ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ
Τα προβλήματα παραπέμπονται σε... επιτροπή

Από παλιότερη κινητοποίηση ενάντια στη συνολική υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης
Από παλιότερη κινητοποίηση ενάντια στη συνολική υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης
Η πρόταση για σύσταση μιας τετραμερούς επιτροπής διαλόγου για τα θέματα της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και των πανεπιστημιακών, ήταν το αποτέλεσμα της χθεσινής, συνάντησης πρυτάνεων και του υπουργού Παιδείας, μετά τη διακοπή της συνεδρίασης της Συνόδου των πρυτάνεων, λόγω παράστασης διαμαρτυρίας φοιτητών στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο. Ο υπουργός, μετέφερε αυτήν την πρόταση στην εκτελεστική γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ (Πανελλήνια Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών), ο πρόεδρος της οποίας έσπευσε να δηλώσει ότι κινείται σε θετική κατεύθυνση. Πάντως οι τελικές αποφάσεις της Ομοσπονδίας θα ληφθούν αύριο Τετάρτη, που έχει οριστεί διευρυμένη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Γραμματείας με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) της χώρας.

Στην επιτροπή που προτείνεται να συσταθεί θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των πανεπιστημιακών, των πρυτάνεων και των υπουργείων Παιδείας και Οικονομικών, θα αρχίσει τις εργασίες της άμεσα και θα ασχοληθεί με τα θέματα του τακτικού προϋπολογισμού, των δημοσίων επενδύσεων, των ειδικών λογαριασμών έρευνας και του μισθολογίου των πανεπιστημιακών. Για το τελευταίο, χρονικός ορίζοντας για τις αποφάσεις της θα είναι ο Αύγουστος του 2003, ώστε να ξεκινήσει η εφαρμογή τους από το Γενάρη του 2004. Χαρακτηριστικό είναι ότι η μερίδα της ηγεσίας της ΠΟΣΔΕΠ που εμφανίζεται σήμερα ικανοποιημένη, είναι αυτή που φέρει ευθύνες για το αδιέξοδο στο οποίο είχαν οδηγηθεί οι κινητοποιήσεις των πανεπιστημιακών, με την αποστείρωση του διεκδικητικού πλαισίου των κινητοποιήσεων, που σε συνδυασμό με τη μορφή που επέλεξαν, άφησαν αλώβητη την καταστροφική για την ανώτατη εκπαίδευση κυβερνητική πολιτική.

Ετσι, σήμερα, η κρίση στα πανεπιστήμια φαίνεται να βαίνει προς εκτόνωση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει καμιά προϋπόθεση για ουσιαστική λύση, ακόμα κι αυτού του μισθολογικού προβλήματος των πανεπιστημιακών, με την κατάργηση του επιδοματικού του χαρακτήρα, την καθιέρωση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, της κατάργησης του νόμου περί ίδρυσης επιχειρήσεων από τους πανεπιστημιακούς, της υπογραφής συλλογικής σύμβασης εργασίας, της χρηματοδότησης της έρευνας από τον κρατικό προϋπολογισμό για όλο το ΔΕΠ. Την ίδια στιγμή, όμως, υπάρχουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα οι φωνές εκείνες που επιμένουν στην προοπτική των μαζικών, συντονισμένων αγώνων που θα βάζουν στο διεκδικητικό τους πλαίσιο όλα τα παραπάνω και στο στόχαστρό τους την κυβερνητική πολιτική που υποβαθμίζει στο σύνολό της την ανώτατη εκπαίδευση και τους πανεπιστημιακούς. Τέτοιες φωνές είναι αυτές της Πανσπουδαστικής και της Δημοκρατικής Πανεπιστημονικής Κίνησης (ΔΗΠΑΚ) των πανεπιστημιακών.

Παράσταση διαμαρτυρίας και... παρασκήνιο

Για την κατάφωρη υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων τους διαμαρτυρήθηκαν χθες το πρωί φοιτητές, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, όπου έφτασε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι ο υπουργός Παιδείας, προκειμένου να παραστεί στη συνεδρίαση της Συνόδου των πρυτάνεων. Οι φοιτητές, αφού «στρίμωξαν» τον υπουργό, μπήκαν στην αίθουσα της συνεδρίασης και τοποθετήθηκαν ενάντια στη «μεταρρύθμιση» που ετοιμάζει η κυβέρνηση για τα πανεπιστήμια, ώστε να λειτουργούν ως επιχειρήσεις σύμφωνα με τα συμφέροντα του κεφαλαίου και οι απόφοιτοί τους να είναι μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό κι όχι ολοκληρωμένοι επιστήμονες. Απαίτησαν, δε, δωρεάν στέγαση και σίτιση για όλους.

Λόγω της παράστασης διαμαρτυρίας των φοιτητών, η Σύνοδος διακόπηκε και ο υπουργός τής «προσέφερε στέγη» στο κτίριο της οδού Μητροπόλεως... Υπήρξαν όμως και πρυτάνεις που αρνήθηκαν να πάνε και δε νομιμοποίησαν τη «στέγη» του υπουργείου Παιδείας, μετά τη διακοπή της Συνόδου.

Να σημειώσουμε ότι η πρυτανεία του Μετσόβιου Πολυτεχνείου εξέδωσε σχετική ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία θεωρεί τη συγκρότηση πολυμερούς επιτροπής «χρήσιμη», όμως επισημαίνει ότι λόγω του κατεπείγοντος ως προς τη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης δεν της επέτρεψε να συμμετάσχει στη λήψη της απόφασης και να διατυπώσει «τις όποιες σκέψεις της, πολύ δε περισσότερο τις εμπεριστατωμένες επιφυλάξεις της». Ακόμα, σύμφωνα με πληροφορίες, η τοποθέτηση του Παντείου Πανεπιστημίου στη Σύνοδο κινούνταν στη λογική ότι δεν μπορεί «να πάμε» σε μια επιτροπή διαλόγου, χωρίς προϋποθέσεις, όπως η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση και η κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα του μισθού, στη βάση της οποίας μπορεί να υπάρξει λύση του συνταξιοδοτικού.

Ανάκληση της εγκυκλίου για συγχώνευση τμημάτων

Επίκαιρη Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή για τον υπουργό Παιδείας, η βουλευτής του ΚΚΕ Λ. Κανέλλη

Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Παιδείας Π. Ευθυμίου, κατέθεσε χτες στη Βουλή η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη. Η βουλευτής του ΚΚΕ ζητά απαντήσεις από τον υπουργό Παιδείας για την πρόσφατη εγκύκλιό του, με την οποία «διατάσσει» να «εξορίζονται» μακριά από τη γειτονιά τους οι μαθητές που «περισσεύουν», προκειμένου όλα τα τμήματα να είναι 30μελή και έτσι να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί!

«Δε διστάζει μπροστά σε τίποτα η Κυβέρνηση προκειμένου να περικόψει και άλλο τις ήδη απαράδεκτες χαμηλές εκπαιδευτικές δαπάνες. Ετσι, και ενώ η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη επιτάσσει μείωση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα, επειδή έτσι η εκπαιδευτική διαδικασία πραγματοποιείται σε ευνοϊκότερο περιβάλλον, το υπουργείο Παιδείας - ακόμα και στις περιπτώσεις όπου ο αριθμός των μαθητών μειώνεται λόγω δημογραφικών ή άλλων αιτιών - με την εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο με αριθμό 8500/Δ2/20-8-2002 διατάσσει να συνενώνονται τα τμήματα και στην περίπτωση που κάποιοι μαθητές "περισσεύουν" να "εξορίζονται" μακριά από τη γειτονιά τους σε άλλο σχολείο, προκειμένου όλα τα τμήματα να είναι 30μελή και έτσι να εξοικονομηθούν εκπαιδευτικοί!», επισημαίνει η Λ. Κανέλλη.

Επισημαίνει δε ότι η συγκεκριμένη απόφαση του υπουργείου Παιδείας δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών, ιδιαίτερα των Δημοτικών Σχολείων, αφού θα εξαναγκάζονται να μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις για να πάνε στο σχολείο τους. Επιπλέον, ανοίγει το δρόμο για την κατάργηση των γεωγραφικών ορίων και την ελεύθερη επιλογή σχολείου με απώτερο στόχο την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων.

Για το παραπάνω θέμα η βουλευτής του ΚΚΕ ρωτά τον υπουργό Παιδείας ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να ανακληθεί αμέσως η απαράδεκτη εγκύκλιος, να σταματήσει η απαράδεκτη πρακτική συνένωσης των τμημάτων, να γίνουν μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών, με απώτερο στόχο - εκτός των άλλων - τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με 20μελή το πολύ τμήματα, όπως επιτάσσει εξάλλου η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη.

ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ
«Θολή και γκρίζα» η Παιδεία

«Στις 11 Σεπτεμβρίου αρχίζει μια νέα σχολική χρονιά. Ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ χρωμάτισε με ρόδινα χρώματα την κατάσταση. Η πραγματικότητα που βιώνει η ελληνική κοινωνία, η Δημόσια Παιδεία είναι ολότελα διαφορετική. Είναι θολή και γκρίζα». Τα παραπάνω δήλωσε χτες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, με τη «Συμπαράταξη» Σπύρος Χαλβατζής, με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Συμπλήρωσε πως «και μόνο το γεγονός ότι το 30% των σχολείων της Αθήνας λειτουργεί σε διπλές βάρδιες δίνει μια αποστομωτική απάντηση σε όσα είπε ο πρωθυπουργός».

Σε ό,τι αφορά στην κατάσταση στα Πανεπιστήμια, ο Σπύρος Χαλβατζής, μιλώντας με δημοσιογράφους, υπογράμμισε ότι «η κατάσταση στα Πανεπιστήμια είναι αποτέλεσμα της εφαρμοζόμενης αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Το μόνο που κάνει η κυβέρνηση είναι να υποβαθμίζει συνειδητά το δημόσιο τομέα της Παιδείας. Την ίδια στιγμή, όχι μόνο στηρίζει τον ιδιωτικό τομέα Παιδείας, αλλά προωθεί και τη δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ