ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Εθνικό σύστημα δημιουργίας «απασχολήσιμων»

Σχέδιο νόμου, που προσαρμόζει τις δομές και το περιεχόμενο της κατάρτισης στις εκάστοτε απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, παρουσίασαν χτες οι υπουργοί Παιδείας και Εργασίας

Το διπλό δίκτυο ταξικής επιλογής, Λύκειο - ΤΕΕ, έχει πολλές φορές βγάλει τους μαθητές στους δρόμους
Το διπλό δίκτυο ταξικής επιλογής, Λύκειο - ΤΕΕ, έχει πολλές φορές βγάλει τους μαθητές στους δρόμους
«Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση» είναι η ...επίσημη ονομασία της κατάρτισης των πολλών στις πρόσκαιρες ανάγκες της αγοράς. Ο λόγος για το σχέδιο νόμου που παρουσίασαν χτες οι υπουργοί Παιδείας, Π. Ευθυμίου, και Εργασίας, Δ. Ρέππας, και το οποίο έρχεται να θεσμοθετήσει δομές, στο πλαίσιο των γενικότερων κατευθύνσεων, που υπαγορεύουν στροφή στη διά βίου κατάρτιση, ως προϋπόθεση για το δικαίωμα στη δουλιά.

Το Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ), παρά τις προσπάθειες των δύο υπουργών να πείσουν για το αντίθετο, βασικό και μοναδικό γνώμονα έχει τις ανάγκες της αγοράς, τις οποίες έτσι κι αλλιώς υπηρετεί σήμερα η κατάρτιση. Με πρόσχημα την καταπολέμηση της ανεργίας, η κυβέρνηση έρχεται να εισαγάγει και νομοθετικά δομές υποστήριξης του παραπάνω στόχου, που αποτελεί διαρκή επιθυμία του κεφαλαίου και έρχεται να ενισχύσει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στον τομέα της απασχόλησης.

Αλλωστε, οι ίδιοι ομολογούν ότι ένας από τους βασικούς στόχους του είναι η σύνδεση εκπαιδευόμενων, καταρτιζόμενων και αποφοίτων «με την αγορά εργασίας και η παρακολούθηση της απασχολησιμότητάς τους».

Το ΕΣΣΕΕΚΑ συνίσταται ουσιαστικά σε έξι συστήματα, που στην πλειοψηφία τους ήδη λειτουργούν και σχεδιάζουν, υλοποιούν και υποστηρίζουν μία επαγγελματική κατάρτιση προσαρμοσμένη στις πρόσκαιρες απαιτήσεις της αγοράς. Πρόκειται για τα εξής:

  • Σύστημα Ερευνας των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, που θα καταγράφει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε εθνικό, κλαδικό και τοπικό επίπεδο και θα προσδιορίζει, με βάση αυτές, τις προδιαγραφές των ειδικοτήτων και εξειδικεύσεων. Πρόκειται για εφαρμογή της κατεύθυνσης για στενή φτηνή κατάρτιση σύμφωνα με τις εφήμερες ανάγκες, που εξ ορισμού διαφαίνεται ότι θα εφοδιάζει με στενή εξειδίκευση και γνώσεις «μιας χρήσης». Την ευθύνη για την υλοποίηση των παραπάνω έχουν οι εταιρίες «Εθνικό Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική-Πληροφορική ΑΕ» και «Υπηρεσίες Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού ΑΕ». Επιπλέον, συνιστώνται σε κάθε νομαρχία της χώρας επιτροπές που, με βάση τα προγράμματα ανάπτυξης του νομού, θα διατυπώνουν προγραμματικές προτάσεις προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο και προς τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς επαγγελματικής κατάρτισης του νομού
  • Σύστημα Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί προγράμματα σπουδών στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τις ειδικότητες που ζητούνται από την αγορά εργασίας. Αφορά στα ΤΕΕ, η θεσμοθέτηση των οποίων συνδέεται άμεσα με αυτό το στόχο
  • Το Σύστημα Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα σπουδών για την απόκτηση από τους καταρτιζόμενους βασικών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ειδικότητες ή εξειδικεύσεις για την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα και εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας και αφορά στα ΙΕΚ
  • Σύστημα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, με αποστολή το σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων για την κατάρτιση και επανακατάρτιση στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης, «με στόχους την ένταξη στην αγορά εργασίας, τη διασφάλιση της εργασίας, την επαγγελματική ανέλιξη και την προσωπική ανάπτυξη». Με άλλα λόγια, υπηρετείται η βασική φιλοσοφία της διά βίου μάθησης, σύμφωνα με την οποία η φτηνή κατάρτιση και επανακατάρτιση αποτελεί προϋπόθεση για το δικαίωμα στη δουλιά - ή, αλλιώς, την «επιλεξιμότητα» του εργαζόμενου - και υποκαθιστά το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία
  • Το Σύστημα Πιστοποίησης της Επαγγελματικής Κατάρτισης και των Επαγγελματικών Προσόντων, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, προσδιορίζει και καθορίζει επαγγελματικές υποχρεώσεις και δικαιώματα ανά ειδικότητα και εξειδίκευση και πιστοποιεί επαγγελματικά προσόντα ανεξάρτητα από το πώς αποκτήθηκαν. Πρόκειται για τη γενικότερη συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση σχετικά με την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, που, όπως επαναλάμβαναν οι δύο υπουργοί, δεν αφορά σε ακαδημαϊκούς τίτλους. Στο νομοσχέδιο γίνεται επίσης λόγος για προσδιορισμό διαδικασιών απόκτησης «ειδικών γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που οδηγεί στη διατύπωση εναλλακτικών διαδρομών μάθησης, μέσω επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής εμπειρίας».
  • Σύστημα Συμβουλευτικής, Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας, που, όπως διαφαίνεται από το νομοσχέδιο, έχει στόχο τη διοχέτευση των υποψήφιων σπουδαστών, των εκπαιδευόμενων, των αποφοίτων και των ανέργων προς συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας «και η παρακολούθηση της απασχολησιμότητάς τους».

Οπως σημειώθηκε κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, οι πόροι του ΕΣΣΕΕΚΑ προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ ανακοινώσεις για το πρόγραμμα εφαρμογής του θα γίνουν το επόμενο διάστημα. Σημειώνεται ότι στην εφαρμογή αυτή, αποφασιστικό ρόλο θα έχουν οι «κοινωνικοί εταίροι». Αλλωστε, είναι γνωστή η απαίτηση του ΣΕΒ, να έχει αρμοδιότητες στην εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων, ακόμα και από την εφηβική ηλικία.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συζήτηση για πτυχές της εκπαιδευτικής πολιτικής

Ουσιαστική παρέμβαση των παρατάξεων ΑΣΠΙΔΕ, ΑΣΚ ιδιωτικών σχολείων και ΑΣΚ φροντιστηρίων

Διήμερο «Ευρωπαϊκό Φόρουμ για την εκπαίδευση» διοργάνωσε η Ομοσπονδία εκπαιδευτικών που απασχολούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση (ΟΙΕΛΕ) και το Κλαδικό Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο ΙΝΕ ΓΣΕΕ, με θέμα «Εκπαιδευτικά προβλήματα και ο ρόλος των οργανώσεων των εκπαιδευτικών στον κοινωνικό διάλογο». Στη συνάντηση αυτή που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται σήμερα στο ξενοδοχείο «Κάραβελ», συμμετέχουν οργανώσεις εκπαιδευτικών από τις 25 χώρες - μέλη της ΕΕ.

Τα θέματα που μπαίνουν στο τραπέζι της συζήτησης του συγκεκριμένου φόρουμ έχουν να κάνουν με την πολιτική της ΕΕ στην εκπαίδευση και τις προτεραιότητές της, τα όρια των εθνικών πολιτικών στο πλαίσιο της ΕΕ, τη σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας, τη διά βίου μάθηση, τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και τη συνδικαλιστική τους δράση, την εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό κλπ. Στο πλαίσιο αυτό, έγιναν χτες εισηγήσεις από επιστήμονες του ΙΝΕ ΓΣΕΕ και εκπαιδευτικούς, ενώ οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν έπειτα σε ομάδες εργασίας όπου συζήτησαν πιο συγκεκριμένα κάποιες από τις παραπάνω θεματικές ενότητες.

Στην παρέμβασή τους στις ομάδες εργασίας οι παρατάξεις ΑΣΠΙΔΕ (ιδιωτικών σχολείων), ΑΣΚ (φροντιστηρίων ξένων γλωσσών) και ΑΣΚ (φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης), αναφέρθηκαν στα ζητήματα υπαγωγής της εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς και στροφής προς την κατάρτιση και το πώς αυτά πλασάρονται στην κοινή γνώμη, τη λειτουργία των ίδιων των σχολίων και των πανεπιστημίων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, την αξιολόγηση που προωθεί την παραπάνω λειτουργία, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί τους εκπαιδευτικούς στη χειραγώγηση και τη διά βίου μάθηση, που σημαίνει διαρκή επανακατάρτιση σύμφωνα με τα συμφέροντα των επιχειρήσεων. Τόνισαν επίσης ότι δε ζούμε στην κοινωνία της πληροφορίας, αλλά της εκμετάλλευσης, την ανάγκη παροχής ουσιαστικής γνώσης κι όχι ασύνδετων μεταξύ τους πληροφοριών και επισήμαναν το ρόλο των σωματείων των εκπαιδευτικών απέναντι σ' αυτή την πολιτική, όχι σε στημένους κοινωνικούς διαλόγους, αλλά σ' ένα λαϊκό μέτωπο υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Πρόσθεσαν τέλος την ανάγκη να υπάρξει σαφής καταγγελία του ιμπεριαλιστικού πολέμου στο Ιράκ.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Κινητοποιήσεις για την τιμή των όπλων

Τα προβλήματα της εκπαίδευσης σε όλες της τις βαθμίδες, παρουσίασαν συνοπτικά χτες σε συνέντευξη Τύπου, εκπρόσωποι των αντίστοιχων ομοσπονδιών εκπαιδευτικών των διαφόρων βαθμίδων, ενόψει της άτυπης Συνόδου Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, που θα γίνει στην Αθήνα και των κινητοποιήσεων που διοργανώνουν, προσπαθώντας να ...σώσουν την τιμή τους.

Πρόκειται για ομοσπονδίες, που οι πλειοψηφίες των ηγεσιών τους όλο το προηγούμενο διάστημα συναινούσαν, με διάφορους τρόπους, στην κυβερνητική πολιτική, ενώ ταυτόχρονα αρνούνταν τα αγωνιστικά πλαίσια που πρότειναν οι ταξικές δυνάμεις, επιλέγοντας συντεχνιακά πλαίσια και αποτρέποντας τις αγωνιστικές διεργασίες για ένα ευρύτερο μέτωπο Παιδείας.

Τώρα, μετά από συναντήσεις σε «επίπεδο κορυφής» και μακριά από την εκφρασμένη θέληση πολλών πρωτοβάθμιων συλλόγων, η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ), η ΟΛΜΕ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΔΕΠ (ΠΟΣΔΕΠ) των ΑΕΙ, η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) ΤΕΙ και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων (ΑΣΓΜΕ) καλούν σε πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 28 Φλεβάρη στο Σύνταγμα (1 το μεσημέρι) και το διήμερο 1 - 2 Μάρτη διοργανώνουν «αντισύνοδο εκπαίδευσης» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Σε φραστικό επίπεδο «κατακεραυνώνουν» την κυβερνητική και την πολιτική της ΕΕ στο θέμα της Παιδείας και διακηρύσσουν γενικόλογα ότι «μια άλλη Παιδεία είναι εφικτή». Στην πρωτοβουλία τους αυτή συμμετέχει και η ΑΔΕΔΥ, που κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας για τις 28/2.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ