ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η εντατικοποίηση, το σαπάκι και το κυνήγι του κέρδους έκλεισαν ένα σπίτι

Ο χαμός του μηχανικού Γιάννη Μαρκουλή χτες στον Θερμαϊκό δεν οφείλεται σε «ανθρώπινο λάθος»

Το φορτηγό πλοίο που στάθηκε αφορμή για το ναυάγιο του ρυμουλκού

Motion Team

Το φορτηγό πλοίο που στάθηκε αφορμή για το ναυάγιο του ρυμουλκού
Ενας ναυτεργάτης νεκρός κι άλλοι τρεις που κινδύνεψαν να πνιγούν είναι ο απολογισμός του χτεσινού ναυαγίου, που έγινε μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Νεκρός είναι ο 36χρονος Ιωάννης Μαρκουλής, πατέρας 4 παιδιών, που πνίγηκε χτες το πρωί μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης την ώρα που βυθίστηκε το υπερήλικο ρυμουλκό «Αλέξανδρος», στο οποίο εργάζονταν. Σώα ανασύρθηκαν τα υπόλοιπα 3 μέλη του πληρώματος, τα οποία νοσηλεύονται στο νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς».

Το τραγικό ναυάγιο έγινε χτες λίγο πριν τις 10 το πρωί 400 μέτρα από την προβλήτα του Λιμανιού, κατά τη διαδικασία πλεύρισης του φορτηγού πλοίου «TRINITY» ελληνικών συμφερόντων, που ταξίδευε με σημαία Καμπότζης.

Οι τρεις νοσηλευόμενοι ναυτικοί είναι ο Στάθης Μπαράκος 42 ετών, κυβερνήτης του ρυμουλκού, ο Ανέστης Μουχλίδης 50 ετών, Α΄ Μηχανικός και ο Εμμανουήλ Μανολάκογλου, ναύτης. Σοβαρότερα τραύματα έχει ο κυβερνήτης που κυριολεκτικά γλίτωσε «παρά τρίχα» τον πνιγμό.

Το πλοίο TRINITY μετέφερε μέταλλο σκραπ. Τρία ρυμουλκά, ανάμεσά τους και το «Αλέξανδρος» πήραν εντολή να πάνε στο αγκυροβόλιο του πλοίου και να το ρυμουλκήσουν στο λιμάνι, αφού παρουσίασε μηχανική βλάβη και οι μηχανές τέθηκαν εκτός λειτουργίας. Κατά τη στιγμή της προσέγγισης του πλοίου στην προβλήτα ο πλοηγός έδωσε εντολή στο ρυμουλκό «Αλέξανδρος» να πάει στην πρύμνη και να κοντράρει, για να συγκρατήσει το πλοίο για να μην προσκρούσει στην προβλήτα. Τη συγκεκριμένη στιγμή, όμως, η ταχύτητα του πλοίου ήταν τέτοια που στην προσπάθεια του ρυμουλκού να το κοντράρει επήλθε πολύ ισχυρό «σκορτσάρισμα», όπως λέγεται στη γλώσσα των ναυτικών το δυνατό τράνταγμα.

Από το τράνταγμα αυτό ο κυβερνήτης του ρυμουλκού Στάθης Μπαράκος, που βρισκόταν στη γέφυρα για να κουμαντάρει τις κινήσεις του ρυμουλκού, έχασε την ισορροπία του και πέφτοντας χτύπησε στη μέση και στον αυχένα με αποτέλεσμα να χάσει τις αισθήσεις του. Από εκείνη τη στιγμή δεν ήταν σε θέση να κάνει οποιαδήποτε ενέργεια ή κίνηση. Οπως δήλωσε ο ίδιος από το κρεβάτι του νοσοκομείου, συνήλθε από τα νερά της θάλασσας που είχαν εισβάλει στη γέφυρα καθώς το ρυμουλκό βυθιζόταν.

Με υπεράνθρωπες προσπάθειες κατάφερε να βγει από το θάλαμο από μια πόρτα που είχε μείνει ανοιχτή και να ανέβει μισοπνιγμένος στην επιφάνεια, αφού η δίνη του βυθιζόμενου σκάφους τον τράβηξε δύο φορές στο βυθό του λιμανιού. Στην ίδια μάχη έχασε τη ζωή του ο Ι. Μαρκουλής, ο οποίος, προσπαθώντας να παραμείνει στην επιφάνεια της θάλασσας πιάστηκε από την πρύμνη του βυθιζόμενου ρυμουλκού. Ομως δεν κατάφερε να γλιτώσει από τη δίνη. Και τελικά, όπως διέγνωσε και ο ιατροδικαστής Μ. Τσούγκας, πνίγηκε.

Ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ η προανάκριση βρίσκεται σε εξέλιξη από το Ανακριτικό Τμήμα του Λιμεναρχείου Θεσσαλονίκης, ήδη άρχισαν να διαρρέουν οι γνωστές πρώτες «εκτιμήσεις» που ουσιαστικά επιχειρούν να αποδώσουν την ευθύνη για το ατύχημα σε ανθρώπινο λάθος.

Κανείς δεν κάνει λόγο για τις ευθύνες της εταιρίας Γκιγκελίνης, στην οποία ανήκε το ρυμουλκό, ή του Λιμεναρχείου που κατά παράβαση του κανονισμού έστειλε 3 ρυμουλκά για τη ρυμούλκηση του φορτηγού πλοίου, ενώ απαιτούνται 4.

Για τις συνθήκες εντατικοποίησης της δουλιάς που πολλές φορές οδηγούν σε εξάντληση τα πληρώματα, αφού δουλεύουν 18 και 20 ώρες. Αναφέρουμε ότι το 4μελές πλήρωμα του «Αλέξανδρος» πριν το ατύχημα είχε ήδη συμπληρώσει 11 ώρες δουλιάς.

Κανείς δεν κάνει λόγο για την παλαιότητα του «Αλέξανδρος» που είχε ναυπηγηθεί πριν 42 χρόνια. Μάλιστα, όπως καταγγέλλουν ναυτικοί, το ρυμουλκό παρουσίαζε προβλήματα ευστάθειας, προβλήματα στις κλήσεις, τα οποία είχαν εκδηλωθεί αρκετές φορές πριν το χτεσινό ατύχημα.

Ηταν μικρής ιπποδύναμης, μόνο 800 ίππων. Στην κρίσιμη μανούβρα που οδήγησε και στο ναυάγιο διατάχτηκε το «Αλέξανδρος» να πάει στην πρύμνη και να συγκρατήσει το πλοίο. Δηλαδή ένα παλιό, μικρό ρυμουλκό περιορισμένης ιπποδύναμης που με την ταχύτητα κίνησης του πλοίου δεν ήταν εύκολο να το συγκρατήσει. Ενα ισχυρότερο ρυμουλκό, ιπποδύναμης 2.000 ίππων σ' αυτή τη θέση θα άλλαζε κατά πολύ την κατάσταση και ίσως αποφευγόταν το ατύχημα και ο θάνατος ενός ναυτικού.

ΔΕΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ
Κι άλλος εργάτης σακατεύτηκε για να 'χει κέρδη η ΑΕ

Ενα ακόμη εργατικό ατύχημα που σημειώθηκε χθες το πρωί στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στη Μεγαλόπολη, με θύμα τον μηχανοτεχνίτη Αθανάσιο Μακρή, ήρθε να προστεθεί στο μακρύ κατάλογο των ατυχημάτων στα δίκτυα της ΔΕΗ. Ο τραυματίας νοσηλεύεται στο Γενικό Παναρκαδικό Νοσοκομείο στην Τρίπολη, σε σοβαρή κατάσταση, στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας.

Υπενθυμίζεται ότι δύο ακριβώς μήνες πριν, σε θανατηφόρο δυστύχημα στο ίδιο εργοστάσιο, δύο εργάτες, ο Ηλίας Μπαρλαμπάς και ο Παναγιώτης Τσουκαλάς, «ψήθηκαν» ζωντανοί σε τόνους «λάβας» από τέφρα και κάρβουνο.

Ο Αθ. Μακρής, στην προσπάθειά του μαζί με έναν ακόμη συνάδελφό του στη Δεύτερη Μονάδα του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Μεγαλόπολης να αλλάξει λάδια στο μειωτήρα στο σύστημα λιγνίτη, έχασε την ισορροπία του και έπεσε από ύψος δύο περίπου μέτρων στο τσιμεντένιο δάπεδο. Αναίσθητος από το σφοδρό χτύπημα μεταφέρθηκε από συναδέλφους του μέχρι το ασθενοφόρο για να διακομιστεί στο Νοσοκομείο της Τρίπολης, όπου υποβλήθηκε αμέσως σε χειρουργική επέμβαση, καθώς έφερε αιμάτωμα στο κεφάλι, αλλά και τραύματα στην κοιλιακή χώρα.

Οι συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη έχουν γίνει πλέον κάτι περισσότερο από επικίνδυνες. Ιδιαίτερα μετά την ιδιωτικοποίηση - μετοχοποίηση της ΔΕΗ και τη λειτουργία της με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, η Διοίκηση της ΔΕΗ, με την ενθάρρυνση της κυβερνητικής πολιτικής, μετατρέπει τον εργαζόμενο σε αναλώσιμο υλικό. Η ατιμωρησία των υπευθύνων, η εντατικοποίηση της δουλιάς και η έλλειψη μέτρων ασφαλείας αποτελούν το πρόπλασμα των εργατικών ατυχημάτων, που πλέον θα αποτελούν ζήτημα χρόνου για το πότε θα σημειώνεται και νέο, αν δεν αλλάξει δραστικά η κατάσταση. Για τη ΔΕΗ ΑΕ και την κυβέρνηση, ο εργάτης γίνεται θυσία στο βωμό της κερδοφορίας της επιχείρησης. Και το χθεσινό ατύχημα είναι επακόλουθο της εντατικοποίησης της εργασίας στο όνομα της διαθεσιμότητας των μονάδων, της έλλειψης προσωπικού και συντηρήσεων, της απουσίας στην πράξη μέτρων ασφαλείας. Και αυτή τη φορά, όπως και στο θανατηφόρο δυστύχημα πριν δύο μήνες, γιατρός στο εργοστάσιο δεν υπήρχε. Φαίνεται πως και τούτη τη φορά δε ...συνέπεσαν οι ώρες παρουσίας του γιατρού, όπως έχει επιβάλει η Διοίκηση του εργοστασίου. Ισως στο επόμενο ατύχημα, ο εργάτης ή οι εργάτες να σταθούν πιο τυχεροί...

Και κάτι ακόμα: Οι συνδικαλιστές στο εργοστάσιο της Μεγαλόπολης εξάντλησαν την αγωνιστικότητά τους, μετά το θανατηφόρο δυστύχημα των δύο εργατών, με έναν περιορισμένο αριθμό από τρίωρες - τουφεκιές στον αέρα - στάσεις εργασίας. Και όταν έσβησαν οι ζωές των δύο εργατών μετά την ολιγοήμερη μάχη με το θάνατο, τις σταμάτησαν και αυτές. Το πάθημα - ο θάνατος των δύο εργατών και ο τραυματισμών άλλων έξι - δεν έγινε μάθημα στη Διοίκηση, γιατί, πρώτα απ' όλα, δεν έγινε μάθημα στους συνδικαλιστές εκείνους, οι οποίοι υποτίθεται ότι πρέπει να υπερασπίζονται τα συμφέροντα των εργατών. Δυστυχώς, κάτι σάπιο υπάρχει στο «βασίλειο της Δανιμαρκίας».

ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΝΑΥΤΙΚΩΝ
Αρνούνται να δώσουν πραγματικές αυξήσεις

Την άμεση αναπροσαρμογή των συντάξεων των ναυτεργατών στο 80% των μισθών απαίτησε, χτες, στη Βουλή, ο βουλευτής του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης, με παράλληλη υιοθέτηση των προτάσεων των ναυτεργατών για τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης και την ενίσχυση των Ταμείων τους, στη συζήτηση και ψήφιση σχετικής τροπολογίας που έφερε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Ο υπουργός Γιώργος Ανωμερίτης υποστήριξε ότι «ενώ μέχρι τώρα υπολογίζαμε τις συντάξεις στον ονομαστικό μισθό, για πρώτη φορά μιλάμε για τον πραγματικό μισθό», λέγοντας ότι οι συντάξεις αυξάνονται κατά «30% και 40%». Πρόσθεσε ότι η ρύθμιση «αφορά όλους τους συνταξιούχους». Παράλληλα, χαρακτήρισε το επάγγελμα του ναυτικού ως «ένα από τα πιο δύσκολα επαγγέλματα», χωρίς να πει κουβέντα όμως για την υπαγωγή του στα βαρέα και ανθυγιεινά.

Καταγγέλλοντας τις κυβερνητικές αλχημείες για τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης των ναυτεργατών, ο βουλευτής του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης σημείωσε ότι «αποσυνδέετε τις αυξήσεις των συλλογικών συμβάσεων των επόμενων ετών που θα δοθούν στις συντάξεις των ναυτεργατών» αφού «παίρνετε τη συλλογική σύμβαση του 2002 και εκεί πάνω προσαρμόζετε τις συγκεκριμένες αυξήσεις». Παράλληλα, παρέθεσε τις προτάσεις του ναυτεργατικού κινήματος λέγοντας ότι θα πρέπει να ενισχυθούν τα ταμεία του ΝΑΤ και του ΚΥΑΝ «με τέτοια ποσά που να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες. Θα πρέπει να γίνουν ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς, να δίνεται σύνταξη στο 80% και η κατώτερη να είναι 280.000 δραχμές και οι επικουρικές συντάξεις να είναι στο 1,5% για κάθε χρόνο ασφάλισης. Η συνταξιοδότηση πρέπει να γίνεται στα 50 χρόνια με είκοσι χρόνια συνθετική υπηρεσία και με υπολογισμό του χρόνου της ανεργίας ως συντάξιμου», καθώς και «να κατοχυρωθεί το ναυτικό επάγγελμα ως βαρύ, ανθυγιεινό και επικίνδυνο». Οσον αφορά στην τροπολογία, ο Αγγελος Τζέκης σημείωσε πως «γνωρίζουμε ότι και αυτή η ρύθμιση, όπως ήρθε, είναι απόρροια των μακρόχρονων αγώνων που έκανε το ναυτεργατικό κίνημα» και γι' αυτό «δε θα αρνηθούμε την τροπολογία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ