«Εδώ που βρίσκονται μπορούν να κάνουν μεγαλύτερο καλό», συνέχισε ο Μακ Γκρέγκορ, αφού, «το Βρετανικό Μουσείο μπορεί να προβάλλει το επίτευγμα αυτών των ελληνικών γλυπτών στο πλαίσιο του ευρύτερου αρχαίου κόσμου». Σε ερώτηση, εάν τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν πρέπει να γυρίσουν ποτέ στην Ελλάδα απάντησε μονολεκτικά «ναι».
Αφού ο διευθυντής τόνισε ότι τα Γλυπτά είναι τόσο σημαντικά για το Βρετανικό Μουσείο που δεν πρόκειται να επιστραφούν ούτε και με τη μορφή δανεισμού, πρότεινε στην ελληνική πλευρά, αντί του δανεισμού, να συμβιβαστεί με μια... εικονική αναπαράσταση των Γλυπτών στην αρχική τους θέση, πάνω στον Παρθενώνα. «Ο Παρθενώνας δεν πρόκειται να ανακατασκευαστεί ποτέ. Γι' αυτό ας προσπαθήσουμε να ενώσουμε ό,τι έμεινε σε μια εικόνα». Τέλος, ο Μακ Γκρέγκορ είπε ότι έχει διακόψει τις συνομιλίες με τη Βρετανική Επιτροπή υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών.
Σε μία μάλλον αμήχανη αντίδραση, ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, απάντησε, ότι «το ύφος του κ. Μακ Γκρέγκορ δεν εναρμονίζεται με το ύφος των δηλώσεων που έχουν κάνει ή των επιστολών που έχουν στείλει προς την ελληνική πλευρά, ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού της Μεγάλης Βρετανίας, καθώς και ο πρόεδρος των Εφόρων του Βρετανικού Μουσείου. Μετά τα όσα είπε με τόσο απόλυτο τρόπο ο κ. Μακ Γκρέγκορ, τον καλώ στην Ελλάδα να επισκεφθεί στην Ακρόπολη τον Παρθενώνα. Είμαι βέβαιος ότι αυτό θα τον βοηθήσει στο να βρει το μέτρο των πραγμάτων».
Ας σημειωθεί πάντως, ότι παρά τις διαπιστώσεις του υπουργού, παραμένει το γεγονός πως η βρετανική κυβέρνηση δεν έχει αφήσει σαφές περιθώριο αισιοδοξίας για την επιστροφή των Γλυπτών.
Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την έκδοση του πρώτου τεύχους του «Μικρού Ηρωα» (24/2/1953 με τίτλο ιστορίας «Ελεύθερος Σκλάβος») παρουσιάστηκαν χτες σε συνέντευξη Τύπου, οι σκοποί του νεοσύστατου Συλλόγου Φίλων του «Μικρού Ηρωα», καθώς και το πρόγραμμα των επετειακών εκδηλώσεων. Το σωματείο συστάθηκε με πρωτοβουλία του γιου του εκδότη, Γιώργου Ανεμοδουρά και συμμετέχουν άνθρωποι με διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες και διαφόρων επαγγελμάτων, τους οποίους όμως ενώνει η αγάπη για το περιοδικό, του οποίου ήταν αναγνώστες. Οπως είπε άλλωστε και ο Γ. Ανεμοδουράς, αν και πέρασε μισός αιώνας από την πρώτη έκδοση, «είναι πάντα στις καρδιές μας».
Για το περιοδικό - το οποίο κυκλοφορεί πλέον μόνο σε επανεκδόσεις με αξιοσημείωτο ωστόσο τιράζ - έχουν γίνει πλήθος αφιερώματα στα ΜΜΕ. Η έκδοσή του διακόπηκε βίαια το 1967 από τη χούντα, η οποία έβλεπε στον «Μικρό Ηρωα» την έκφραση του λανθάνοντος ανυπότακτου στοιχείου που χαρακτηρίζει το λαό μας, κάτι που βεβαίως δε χρειαζόταν η δικτατορία. Ομως, όπως σημείωσε ο ποιητής, Ηλίας Λάγιος, στη συνέντευξη, ουσιαστικά το περιοδικό είχε κλείσει τον κύκλο του, αφού η «επέλαση» των κόμικς και της τηλεόρασης, σε συνδυασμό με την αλλαγή των κοινωνικών και πολιτικών συνθηκών της μεταπολίτευσης δεν ευνοούσαν πλέον τη συνέχιση της έκδοσής του. Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο ηθοποιός, Δημήτρης Πιατάς, που «ενσάρκωσε» τον Σπίθα στο σανίδι του θεάτρου και ο οποίος είπε, μεταξύ άλλων, ότι ο «Μικρός Ηρως» πλέον «νομιμοποιείται» μέσω της «περίεργης» επικαιρότητάς του, εννοώντας τον πόλεμο.
Στους στόχους του συλλόγου περιλαμβάνεται η δημιουργία αρχείου, μουσείου, ιστοσελίδας και παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού. Οι επετειακές εκδηλώσεις προγραμματίζονται για τον ερχόμενο Απρίλη στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων και θα περιλαμβάνουν ομιλίες, εκθέσεις κ.ά.
Τις νέες χρηματοδοτήσεις του για παραγωγή ταινιών μεγάλου μήκους, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντες», ανακοίνωσε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Εγκρίθηκαν οι εξής προτάσεις: «Το πουλί του παραδείσου», με σκηνοθέτη τον Γιώργο Πανουσόπουλο και σεναριογράφους τον ίδιο και τον Αύγουστο Κοκτώ (250.000 ευρώ). «Ωρες κοινής ησυχίας» της Κατερίνας Ευαγγελάκου σε σενάριο Νίκου Παναγιωτόπουλου (250.000 ευρώ). «Η νύχτα πριν» του Γιώργου Κατακουζηνού, σε σενάριο του ίδιου και του Διονύση Καψάλη (352.000 ευρώ, υπό τον όρο ότι η ταινία θα λάβει χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο - Eurimages). «Η σκόνη» του Τάσου Ψαρά, σε σενάριο του ίδιου (294.000 ευρώ με τον παραπάνω όρο).
Μια γυναίκα διεκδικεί τον άντρα της από το Στρατό. Ορθώνει το ανάστημά της στο σύστημα. Το «Τείχος» του Ντορστ παρουσιάζεται από το θίασο «Σχεδία», στο Γκάζι. Καθοριστικό ρόλο στην παράσταση παίζει το video. Εικόνα και πραγματικότητα διαπλέκονται, συγκρούονται και διαλύονται. Πρόκειται για αντιπολεμικό έργο, το οποίο ανιχνεύει την ανθρώπινη τραγικότητα στο πρόσωπο μιας γυναίκας που αναζητεί το στρατιώτη - άντρα της. Η συμφωνία της με τον αυτοκράτορα πρέπει να τηρηθεί κατά γράμμα. Η γυναίκα πρέπει να αναγνωρίσει τον άντρα της και να αποδείξει ότι έζησε μαζί του, αν θέλει να τον ξανακερδίσει. Υπό την πίεση αυτή, όμως, λαθεύει.
Το έργο (ο πλήρης τίτλος είναι «Ο αναθεματισμός της γυναίκας μπροστά στο τείχος») γράφτηκε το 1961 και αποτελεί ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα του Ντορστ, ο οποίος θέτει ένα σημαντικό και εξαιρετικά επίκαιρο ερώτημα: Ποια δύναμη καθορίζει τις πράξεις, τα εγκλήματα, την τρέλα, τον πόλεμο;
Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Κανελλόπουλου, τα σκηνικά του Οδυσσέα Καψάλη, τα κοστούμια της Κρίνας Βροντή. Παίζουν: Λένα Μακρή (γυναίκα), Αλέξανδρος Καλπακίδης (στρατιώτης).
Κλειστό είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης λόγω εργασιών εκσυγχρονισμού και επανέκθεσης. Ανοικτή παραμένει η νέα πτέρυγα του Μουσείου, με τις εκθέσεις: «O Χρυσός των Μακεδόνων», «Προϊστορική Θεσσαλονίκη», «Οι Αποθήκες στο Φως». Το κοινό μπορεί, επίσης, να επισκέπτεται την έκθεση «Αρχαίες Αγροικίες», στην Κρυπτή Στοά της Αρχαίας Αγοράς. Κλείνουν, όμως, και ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Αγοράς και η Στοά του Αττάλου, λόγω... «λίφτινγκ» για τις εκδηλώσεις της Ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ, στις 16/4. Τέλος, το κτίριο προστασίας των Βασιλικών Τάφων στις Αιγές (Βεργίνα) επαναλειτουργεί για το κοινό.
Με ταινίες που δύσκολα βγαίνουν στις αίθουσες ή προβάλλονται από την τηλεόραση, συνεχίζει τις προβολές της η Κινηματογραφική Λέσχη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, μέχρι το τέλος Απρίλη, στην αίθουσά της (Τοσίτσα 11) κάθε Δευτέρα και Πέμπτη στις 7 μμ. Το πρόγραμμα έχει ως εξής: 27/2: «Μια τόσο μακρινή απουσία» του Σταύρου Τσιώλη, «Αγάπη για έναν κρατούμενο» του Κάρολι Μακ. 3/3: «Ούλοι εμείς αφέντη» του Λεωνίδα Βαρδαρού, «Ο αποχαιρετισμός» του Ελεμ Κλίμοφ. 6/3: «Πίσω πόρτα» του Γ. Τσεμπερόπουλου, «Μάμα Ρόμα» του Παζολίνι.