ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Εξοικονόμηση παιδείας» με το... καλημέρα

Εγκύκλιος με την ένδειξη «εξαιρετικά επείγον» έχει φτάσει στα σχολεία, που επιβάλλει σχολικά τμήματα μέχρι και 30 μαθητές και διώχνει τους... υπεράριθμους

Λίγες μέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς την ερχόμενη Τετάρτη και οι προθέσεις του υπουργείου Παιδείας γίνονται ξεκάθαρες και δεν ξεφεύγουν από την πεπατημένη της περικοπής δαπανών. Επικαλούμενο τα υπεράριθμα τμήματα (άνω των 30 μαθητών) αντί να εξασφαλίσει επάρκεια σε εκπαιδευτικό προσωπικό και σχολικές αίθουσες βρίσκει τη «λύση» της σύμπτυξης τμημάτων, αργότερα και σχολείων.

Συγκεκριμένα το υπουργείο Παιδείας με την εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο (αριθμ πρωτ. 85002/Δ2 της 20/8/02) που υπογράφει ο υφυπουργός Ν. Γκεσούλης καλεί τους διευθυντές (οι οποίοι και υπό τις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η «αξιολόγηση» σπεύδουν να την εφαρμόσουν) στην Α΄ τάξη κάθε βαθμίδας η κατανομή των μαθητών να γίνεται «αφού ληφθεί υπόψη και το κριτήριο της ορθολογικής διαμόρφωσης των τμημάτων». Ετσι, αν π.χ. η πρώτη τάξη ενός σχολείου έχει δύο τμήματα δυναμικότητας 18 και 17 μαθητών και η πρώτη τάξη κοντινού σχολείου έχει δύο τμήματα δυναμικότητας 18 και 19 μαθητών, αντί να δημιουργηθούν τέσσερα τμήματα, να προτιμήσουν τη μεταφορά 8 μαθητών από πρώτο στο δεύτερο σχολείο του παραδείγματος. Ετσι, να διαμορφωθούν στο πρώτο σχολείο ένα τμήμα με 27 μαθητές και στο δεύτερο δύο τμήματα με 22 και 23 μαθητές. Το παράδειγμα περιέχεται στην εγκύκλιο και αντικατοπτρίζει το πώς προσπαθεί το υπουργείο να εξοικονομήσει αίθουσες και εκπαιδευτικούς, συνεχίζοντας την περικοπή των δαπανών, τις προσλήψεις εκπαιδευτικών που υπολείπονται των αναγκών, με επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων, επιμένοντας μάλιστα να μιλά για «ποιότητα» στην εκπαίδευση.

Η φιλοσοφία του υπουργείου Παιδείας συμπυκνώνεται στο παρακάτω απόσπασμα της εν λόγω εγκυκλίου: «Το φαινόμενο αυτό (σ.σ. η ύπαρξη τμημάτων με πολύ χαμηλό αριθμό μαθητών) είναι αντίθετο προς τις παιδαγωγικές αρχές που επιβάλλουν την ύπαρξη άρτιων ομάδων μαθητών για την παραγωγή εκπαιδευτικού έργου και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος και επιπλέον συνεπάγεται σπατάλη του δυναμικού του εκπαιδευτικού προσωπικού και διάθεση άνευ λόγου αυξημένων πιστώσεων, οι οποίες περικόπτονται από άλλες αναγκαίες δραστηριότητες. Η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης απαιτεί ορθολογισμό στην κατανομή των επί μέρους δαπανών»(!).

Ηδη, τα παραπάνω έχουν εφαρμοστεί σε σχολεία με πιο πρόσφατο παράδειγμα τα 120ο και 38ο Δημοτικά Σχολεία Γαλατσίου, όπου οι διευθυντές αρνήθηκαν να εγγράψουν παιδιά εφαρμόζοντας την εγκύκλιο, προκαλώντας αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς. Ιδια εικόνα υπάρχει όμως και σε πολλές άλλες περιοχές, όπου επικρατεί αναστάτωση τόσο στους γονείς, όσο και στους εκπαιδευτικούς αφού εν αναμονή έναρξης των μαθημάτων υπάρχει αβεβαιότητα για το τι θα γίνει. Οσο για τους «υπεράριθμους εκπαιδευτικούς» για το ποιος θα μείνει ή θα φύγει αποφασίζουν οι διευθυντές, που ήδη προφορικά ενημερώνουν τους υφιστάμενούς τους.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι η εγκύκλιος αυτή πέρα από τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργεί στους μαθητές, οι οποίοι θα αναγκάζονται να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις, ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση των γεωγραφικών ορίων και για τη λεγόμενη ελεύθερη επιλογή σχολείου, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρμογή της αξιολόγησης και κατηγοριοποίησης των σχολείων που προετοιμάζεται.

Αντίδραση από την ΟΛΜΕ

Συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ζητά το ΔΣ της ΟΛΜΕ ενόψει και της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς. Στη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ, συζητήθηκε ιδιαίτερα το ζήτημα της οργάνωσης της λειτουργίας τμημάτων στα σχολεία και η επιμονή του υπουργείου Παιδείας στη συγκρότηση τμημάτων με περισσότερους από 25 μαθητές. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να συμβάλουν ώστε να μη δημιουργηθούν πληθωρικά τμήματα ενώ προγραμματίζει και παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας μέσα στις επόμενες μέρες. Χτες, συζητήθηκε και το ζήτημα της υπογραφής συλλογικών συμβάσεων και το ΔΣ της ΟΛΜΕ ζητά να ξεκινήσει η σχετική διαδικασία, καταγγέλλοντας παράλληλα τη στάση του υπουργείου.

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση, ο εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ ΔΕΕ κάλεσε το ΔΣ της Ομοσπονδίας να προχωρήσει κατ' αρχήν στην εκτίμηση της πολιτικής συγκυρίας μέσα στην οποία ανοίγουν τα σχολεία με σημεία αιχμής την ένταση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση - κάτι που έδειξαν και τα αποτελέσματα των εξετάσεων του Ιούνη, την προώθηση της «αξιολόγησης» μέσα στο σχολείο, την ένταση της αντιλαϊκής οικονομικής πολιτικής με τις επιπτώσεις της στους εργαζόμενους, τη συρρίκνωση συνδικαλιστικών και κοινωνικών ελευθεριών με αφορμή την υπόθεση της τρομοκρατίας και την ανάγκη προώθησης συλλογικών συμβάσεων για τον κλάδο. Πρότεινε δε την ενημέρωση και ενεργοποίηση του κλάδου για τα παραπάνω ζητήματα μέχρι τις αρχές του Οκτώβρη. Η συνεδρίαση του ΔΣ της ΔΟΕ αναμένεται να συνεχιστεί την ερχόμενη Δευτέρα.

Θέση αναμονής για το μάθημα των Θρησκευτικών

«Καμία μεταβολή στη διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών» είναι η αντίδραση του υπουργείου Παιδείας στην απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, σύμφωνα με την οποία για την απαλλαγή από την παρακολούθηση του μαθήματος δεν απαιτείται να δηλώνουν οι γονείς άθρησκοι αλλά να καταθέτουν μία απλή δήλωση στην οποία θα επικαλούνται φιλοσοφικές πεποιθήσεις χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις.

Ωστόσο, γονείς και μαθητές οφείλουν να γνωρίζουν ότι, παρά τη στάση αναμονής του υπουργείου, διατηρούν το δικαίωμά τους να απαλλαγούν από το μάθημα των Θρησκευτικών με δήλωσή τους στην οποία με βάση την κατοχύρωση της θρησκευτικής ελευθερίας (άρθρο 13 του Συντάγματος) μπορούν να αναφέρονται σε λόγους συνείδησης χωρίς να έχουν την υποχρέωση να τους εξειδικεύσουν. Η υπόθεση αυτή, ανεξάρτητα πώς θα καταλήξει, φέρνει στην επιφάνεια αυτό που το ΚΚΕ έχει αναδείξει επανειλημμένα. Οτι χρειάζεται αγώνας για «ριζική αναμόρφωση του περιεχομένου των μαθημάτων του σχολείου έτσι ώστε να απαλλαγεί από τον ανορθολογισμό και τις κάθε λογής ανιστόρητες και αντιεπιστημονικές απόψεις που καθορίζουν την ιδεολογική του λειτουργία». Το ΚΚΕ είναι υπέρ του διαχωρισμού Εκκλησίας και κράτους και αντίθετο με τη διαπλοκή του σχολείου με την Εκκλησία, όπως με το συγκεκριμένο μάθημα. Μάθημα που αποτελεί μέσο προπαγάνδισης και επιβολής θρησκευτικής συνείδησης, μεταφυσικών δοξασιών και δογμάτων σε αντίθεση με την επιστήμη και τις ανάγκες της κοινωνικής ζωής. Επίσης, σημειώνει ότι η γνώση των όρων και διαδικασιών που επιδρούν, διαμορφώνουν και καθορίζουν την κοινωνική συνείδηση, όπως η θρησκευτική, μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να πάρει τη θέση του με επιστημονικό τρόπο μέσα στο σχολείο, μέσα από το μάθημα της ιστορίας, της κοινωνιολογίας, της φιλοσοφίας.

Το υπουργείο Παιδείας, προτίθεται να απευθύνει συγκεκριμένα ερωτήματα προς την Αρχή και να ζητήσει διευκρινίσεις. «Σε κάθε περίπτωση εφόσον εκκρεμούν παρόμοια θέματα, είναι προφανές ότι δεν τίθεται θέμα υλοποίησης της απόφασης αυτής», σημειώνει σε ανακοίνωση που εξέδωσε χτες το υπουργείο απαντώντας στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Για το θέμα βέβαια στήθηκε ένα αποπροσανατολιστικό «γαϊτανάκι» δηλώσεων, με την Εκκλησία μέσω της Ιεράς Συνόδου να χαιρετίζει τη θέση αναμονής του υπουργείου, αλλά και τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να κονταροχτυπιέται με αυτόν της ΝΔ.

ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε αγωνιστικές διεργασίες οι φοιτητές

Συνεχίζουν αγωνιστικά οι φοιτητές που επιστρέφουν στις συλλογικές διαδικασίες, παρά την αποχή των πανεπιστημιακών και συγκεκριμένα ο σύλλογος φοιτητών του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου της Αθήνας, με απόφασή του, θα προχωρήσει σήμερα σε κατάληψη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου που λειτουργεί στο Τμήμα. Οι φοιτητές των ΕΜΜΕ εναντιώνονται στο σύνολο της κυβερνητικής πολιτικής στην ανώτατη εκπαίδευση, που έχει ήδη αρχίσει και θα εξειδικευτεί το Νοέμβρη με μια σειρά νομοσχέδια, και συνέπειά της είναι η υποβάθμιση των πτυχίων και των προπτυχιακών σπουδών, το σπάσιμο των σπουδών σε κύκλους και η άμεση χειραγώγηση των ιδρυμάτων και των πανεπιστημιακών από τις επιχειρήσεις, καθώς σ' αυτές παραδίδεται ουσιαστικά η χρηματοδότηση της έρευνας και άλλων λειτουργιών των πανεπιστημίων.

Στο μεταξύ, ο Σύλλογος Φοιτητών του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΤΕΜΦΕ), συνεχίζει για δεύτερη μέρα σήμερα, την κατάληψη της πρυτανείας του Πολυτεχνείου, με τα ίδια αιτήματα.

Σήμερα, επίσης, φοιτητές της Πανσπουδαστικής ΚΣ θα προχωρήσουν σε μια συμβολική κίνηση κατάληψης του παραρτήματος του Πανεπιστημίου Αθήνας. Η ΠΚΣ έχει τονίσει ότι ο «ένοχος» για την πραγματικότητα στα πανεπιστήμια, τη σημερινή αναταραχή και την αγανάκτηση φοιτητών, καθηγητών και εργαζομένων, είναι η πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και καλεί τους συλλόγους και τους φοιτητές σε γενικές συνελεύσεις και αγωνιστικές αποφάσεις ενάντια στην υποβάθμιση των σπουδών, του πτυχίου και των δικαιωμάτων τους.

Οι καθηγητές

Ενώ πολλοί σύλλογοι πανεπιστημιακών συνεχίζουν την αποχή από τα διδακτικά και εξεταστικά καθήκοντα (με εξαίρεση τις εξετάσεις των επί πτυχίω φοιτητών), η Ομοσπονδία τους πρόκειται να πραγματοποιήσει την Τετάρτη 11/9 διευρυμένη συνεδρίαση, για να εξετάσει την πορεία των κινητοποιήσεων, ενώ νωρίτερα, τη Δευτέρα 9/9 για το ίδιο θέμα θα συνεδριάσουν εκτάκτως και οι πρυτάνεις.

Οι καθηγητές των ΤΕΙ, που είχαν ζητήσει επίσης από την κυβέρνηση αναμόρφωση του μισθολογίου τους, πρέπει να περιμένουν τις εξελίξεις στα πανεπιστήμια, δηλαδή το 2004, όπως προκύπτει από τη χτεσινή συνάντηση που είχε το προεδρείο της Ομοσπονδίας του (ΟΣΕΠ) με τον υφυπουργό Παιδείας, Ν. Γκεσούλη. Ωστόσο, το προεδρείο της Ομοσπονδίας φαίνεται ικανοποιημένο από τη συνεργασία του με το υπουργείο, όπως βγαίνει και από την κοινή ανακοίνωσή τους και παρά τις τεράστιες ελλείψεις και την κατάφωρη υποβάθμιση στην οποία έχουν καταδικαστεί τα ΤΕΙ, αρκούνται να εντοπίσουν την ανάγκη για κάλυψη των αναγκών των ιδρυμάτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ