ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Απρίλη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Υποκρισία ή αφέλεια;

Ο ρόλος του πολιτισμού είναι σίγουρα βαθύτατα πολιτικός, γιατί πίσω από όλες τις μεγάλες συγκρούσεις κρύβονται θέματα όπως η ιστορία, η συνείδηση, η γλώσσα, οι νοοτροπίες. Διευθυντές των ευρωπαϊκών θεάτρων, που συναντήθηκαν στη Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία του ΚΘΒΕ και του καλλιτεχνικού διευθυντή, Βίκτορα Αρδίτη, από τη μια επιθυμούν να συμμετάσχουν ενεργά στην οικοδόμηση της Ευρώπης και από την άλλη προσπαθούν να μας πείσουν ότι αγωνίζονται για την ισοτιμία των γλωσσών των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τη διαφύλαξη του ρόλου του ευρωπαϊκού θεάτρου, αναθέτοντας μάλιστα την ευθύνη σ' αυτούς που αδιαφορούν. Υποκρισία ή αφέλεια;

Οι διευθυντές, λοιπόν, των ευρωπαϊκών θεάτρων «παρακαλούν» τους πολιτικούς που έχουν την ευθύνη του Πολιτισμού, στη συνάντησή τους στις 24 του Μάη, «να πιέσουν με όλη τους τη δύναμη, ώστε το Σύνταγμα της Ευρώπης να διεκδικήσει την ποικιλότητα των γλωσσών της και να διακηρύξει τη σημασία που έχουν για τους λαούς της οι υψηλές και δυνατές καλλιτεχνικές φιλοδοξίες. Για όλα αυτά πρέπει η Ευρώπη να θέσει ανάμεσα στα επείγοντα καθήκοντά της τη δημιουργία μιας "Κεντρικής Ευρωπαϊκής Τράπεζας Γλωσσών"».

Εχουν, μάλιστα, όπως οι ίδιοι οι διευθυντές των θεάτρων λένε, διαπιστώσει ότι «στα δεκαέξι πρώτα άρθρα του ευρωπαϊκού Συντάγματος, που έχουν δημοσιευτεί μέχρι σήμερα, η Ευρώπη των τεχνών δεν έχει βρει τη θέση της σ' αυτά. Η τέχνη είναι η έκφραση των λαών. Οι πολιτικοί που αφαιρούν από το ευρωπαϊκό Σύνταγμα την καλλιτεχνική διάσταση, φέρουν βαριά ευθύνη ενώπιον της Ιστορίας».

Από την άλλη προσκαλούν και όλους τους άλλους καλλιτέχνες της ευρωπαϊκής ηπείρου «να δημιουργήσουν ταχύτατα Ενώσεις χορευτών, μουσικών, εικαστικών καλλιτεχνών, κτλ., ώστε να δώσουν ένα μεγαλύτερο και πιο γενναιόδωρο νόημα στην πολιτική, οικονομική, διοικητική κτλ. Ενωση της Ευρώπης, που τόση σημασία έχει για τον αυριανό κόσμο»!!!

Οροι επιχορήγησης θιάσων

Καθορίστηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού οι προϋποθέσεις επιχορήγησης των θιάσων του ελεύθερου θεάτρου. Στόχος, όμως, των επιχορηγήσεων κάθε περιόδου είναι να διαμορφώνεται μία συνολική και συστηματική αντίληψη για τη θεατρική πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό οι επιχορηγήσεις θα κατανέμονται έτσι ώστε: Να μην πολυδιασπάται το ετήσιο κονδύλιο σε περισσότερα από 35-40 σχήματα. Να επιχορηγούνται 10 περίπου σχήματα που είτε εδρεύουν εκτός Αθηνών, είτε αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν σημαντικό αριθμό παραστάσεων στην περιφέρεια. Να επιχορηγούνται περίπου 5 σημαντικές και μεγάλες θεατρικές παραγωγές για παιδιά. Να επιχορηγείται ιδιαίτερα το ανέβασμα ελληνικών θεατρικών έργων σε κάθε χειμερινή περίοδο. Να επιχορηγούνται τουλάχιστον 5 νεοτερικά και πειραματικά θεατρικά σχήματα κάθε χειμερινή περίοδο, εφόσον υφίσταται εξ αντικειμένου τέτοια δυνατότητα.

Μερικοί από τους γενικούς όρους επιχορήγησης είναι:

  • Κρατική επιχορήγηση χορηγείται σε ελληνικούς θιάσους που λειτουργούν με τη μορφή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας ή του σωματείου που έχει συσταθεί κατά τον Αστικό Κώδικα ή άλλες ειδικές διατάξεις
  • Επιχορηγούνται επίσης ΝΠΔΔ τα οποία έχουν συστήσει θεατρικές μονάδες που λειτουργούν στα πλαίσια του νομικού προσώπου
  • Οι θεατρικοί φορείς υπόκεινται σε οικονομικό έλεγχο από τις αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες όπως προβλέπει ο νόμος και όποτε ζητηθεί αυτό από το υπουργείο Πολιτισμού
  • Η μη τήρηση των καλλιτεχνικών προϋποθέσεων επί των οποίων βασίστηκε η επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού ή η αθέτηση των οικονομικών υποχρεώσεων των θιάσων έναντι των συνεργατών τους συνεπάγεται την ανάκληση της επιχορήγησης και τον αποκλεισμό του θιάσου από το σύστημα των κρατικών επιχορηγήσεων. Ειδικά για τους θιάσους διετούς επιχορήγησης ο έλεγχος αυτός γίνεται κατ' έτος.

Οι φάκελοι-προτάσεις θα απευθύνονται προς το Τμήμα Θεάτρου και θα υποβληθούν στο κεντρικό κατάστημα του υπουργείου (Μπουμπουλίνας 20 - Πρωτόκολλο) μέχρι και τις 10 του Μάη 2003.

Ζωγραφική και φωτογραφία

Εργο του Βασίλη Ιωαννίδη
Εργο του Βασίλη Ιωαννίδη
Εγκαινιάζεται σήμερα (8 μ.μ.), στην «Γκαλερί της Ερσης» (Κλεομένους 4), έκθεση ζωγραφικής του Βασίλη Ιωαννίδη. Πρόκειται για τοπία από την Κασσάνδρα Χαλκιδικής, με τα οποία ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια περιδιάβαση των συναισθημάτων και αναμνήσεών του σε αγαπημένους χώρους. Με αφαιρετικότητα, απλοποίηση των στοιχείων, με εξπρεσιονιστικές πινελιές και με αρχιτεκτονική άρθρωση του ζωγραφικού χώρου, τα έργα αυτά αποκτούν «τη διάσταση μιας υπέρβασης, λειτουργώντας ως σύμβολα φυγής...».

Στο πλαίσιο του επάθλου «Ο Βυζάντιος και οι νέοι», παρουσιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών» (Γλύκωνος 4), η πρώτη ατομική έκθεση ζωγραφικής και σχεδίων του Γιάννη Διαμαντή, η οποία θα διαρκέσει έως τις 30/4.

Εκθεση φωτογραφίας του Λεωνίδα Δημακόπουλου εγκαινιάζεται στις 3/4 στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9). Με τις φωτογραφίες του ο Λ. Δημακόπουλος υπενθυμίζει ότι «το βλέμμα νοηματοδοτεί την εικόνα». Διάρκεια έκθεσης έως τις 3/5.

Στην γκαλερί «Αίθουσα 2+1» (Κωνσταντινουπόλεως 19, Υμηττός), εκθέτει ο ζωγράφος Ανδρέας Γεωργιάδης μελάνια σε χαρτί, που ζωντανεύουν εικόνες δασών, ομιχλώδη τοπία και τη νυχτερινή ακινησία της πόλης. Ο κατάλογος των παρουσιαζόμενων έργων συνοδεύεται με ανέκδοτα χαϊκού, ποιήματα του γνωστού στιχουργού Παρασκευά Καρασούλου. Διάρκεια έκθεσης έως τις 8/4.

Στην γκαλερί «Μετόπη» (Ερεχθείου και Καλλισπέρη 27), παρουσιάζεται έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Λαζαρίδη με τίτλο «Γυμνό ψυχογράφημα».

«Ορέστεια» με νέα ματιά

Στο τελικό στάδιο προετοιμασίας βρίσκεται η «Ορέστεια» του Αισχύλου, η πρεμιέρα της οποίας ορίστηκε για τις 4/4, στο «Ανοιχτό Θέατρο». Δέκα χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμά της, ο Γιώργος Μιχαηλίδης, επαναπροσεγγίζει την τριλογία για ένα καινούριο ανέβασμα με τους ίδιους συνεργάτες, τον Κ.Χ. Μύρη (μετάφραση), τον Διονύση Φωτόπουλο, κοστούμια, και τον Θόδωρο Αντωνίου που επεξεργάστηκε εξαρχής τη μουσική. Με τη νέα του διδασκαλία, ο Γιώργος Μιχαηλίδης στήνει με εντελώς διαφορετική αντίληψη, σκηνές, λ.χ., την Πάροδο του Αγαμέμνονα. Η νέα «Ορέστεια» προέκυψε από τις εργασίες του σπουδαστηρίου, από την εμπειρία του οποίου προέκυψαν διπλές και κάποτε τριπλές διανομές. Δηλαδή, ενώ υπάρχουν οι κύριοι ερμηνευτές, σε κάποιες παραστάσεις θα παίξουν νεότεροι ηθοποιοί, ανανεώνοντας έτσι την ερμηνεία της αρχαίας τραγωδίας.

Τον Αγαμέμνονα ερμηνεύει ο Τάσος Μπαντής, στην πρώτη του συνεργασία με το «Ανοιχτό Θέατρο», την Κλυταιμνήστρα η Μαριέττα Σγουρδαίου, την Ηλέκτρα η Χρύσα Σπηλιώτη, την Κασσάνδρα η Λίνα Μαρκάκη, τον Αίγισθο ο Γιώργος Σεϊταρίδης εναλλάξ με τον Θανάση Τσιδίμη, τον Ορέστη ο Ηλίας Στρατάκος και Πυλάδης ο Στέλιος Καλαθάς. Παίζουν επίσης: Μπέλλα Μπερδούση, Δημήτρης Δεγαΐτης και Ανδρη Θεοδότου. Συμμετέχει 20μελής ανδρικός και γυναικείος χορός. Την τετράωρη παράσταση θα συνοδεύει ζωντανή τετραμελής ορχήστρα.

Λογοτεχνικά βραβεία

Στο δημαρχείο Αθηνών τελέστηκε η απονομή του «Βραβείου Αθηνών», του «Χρυσού Μεταλλίου» και των Βραβείων της Ελληνικής Εταιρείας Μεταφραστών Λογοτεχνίας. Συγκεκριμένα, βραβεύτηκαν: Το Παγκύπριο Γυμνάσιο («Βραβείο Αθηνών»), το Hellenic College του Brookline («Χρυσό Μετάλλιο»), οι: Nicole le Bris, George Pilitsis και Φερεντούν Φαριάντ (καλύτερη μετάφραση ελληνικού λογοτεχνικού έργου), οι: Μαριλένα Αλεβίζου, Κώστια Κοντολέων (καλύτερη μετάφραση στα ελληνικά ξένου λογοτεχνικού έργου), η Μαργαρίτα Δαλμάτη (βραβείο «Ιουλία Ιατρίδη), οι: Τάσος Ρούσσος, Πέτρος Βλαχάκος (καλύτερη μετάφραση λογοτεχνικών κειμένων), οι: Vesna Caravosa, Ana Petrovic (βραβείο «Ρήγας Βελεστινλής») και Λία Χατζοπούλου (μετάφραση ξένης λογοτεχνίας για παιδιά). Τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στον Οδυσσέα Χατζόπουλο για την έκδοση της πολύτομης σειράς της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.

Εγκαινιάζεται σήμερα (8.30μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων η έκθεση «50 χρόνια "Ο Μικρός Ηρωας"», με ντοκουμέντα και φωτογραφικό υλικό. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 15 του Απρίλη.

Στις εγκαταστάσεις της «HELEXPO» (Λεωφ. Κηφισίας 39, Μαρούσι), παρουσιάζεται η δέκατη συνάντηση σύγχρονης τέχνης «art athina 2003». Η διοργάνωση φιλοξενεί 63 αίθουσες τέχνης, από τις Ελλάδα, Κύπρο, Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Αγγλία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ. Τιμώμενη χώρα είναι το Βέλγιο. Στην έκθεση, λειτουργεί κάθε χρόνο ένα τμήμα με ελληνικά, διεθνή έντυπα και εκδόσεις τέχνης, καθώς και ένα ενημερωμένο βιβλιοπωλείο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ