Η κυβέρνηση υπέγραψε - έναντι του εξευτελιστικού ποσού των 2,1 δισ. δραχμών - την παράδοση του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας και της Ανατ. Μεσογείου στον έλεγχο και στη ληστρική εκμετάλλευση του πολυεθνικού κεφαλαίου
Ολοκληρώθηκε χτες το σκάνδαλο ιδιωτικοποίηση και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ναυπηγείου στη γερμανική κοινοπραξία HDW/FS. Με την απόφαση αυτή της κυβέρνησης κλείνει οριστικά το κεφάλαιο του δημόσιου ελέγχου στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους και την εθνική οικονομία γενικότερα. Οι «διαπραγματεύσεις», που διήρκεσαν περισσότερο από εννέα μήνες και περιείχαν όλα τα στοιχεία αποικιοκρατικών αξιώσεων, κατέληξαν χτες επιτυχώς για τη γερμανική εταιρία και η σύμβαση υπογράφτηκε στα γραφεία της ΕΤΒΑΒank.
Σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση της ΕΤΒΑbank και του υπουργείου Ανάπτυξης, ακολούθησε επίσκεψη των αγοραστών στο χώρο των ναυπηγείων, με επικεφαλής τους προέδρους των Γερμανικών οίκων (Lederer και Von Menges) του διοικητή της ΕΤΒΑbank Ι.Γεωργάνα και κυβερνητικών των υπουργών Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη και Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλου). Οι δύο υπουργοί, εξέφρασαν για λογαριασμό της κυβέρνησης «την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση της συμφωνίας» και δεν παρέλειψαν να ευχηθούν στους αγοραστές «κάθε επιτυχία»! Ετσι, η σημερινή κυβέρνηση, στηριζόμενη και από την «πρασινογάλαζη» πλειοψηφία του Σωματείου Εργαζομένων στο ναυπηγείο, παραχώρησε το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και της Ανατολικής Μεσογείου, και από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης- έναντι του εξευτελιστικού ποσού των 2,1 δισ. δραχμών- στη γερμανική εταιρία. Να σημειωθεί, ότι η τελευταία, πριν περίπου δύο μήνες πέρασε σε αμερικανικά χέρια, στην One Equity Partners.
Με το εξευτελιστικό αυτό ποσό, που καταβάλλουν οι Γερμανοί ως τίμημα, αποκτούν ένα ναυπηγείο στο οποίο μέχρι την παρούσα στιγμή:
Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση, δίνοντας εξετάσεις στο μεγάλο κεφάλαιο ότι εφαρμόζει με τόλμη την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με τους Γερμανούς εξανάγκασε σε παραίτηση περισσότερους από 600 εργαζόμενους στο ναυπηγείο. Το ελληνικό δημόσιο θα καταβάλλει για αποζημίωση περισσότερα από 25 δισεκατομμύρια, που η κυβέρνηση τα βάπτισε κίνητρα για την «οικειοθελή» αποχώρηση των εργαζομένων. Ετσι ο Σκαραμαγκάς, είναι το μεγαλύτερο και τελευταίο δημόσιο ναυπηγείο, περνάει στα χέρια του ιδιωτικού κεφαλαίου. Να θυμίσουμε, ότι επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, παραδόθηκαν επίσης στους ιδιώτες κατά σειρά και τα άλλα ναυπηγεία της χώρας, με, πρώτο το Νεώριο της Σύρου (παραχωρήθηκε στον Ν. Ταβουλάρη), τα ναυπηγεία Ελευσίνας (παραδόθηκαν επίσης στον Ταβουλάρη) και τα ναυπηγεία Αυλίδας που παραχωρήθηκαν στον Στ. Ηλία.
Για να φτάσουμε, όμως στη χθεσινή απόφαση παραχώρηση των ναυπηγείων, προηγήθηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις και εκβιασμοί από τους Γερμανούς. Ο, ούτως ή άλλως στημένος διαγωνισμός που προκηρύχτηκε πέρυσι το Φλεβάρη, κόπηκε και ράφτηκε στα μέτρα των Γερμανών. Οι... ανοιχτές υποθέσεις της γερμανικής εταιρίας με την την ελληνική κυβέρνηση, ξεκινούν από, το 1998 όταν ανατέθηκε (με απ' ευθείας ανάθεση) η κατασκευή τριών υποβρυχίων με την προαίρεση της κατασκευής ενός ακόμα. Το κόστος των υποβρυχίων, αποκαλύφθηκε ότι διογκώθηκε κατά πολύ από το πραγματικό και είναι ευκολονόητο το τι συνέβη. Και γι'? αυτό υπήρχε ακόμη ένας λόγος για την παραχώρηση των ναυπηγείων στους Γερμανούς.
Οι Γερμανοί από τη στιγμή που χαρακτηρίστηκαν ως πλειοδότες του διαγωνισμού, λόγω της υποχωρητικότητας της κυβέρνησης, που στα πλαίσια των εξετάσεων προς το ιδιωτικό κεφάλαιο, κοπτόταν να παραχωρήσει και το Σκαραμαγκά, προέβαλαν μια σειρά από υπερβολικές απαιτήσεις, που προκάλεσαν αμηχανία και στην ίδια την κυβέρνηση. Οι αξιώσεις αυτές, που δεν είχαν καμία σχέση με το «πνεύμα» του διαγωνισμού, συνοψίζονται στην ανάθεση νέων παραγγελιών του Π.Ν και την τροποποίηση των υπαρχουσών παραγγελιών, στη μη ενεργοποίηση οικονομικών ρητρών εκ μέρους του ΟΣΕ για την καθυστέρηση παραγγελιών, και την ανάληψη των χρεών του ναυπηγείου από το δημόσιο. Την περασμένη Τετάρτη, οι Γερμανοί απηύθυναν τελεσίγραφο στην ελληνική πλευρά ότι, αν μέχρι χθες δεν ικανοποιούσε τις παραπάνω αξιώσεις θα αποσυρόταν ενδιαφέρον της! Τελικώς, επειδή ουδείς υπουργός αποφάσιζε να πάρει πάνω του μια τόσο σκανδαλώδη ευθύνη, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κ.Σημίτης, έδωσε το πράσινο φως στο οικονομικό επιτελείο να προχωρήσει με αυτούς τους όρους, διαβεβαιώνοντας προφανώς ότι θα τους καλύψει, άγνωστο με ποιον τρόπο.
Πέραν των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν και έχουν μεγάλη σημασία, το γεγονός που τεκμηριώνει το μέγεθος του σκανδάλου, είναι, η παραχώρηση του ναυπηγείο στο ιδιωτικό κεφάλαιο, κάτι, που πέρα από τις θέσεις απασχόλησης, την εθνική οικονομία, αποτελεί και ένα πολύ μεγάλο πλήγμα για την εθνική άμυνα της χώρας, αφού πλέον το Πολεμικό Ναυτικό, επαφίεται στα γερμανοαμερικανικά συμφέροντα.
Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι βιοτέχνες της Μαγνησίας εξαιτίας της κυβερνητικής απόφασης να μετεγκατασταθούν όλες οι βιοτεχνίες που βρίσκονται στον οικοδομικό ιστό του Βόλου και της Ν. Ιωνίας μέχρι το τέλος του χρόνου φέρνουν στη βουλή με ερώτησή τους προς τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ οι βουλευτές του ΚΚΕ Ν. Γκατζής και Τ. Τσιόγκας. Οι βουλευτές του Κόμματος τονίζουν ότι από τη μια μεριά το διάστημα που έχουν μπροστά τους οι βιοτέχνες προκειμένου να μετεγκατασταθούν είναι μικρό και από την άλλη το κόστος ασήκωτο. Μεταξύ άλλων ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς εάν η κυβέρνηση προτίθεται να χρηματοδοτήσει τους βιοτέχνες της Μαγνησίας όπως κάνει και για τους βιοτέχνες της Αττικής και με τους ίδιους όρους. Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
«Στο χείλος της καταστροφής βρίσκονται χιλιάδες βιοτέχνες της Μαγνησίας και πολλαπλάσιοι εργαζόμενοι σ' αυτές από την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα: Μετά τον οικονομικό στραγγαλισμό που υφίστανται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την εξοντωτική φορομπηχτική πολιτική της κυβέρνησης με τον εξωλογιστικό έλεγχο - ΦΠΑ, συνάφεια κ.α. - έρχεται και απαιτεί να μεταστεγαστούν όλες οι βιοτεχνίες που βρίσκονται στον οικοδομικό ιστό του Βόλου και της Ν. Ιωνίας στα ΒΙΟ.ΠΑ έως τις 31/12/2002.
Σε ένα ΒΙΟ.ΠΑ των 240 στρεμμάτων καλούνται να εγκατασταθούν οι 2.000 σε πρώτη φάση βιοτεχνίες για τις οποίες απαιτούνται 480 χιλ. στρέμματα.
Επιπλέον, καλούνται να πληρώσουν 7.000 δρχ. το στρέμμα, χωρίς από εκεί και πέρα να έχουν καμιά οικονομική ενίσχυση για τις κτιριακές, μηχανολογικές κ.α. παράπλευρες αναγκαίες εγκαταστάσεις, όπως γίνεται για τη μεταστέγαση των επιχειρήσεων της Αττικής, οι οποίες παίρνουν, σχεδόν κατά το μεγαλύτερο ποσοστό του κόστους μεταστέγασης, τσάμπα χρήμα. Επειδή ο χρόνος, ως το τέλος του 2002, που λήγουν οι άδειες λειτουργίας των βιοτεχνιών εντός της πόλης είναι τελείως ανεπαρκής για τη μετεγκατάσταση χιλιάδων βιοτεχνιών και το κόστος ασήκωτο για τους αυτοαπασχολούμενους και μικρού βιοτέχνες ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κυβέρνηση προκειμένου να επιβιώσουν οι χιλιάδες βιοτεχνίες και να παραμείνουν στις εργασίες τους οι πάνω από 6.500 εργαζόμενοι σ' αυτές: