ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Ιούνη 2002
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ»
«Πολύ καλή υποδοχή» διαπιστώνει ο υπουργός!

Ο αρχαιολογικός χώρος στου Μακρυγιάννη
Ο αρχαιολογικός χώρος στου Μακρυγιάννη
Ακόμη και «φιλικές συμβουλές» προς τους φορείς για το ρόλο τους, περιείχε η ομιλία του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, στη χθεσινή ημερίδα που οργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS) με θέμα το αρχαιολογικό νομοσχέδιο.

Ο υπουργός «διαφήμισε» την ομόφωνη, επί της αρχής, αποδοχή του ν/σ από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, χωρίς να πει πως αυτή δεν έγινε επί του κειμένου που κατέθεσε ο ίδιος αλλά επί του τελικού κειμένου που προέκυψε μετά τη συζήτηση στην επιτροπή.

Πρόσθεσε, ότι κανένα άλλο νομοσχέδιο δε συζητήθηκε τόσο πολύ, όταν όλοι οι φορείς δηλώνουν αιφνιδιασμένοι από την κατάθεση του ν/σ. Στο αίτημα για ρητή αναφορά στο ν/σ των διεθνών συμβάσεων προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, ο υπουργός απάντησε ότι αναφέρονται στην... αιτιολογική έκθεση. Αποδέχτηκε να διατηρηθεί η συμμετοχή του ΤΕΕ στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, αλλά όχι και στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, με το αιτιολογικό ότι... το ΤΕΕ θα έχανε το συνδικαλιστικό χαρακτήρα του.

Οι αρχαιολόγοι επανέλαβαν τις επιφυλάξεις τους για το μακροχρόνιο δανεισμό αρχαιοτήτων σε ξένα μουσεία. Και χαρακτήρισαν ως «πλήγμα» την πρόβλεψη στο ν/σ δημιουργίας «συμβουλίου μουσείων», γιατί διασπάται η διαχείριση των αρχαιοτήτων.

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι το ν/σ «αγνοεί τη διάρθρωση της ακίνητης κληρονομιάς σε Αρχιτεκτονική και Αρχαιολογική», την «παραπληρωματική σχέση μεταξύ της "Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς" και της "Αρχαιολογικής Κληρονομιάς"», καθώς και την έννοια της «ολοκληρωμένης συντήρησης».

Ιδιαίτερα σκληρή είναι η ανακοίνωση του ICOMOS, η οποία καταλήγει ότι ο φορέας προτίθεται ακόμη και να προσφύγει στα αρμόδια εθνικά και διεθνή όργανα.

Τέλος, ο υπουργός εγκάλεσε το ΤΕΕ για το πώς περιφρουρεί τις εκδηλώσεις του! Αφορμή ήταν η οργισμένη παρατήρηση ενός συμμετέχοντος στην ημερίδα ότι ο υπουργός έχει βάλει την υπογραφή του για την καταστροφή των αρχαιοτήτων στου Μακρυγιάννη και του ιστορικού τοπίου στο Μαραθώνα.

«Ιντιφάντα και κινηματογράφος»

Σκηνή από την ταινία «Τα παιδιά της Σατίλα» της Μάι Μάρσι
Σκηνή από την ταινία «Τα παιδιά της Σατίλα» της Μάι Μάρσι
Με αφετηρία και αφορμή την Παλαιστίνη και τον αγώνα του λαού της για αυτοδιάθεση, διοργανώνεται στον κινηματογράφο «Τριανόν» (Κοδριγκτώνος 21) από αύριο και έως τις 13 του Ιούνη, «Αφιέρωμα προβολών στον παλαιστινιακό κινηματογράφο», με τίτλο «Ιντιφάντα και Κινηματογράφος». Το εφταήμερο των εκδηλώσεων, που γίνεται με πρωτοβουλία της «Ενωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου - Τηλεόρασης» και την ενεργό υποστήριξη της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ, έχει ως στόχο - όπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου - «να ευαισθητοποιήσει την ελληνική κοινή γνώμη γύρω από το παλαιστινιακό ζήτημα. Επίσης, να προβάλει, για πρώτη φορά στη χώρα μας, την παλαιστινιακή κινηματογραφική δημιουργία. Σήμερα, μέσα από την παλαιστινιακή κινηματογραφία, με τη σχετικά πρόσφατη ιστορική διαδρομή της, προβάλλεται η απαίτηση να εγγραφεί η Παλαιστίνη στον παγκόσμιο πολιτικό χάρτη, ως πατρίδα για τους Παλαιστίνιους».

Στον παλαιστινιακό κινηματογράφο αναφέρθηκε ο Παλαιστίνιος σκηνοθέτης Μ. Χλάιφι, τονίζοντας ότι πρόκειται «για ταινίες μη εμπορικές και στη βάση τους ανθρωπιστικές», ενώ ο επίτιμος πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, Δ. Θέος σημείωσε: «Με δεδομένο ότι η τέχνη και ο κινηματογράφος της Παλαιστίνης φέρει τη δύναμη του λαού της και ότι ο εθνικός χαρακτήρας του διαδρομεύει τον κόσμο σε μια γλώσσα παγκόσμια, όπως είναι η κινηματογραφική, δίνει στο αφιέρωμα την ιδιαιτερότητα σπουδής για το παλαιστινιακό πρόβλημα, μέσα από το βλέμμα των δημιουργών της».

Το αφιέρωμα πλαισιώνεται από παράλληλες εκδηλώσεις. Σημαντική είναι η ημερίδα για την Παλαιστίνη («Τριανόν» 9/6) με ομιλίες, παρεμβάσεις καλλιτεχνών και εκπροσώπων κοινωνικών φορέων από την Παλαιστίνη και την Ελλάδα. Στις 7/6 θα ταξιδέψουμε στη μουσική παράδοση της Παλαιστίνης με τον Μπάσελ Ζαγιάντ και τη Γιώτα Βέη. Ακόμη, θα παρουσιαστεί «Ποιητικό και Θεατρικό Αναλόγιο» σε σκηνοθετική επιμέλεια Θέκλας Κίττου και σε ποίηση των: Μαχμούντ Νταρουίς, Ταουφίκ Ζαγιάντ, Σαχίμ Κασέμ κ.ά. Θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Εύα Κοταμανίδου, Κ. Γέρου, Ν. Δαφνής κ.ά. Παράλληλα, στο Πεδίον του Αρεως θα φιλοξενηθεί «Εκθεση φωτογραφίας». Το αφιέρωμα περιλαμβάνει ακόμα δύο ειδικά ένθετα - αφιερώματα: στη «Γυναίκα της Παλαιστίνης» (10/6) και στα «Παιδιά της Παλαιστίνης» (11, 12/6). Από τις ταινίες που θα προβληθούν σημειώνουμε: «Μααλούλ», «Τζαμάλ, μια ιστορία θάρρους», «Ο πολύ δικός μου χάρτης», «Πράσινο πουλί» κ.ά., καθώς και η ταινία του Ρ. Μανθούλη, «Η δική μου Χάιφα».

Η είσοδος στις προβολές θα γίνεται έναντι συμβολικού εισιτηρίου και τα έσοδα θα δοθούν στην Παλαιστινιακή Ενωση Επιτροπών Υγείας. Το αφιέρωμα συνδιοργανώνουν κινηματογραφικοί φορείς και σωματεία και στηρίζεται από συνδικαλιστικούς φορείς. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 010.8832.976, 010.8832.112.

Μοναδική μουσική απόλαυση

Το τετραμελές συγκρότημα «Huun Huur Tu»
Το τετραμελές συγκρότημα «Huun Huur Tu»
Οσοι επιδιώκουν να μολύνουν ψυχοπνευματικά και πολιτιστικά όλη τη νεολαία με την «μπιγκ-μπραδερική» και «μπαρ(άνοια)» τηλεσαβούρα τους και να κατευθύνουν τα γούστα της στο δρόμο της ιμπεριαλιστικής αμερικάνικης «πολιτιστικής» βιομηχανίας, θα απογοητεύονταν την Τρίτη το βράδυ, με το νεανικό κυρίως πλήθος (περίπου 3.000 θεατές) που κατέκλυσε ακόμα και κάθε σπιθαμή γης στο δημοτικό «Κηποθέατρο Παπάγου», για να απολαύσει, στα πλαίσια των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων του Δήμου Παπάγου, μια μοναδική μουσική εμπειρία, με το τετραμελές συγκρότημα «Huun Huur Tu», από την Τούβα (πρώην ανεξάρτητο κρατίδιο της ΕΣΣΔ, μεταξύ Νότιας Σιβηρίας και Μογγολίας). Για να γνωρίσει μια ολότελα διαφορετική (γνωστή σε ελαχίστους, διεθνώς) μακραίωνη, ιεροτελεστικής καταγωγής, υπέροχη μουσική παράδοση.

Την παράδοση ενός ασιατικού λαού, των Σαμάνων, η οποία «συγγενεύει» με την κινέζικη και μογγολική μουσική παράδοση, αλλά διαθέτει και απόλυτα δική της «σφραγίδα», διαλεκτικά δεμένη με το φυσικό περιβάλλον, τις παραδόσεις και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της κεντροασιατικής στέπας.

Το σαμανικό συγκρότημα έχει αναγάγει σε μεγάλη τέχνη την τεχνική «xoomei», τεχνική της σαμανικής τελετουργικής μουσικής παράδοσης. Τεχνική «παράγωγο» των φυσικών φαινομένων και του ζωικού βασιλείου της στέπας και της ερμηνευτικής -εξευμενιστικής μίμησης των φαινομένων από τον άνθρωπο. Και ταυτόχρονα «παράγωγο» της ανάγκης της ανθρώπινης φωνής και της μουσικής να ηχήσει μέσα στην απέραντη στέπα.

Η τεχνική αυτή μετατρέπει την ανθρώπινη φωνή όχι απλώς σε μουσικό όργανο, αλλά σε «υπεράνθρωπο», «συμπαντικό», «θεϊκό» φωνητικό φαινόμενο που απηχεί όλη την - έμψυχη και άψυχη - πλάση της στέπας. Ενα εκπληκτικό, μοναδικό σαν άκουσμα, ηχητικό φαινόμενο, που απαιτεί από τους «τεχνίτες» του να μετατρέπουν σε ηχεία όλες τις κοιλότητες του κορμιού και κεφαλιού τους (κοιλιακή, στομαχική, θωρακική, λαρυγγική, στοματική και ρινική). Να παράγουν απίστευτους, «θαυματουργούς» ήχους, απόλυτα εναρμονισμένους με τον ήχο των παραδοσιακών μουσικών οργάνων τους. Να μιμούνται τον ήχο των μουσικών οργάνων, των ανέμων, των πουλιών, των άγριων ζώων. Να αποδίδουν, σε απειροελάχιστο κλάσμα του δευτερολέπτου, πολλές και διαφορετικής χροιάς φωνές και να ανεβοκατεβαίνουν όλες τις φωνητικές κλίμακες. Να «ζωγραφίζουν» με το τραγούδι και τους άλλους φωνητικούς ήχους που παράγουν με τα σωματικά ηχεία τους, όλα τα χρώματα και όλους τους ήχους της στέπας σ' όλες τις εποχές του χρόνου και σ' όλο τον κύκλο της μέρας και της νύχτας.


Α. Ε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ