Πέμπτη 30 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ
Στο στόχαστρο της ΕΕ κακοτεχνίες και υπερβάσεις

Αμηχανία στην κυβέρνηση από την απειλή περικοπής κονδυλίων

Οι τεράστιες οικονομικές υπερβάσεις και κακοτεχνίες στα δημόσια έργα, αλλά και οι καθυστερήσεις και η χαμηλή απορροφητικότητα ορισμένων προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης της ΕΕ, ήταν τα βασικά θέματα που τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων του πρωθυπουργού χτες κατά τις διαδοχικές συσκέψεις που είχε με τους υπουργούς Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλο, Γεωργίας Γ. Δρυ, Μεταφορών Χ. Βερελή, Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκη, ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου και υφυπουργό Οικονομίας Χ. Πάχτα.

Ενα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση είναι η αλλαγή του τρόπου αξιολόγησης των προγραμμάτων, αλλά και η συντόμευση του χρόνου μεταξύ «ωριμότητας» και έναρξης υλοποίησης των έργων και δράσεων, με αποτέλεσμα αυτά να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών. Μέχρι στιγμής, ως προγράμματα που βρίσκονται σε αυτό το επίπεδο και κινδυνεύουν με περικοπές λόγω καθυστερήσεων αναφέρονται αυτά της Ανταγωνιστικότητας, της Πληροφορικής, της Αλιείας, της Υγείας και Πρόνοιας.

Ενα άλλο σημαντικό πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι ότι η ΕΕ απειλεί με περικοπές και πρόστιμα σε μια σειρά έργα, κυρίως του ΟΣΕ και του ΥΠΕΧΩΔΕ, στα οποία έχουν παρατηρηθεί σημαντικές υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς, καθυστερήσεις και κακοτεχνίες ή κατασκευαστικές αστοχίες. Ειδικότερα:

  • Για τον ΟΣΕ η ΕΕ εγκαλεί την κυβέρνηση και απειλεί με πρόστιμο 85 δισ. δρχ., δηλαδή με επιστροφή κονδυλίων όπως έγινε και για το Κτηματολόγιο, για καθυστερήσεις, αστοχίες και κακό προγραμματισμό στην υλοποίηση του συγχρηματοδοτούμενου από αυτή προγράμματος ανάπτυξης των σιδηροδρόμων 1994 - 1999.
  • Παρά την αισιοδοξία που εξέφρασε αμέσως μετά τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Βερελής, υπάρχει ενδεχόμενο περικοπής κονδυλίων και από το νέο πρόγραμμα (2000 - 2006) για τους σιδηροδρόμους, συνολικού ύψους 1,3 τρισ. δρχ., με αφορμή πόρισμα ελέγχου που διενήργησε ελεγκτική επιτροπή υπηρεσιακών παραγόντων της Επιτροπής το καλοκαίρι, τόσο σε επίπεδο έργων, όσο και σε επίπεδο λογιστικών και διαχειριστικών συστημάτων.

Συζητήθηκαν ακόμη τα προβλήματα που ανέκυψαν σε διάφορα έργα ανά την Ελλάδα από τις πλημμύρες, αλλά και οι «μαύρες τρύπες» (κακοτεχνίες και κατολισθήσεις) που έλαβαν μορφή επιδημίας το τελευταίο διάστημα στα δημόσια έργα. Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου δήλωσε πως μαζί με το υπουργείο Οικονομίας θα γίνει καταγραφή των ζημιών αυτών «για να δούμε τα απαραίτητα έργα που πρέπει να γίνουν». Για το ίδιο θέμα ο υπουργός Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως η επιδιόρθωση των ζημιών αυτών θα πληρωθεί από ειδικό πόρο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Δηλαδή για άλλη μια φορά ο ελληνικός λαός θα πληρώσει και τις κακοτεχνίες των εργολάβων, όπως ήδη γίνεται και για τα προβλήματα στην Εθνική Οδό για την επιδιόρθωση των οποίων έχει ανατεθεί ήδη εργολαβία 35 δισ. δρχ.!

Κατά τα άλλα ο μεν Ν. Χριστοδουλάκης δήλωσε ότι «η πορεία των έργων είναι καλή» και ότι «δεν υπάρχει απολύτως κανένας κίνδυνος για απώλεια πόρων», ενώ πλειοδοτώντας η Β. Παπανδρέου δήλωσε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει πρόβλημα να βρει επιπλέον πόρους, θέμα που θα εξεταστεί στη συνολική αναθεώρηση του Γ' ΚΠΣ στο τέλος του 2003.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ