ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Φλεβάρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Μικρές αποδράσεις

«Ξαπλωμένη πάνω σε δυο ηπείρους, ανοίγει η Πόλη τα στήθια της στο βοριά της Μαύρης Θάλασσας από τη μια μεριά και στο νοτιά του Μαρμαρά από την άλλη. Γιουρούσι λες και κάνουνε τα δυο αντίθετα ρεύματα για να την κατακτήσουνε. Παλεύει η Δύση με την Ανατολή και τη διεκδικούνε και αφρίζουνε και κλωθογυρίζουνε μπροστά στην πούντα του Σαράι Μπορνού, στα πόδια της Αγιάς Σοφιάς μες στην καρδιά της πόλης[...]

Εκεί δεν πάνε κι έλα και θόρυβο και θέατρα και ξένους, όπως στο Πέρα και στο Γαλατά. Εκεί η ζωή κυλούσε γιαβάς-γιαβάς. Στενά λιθόστρωτα σοκάκια, μικρά ξύλινα σπίτια με τεράστιες γεροδεμένες πόρτες που μοιάζουν πόρτες φυλακής. Καφασωτά παράθυρα, ερημιά. Τσαρσιά με ραχταλήδες ανατολίτες εμπόρους καθισμένους σταυροπόδι μπροστά στην πραμάτεια τους: φίλντισι, κεχλιμπάρι και σιντέφι. Μεταξωτά υφάσματα και λαχουρένια σάλια από τις Ινδίες, πολύτιμα αρώματα και ο αέρας μυρίζει πατσουλί [...]

Η Κωνσταντινούπολη εκείνη την εποχή ήταν ένα χαρμάνι από διάφορες πολιτείες, προάστια και χωριά, σκορπισμένα πάνω στα παράλια της Μικράς Ασίας και της Ευρώπης. Και η κάθε πολιτεία, το κάθε προάστιο, το κάθε χωριό είχε τον τοπικό του χαρακτήρα, τα ήθη και τα έθιμα του πληθυσμού που πλειοψηφούσε.

Την ευρωπαϊκή όχθη του Βοσπόρου την κατοικούσαν περισσότερο Ελληνες και γενικά Ευρωπαίοι - Το Μέγα Ρέμα, το Μπουγιούκ - Ντερέ, τα Θεραπειά, όλα εκείνα τα προάστια θυμίζανε Ευρώπη. Η ασιατική όχθη ήταν Ανατολή. Μαρία Ιορδανίδου («Λωξάνδρα», «Εστία») από τους «Τόπους της λογοτεχνίας», Ημερολόγιο 2003 «Μεταίχμιο».

Αξίζει να τα διαβάσετε

Οσοι αγαπούν το καλό αστυνομικό μυθιστόρημα μπορούν να προμηθευτούν τα δυο μυθιστορήματα του Gerard Oberle (Ζεράρ Ομπερλέ) «Κόκκινος Νείλος» και « Στο λαβύρινθο της Ανατολής», που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Μίνωας». Ο πολυγραφότατος συγγραφέας Ζεράρ Ομπερλέ αποφάσισε να ασχοληθεί και με αυτό που ονομάζουμε «μαύρη λογοτεχνία», ξεκινώντας τη «μαύρη θητεία» του με τον «Κόκκινο Νείλο», που σημείωσε μεγάλη επιτυχία στη χώρα και στο εξωτερικό. Και, συνέχισε με το «Λαβύρινθο της Ανατολής», στο οποίο αρχίζει την ιστορία με μια γιορτή που διακόπτεται από ένα τηλεφώνημα. Μια φωνή που θα ξύσει παλιές πληγές και θα τον αναγκάσει να «πετάξει» μέχρι την Κωνστατινούπολη, προσκαλώντας μαζί του και τον αναγνώστη. Εν συντομία, θα λέγαμε, ότι και τα δύο βιβλία αξίζει να τα διαβάσετε.

Καθ' οδόν: Στα Τζουμέρκα και στα Κατσανοχώρια

Ωρα για φυγή, διαφυγή από την καθημερινότητα. Ωρα να του δίνουμε και να πάρουμε τα βουνά και τα λαγκάδια. Ωρα να αναπνεύσουμε καθαρό αέρα. Ωρα να αποτοξινωθούμε από την ηχορύπανση της πόλης.

Ελεγε η γιαγιά μου: «Με το νου προικίζει η κόρη με το νου και η ακαμάτρα». Ετσι και εμείς, με έναν τουριστικό οδηγό στο χέρι ξεκινάμε αμέσως για τα Δυτικά Τζουμέρκα και τα Κατσανοχώρια. Μέχρι να φτάσουμε έως εκεί, έχουμε χρόνο να ενημερωθούμε, αλλά και να ονειρευτούμε. Νοερά φυσικά...

Λίγη ιστορία...

Πάνω από 4.000 χρόνια τη μοίρα του Ηπειρώτη ορίζουν οι μετακινήσεις. Σημάδι αυτών των εποχικών μετακινήσεων, η απουσία περιτειχισμένων ή και ανοιχτών χωριών ή πόλεων στην περιοχή των Κατσανοχωρίων, της Δυτικής Πίνδου, των Τζουμέρκων κατά την προϊστορική περίοδο και κατά τους πρώτους ιστορικούς χρόνους. Κι όμως, ο τόπος κατοικείται από πολύ νωρίς: Το μαρτυρούν επιφανειακά ευρήματα, όπως η περίφημη περόνη από την εποχή του χαλκού στα Πράμαντα, εξάρτημα που χρησιμεύει, ακόμα και σήμερα, για να συγκρατεί τη χοντρή μάλλινη κάπα των κτηνοτρόφων. Την αυτάρκεια των μετακινήσεων, την απομόνωση, τις μικροαψιμαχίες έρχεται να διαταράξει, στους ιστορικούς χρόνους, η απειλή των επιδρομέων. Οι πρώτες ακροπόλεις και φρυκτωρίες στήνονται σε καίρια σημεία των εισόδων από τη Θεσσαλία και τη Νότιο Ηπειρο αλλά και από το Βορρά. Ελληνιστικά φρούρια στο Καλέντζι, στην Πλάκα, στους Καλαρύττες, στους Χουλιαράδες, στα Πράμαντα ελέγχουν το ρου του Αραχθου και τις χαράδρες των παραποτάμων του που είναι δίοδοι επικοινωνίας με τη Θεσσαλία. Και η μετακίνηση ανοίγει γρήγορα δρόμο στο εμπόριο.

Οι Μακεδόνες, οι Σλάβοι, οι Βούλγαροι, οι Βάνδαλοι, οι Νορμανδοί θα ερημώσουν πολλές φορές τις όμορφες πόλεις: Τα Τζουμέρκα και τα Κατσανοχώρια μα άλλες τόσες φορές οι πόλεις θα ανθήσουν, θα ξανανιώσουν, να αναστηθούν. Και έπειτα θα έρθει ο αγώνας της ανεξαρτησίας από την οθωμανική κυριαρχία και θα κάνει ονομαστή την περιοχή. Η λαϊκή μούσα θα ψάλει τα κατορθώματα και τον ηρωικό θάνατο του Πετροβουνιώτη Κατσαντώνη, του ορκισμένου εχθρού του Αλή Πασά και Γενικού Αρχηγού κλεφτών αμαρτωλών πάσης Ελλάδος.

Αρχαιολογικά ενδιαφέροντα

Το έντονο ανάγλυφο της περιοχής των Κατσανοχωρίων και των Τζουμέρκων, καθώς και οι ιδιαίτερες κλιματολογικές συνθήκες, μπορούν να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι ο χώρος υπήρξε μη παραγωγικός, δύσβατος και εχθρικός για τον άνθρωπο. Και όμως, αυτός ο τόπος και κατοικήθηκε και αγαπήθηκε πολύ και από πολύ νωρίς. Το μαρτυρούν επιφανειακά ευρήματα από την εποχή του χαλκού, ερειπωμένες ακροπόλεις και ελληνιστικά φρούρια. Ερευνες έχουν πραγματοποιηθεί σε ελάχιστη έκταση, σχετικά πάντοτε με το πλήθος των αρχαίων θέσεων. Θα επισκεφτούμε: Την αρχαιολογική θέση Αβατος στους Κλαρρύτες, στο Πετροβούνι, στο Κακολάγκαδο, στην Πλάκα Ραφταίων, στην Πλατανούσα, σε Πράμαντα και Χουλιάρες.

Μοναστήρια και εκκλησίες

Πληθώρα εκκλησιαστικών μνημείων, όπως εικονίσματα, ξωκλήσια, εκκλησίες και μοναστήρια τα συναντάμε σκαρφαλωμένα πάνω ή μέσα σε απόκρημνους βράχους, έχουν ιδρυθεί κατά τα βυζαντινά και μεταβυζαντινά χρόνια. Για όλη την περιοχή, τα μοναστήρια και οι εκκλησίες, πέρα από σημαντικούς οικονομικούς θεσμούς, που αποτέλεσαν τα παλαιότερα χρόνια, είναι στις μέρες μας αξιόλογα στοιχεία οργάνωσης του χώρου. Θα επισκεφτούμε τα σημαντικότερα μοναστήρια και εκκλησιές της περιοχής: Τους Ναούς του Αγίου Βλασίου (1647), των Αγίων Γεωργίου και Νικολάου, καθώς και τις Ιερές Μονές Τσούκας (1736), Κηπίνας, Κοιμήσεως της Θεοτόκου και Αγίου Νικολάου και άλλες.

Πεζοπορία

Καλά όλα αυτά, ενδιαφέροντα είναι. Ομως εμείς θέλουμε λίγο φύση, κίνηση, οξυγόνο. Και θα τα έχουμε. Ολη η περιοχή των Τζουμέρκων και των Κατσανοχωρίων παρουσιάζει εξαιρετικές πεζοπορικές διαδρομές. Μονοπάτια που προσφέρονται για όλες τις ηλικίες και ξεκινούν από τα χωριά. Εάν κάνουμε την πρώτη διαδρομή δηλαδή Ιωάννινα - Κέδρος, Ποτιστικά, Παλιοχώρι, Προσήλιο, Συρράκο, Μιχαλίτσι, Βαπτιστή, Χουλιαράδες, Κέδρος, Ιωάννινα θα απολαύσουμε μια υπέροχη φύση και θα ζήσουμε ανεπανάληπτες στιγμές ομορφιάς σαν ανέβουμε στον Κέδρο, που έχει διατηρήσει, σε μεγάλο βαθμό, τον παραδοσιακό του χαρακτήρα και έχει να επιδείξει αρκετά δείγματα αρχιτεκτονικής, όπως ξερολιθικά κτίσματα, λιθόστρωτα μονοπάτια και τοίχους από ξερολιθιά. Και να σκεφτείτε ότι το υψόμετρο φτάνει στα 950 μέτρα!

Η δεύτερη διαδρομή ξεκινά από τα Γιάννενα και συνεχίζει στο Ελληνικό, Αετοράχη, Φορτόσι, Γέφυρα Πολιτσάς, Αμπελοχώρι, Ραφταίοι, Πλάκα, Μονολίθι, Καλέντζι, Πλαίσια, Κορίτιανη, Λάζαινα, Αετοράχη και πίσω στα Γιάννενα, ενώ η τρίτη διαδρομή, που και αυτή έχει ως αφετηρία τα Γιάννενα, πηγαίνει προς τον Κέδρο, συνεχίζει στις Χουλιαράδες, και έπειτα στον Βαπτιστή σε Πράμαντα, Καλαρρύτες, Ματσούκι, Πλάκα, Καλέντζι, Πλαίσια, Κορίτιανη, Λάζαινα, Αετοράχη

Θα ζήσουμε ώρες δροσερές, μοναδικές, υγιεινές, όμορφες, ρομαντικές. Φτάνει να πάμε όμως, να το αποφασίσουμε, να ξεβολευτούμε και να μη μείνουμε στην ανάγνωση του τουριστικού οδηγού. Καλή αντάμωση!!!

Μικρές σελίδες
Βάλτε «εμπόδια» στο χρόνο...

Ξυπνήσατε; Ωραία, τότε να πιείτε αμέσως 400γραμ. φυσικό μεταλλικό νερό, και...

...για πρωινό: Ομελέτα από ασπράδια τριών αυγών και έναν κρόκο, καθώς και 180 γραμμάρια φρέσκο σολομό ψητό ή στο φούρνο. Μια λεπτή φέτα από πεπόνι και 1/4 του φλυτζανιού βατόμουρα. 1/2 φλιτζάνι μαγειρεμένο αλεύρι βρώμης και τετρακόσια γραμμάρια νερό, και...

...για το γεύμα πάλι σολομό ψητό ή τόνο σε κονσέρβα ή σαρδέλες σε κονσέρβα. Μαρούλι με μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο και φρέσκο λεμόνι. Πάλι βατόμουρα και πεπονάκι και φυσικά όσο περισσότερο νερό μπορείτε να πιείτε... και...

... μόλις ξυπνήσετε από τον μεσημεριανό ύπνο θα φάτε 65 γρ. βραστό κοτόπουλο σε φέτες, τέσσερα ανάλατα φουντούκια, μισό πράσινο μήλο και πάλι νερό. Πιείτε νερό, και...

... τώρα για το δείπνο. Πάλι σολομό, μαρούλι, μια μικρή ποσότητα από σπαράγγια ή μπρόκολο, ή σπανάκι, το πεπονάκι και τα βατόμουρα. Φυσικά άφθονο νερό, και...

... αργότερα εάν πεινάστε, που θα πεινάστε οπωσδήποτε, να φάτε στήθος γαλοπούλας, ένα μήλο ή ένα αχλάδι, τέσσερα φουντούκια ή αμύγδαλα και μπορείτε άνετα να πιείτε όλην την ΕΥΔΑΠ. Γιατί όλα αυτά; Μα για το δέρμα μας, φυσικά. Για να καθυστερούμε την επέλαση του γήρατος, να παραπλανούμε τις ρυτίδες, να βάζουμε εμπόδια στο χρόνο. Γι' αυτό. Είναι γεγονός ότι η διατροφή παίζει μεγάλο ρόλο στην ελαστικότητα, στη λάμψη και στη νεανικότητα της επιδερμίδας μας. Κάντε αυτή τη δίαιτα και ίσως, -λέμε ίσως- να δείτε μια σημαντική διαφορά στο πρόσωπό σας. Ομως, μην περιμένετε θαύματα. Τα θαύματα εφευρέθηκαν για τους απελπισμένους. Και εμείς δεν είμαστε, ακόμη τουλάχιστον. Ετσι δεν είναι;

Εν συντομία

Θα κάνουμε κοτόπουλο μελωμένο με ξερά δαμάσκηνα και βερίκοκα για οκτώ άτομα.

Θα χρειαστούμε ένα κοτόπουλο ολόκληρο φυσικά, δώδεκα δαμάσκηνα χωρίς κουκούτσι, 12 βερίκοκα ξερά, δυο κουταλιές σκούρα ζάχαρη, ένα νεροπότηρο κόκκινο ξηρό κρασί, ένα ποτήρι του κρασιού ελαιόλαδο, μια κουταλιά της σούπας γλυκιά πάπρικα τριμμένη, αλάτι πιπέρι.

Να κόψετε εσείς ή να έχετε ζητήσει από τον χασάπη σας να κόψει το κοτόπουλο σε μερίδες. Τώρα: Βάλτε λάδι στο τηγάνι και σοτάρετε καλά τα ξερά φρούτα μέχρι να γυαλίσουν και να ροδίσουν ελαφρά. Ρίξτε μέσα τη ζάχαρη μέχρι να λιώσει και να γίνουν τα φρούτα σαν καραμέλες. Μετά, βγάλτε τα φρούτα και τα κρατήσετε ζεστά. Στη θέση τους, στο τηγάνι δηλαδή, βάλτε τις μερίδες από το κοτόπουλο, αφήστε το μέχρι να ροδίσει καλά. Αλατίστε και πιπερώστε. Ξαναβάζετε τα φρούτα στο τηγάνι μαζί με το κοτόπουλο, ρίξτε το κρασί και την πάπρικα. Ανακατέψτε καλά και χαμηλώστε τη φωτιά. Αφήστε το περίπου για μισή ώρα και έπειτα το σερβίρετε αμέσως. Θα το γαρνίρετε με λευκό ρύζι. Καλή σας όρεξη!!!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ