ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Ιούνη 2002
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρνείται η κυβέρνηση την Ακαδημία Κινηματογράφου

Η ανυπαρξία πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης, για την ίδρυση δημόσιας, ανώτατης σχολής κινηματογράφου - ή, αλλιώς, Ακαδημίας Κινηματογράφου, όπως είναι γνωστή σαν πάγιο αίτημα του κινηματογραφικού κόσμου της χώρας - προκύπτει σαν βασικό συμπέρασμα από τη χτεσινή ημερίδα για την κινηματογραφική παιδεία στην Ελλάδα που διοργάνωσαν το Σωματείο Ταινιών Μικρού Μήκους «μικρό» και η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου.

Μία ενδιαφέρουσα ερμηνεία γι' αυτήν την ανυπαρξία πολιτικής βούλησης έδωσε ένας από τους ομιλητές, ο θεωρητικός κινηματογράφου, Σωτήρης Δημητρίου. Ο οποίος είπε ότι η επίμονη άρνηση της πολιτείας - πάνω από δύο δεκαετίες - για ίδρυση Ακαδημίας Κινηματογράφου δεν είναι τυχαίο γεγονός, αλλά «πολιτική επιλογή». Και η αιτία είναι ένα είδος «εμπάργκο εξαιτίας κάποιας αίσθησης απειλής για την εμφάνιση ενός εθνικού και μη ελεγχόμενου κινηματογράφου».

Στον τρόπο με τον οποίο μεταδίδεται σήμερα η έτσι κι αλλιώς αποσπασματική κινηματογραφική γνώση στην ανώτατη εκπαίδευση, καθώς και στο ρόλο των κινηματογραφικών αρχείων αναφέρθηκε η καθηγήτρια στο τμήμα ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Κομνηνού.

Η κοινωνιολόγος του κινηματογράφου, Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, μίλησε για τις επιπτώσεις που έχει η έλλειψη κινηματογραφικής παιδείας στην έρευνα και την κινηματογραφική διαπαιδαγώγηση. Η θεωρητικός του κινηματογράφου και διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Πατρών, Ειρήνη Στάθη, αναφέρθηκε στη σημασία της θεωρητικής παιδείας στην κινηματογραφική εκπαίδευση. Και ο θεωρητικός του κινηματογράφου και διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Νίκος Κολοβός, στο περιεχόμενο των κινηματογραφικών σπουδών.

Ο εκπρόσωπος του «μικρό» κατέθεσε τις προτάσεις του σωματείου για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια Ακαδημία Κινηματογράφου και τις προϋποθέσεις λειτουργίας της. Παράλληλα, άσκησε κριτική στις, εκ του πονηρού, «διαπιστώσεις» ότι ο ελληνικός κινηματογράφος δεν είναι είδος υπό εξαφάνιση για να χρειάζεται προστασία. «Διαπιστώσεις» - άλλοθι της κυβερνητικής πολιτικής στον συγκεκριμένο τομέα.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο σύμβουλος κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ και εκπρόσωπος του ΔΗΚΚΙ. Η Ρούλα Ζαρκάδα χαιρέτισε την ημερίδα εκ μέρους του ΚΣ της ΚΝΕ, σημειώνοντας ότι το αίτημα για κινηματογραφική παιδεία πρέπει να περάσει σε επίπεδο διεκδίκησης.

Χορεύουν... το ελληνικό τραγούδι

Μορίς Μπεζάρ
Μορίς Μπεζάρ
Ο Μορίς Μπεζάρ, ο καλλιτέχνης που άλλαξε την πορεία του σύγχρονου χορού με τις τολμηρές, οραματικές συλλήψεις του, ο χορογράφος, που κατά τον 20ό αιώνα καταξιώθηκε ως ο δημιουργός ενός «μπαλέτου του μέλλοντος, ανήσυχου και ταυτόχρονα αισθησιακού», παρουσιάζει για τρεις βραδιές (από σήμερα μέχρι και το Σάββατο) στο Ηρώδειο με το «Μπαλέτο Μπεζάρ - Λωζάννη» ένα πρόγραμμα με χορογραφίες του, εμπνευσμένες, κυρίως, από έργα της σύγχρονης ελληνικής μουσικής.

Τίτλος του προγράμματος, που βασίζεται σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζιδάκι, είναι «Το ελληνικό τραγούδι χορεύει». Χορογραφίες πάνω στους «Επτά Ελληνικούς Χορούς» του Μ. Θεοδωράκη («Ησουν καλός», «Να 'χα τ' αθάνατο νερό», «Ροδιά τετράκλωνη», «Σαββατόβραδο», «Παράπονο», «Στα περβόλια», «Διότι δε συνεμορφώθην», «Κλείσ' το παράθυρο»). Για τους χορούς αυτούς ο Μπεζάρ λέει πως «μερικοί έχουν συντεθεί σαν φούγκες του Μπαχ και όλοι έχουν δουλευτεί με μαθηματική αυστηρότητα για να γίνουν ένα μπαλέτο, όπου η Ελλάδα θα είναι απολύτως παρούσα, όσο ανεπαίσθητα και αν είναι τα ίχνη του φολκλόρ της». Επίσης η χορογραφία του βασίζεται σε μουσική του Μ. Χατζιδάκι (αποσπάσματα από τις «Μπαλλάντες της οδού Αθηνάς» και τους «Ορνιθες»).

Η σημερινή παράσταση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «Ελπίδα».

Κυπριακή τέχνη στην Αθήνα

«Σκεπτόμενος» του Γ. Μαυροϊδή
«Σκεπτόμενος» του Γ. Μαυροϊδή
«100 χρόνια κυπριακής τέχνης», τιτλοφορείται η έκθεση που φιλοξενεί η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 51). Πρόκειται για εικαστικό «πανόραμα», με 83 έργα 50 Κυπρίων καλλιτεχνών από τις αρχές του 20ού αιώνα έως σήμερα, που «καταγράφει» την εξελικτική πορεία της κυπριακής τέχνης από τους θεμελιωτές της μέχρι τις σύγχρονες εικαστικές αναζητήσεις.

Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, «η εικαστική δημιουργία στη σύγχρονη Κύπρο είχε μια δική της διαφορετική πορεία από της Δυτικής Ευρώπης. Μετά από μακραίωνη τουρκική κατοχή και τον πνευματικό σκοταδισμό, όπου βρίσκουμε μόνον ελάχιστες αναλαμπές στη βυζαντινή λαϊκή τέχνη, το τέλος του 19ου αιώνα και οι αρχές του 20ού βρίσκουν την Κύπρο να αγωνίζεται για να κατακτήσει τη δική της θέση στο εικαστικό γίγνεσθαι της Ευρώπης...».

Η ζωγραφική των καλλιτεχνών της πρώτης και της δεύτερης γενιάς ξεκινά τα θέματά της από το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον, την καθημερινή και ιστορική ζωή. Μετά την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας (1960) οι συνθήκες για δημιουργία άλλαξαν. Η καλλιτεχνική κίνηση πυκνώνει και αρκετοί καλλιτέχνες συμμετέχουν σε διεθνείς εκθέσεις και Μπιενάλε Τέχνης. Ετσι η κυπριακή τέχνη βγαίνει σιγά σιγά από την απομόνωσή της. Σήμερα η κυπριακή τέχνη αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής, αλλά διατηρώντας το δικό της χρώμα και τη μεσογειακή της διάθεση. Την έκθεση διοργανώνουν ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων και ο Δήμος Λάρνακας και θα διαρκέσει έως τις 30/6.

Τραγούδια των ανθρακωρύχων

Η Ροθίο Μπαθάν ερμηνεύει φλαμένκο των ανθρακωρύχων
Η Ροθίο Μπαθάν ερμηνεύει φλαμένκο των ανθρακωρύχων
Ενα αυθεντικό φλαμένκο, χορό των καημών και των ελπίδων των ανθρακωρύχων, θα απολαύσουν όσοι βρεθούν την Κυριακή 9/6 (9.30μ.μ) στο Θέατρο Λυκαβηττού, όπου το Ελληνικό Φεστιβάλ, παρουσιάζει «Το τραγούδι των Ορυχείων» (El Cante de las Minas). O Πάκο Χαβιέρ Χιμένο (κιθάρα), η Ροθίο Μπαθάν (τραγούδι) και η Νάντια Μάρκεθ (χορός), θα μεταφέρουν στο κοινό τη βαθιά σχέση μουσικής - φωνής - κίνησης, έτσι όπως μοναδικά συνδυάζεται στην τέχνη του φλαμένκο. Στην παράσταση των τριών καλλιτεχνών εναρμονίζονται διαφορετικοί τρόποι ερμηνείας του φλαμένκο, τα «tarantos» (είδος φλαμένκο χαρακτηριστικό των ορυχείων) και τα «soleas», που εκφράζουν το πάθος και την τραγικότητα αυτής της αμιγώς ισπανικής τέχνης.

Εξάλλου, στα τραγούδια των ανθρακωρύχων της Μούρθια ο έρωτας και ο πόνος γίνονται ένα. Και εκφράζονται μέσα από τους ρυθμούς του φλαμένκο, του άλλοτε χαρούμενου, άλλοτε θλιμμένου τραγουδιού. Η παράσταση των τριών καλλιτεχνών (από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του αυθεντικού φλαμένκο στην Ισπανία), πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες.

Δραματοποιημένα διηγήματα

Σε διηγήματα του Σωτήρη Δημητρίου βασίζεται η παράσταση «Εις το ρεύμα της ζωής τους», που θα παρουσιάσει (11-14/6) η ομάδα «Δυτικά της πόλης» στον «Αδειο Χώρο» του Εθνικού Θεάτρου (Αγ. Κων/νου & Κουμουνδούρου 20). Η διασκευή δε στοχεύει απλώς να ζωντανέψει τα πρόσωπα των διηγημάτων, αλλά να φωτίσει την εξαιρετική σύστασή τους, ώστε να τοποθετηθούν στον «κόσμο των αγγέλων». Σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία: Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Κονομή, μουσική - επιμέλεια κίνησης: Δήμος Τσιγκάκος. Συμμετέχουν: Γιώργος Ανδρεσάκης, Θεοδώρα Μαστρομηνά, Σουλτάνα Νικολαΐδου, Γιάννης Μιχαλακούκος, Ματίνα Ντούσκου, Σπύρος Μιχελής, Μαρία Θωμάρεη, Ρένα Ρηνιώτη, Διονύσης Παπαδόπουλος, Τάσος Μεϊντάνης Μαρία Κουντούρη. Χορεύει η Μαρία Σταματάκη. Είσοδος ελεύθερη.

«Βάκχες» κατά Πίτερ Χολ

Οι «Βάκχες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του Πίτερ Χολ, που παρουσιάζονται από το Βασιλικό Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, εγκαινιάζουν τα «Επιδαύρια 2002», (28,29/6), στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Η παράσταση παρουσιάζεται σε μετάφραση Colin Teevan, μουσική του Harrison Birtwistle, σκηνικά της Alison Chitty, φωτισμούς του Peter Mumford, κίνηση της Marie Gabriel Rotie. Παίζουν οι: Lee Have-Jones, Greg Hicks, William Houston, Chunk Iwuji, Rebecca Lenkiewicz, Renzo Murrone, Stefani Pleasence, Margaret Preece, Marie-Gabrielle Rotie, David Ryall, Rachel Sanders, Geoffrey Streatfeild και Clare Swinburne.

Ο παγκόσμιου φήμης σκηνοθέτης έχει πολλές φορές εμπνευστεί από το αρχαίο ελληνικό δράμα (τραγωδία, κωμωδία). «Εργο αιχμηρό, από τα πιο προκλητικά που έχουν γραφτεί ποτέ» χαρακτηρίζει τις «Βάκχες» ο Πίτερ Χολ και σημειώνει ότι «η αναζήτηση της πίστης από τον άνθρωπο, προέρχεται από ένα ένστικτο θρεμμένο με τρόμο και ελπίδα. Το έργο αναφέρεται στα απώτατα όρια, όπου η ελπίδα έρχεται σε αντίθεση με το ένστικτο, η λογική με το αίσθημα, το αρσενικό στοιχείο με το θηλυκό, το χάος με τη λογική, η ζωή με τον θάνατο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ