνο από γραπτές πηγές, αλλά τώρα έρχεται και η αρχαιολογική απόδειξη.

Πρόκειται για θεμέλια αρχαϊκού κτίσματος που αποκαλύφθηκε στο πλαίσιο σωστικών ανασκαφών, στο οποίο βρέθηκε ιωνική κύλιξ (ποτήρι), με επιγραφή που φέρει το όνομα του αναθέτη και το όνομα του ήρωα.

Το νόμισμα έχει δύο όψεις

Σύγκρουση ηθοποιών και καλλιτεχνικού διευθυντή στο ΚΘΒΕ

Νέα κρίση στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, μετά την απόφαση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ, Βίκτορα Αρδίτη, να μην ανανεώσει τη σύμβαση 15 ηθοποιών, που έληγε στις 30 Απρίλη, γεγονός που είχε ως συνέπεια την άρνηση των ηθοποιών, την Κυριακή και τη Δευτέρα του Πάσχα, να παίξουν στις παραστάσεις («Φυγή», «Γερνάω επιτυχώς» και «Γλυκιά μου Ιρμα») κι ενώ οι θεατές των τριών σκηνών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος περίμεναν στις θέσεις τους.

Μπορεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ να χαρακτηρίζει άκομψο και παράνομο τον τρόπο που επέλεξαν ορισμένοι ηθοποιοί για να δημοσιοποιήσουν τις θέσεις τους και να ζήτησε συγγνώμη από τους θεατές, οι οποίοι όμως σύμφωνα με πληροφορίες μας δε δυσανασχέτησαν αντίθετα αναγνώρισαν το δίκιο τους. Σε ανακοίνωσή του ο Β. Αρδίτης, επισημαίνει, επίσης, μεταξύ άλλων: «Ο τρόπος που επέλεξαν κάποιοι ηθοποιοί για να δημοσιοποιήσουν τις θέσεις τους, θίγει την ίδια την ουσία της θεατρικής πράξης και το δεσμό του θεάτρου με το κοινό του... Στη Θεσσαλονίκη, όπως και παντού στον κόσμο, οι ηθοποιοί απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ανάλογα πρώτα και κύρια με τις ανάγκες των παραστάσεων, προσθέτοντας ότι το ΚΘΒΕ τηρεί πάντα με ευλάβεια την υποχρέωση που απορρέει από τις συλλογικές συμβάσεις του, να απασχολεί κάθε θεατρική περίοδο 100 τουλάχιστον ηθοποιούς. Τη στιγμή αυτή, 114 ηθοποιοί έχουν σύμβαση με το ΚΘΒΕ».

Αυτή είναι η μία άποψη με σκοπό να εκθέσει τους ηθοποιούς. Η αλήθεια όμως είναι ότι οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ και τώρα και στο παρελθόν, εγγράφως δηλώνουν ότι αρνούνται την αργομισθία, αλλά απαιτούν, αυξημένη παραγωγή, κάτι που οφείλει και έχει τις προϋποθέσεις και τις υποδομές να το πράττει η κρατική σκηνή της συμπρωτεύουσας. Από την άλλη, η μη ανανέωση, δεν εξοργίζει τους ηθοποιούς γι' αυτή καθ' αυτή την πράξη, αλλά γιατί έγινε απροειδοποίητα και κατόπιν πιέσεως της Συντονιστικής Επιτροπής Ηθοποιών του ΚΘΒΕ, μόλις στις 3 Μάη, τρεις μέρες μετά τη λήξη και όχι στους ίδιους τους ηθοποιούς. Και όταν ρωτήθηκε ο Β. Αρδίτης με ποια κριτήρια έγινε, απάντησε με το «κριτήριο ότι μπορεί να τους αδικεί».

Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ παλεύουν εδώ και 4 χρόνια, το δικαίωμα των εργαζομένων -κάτι που υπήρχε και καταργήθηκε- να ειδοποιούνται σε εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να έχουν το χρόνο να αναζητήσουν εργασία. Το θέμα είναι ότι τώρα οι δουλιές του καλοκαιριού έχουν ήδη κλείσει. Από την άλλη, δεν ανανεώθηκαν συμβάσεις εργαζόμενων που ο νόμος τους προστατεύει όταν βρίσκονται στο όριο της συνταξιοδότησης για δύο χρόνια. Και αυτό το δικαίωμα καταστρατηγείται.

Παράταση εμφανίσεων

Με μια αγκαλιά τραγούδια, που σημάδεψε με τη φωνή του και με τραγούδια που πάντα ήθελε να ερμηνεύσει, ο Δημήτρης Μητροπάνος εμφανίστηκε από τα μέσα Φλεβάρη στο «Zoom». Στις 45, μέχρι πρότινος, παραστάσεις του, πάνω από 16.000 άνθρωποι πέρασαν για να ακούσουν «καλό λαϊκό τραγούδι» όπως λένε, «από ένα λαϊκό τραγουδιστή που με την ερμηνεία του σε ξεσηκώνει». Ομως οι παραστάσεις αυτές δεν είναι έφθασαν για να ικανοποιήσουν τους πολυάριθμους θαυμαστές του Δ. Μητροπάνου. Ετσι, το πρόγραμμα συνεχίζεται από τις 10 Μάη και για οκτώ ακόμη βραδιές. Μαζί του οι: Νίκος Ανδρουλάκης, Στέλλα Χροναίου, Χρυσούλα Στεφανάκη.

  • Παράταση των παραστάσεων και στο «Ζυγό», όπου από το Μάρτη ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδά μαζί με τους Γεράσιμο Ανδρεάτο, Μελίνα Ασλανίδου, Αννα Μπουρμά και τη μικρή Αρετή. Από τις 10/5 και για δέκα παραστάσεις θα παρουσιάζουν μια διαδρομή στα τραγούδια που έχει ερμηνεύσει ο Γ. Νταλάρας από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα, αλλά και σε αξέχαστες λαϊκές επιτυχίες.
  • «Ασπρος γάτος - Μαύρη γάτα», για τρεις ακόμη βραδιές, στη μουσική σκηνή «Γραμμές». Από τις 10-12 Μάη, η Αρλέτα και ο Βαγγέλης Γερμανός θα πραγματοποιήσουν το τελευταίο τριήμερό τους, με ένα ελεύθερο πρόγραμμα, εξαρτώμενο από τους θαμώνες, τη διάθεση και τα κέφια της άνοιξης. Μαζί τους ο Ντίνος Αποστόλου (σαξόφωνο, φυσαρμόνικα, μικρά κρουστά και φωνητικά) και ο Γιούρι Γιατάκι (κιθάρα, φωνητικά).
Φτωχότερη η ρωσική μουσική

Ενας από τους μεγαλύτερους μουσικούς του 20ού αιώνα, ο Ρώσος μαέστρος, συνθέτης και πιανίστας, Γεβγκένι Σβετλάνοφ, πέθανε αργά το βράδυ της Μ. Παρασκευής στο σπίτι του, στη Μόσχα, σε ηλικία 73 ετών (γεν. 1928).

Ο Σβετλάνοφ είχε διατελέσει διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της πρώην ΕΣΣΔ το 1965 και το 1968 του είχε απονεμηθεί ο τίτλος του Καλλιτέχνη του Λαού της Σοβιετικής Ενωσης. Επίσης, του απονεμήθηκαν πολλά βραβεία και τίτλοι στο διάστημα της λαμπρής του καριέρας. (Το τελευταίο κοντσέρτο του Σβετλάνοφ δόθηκε τον περασμένο μήνα στο Λονδίνο).

«Είναι δυσαναπλήρωτη η απώλεια ενός τέτοιου μουσικού, μιας τέτοιας προσωπικότητας στο χώρο του πολιτισμού», υπογράμμισε ο Μπόρις Ποκρόφσκι, πρώην διευθυντής του Θεάτρου «Μπολσόι», στο οποίο ο εκλιπών είχε κάνει το ντεμπούτο του ως μαέστρος το 1955.

«Περιοδικό Ελληνικού Κινηματογράφου»

Το 2ο τεύχος του «Περιοδικού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου» κυκλοφόρησε και διανέμεται δωρεάν στις αίθουσες του δικτύου του ΕΚΚ, «Filmcenter», καθώς και σε άλλα κεντρικά σημεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Το ΕΚΚ σκοπεύει να αυξήσει τους χώρους διανομής στις παραπάνω πόλεις, αλλά και σε όλη τη χώρα.

Σ' αυτό το τεύχος παρουσιάζεται η τρέχουσα παραγωγή ταινιών του ΕΚΚ, τα αφιερώματα του ελληνικού κινηματογράφου στο εξωτερικό, συμμετοχές ελληνικών ταινιών στα ξένα φεστιβάλ κ.ά.

«Ο Σολωμός στον κινηματογράφο» είναι το θέμα της ομιλίας του συγγραφέα Θανάση Βαλτινού που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του Μουσείου Σολωμού (οδός Αρσενίου) στην Κέρκυρα, στις 13/5, 8 μ.μ. Την εκδήλωση διοργανώνει το καλό λογοτεχνικό περιοδικό της Ζακύνθου «Πόρφυρας». Το συγγραφέα θα παρουσιάσει ο διδάκτορας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Θεοδόσης Πυλαρινός.

Τραγούδια που έγιναν γνωστά μέσα από τηλεοπτικές σειρές, μουσική για το θέατρο και την τηλεόραση, καθώς και ανέκδοτη δουλιά του θα παρουσιάσει ο συνθέτης, Βασίλης Δημητρίου, στο «House of Art» (Σαχτούρη 4, Ψυρρή) στις 9, 10 και 11/5. Τραγουδούν ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Μαρία Ρουσσέα και οι ηθοποιοί Γρηγόρης Βαλτινός και Μπέσσυ Μάλφα. Πρόκειται για την πρώτη κοινή εμφάνισή τους σαν τραγουδιστές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ