ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Μάη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
26η ΓΙΟΡΤΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Αφιερωμένη στην ειρήνη!

Σε αντεπίθεση πέρασαν οι εκδότες, υπερασπιζόμενοι την ορθότατη απόφασή τους να αφιερώσουν τη φετινή Γιορτή Βιβλίου, που ξεκινά σήμερα στο Πεδίον του Αρεως, στην ειρήνη και όχι στη Βρετανία, η κυβέρνηση της οποίας συμμετείχε στο ματοκύλισμα του λαού του Ιράκ και στην καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς του.

Με μια φωνή, οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοπωλών και του Συλλόγου Εκδοτών Βιβλιοπωλών Αθηνών (διοργανωτής της Γιορτή Βιβλίου), σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου για τη Γιορτή Βιβλίου, κατήγγειλαν όσους δημοσιογράφους - και όχι μόνο - συμμετείχαν στην ενορχηστρωμένη, όπως τη χαρακτήρισαν, επίθεση εναντίον τους, επίθεση που, διαστρεβλώνοντας πλήρως την απόφαση των εκδοτών, τους εμφάνισε ακόμη και να... στέλνουν τα βιβλία στην «πυρά»!

Η πρόεδρος του ΣΕΒΑ, Ελένη Κανάκη, τόνισε ότι οι εκδότες «δεν ούτε αδιάφοροι ούτε απολίτικοι». Ο πρόεδρος της ΠΟΕΒ, Γ. Δαρδανός, κάλεσε αυτούς τους δημοσιογράφους να ασχοληθούν και με τα τεράστια προβλήματα του βιβλίου στη χώρα μας, λ.χ. με τις ανύπαρκτες σχολικές βιβλιοθήκες. Ο Σ. Ελληνιάδης (μέλος του ΔΣ) σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «δεν υπαναχωρούμε από τη θέση μας. Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε» για το έγκλημα που συντελέστηκε στο Ιράκ. Πρόσθεσε ότι μερίδα του Τύπου «επιβεβαίωσε την άποψη περί κιτρινισμού» και χαρακτήρισε την επίθεση ως ενορχηστρωμένη, εντόνως συκοφαντική, αν όχι κατευθυνόμενη. Σημείωσε, επίσης, ότι ενώ ο ΣΕΒΑ έστειλε απαντητικές επιστολές σε αυτά τα έντυπα δε δημοσιεύτηκαν, «δείγμα κι αυτό για το πώς αντιλαμβάνονται το διάλογο».

Ο Δημήτρης Παπαλεωνίδας, μέλος του ΣΕΒΑ, είπε ότι ενώ κλείνουν εκδοτικά και βιβλιοπωλεία, δε λειτουργούν οι βιβλιοθήκες και δεν υπάρχει κρατική ενίσχυση για το βιβλίο, «ο κ. Πρετεντέρης είπε ότι καίμε βιβλία. Εμείς, που ματώνουμε για τα βιβλία». Πρόσθεσε ότι τιμώμενη χώρα δεν μπορούσε να είναι η Βρετανία, που ενώ είναι συνένοχη στην καταστροφή βιβλιοθηκών και στην κλοπή του αρχαιότερου βιβλίου της ανθρωπότητας, να κάθεται στους επισήμους στην τελετή εγκαινίων της Γιορτής ο πρεσβευτής της και υπογράμμισε ότι τιμούνται οι Βρετανοί συγγραφείς, οι συγγραφείς όλου του κόσμου και, βέβαια, η ειρήνη.

Αναφορικά με τις σχολικές βιβλιοθήκες, ο Γ. Δαρδανός θύμισε την απαράδεκτη εικόνα που παρουσιάζουν (περισσότερες από 500 είναι κλειστές) και κατήγγειλε τον υπουργό Δικαιοσύνης ότι μετέφερε κονδύλι που προοριζόταν για σχολικές βιβλιοθήκες της εκλογικής του περιφέρειας σε άλλα έργα στην ίδια περιοχή (!!!). Απέδωσε στον υπουργό Παιδείας «προσωπική ευθύνη» για μη υλοποίηση του θεσμού, αλλά και στην ΤΑ όλων των βαθμών καθώς και τους περιφερειάρχες ότι ρίχνουν το βάρος τους σε έργα βιτρίνας και όχι στη γνώση.

Η Γιορτή Βιβλίου θα φιλοξενήσει 50.000 τίτλους (ελληνικούς και ακόμη 132 χωρών, μεταξύ αυτών και της Βρετανίας). Θα πραγματοποιηθεί κινηματογραφικό αφιέρωμα με ταινίες από χώρες «Ανατολικά του Τίγρη και Ευφράτη», εικαστικές εκθέσεις, μουσικά και θεατρικά δρώμενα με αντιπολεμικό μήνυμα.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΙΡΑΚ
Φτιάχνει λίστες ο στρατός κατοχής...

Ιρακινός φύλακας του Αρχαιολογικού Μουσείου Βαγδάτης φυλάει όσα αρχαία άφησαν οι νέοι «Ελγιν»
Ιρακινός φύλακας του Αρχαιολογικού Μουσείου Βαγδάτης φυλάει όσα αρχαία άφησαν οι νέοι «Ελγιν»
Τι δουλειά έχει το Γραφείο Μετανάστευσης και Επιβολής Δασμών (ICE) των ΗΠΑ, το οποίο είναι τμήμα του νέου υπουργείου «Εσωτερικής Ασφαλείας»... με τις κλεμμένες ιρακινές αρχαιότητες; Εχει και μάλιστα άμεση (!), καθώς ανέλαβε τις αρμοδιότητες της ΟΥΝΕΣΚΟ: την καταγραφή, ανεύρεση και επιστροφή της λεηλατημένης πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ!

Οπως ήταν αναμενόμενο, οι Αμερικανοί δε θα άφηναν ούτε αυτόν τον τομέα στα χέρια άλλων, έστω κι αν οι «άλλοι» είναι ο άμεσα ελεγχόμενος από τον ιμπεριαλισμό ΟΗΕ και οι διεθνείς οργανισμοί του. Ετσι, σύμφωνα με ανακοίνωση του Γραφείου, στο Ιράκ «επέστρεψαν» περίπου 40.000 χειρόγραφα και 700 αντικείμενα. Μάλιστα, οι Αμερικανοί λένε ότι πολλές από τις αρχαιότητες που θεωρούνται «απωλεσθείσες», βρίσκονται σε «μυστικές κρύπτες», όπου τοποθετήθηκαν πριν τον πόλεμο.

Πού σταματάει η αλήθεια και πού αρχίζει η προπαγάνδα είναι δύσκολο να ανιχνευτεί, αφού η λίστα με τις κλεμμένες αρχαιότητες είναι ακόμη στα σκαριά και επομένως οι Αμερικανοί εύκολα μπορούν να της προσθέτουν αρχαιότητες που πιθανόν φυλάχτηκαν αλλού, από την ιρακινή Αρχαιολογική Υπηρεσία. Ισως, πρόκειται για προσπάθεια μείωσης του μεγέθους της καταστροφής. Η ερμηνεία αυτή ενισχύεται από το γεγονός, ότι στελέχη του ICE βρίσκονταν μυστικά στο Ιράκ πριν τον πόλεμο! Μετά τη λήξη του «ενσωματώθηκαν» με τον κατοχικό στρατό... για να «εντοπίσουν» τις αρχαιότητες! Σύμφωνα με την ανακοίνωση που αναμεταδίδει το BBC, Αμερικανοί αξιωματικοί «μαζί» με Ιρακινούς ομολόγους τους, φτιάχνουν τη δική τους λίστα κλεμμένων αρχαιοτήτων! Μάλιστα, άνθρωποι της ICE κοιμούνται στο μουσείο της Βαγδάτης, υποτίθεται για να «εμποδίσουν νέες λεηλασίες»!

Κατά τ' άλλα, οι Αμερικανοί υπόσχονται αμοιβές και αμνηστία σε όσους επιστρέφουν αρχαιότητες, τακτική που υποτίθεται ότι κατέληξε μέχρι τώρα στην επιστροφή, μεταξύ άλλων, ενός πήλινου δοχείου του 5.000 π.Χ. και ενός θεμέλιου λίθου παλατιού της Βαβυλώνας του 600 π.Χ. Σε κάθε περίπτωση, η συντριπτική πλειοψηφία του ανυπολόγιστου αρχαιολογικού θησαυρού του Ιράκ παραμένει άφαντη.

Αναστηλώνουν το αρχαίο θέατρο Μαρώνειας

Μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου της Μαρώνειας ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Πρόκειται για μνημείο που, ενώ έως τις αρχές του 20ού αιώνα σωζόταν σε πολύ καλή κατάσταση, οι κάτοικοι του ομώνυμου χωριού άρχισαν να αφαιρούν κομμάτια του, για να χτίσουν το σχολείο τους. Το θέατρο μετατράπηκε σε ερειπιώνα και αφέθηκε στην τύχη του έως τις αρχές της δεκαετίας του '80 που άρχισε η ανασκαφή του.

Το ελληνιστικό μνημείο γνώρισε και φάσεις μετάλλαξής του σε ρωμαϊκή αρένα, όπως και άλλα ελληνιστικά θέατρα. Από το 2000 ξεκίνησε νέες ανασκαφές η Ιθ' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η οποία, σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εκπόνησε μελέτη αποκατάστασης - αναστήλωσης του θεάτρου. Χαρακτηριστικό της κατασκευής του είναι ένα πολύ καλά μελετημένο αποχετευτικό σύστημα για τα όμβρια ύδατα, με τη μορφή κτιστού αποχετευτικού αγωγού. Οι μεγάλες πλάκες που κάλυπταν τον αγωγό χρησιμοποιήθηκαν στη ρωμαϊκή φάση σαν προστατευτικό στηθαίο. Στην ελληνιστική περίοδο, πίσω από τις πλάκες βρίσκονταν οι «προεδρίες» (επίσημα καθίσματα) και ακολουθούσαν είκοσι βαθμίδες καθισμάτων, από τις οποίες σώθηκαν μόνο τρεις. Ενδιαφέρουσες είναι και οι συμμετρικές, εκπληκτικής ακρίβειας, με αιχμηρό εργαλείο, χαράξεις της αρχικής φάσης οικοδόμησης του θεάτρου.

Η μελέτη προβλέπει «συνύπαρξη» και ανάδειξη των διαφορετικών φάσεων του μνημείου και αναστήλωση ακόμη δύο σειρών καθισμάτων, ώστε να γίνεται εφικτή η «αίσθηση» του θεάτρου. Τις πιέσεις των τοπικών φορέων για χρήση του θεάτρου «απέκρουσε» η Εφορεία με πρότασή της για κατασκευή λυόμενης κατασκευής σε κοντινό λατομείο, η οποία έγινε αποδεκτή.

«Διεθνής Χάρτα» τοιχογραφιών

Στη διαμόρφωση μιας «Διεθνούς Χάρτας» προστασίας των τοιχογραφιών, κατά τα πρότυπα ανάλογων διεθνών ντοκουμέντων που αφορούν στα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, στοχεύει η ετήσια Συνάντηση της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής Τοιχογραφιών του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών), που ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται αύριο στη Θεσσαλονίκη. Διοργανωτές της συνάντησης είναι το Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS και η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων, με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων, υπό την αιγίδα και τη χορηγία του ΥΠΠΟ.

Οι διοργανωτές ευελπιστούν να καταλήξουν στο κείμενο της Διεθνούς Χάρτας για τη Συντήρηση των Τοιχογραφιών, που άρχισε πριν από έξι χρόνια με πρωτοβουλία της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής Τοιχογραφιών του ICOMOS. Το σχέδιο του κειμένου που θα επεξεργαστεί η Διεθνής Επιτροπή στη Θεσσαλονίκη, είναι το 4ο σχέδιο της Χάρτας, όπως αυτό διατυπώθηκε τον περασμένο Οκτώβρη στην Κοπεγχάγη. Το Σάββατο θα ανακοινωθεί δημόσια το τελικό κείμενο της Χάρτας, στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, από τον πρόεδρο του Διεθνούς ICOMOS, καθηγητή Michael Petzet.

Με θέμα «Αγέννητο Παιδί», 340 παιδιά έως 13 ετών εξέφρασαν τις καλλιτεχνικές τους ανησυχίες σε μια ακουαρέλα. Τα έργα των παιδιών βραβεύονται και παρουσιάζονται στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (αύριο και την Κυριακή). Το διαγωνισμό και την έκθεση οργάνωσε ο Σύλλογος Προστασίας Αγέννητου Παιδιού. Τα βραβεία θα απονεμηθούν αύριο (6 μ.μ.) και μετά θα εγκαινιαστεί η έκθεση.

Το αργυρό μετάλλιο στην κατηγορία των Μεικτών Χορωδιών στο δύσκολο επίπεδο κατέλαβε η Μεικτή Χορωδία του ΤΕΙ Αθήνας, στον «9ο Παγκόσμιο Διαγωνισμό Χορωδιών Βουδαπέστης», που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλη. Ηταν η πρώτη ελληνική συμμετοχή στο διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν 80 χορωδίες από 23 χώρες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ