Ο υπουργός Ανάπτυξης, ανακοίνωσε χτες το χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης του καζίνο Κέρκυρας, καθώς και την εκχώρηση νέου πακέτου δημόσιας περιουσίας (ιαματικές πηγές, «Ξενία» κλπ) από τον ΕΟΤ στη διαχείριση του ιδιωτικού κεφαλαίου
Το νέο πακέτο εκχωρήσεων της δημόσιας τουριστικής περιουσίας μέχρι και των αιγιαλών ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλος, κομπάζοντας για το μέχρι σήμερα έργο της κυβέρνησης στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων στον τομέα του τουρισμού. Ο υπουργός αναφέρθηκε αναλυτικά στο χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης του καζίνο της Κέρκυρας, στο ξεπούλημα ιαματικών πηγών και «Ξενία» της περιφέρειας με μακροχρόνια εκμίσθωση ή πώληση, κάμπινγκ, στην «ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των δικαιωμάτων της Εταιρίας Τουριστικών Ακινήτων (ΕΤΑ), που είναι παραχωρημένα στην Εθνική Τράπεζα, στα Καμένα Βούρλα, στα Αστέρια Γλυφάδας, στο Μικρό Καβούρι και στη Μαρίνα Βουλιαγμένης» καθώς και στην «αξιοποίηση των αιγιαλών», σε συνέχεια του εγκληματικού αποχαρακτηρισμού τους που άνοιξε το δρόμο για την τσιμεντοποίηση των παραλιών.
Επίσης, σύμφωνα με τον Α. Τσοχατζόπουλο η ΕΤΑ προχωράει και στην «αξιοποίηση» των χαρακτηριζόμενων ως «κοινόχρηστων χώρων» που έχουν εκχωρηθεί στην εταιρία, όπως δάση, πάρκα, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, χώροι ειδικής προστασίας με εκχώρηση στους ΟΤΑ και χρηματοδότηση της συντήρησής τους από την ΕΤΑ. Να σημειωθεί, ότι η κυβέρνηση προγραμματίζει την ιδιωτικοποίηση της ΕΤΑ (θυγατρική εταιρία του ΕΟΤ), μέσα στο β' τρίμηνο του χρόνου με την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του 25% και άρα και των «κοινόχρηστων χώρων» που αυτή διαχειρίζεται. Βέβαια, όταν η κυβέρνηση κάνει λόγο για «αξιοποίηση» έχει αποδείξει ότι είναι μια κουβέντα που παίρνει πολύ... νερό και έχει κάθε λόγο κανείς να είναι επιφυλακτικός στο άκουσμα αυτών των σχεδίων.
Αναλυτικότερα, μέσα στο 2003 πρόκειται να «βγουν στο σφυρί», με τον ένα ή τον άλλο τρόπο:
Ο Α. Τσοχατζόπουλος έκανε χτες απολογισμό των πεπραγμένων της πολιτικής ηγεσίας και της ΕΤΑ μέσα στο χρόνο που πέρασε. Μεταξύ άλλων υπενθύμισε, με περισσή υπερηφάνεια, το «πετυχημένο» ξεπούλημα των ακτών της Αττικής, και των μαρίνων Ζέας, Φλοίσβου και Αλίμου, στο συγκρότημα του Καζίνο της Πάρνηθας, στο τουριστικό συγκρότημα του Λυκαβηττού, στις διαδικασίες κατασκευής του συνεδριακού κέντρου στο Ελληνικό, και στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του γκολφ Αφάντου Ρόδου. Οι «ιδιωτικές επενδύσεις» σύμφωνα με την κυβέρνηση ανέρχονται συνολικά σε 465 εκατ. ευρώ και, βέβαια, θα αποφέρουν υπερπολλαπλάσια κέρδη στους επιχειρηματίες που ανέλαβαν την εκμετάλλευση των μονάδων του ΕΟΤ. Το πρόγραμμα «αξιοποίησης της δημόσιας τουριστικής περιουσίας», όπως βαφτίζει η κυβέρνηση το ξεπούλημα της ανυπολόγιστης αξίας δημόσιας περιουσίας, αποτελεί -κόμπασε ο Α. Τσοχατζόπουλος, επιχειρώντας να χρυσώσει το χάπι της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων - «το μεγαλύτερο ιδιωτικό εγγυημένο πρόγραμμα τουριστικών επενδύσεων μεγάλης κλίμακας που έχει εκπονηθεί από τη δεκαετία του '60».
Επίσης, ο υπουργός Ανάπτυξης:
Αμηχανία στην κυβέρνηση από την απειλή περικοπής κονδυλίων
Οι τεράστιες οικονομικές υπερβάσεις και κακοτεχνίες στα δημόσια έργα, αλλά και οι καθυστερήσεις και η χαμηλή απορροφητικότητα ορισμένων προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης της ΕΕ, ήταν τα βασικά θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων του πρωθυπουργού χτες κατά τις διαδοχικές συσκέψεις που είχε με τους υπουργούς Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλο, Γεωργίας Γ. Δρυ, Μεταφορών Χ. Βερελή, Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη, ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου και υφυπουργό Οικονομίας Χ. Πάχτα.
Ενα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι η αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των προγραμμάτων, αλλά και η συντόμευση του χρόνου μεταξύ «ωριμότητας» και έναρξης υλοποίησης των έργων και δράσεων, με αποτέλεσμα αυτά να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών. Μέχρι στιγμής, ως προγράμματα που βρίσκονται σε αυτό το επίπεδο και κινδυνεύουν με περικοπές λόγω καθυστερήσεων αναφέρονται αυτά της Ανταγωνιστικότητας, της Πληροφορικής, της Αλιείας, της Υγείας και Πρόνοιας.
Ενα άλλο σημαντικό πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι ότι η ΕΕ απειλεί με περικοπές και πρόστιμα σε μια σειρά έργα, κυρίως του ΟΣΕ και του ΥΠΕΧΩΔΕ, στα οποία έχουν παρατηρηθεί σημαντικές υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς, καθυστερήσεις και κακοτεχνίες ή κατασκευαστικές αστοχίες. Ειδικότερα:
Συζητήθηκαν ακόμη τα προβλήματα που ανέκυψαν σε διάφορα έργα ανά την Ελλάδα από τις πλημμύρες, αλλά και οι «μαύρες τρύπες» (κακοτεχνίες και κατολισθήσεις) που έλαβαν μορφή επιδημίας το τελευταίο διάστημα στα δημόσια έργα. Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου δήλωσε πως μαζί με το υπουργείο Οικονομίας θα γίνει καταγραφή των ζημιών αυτών «για να δούμε τα απαραίτητα έργα που πρέπει να γίνουν». Για το ίδιο θέμα ο υπουργός Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως η επιδιόρθωση των ζημιών αυτών θα πληρωθεί από ειδικό πόρο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Δηλαδή για άλλη μια φορά ο ελληνικός λαός θα πληρώσει και τις κακοτεχνίες των εργολάβων, όπως ήδη γίνεται και για τα προβλήματα στην Εθνική Οδό για την επιδιόρθωση των οποίων έχει ανατεθεί ήδη εργολαβία 35 δισ. δρχ.!
Κατά τα άλλα ο μεν Ν. Χριστοδουλάκης δήλωσε ότι «η πορεία των έργων είναι καλή» και ότι «δεν υπάρχει απολύτως κανένας κίνδυνος για απώλεια πόρων», ενώ πλειοδοτώντας η Β. Παπανδρέου δήλωσε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει πρόβλημα να βρει επιπλέον πόρους, θέμα που θα εξεταστεί στη συνολική αναθεώρηση του Γ' ΚΠΣ στο τέλος του 2003.
Το θέμα της πολυήμερης απεργίας των οδηγών ειδικών φορτηγών που μεταφέρουν τσιμέντο, οι οποίοι αντιδρούν στην απόφαση της διοίκησης της εταιρίας να καταγγείλει αδικαιολόγητα τη σύμβαση δύο ιδιοκτητών φορτηγών φέρνει το ΚΚΕ στη Βουλή με Ερώτηση των βουλευτών Νίκου Γκατζή, Σπύρου Στριφτάρη και Τάκη Τσιόγκα, η οποία απευθύνεται στον υπουργό Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλο.
Η Ερώτηση αναφέρει: «Στο εργοστάσιο "ΑΓΕΤ Ηρακλής ΙΙΙ", στην Εύβοια, οι ιδιοκτήτες οδηγοί ειδικών φορτηγών που μεταφέρουν μπετόν βρίσκονται εδώ και 50 μέρες σε απεργιακές κινητοποιήσεις, γιατί η διοίκηση της εταιρίας κατήγγειλε αδικαιολόγητα - σύμφωνα με τους οδηγούς - τη σύμβαση δύο ιδιοκτητών - οδηγών. Να σημειωθεί ότι εξαιτίας αυτής της απεργίας, το εργοστάσιο, στο οποίο απασχολούνται 650 εργαζόμενοι, βρίσκεται σε υπολειτουργία.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός: