ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Απρίλη 2003
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Καλωσορίσατε»... στο νεομακαρθισμό!

Μαύρες λίστες και διαδικτυακά «λιντσαρίσματα» στη «χώρα της ελευθερίας»

Ο Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης Σον Πεν στη Βαγδάτη λίγο πριν την έναρξη της επίθεσης: από τους πλέον συνειδητοποιημένους καλλιτέχνες του Χόλιγουντ «συγκατοικεί» στη μαύρη λίστα... με τη Σερ

Associated Press

Ο Αμερικανός ηθοποιός και σκηνοθέτης Σον Πεν στη Βαγδάτη λίγο πριν την έναρξη της επίθεσης: από τους πλέον συνειδητοποιημένους καλλιτέχνες του Χόλιγουντ «συγκατοικεί» στη μαύρη λίστα... με τη Σερ
«Καλωσορίσατε στο Celiberal! Το Celiberal είναι μια από τις πλέον αναγκαίες περιοχές στο Διαδίκτυο. Εδώ καταγγέλλουμε όλες εκείνες τις φιλελεύθερες προσωπικότητες του Χόλιγουντ που δεν έχουν τίποτα καλύτερο να κάνουν από το να παραπονιούνται για την Αμερική και τους γενναίους άνδρες και γυναίκες που υπερασπίζουν τον τρόπο ζωής μας».

Αυτό είναι το «καλωσόρισμα» στην ιστοσελίδα Celiberal.com, η οποία προβάλλει τη «μαύρη λίστα» - όπως οι «εμπνευστές» της την ονομάζουν - των ηθοποιών του Χόλιγουντ και άλλων Αμερικανών καλλιτεχνών, που με τον ένα ή άλλο τρόπο αντιτάχθηκαν στην εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ. Και όχι μόνο αυτούς, αλλά και όσους καλλιτέχνες έκαναν και τη μικρότερη δήλωση «δυσφορίας» έναντι του Μπους από την εκλογή του μέχρι σήμερα! Δηλαδή, στη λίστα δεν περιλαμβάνονται μόνο οι «συνήθεις ύποπτοι», όπως η Σούζαν Σάραντον και ο Σον Πεν, αλλά και κάθε μη ρεπουμπλικάνος καλλιτέχνης, που κάποτε «τόλμησε» να αναφερθεί απαξιωτικά στον Μπους! Ετσι, περιλαμβάνονται και ονόματα όπως της Σερ, ακόμη και της Μαντόνα, έστω κι αν τα «μάζεψε»...

Στην ιστοσελίδα περιλαμβάνονται δεκάδες ονόματα και παραπομπές σε δηλώσεις και «καταδικαστέες» πράξεις του. Με λίγα λόγια πρόκειται για πλήρες ηλεκτρονικό «φακέλωμα», κοινής λήψης. «Κάνουμε το καλύτερό μας για να εκθέσουμε αυτές τις δημοσιότητες γι' αυτό που είναι πραγματικά: πεινασμένες για χρήμα, διπρόσωπες, ελιτίστικες, που χρησιμοποιούν το άδικο πλεονέκτημα της δημοτικότητάς τους για να εκφράσουν την αμφισβητούμενη άποψή τους», αναφέρει η ιστοσελίδα, τη ρητορική της οποίας θα ζήλευε ακόμη και ο Μακάρθι.

Μάλιστα, δίνεται η τεχνική δυνατότητα στους επισκέπτες της σελίδας να «εκφράσουν» τις «απόψεις» τους γι' αυτά τα πρόσωπα. Δηλαδή για ένα ηλεκτρονικό «λιντσάρισμα». Μάλιστα οι νοσταλγοί της μεταπολεμικής αντικομμουνιστικής «Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών» προσπαθούν να προλάβουν τους «σκεπτικιστές» αφήνοντας να εννοηθεί ότι η σελίδα δεν είναι «άλλος ένας δεξιός, συντηρητικός ιστοχώρος»! Επιπλέον προβάλλουν και «εξυπνάδες» - ειδικά κατασκευασμένες για αμερικανικά αυτιά - του τύπου: «ελευθερία του λόγου δε σημαίνει εγγυημένη δημοτικότητα για τις δημοσιότητες».

Το γεγονός ότι στη λίστα περιλαμβάνονται και ονόματα που η «προοδευτικότητά» τους εξαντλήθηκε... στο να ψηφίσουν τον Αλ Γκορ, δείχνει ότι η εσωτερική «εκκαθάριση» στη μεγαλύτερη ιμπεριαλιστική χώρα του πλανήτη εντείνεται συνεχώς ενόψει και των νέων επιθέσεων που ετοιμάζει. Η τρομοκρατία είναι μία από τις μεθόδους αυτής της εκκαθάρισης. Αρχίζει από προειδοποιήσεις, όπως «πρέπει να μάθει να κρατάει το στόμα της κλειστό» -για τη Σερ(!)- και φτάνει (προς το παρόν) μέχρι την προ μηνός ακύρωση επαγγελματικού συμβολαίου του ηθοποιού Σον Πε, επειδή κατήγγειλε την εισβολή στο Ιράκ.

Μεταξύ των «μιασμάτων» περιλαμβάνονται και οι Αλεκ Μπάλντουιν, Μπάρμπαρα Στρέιζαντ, Ντάνι Γκλόβερ, Ντάστιν Χόφμαν, Εντ Χάρις, Ερικ Ρόμπερτς, ο συγγραφέας Γκορ Βιντάλ, το ροκ συγκρότημα «Περλ Τζαμ», οι Τζέσικα Λανγκ, Μάρτιν Σιν, Τιμ Ρόμπινς, Σπάικ Λι, κ.ά.

Η Βολίμα και η λαλιά της

Στην εποχή μας - εποχή άλωσης της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας, του πλουτοπαραγωγικού πλούτου, του πολιτισμού χωρών και λαών, από τα δειλά και γι' αυτό πιο δολερά όπλα του νεοταξικού κεφαλαίου - «κάθε μέρα χάνεται και μια γλώσσα». Αυτό διαπιστώνουν διεθνείς έρευνες επιφανών γλωσσολόγων, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου της πολιτιστικής ισοπέδωσης και εμμέσως της απώλειας της ελευθερίας του, αλλά και της πολιτιστικής πενίας όλης της ανθρωπότητας. Ο κίνδυνος αυτός -ολοένα και περισσότερο ορατός- αφορά και στη δική μας γλώσσα. Προπαντός στις πανέμορφες διαλέκτους της, τις οποίες οφείλουμε να διαφυλάξουμε στη σημερινή και αυριανή μνήμη και λαλιά μας. Διαφορετικά, όλο και περισσότερο θα «στερεύει» το πολύπηγο «ποτάμι» της πανώριας γλώσσας μας.

Οι σκέψεις αυτές «γενήκανε» διαβάζοντας το 46ο (Νοέμβρης - Δεκέμβρης 2002) και 47ο (Ιανουάριος - Φεβρουάριος) φύλλο της διμηνιαίας εφημερίδας του Συλλόγου Βολιμιατών Ζακύνθου, «Η Φωνή των Βολιμιατών». Για την ποιότητα, σοβαρότητα, τα κείμενα - συνεργασίες διακεκριμένων πνευματικών ανθρώπων - το εύρος των θεμάτων (μορφωτικών, πολιτιστικών, προβλημάτων των χωριών του δήμου Ελατίων, κλπ.), αυτής της εφημερίδας έχουμε ξαναγράψει. Αναφορικά με τα παραπάνω φύλλα σημειώνουμε (με τη σειρά των φύλλων) την ξεχωριστή σημασία: του διαλεκτικά «προφητικού» άρθρο του Ν. Θεοδόση - Φεξούλη «Ο πόλεμος που έρχεται μας αφορά όλους...», του αφιερώματος στα βυζαντινά και μεταβυζαντινά μοναστήρια του δήμου Ελατίων, του άρθρου του καθηγητή του πανεπιστημίου Αθηνών, Παναγιώτη Νούτσου «Για την "τοπικότητα"», του ιστορικού κειμένου για τα χρόνια της κατοχής του Φίλιππου Δ. Δρακονταειδή «Ο "Συντονιστής" καταγόταν από τις Βολίμες».

Ο λόγος, όμως, που αναφερόμαστε σ' αυτά τα δύο φύλλα είναι το ευχάριστο γεγονός ότι σ' αυτά υπάρχουν και κείμενα που διαφυλάσσουν λεκτικούς «ανθούς» της ζακυνθινής διαλέκτου. Λέξεις, φράσεις και εκφράσεις μιας χυμώδους, μουσικής ντοπιολαλιάς, που στο άκουσμά τους ευφραίνεται το αυτί, ο νους και η καρδιά. Αναφερόμαστε σε δύο κείμενα - αναμνήσεις του Γιάννη Σ. Πομόνη - Τσαγκλαρά για τους Μ. Στασινόπουλο, Π. Δελαπόρτα και Γ. Τσουκαλά, καθώς και για τους Βολιμιάτες ναυτικούς και τον τελευταίο «γατζάο» (οξύπρωρο και οξύπρυμνο ιστιοφόρο).

Μετακόμισαν... στη Θεσσαλονίκη

«Το σπίτι φεύγει»
«Το σπίτι φεύγει»
Πετυχημένες αθηναϊκές παραστάσεις, μετακομίζουν μετά το Πάσχα στη Θεσσαλονίκη:

Ηδη, «Το σπίτι φεύγει» του Αντώνη Νικολή, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, παρατείνει τις παραστάσεις του μέχρι τις 3/5 στο «Αριστοτέλειον».

Από την Τρίτη του Πάσχα, στο θέατρο «Εγνατία» θα παρουσιάζεται «Το πάρτυ» του Νιλ Σάιμον, σε μετάφραση Λάκη Λαζόπουλου, σκηνοθεσία Γρηγόρη Βαλτινού, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου. Παίζουν: Σμαράγδα Καρύδη, Κρατερός Κατσούλης, Εβελίνα Παπούλια, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Τάνια Τρύπη, Αντώνης Φραγκάκης.

Τη Δευτέρα του Πάσχα αρχίζουν οι - 20 συνολικά - παραστάσεις του έργου «Πέτρες στις Τσέπες του» στο «Παλλάς» της Θεσσαλονίκης, με πρωταγωνιστές τους Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και Δημήτρη Λιγνάδη. Στο έργο οι δύο ηθοποιοί υποδύονται 16 διαφορετικούς ρόλους, μέσα από τη θέση δύο κομπάρσων στα γυρίσματα μίας χολιγουντιανής υπερπαραγωγής. Μετάφραση-διασκευή Μ. Ντενίση, σκηνοθεσία Δ. Λιγνάδη, σκηνικά - κοστούμια Ε. Παπαγεωργακοπούλου, μουσική επιμέλεια - στίχοι Δ. Λιγνάδη - Κ. Μαρκουλάκη.

Ανήμερα του Πάσχα, η κωμωδία του Ουίλιαμ Χομ «Καληνύχτα και φρόνιμα» μετακομίζει στο «Ανατόλια». Μετάφραση Τζόλυς Γαρμπή, σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια Βασίλη Τσιβιλίκα, σκηνικά Δέσποινας Βολίδη. Παίζουν: Βασίλης Τσιβιλίκας, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Νεφέλη Ορφανού, Χρήστος Λιακόπουλος, Μαρίνα Τσιντικίδου.

«Αφαιρέθηκε» ο Καζαντζάκης

Απογοητεύτηκαν όσοι συμμερίστηκαν τη - δικαιολογημένη - ευφορία της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη για δημιουργία πανεπιστημιακής έδρας στην Κρήτη με το όνομα του μεγάλου συγγραφέα και του συντοπίτη του Πρεβελάκη. Η δημιουργία νέας πανεπιστημιακής θέσης στη Φιλοσοφική Σχολή - Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 109, παράρτημα 22/1/2001) δεν περιλαμβάνει τα ονόματα των δύο λογοτεχνών.

Η Εταιρεία, σε ψήφισμα διαμαρτυρίας της, κάνει λόγο για «αφαίρεση» των δύο ονομάτων, «παρά το γεγονός ότι κατά τη συνεδρίαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης του παραπάνω Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης 2/9/2001» υιοθετήθηκε η πρόταση του τομέα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας να ονομαστεί η νέα θέση ως «Θέση Καζαντζάκη - Πρεβελάκη».

«Φιλάρχαιοι» δημοσιογράφοι

«Φιλότεχνοι» προέκυψαν οι «ενσωματωμένοι» στα αμερικανικά στρατεύματα στο Ιράκ δημοσιογράφοι των αμερικανικών ΜΜΕ. Αφού «κάλυψαν» με τα «αντικειμενικά» ρεπορτάζ τους την «απελευθέρωση» των Ιρακινών από τους «συμμάχους», είπαν να... «απελευθερώσουν» κι αυτοί μερικά έργα τέχνης από τα ιρακινά μουσεία. ΄Η έστω να «βοηθήσουν» τους Αμερικανούς στρατιώτες στο «κουβάλημα», μετά το «ξήλωμα» των μουσείων του Ιράκ που «απαθανατίστηκε» και φωτογραφικά.

Η είδηση που δημοσίευσε χτες ο «Ρ» για την κατάσχεση έργων τέχνης από το Ιράκ, σε αεροδρόμιο των ΗΠΑ, αφορά δύο Αμερικανούς δημοσιογράφους, που επιχείρησαν να περάσουν από το Διεθνές Αεροδρόμιο Ντούλες, έξω από την Ουάσιγκτον και από το αεροδρόμιο της Βοστόνης, περισσότερους από 40 πίνακες ζωγραφικής και άλλα αντικείμενα, τα οποία κατασχέθηκαν. Ο ένας εργαζόταν στο «Fox News Channel» και ο άλλος στην εφημερίδα «Boston Herald». Ο πρώτος απολύθηκε, σύμφωνα με ανακοίνωση του καναλιού όπου εργαζόταν.

Να σημειωθεί ότι τέτοιου είδους «κατασχέσεις», ίσως να συνεχιστούν, αφού προφανώς εντάσσονται στην προπαγάνδα των ΗΠΑ που θέλουν να αποποιηθούν - ανεπιτυχώς βέβαια - τον... «τίτλο» του κοινού αρχαιοκάπηλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ