ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ»
Μεθοδικά οδηγείται σε συρρίκνωση και κλείσιμο

Ανεμος σαρωτικών αλλαγών, με φόντο τις συνεχιζόμενες απολύσεις προσωπικού, φυσά τελευταία στη «ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ». Ανεμος που προδιαγράφει το σταδιακό κλείσιμο μιας ακόμα άλλοτε ανθηρής βιομηχανίας, που εδώ και λίγα χρόνια αποτελούσε έναν από τους βασικούς μοχλούς παραγωγικής ανάπτυξης για ολόκληρη την περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι ελπίδες που είχαν διαφανεί για την επαναφορά της επιχείρησης στην κερδοφόρα παραγωγική δραστηριότητα και την παραπέρα ανάπτυξή της με την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος το 1999, ήταν πολύ βραχύβιες.

Με τη λειτουργία του τμήματος «ΝΟΒΟΠΑΝ» και άλλων τμημάτων ο αριθμός των εργαζόμενων έφτασε τους 360. Ταυτόχρονα όμως, η εργοδοσία έδωσε διάφορα κίνητρα εκούσιας αποχώρησης από την εργασία με βάση τα οποία αποχώρησαν αρκετοί εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα ο αριθμός των εργαζομένων να πέσει στους 160.

Με επιμονή και παρέμβαση του Σωματείου η διοίκηση της επιχείρησης θέτει τελικά σε λειτουργία το Τμήμα του «Κόντρα Πλακέ» και με τις νέες προσλήψεις που γίνονται ο αριθμός του προσωπικού ανέρχεται στους 250. Το τμήμα αυτό εργάστηκε για αρκετό διάστημα κερδοφόρα με μία βάρδια. Το Σωματείο πιέζει να προστεθεί και δεύτερη βάρδια γιατί οι προϋποθέσεις ήταν καλές για την ανάπτυξη του τμήματος.

Η εργοδοσία δέχεται την εισήγηση και προτείνει στο Σωματείο να κάνει μια μελέτη σχετικά με τη βιωσιμότητα του τμήματος. Το Σωματείο έκανε τη μελέτη και απέδειξε με συγκεκριμένα στοιχεία ότι το τμήμα ήταν βιώσιμο και είχε προοπτικές γρήγορης ανάπτυξης. Πριν όμως αρχίσει η λειτουργία της δεύτερης βάρδιας παίρνεται ξαφνικά απόφαση να κλείσει το τμήμα! Η απόφαση υλοποιείται αμέσως στα τέλη του 2001, παρά την αντίδραση και τις διαμαρτυρίες του Σωματείου, με αποτέλεσμα 40 απολύσεις. Αλλοι 20 εργαζόμενοι, με επιμονή του σωματείου, μεταφέρονται σε άλλα τμήματα.

Αντιφατική πολιτική

Οι εξωφρενικές και αντιφατικές αυτές αποφάσεις, δηλώνουν τα μέλη της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων της «ΒΑΛΚΑΝ», Θανάσης Μητρούδας, αντιπρόεδρος και Παναγιώτης Αβραμίδης, γενικός γραμματέας, είναι αποτέλεσμα των εισηγήσεων των διευθυντικών στελεχών που έχει συγκεντρώσει γύρω του ο Εμφιετζόγλου, οι οποίοι όμως, προσθέτουν, λειτουργούν με εντολές του ίδιου του μεγαλομετόχου.

Οι δυο συνδικαλιστές σημειώνουν ότι ο μεγαλομέτοχος παίζει τα δικά του επιχειρηματικά παιχνίδια, πιέζοντας ταυτόχρονα την κυβέρνηση για αυξημένη συμμετοχή στο φάγωμα της πίτας των μεγάλων έργων. Εκείνοι όμως που πληρώνουν τα επιχειρηματικά παιχνίδια είναι οι εργαζόμενοι που πετιούνται καθημερινά στο δρόμο.

Αμέσως μετά το κλείσιμο του τμήματος «Κόντρα Πλακέ», την άνοιξη του 2002, η διεύθυνση της «ΒΑΛΚΑΝ» εισηγείται στο Σωματείο να εργάζονται οι εργαζόμενοι στο τμήμα «ΝΟΒΟΠΑΝ» μόνο 4 ημέρες τη βδομάδα... Ενώ το Σωματείο απέρριψε αυτή την πρόταση, η εργοδοσία, χωρίς άλλη προειδοποίηση, κλείνει το τμήμα και αρχίζει τις απολύσεις.

Με παρέμβαση του Σωματείου πραγματοποιείται συνάντηση του εργοδότη και του σωματείου με τον υφυπουργό Εργασίας Λ. Τζιόλα. Στη συνάντηση αυτή η εργοδοσία προτείνει να δεχτούν οι εργαζόμενοι να εργαστούν μόνο 3 μέρες τη βδομάδα. Φυσικά, η πρόταση αυτή δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή γιατί αυτό θα σήμαινε απώλεια του 40% του εργατικού εισοδήματος, γεγονός που θα καθιστούσε αδύνατη την επιβίωσή τους. Εκτοτε η εργοδοσία συνεχίζει κάθε μήνα τις απολύσεις, ο αριθμός των εργαζόμενων έχει περιοριστεί στους 137, και το Σωματείο έχει απαντήσει με απεργιακές κινητοποιήσεις.

Η θέση του ΠΑΜΕ

Ακόμα πριν την εκδήλωση της κρίσης του 1999, το ΠΑΜΕ είχε προτείνει ότι η «ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ» έπρεπε να λειτουργήσει μέσα στα πλαίσια μιας πολιτικής κλαδικής παραγωγής με την ίδρυση ενιαίου φορέα ξύλου. Μια τέτοια πολιτική θα μπορούσε να δώσει προοπτική βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις του κλάδου και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Θα αφαιρούσε τη δυνατότητα από ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες να βάζουν στο χέρι τις επιχειρήσεις και σε λίγο καιρό να τις απαξιώνουν και να τις κλείνουν, ή να τις μεταφέρουν σε γειτονικές χώρες ή να τις κάνουν επιχειρήσεις εμπορίας.

Με τις επιλογές όμως της κυβέρνησης και του μεγάλου κεφαλαίου, μια μεγάλη παραγωγική μονάδα της Β. Ελλάδας, έχει μπει στον κατάλογο των προβληματικών επιχειρήσεων που απειλούνται με λουκέτο.


Στράτος ΜΑΥΡΑΝΤΩΝΗΣ

ΕΑΣΘ «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ»
Να ανακληθούν οι απολύσεις

Ερώτηση του ΚΚΕ

Την πολιτική διάλυσης του συνεταιριστικού κινήματος συνεχίζει η κυβέρνηση. Οπως και στην περίπτωση της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Θεσσαλονίκης(ΕΑΣΘ) «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ», που μέσα από τα προγράμματα εξυγίανσης (ρύθμιση χρεών), κατ' απαίτηση της ΑΤΕ, την οδήγησε στην απαξίωση και ουσιαστικά στη διάλυση. Τις συνέπειες τις δέχονται τόσο οι αγρότες, έρμαια στα χέρια των μεταποιητών βιομηχάνων, αλλά και οι εργαζόμενοι που μένουν απλήρωτοι, περιορίζονται τα εργασιακά τους δικαιώματα και κυρίως, οδηγούνται στην ανεργία μέσω των απολύσεων που προβλέπουν τα προγράμματα εξυγίανσης. Πρόσφατα απολύθηκαν, παρά τη θέληση τους, άλλοι τρεις εργαζόμενοι δημιουργώντας κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα στους ίδιους και τις οικογένειές τους.

Τα παραπάνω τέθηκαν προς τους υπουργούς Γεωργίας και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, από τον βουλευτή Α. Τζέκη. Ο βουλευτής του ΚΚΕ ζήτησε την άμεση ανάκληση των απολύσεων των τριών εργαζομένων: Ν. Φλώρου, Κ. Λύκου, Ι. Σινάκου. Και ρωτά αν υπάρχει πρόθεση της κυβέρνησης ν' αλλάξει την καταστροφική της πολιτική για τις Ενώσεις και να προχωρήσει στην ουσιαστική στήριξη και ανάπτυξη της ΕΑΣΘ «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ».

Καμιά διεύρυνση του ωραρίου

Την απόλυτη αντίθεσή τους σε οποιαδήποτε διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων που ισχύει τώρα, εκφράζουν με κοινό τους υπόμνημα οι διοικήσεις των σωματείων εργαζομένων στο εμπόριο στο νομό Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα η Ενωση Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης, το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης, το Σωματείο Υπαλλήλων Βιβλίου - Χάρτου, το Σωματείο Προσωπικού Καταστημάτων «Αφοί Λαμπρόπουλοι» και το Σωματείο Εργαζομένων στη «Lidl Ελλάς».

Το υπόμνημα τονίζει πως «το υπάρχον ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων είναι αρκετό για να διευκολύνει τις καταναλωτικές ανάγκες των πολιτών. Το πρόβλημα που υπάρχει στην αγορά και συνεχώς οξύνεται, δεν οφείλεται σε περιορισμένο χρόνο λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά στην οικονομική ανέχεια του πληθυσμού».

«Η όποια διεύρυνση του ωραρίου», υπογραμμίζει το υπόμνημα, «θα επιδεινώσει τις ήδη άσχημες εργασιακές μας σχέσεις. Οι αλλαγές που θα προκληθούν για τους εργαζόμενους στο εμπόριο θα είναι αρνητικές, με περισσότερες απλήρωτες υπερωρίες, περισσότερα χαμένα ένσημα, εντατικοποίηση της εργασίας. Η διεύρυνση του ωραρίου θα καταφέρει να κλείσει τις περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να δώσει μεγαλύτερα κέρδη στις πολυεθνικές και στα πολυκαταστήματα...».

Στο υπόμνημά τους τα σωματεία ζητούν από το υπουργείο Εργασίας και την ελληνική κυβέρνηση να ξεκαθαρίσουν ότι δε θα γίνει καμία διεύρυνση του ωραρίου, είτε λόγω τουρισμού, είτε λόγω Ολυμπιακών Αγώνων. Τα σωματεία απαιτούν να κατοχυρωθεί αμέσως με νόμο η αργία της Κυριακής, να θεσμοθετηθεί για τους εμποροϋπαλλήλους το 35ωρο - 7ωρο - 5θήμερο με αύξηση των αποδοχών και κατάργηση της μερικής απασχόλησης και του ωρομίσθιου.

Ερώτηση για τη ναυτική εκπαίδευση

Γενικευμένες και μεγάλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, σε καθηγητές, ναυτεργάτες και σωματεία, η πρόθεση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, να καταθέσει νομοσχέδιο για τη «Ναυτική Εκπαίδευση, κατάρτιση κλπ». Μια σειρά αντιδραστικών «μεταρρυθμίσεων» προωθούν την ιδιωτικοποίηση και υποβαθμίζουν τη ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των ναυτικών, με στόχο τη δημιουργία πειθήνιων, ημικαταρτισμένων και φτηνών ναυτεργατών για να χτυπηθούν οι εργασιακές σχέσεις, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των εφοπλιστών.

Οσοι βρίσκονται σε κινητοποιήσεις διεκδικούν δημόσια δωρεάν, ενιαία και αναβαθμισμένη εκπαίδευση, ενταγμένη στο υπουργείο Παιδείας, ένταξη των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού στα ΑΕΙ, αποστρατικοποίηση των σχολών, κατοχύρωση των συνδικαλιστικών ελευθεριών σπουδαστών και καθηγητών, κατάργηση των αντιδημοκρατικών Εσωτερικών Κανονισμών, κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων σε στεριά και σε θάλασσα.

Τα παραπάνω τέθηκαν από τον βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκο, προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας. Ρωτήθηκε ο υπουργός αν σκοπεύει ν' αποσύρει το αντιδραστικό νομοσχέδιο, που συναντά καθολικές αντιδράσεις και πώς απαντά στα δίκαια αιτήματα των σπουδαστών και των καθηγητών και των ναυτεργατικών σωματείων;

Ερώτηση στη Βουλή από το ΚΚΕ

Να μειώσει το κόστος παραγωγής επιδιώκει η επιχείρηση «ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ» στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας τη διάταξη για απόλυση 2% του προσωπικού κάθε μήνα. Ηδη προχώρησε σε απολύσεις περίπου 100 εργαζομένων. Επιπλέον, συνεχίζοντας τα μέτρα «εξυγίανσης», η εταιρία επικαλούμενη την ανταγωνιστικότητα προτείνει τη μείωση του χρόνου εργασίας, μείωση των μισθών, κλείσιμο του τμήματος ΚΟΝΤΡΑ ΠΛΑΚΕ της επιχείρησης και φυσικά συνέχιση των απολύσεων.

Φόβους εκφράζουν οι εργαζόμενοι για τη συρρίκνωση της επιχείρησης, για το κλείσιμο της επιχείρησης ως μορφής βιομηχανίας και τη μετατροπή της σ' εμπορικό κατάστημα με ελάχιστους εργαζόμενους.

Τα παραπάνω έθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Αγγ. Τζέκης στους υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Ανάπτυξης, ερωτώντας ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε η βιομηχανία να συνεχίσει να λειτουργεί και να μην είναι ένα ακόμα κλειστό εργοστάσιο στην πόλη της Θεσσαλονίκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ