ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Η Αυτοδιοίκηση στην υπηρεσία του συστήματος

Τις συναινετικές θέσεις του για το νέο Κώδικα, διατύπωσε το ΔΣ της ΚΕΔΚΕ

Η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ: Ντ. Μπακογιάννη (ΝΔ) μέλος του ΔΣ, Παρ. Κουκουλόπουλος (ΠΑΣΟΚ) Πρόεδρος και Χρ. Παλαιολόγος (ΣΥΝ)γεν. γραμματέας
Η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ: Ντ. Μπακογιάννη (ΝΔ) μέλος του ΔΣ, Παρ. Κουκουλόπουλος (ΠΑΣΟΚ) Πρόεδρος και Χρ. Παλαιολόγος (ΣΥΝ)γεν. γραμματέας
Τη συναίνεσή τους στη βασική κατεύθυνση του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο Εσωτερικών, δηλαδή στην πλήρη ενσωμάτωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στους διοικητικούς κρατικούς μηχανισμούς, για να εξυπηρετείται καλύτερα η αντιλαϊκή πολιτική, κατέθεσαν τα μέλη του ΔΣ της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ), στην προχτεσινή σχετική συνεδρίαση.

Στο σχετικό κείμενο θέσεων επί του Κώδικα που ψήφισε προχτές το ΔΣ, γίνεται φανερή η σύμπλευση της προσκείμενης σε ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ, ηγεσίας της ΚΕΔΚΕ με την κυβέρνηση, σε βασικά σημεία που αφορούν επιγραμματικά: Την προσαρμογή της λειτουργίας της ΤΑ στους νόμους της αγοράς. Την επιβολή φόρων από τους δήμους και τη σύμπραξή τους με το ιδιωτικό κεφάλαιο για την εξεύρεση πόρων. Την κατάργηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και τη θεσμοθέτηση του β΄ βαθμού Αυτοδιοίκησης σε επίπεδο Περιφέρειας. Την αποδυνάμωση της φωνής της υπαίθρου αλλά και των δήμων αστικών κέντρων, με την επιβολή διαδημοτικών συνεργασιών ή Συνδέσμων, η συμμετοχή στους οποίους είναι υποχρεωτική. Τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στην καταστρατήγηση εργασιακών κεκτημένων με την αποδοχή νέων μορφών απασχόλησης, σε συνεργασία και με το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Η αποδοχή των προτάσεων αυτών από την ΚΕΔΚΕ γίνεται στο όνομα της «άρρηκτα συνδεδεμένης πορείας της ΤΑ προς μια δημοκρατικά προσανατολισμένη Ευρωπαϊκή Ενοποίηση» - όπως σημειώνεται στο κείμενο αρχών επί του Κώδικα. Παράλληλα επικροτούνται οι κυβερνητικές ουσιαστικά πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του πολιτικού συστήματος, καθώς κρίνεται πως «η νέα πραγματικότητα... φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένας νέος κύκλος μεταρρυθμίσεων με κέντρο την Αυτοδιοίκηση».

Το κείμενο εστάλη στις Τοπικές Ενώσεις Δήμων και Κοινοτήτων των νομών της χώρας και οι θέσεις του συλλογικού οργάνου για τον Κώδικα θα διαμορφωθούν σε έκτακτο συνέδριο, στις αρχές Οκτώβρη στη Λευκάδα.

Οι θέσεις της ΚΕΔΚΕ

Ειδικότερα, η ΚΕΔΚΕ αφού παραδέχεται ότι η ΤΑ είναι «μέρος του ενιαίου διοικητικού και πολιτικού συστήματος της χώρας», προτείνει την κατάργηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (ΝΑ) και τη θεσμοθέτηση του β΄ βαθμού σε επίπεδο Περιφέρειας, με αιρετό περιφερειακό συμβούλιο. Με άλλοθι τα υπερτοπικά προβλήματα αστικών συγκροτημάτων προτείνουν τη δημιουργία Συνδέσμων στις μητροπολιτικές περιοχές, με διευρυμένες αρμοδιότητες στις οποίες η συμμετοχή των δήμων της περιοχής θα είναι υποχρεωτική. Προτείνουν νέες συνενώσεις δήμων, σε εθελοντική βάση, αποφεύγοντας όμως να διευκρινίσουν από πού θα αντλούνται χρήματα για τη λειτουργία τους.

Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων, η ΚΕΔΚΕ προτείνει μια σειρά μέτρων για τη δήθεν αναβάθμιση του ρόλου τους και για τη διαφανή λειτουργία τους, χωρίς όμως να διεκδικεί την εκλογή τους με το σύστημα της απλής αναλογικής.

Παράλληλα η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ αποδέχεται ουσιαστικά τον προληπτικό έλεγχο της λειτουργίας των δήμων, με την επισήμανση πως «ενδεχόμενη επιβολή του πρέπει να συνοδεύεται από ρύθμιση που θα προβλέπει ότι η εκτέλεση θεωρημένων ενταλμάτων από τον πάρεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν παράγει αστική ή ποινική ευθύνη για τον δήμαρχο».

Τη συναίνεσή της προσφέρει η ΚΕΔΚΕ στην αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων ζητώντας την αναμόρφωση του καθεστώτος των υπαλλήλων και τη θεσμοθέτηση νέων θέσεων εργασίας. Επίσης προτείνεται η «διαμόρφωση ολοκληρωμένου πλαισίου για μόνιμη ή περιοδική συνεργασία με τρίτους, πέρα από το έργο των υπηρεσιακών δομών των δήμων».

Τέλος τα μέλη της ΚΕΔΚΕ υποστηρίζουν ένθερμα την καθιέρωση πόρων με τοπική φορολογία, μεταφέροντας έτσι το κόστος λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών στους δημότες. Ενώ προτείνεται διάλογος για τα σύγχρονα χρηματοδοτικά μέσα, όπως συγχρηματοδοτήσεις έργων, συμβάσεις παραχώρησης, νέες πηγές χρηματοδότησης κλπ.

Ο Χρ. Τέγος

Τη ριζική διαφωνία του με το κείμενο του υπουργείου Εσωτερικών υπογράμμισε ο δήμαρχος Καρδίτσας, Χρήστος Τέγος. Ο ίδιος επανέλαβε τις θέσεις που είχε καταθέσει σε σχετικό σημείωμα, στο οποίο ανάμεσα σε άλλα, τονιζόταν: «Το σχέδιο έχει προσανατολισμό να είναι η ΤΑ ένας απλός διοικητικός μηχανισμός με τον οποίο θα εφαρμόζεται πιο εύκολα, αποτελεσματικά και ταχύτερα η αντιλαϊκή κυβερνητική πολιτική παρά τα όσα λέγονται για την "αποτελεσματικότητα" του θεσμού. Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά, η ανάγκη στην αντίθεση και αντίσταση στις αποφάσεις που περιορίζουν τα όποια κοινωνικά χαρακτηριστικά έχουν απομείνει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Ψίχουλα για τους Δήμους από το Γ' ΚΠΣ

Μόλις το 5,6% του συνολικού προϋπολογισμού των έργων που έχουν ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ αντιστοιχεί στους Δήμους και τις Κοινότητες, σύμφωνα με έρευνα της ΚΕΔΚΕ.

Από σύνολο 8.652 έργων που έχουν ενταχθεί στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του Γ' ΚΠΣ, οι Δήμοι και οι Κοινότητες - και μάλιστα μόνο μέσω Δημοτικών Επιχειρήσεων, όπως επιβάλλει ο νόμος - θα εκτελέσουν τα 1.818. Σύμφωνα με την ΚΕΔΚΕ, ο προϋπολογισμός των 1.818 έργων είναι 939 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 5,6% του συνόλου των ενταγμένων έργων, που αγγίζει τα 16,8 δισ. ευρώ. Τέλος, ο μέσος προϋπολογισμός ενταγμένου έργου πρωτοβάθμιου ΟΤΑ είναι 517.000. ευρώ, ενώ ο μέσος προϋπολογισμός έργου του συνόλου των ενταγμένων στο Γ' ΚΠΣ είναι 1.943.000 ευρώ.

Από τα παραπάνω προκύπτει πως ελάχιστοι είναι οι Δήμοι που έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τα έργα τους στο Γ' ΚΠΣ, και κύρια οι μεγάλοι Δήμοι, οι οποίοι άλλωστε έχουν τις αντίστοιχες υπηρεσίες για να συντάξουν τις μελέτες που απαιτούνται. Γίνεται, δε, φανερό πως η κυβέρνηση εμπαίζει τους Δήμους, λέγοντας πως στα οξυμένα οικονομικά τους προβλήματα, μία από τις λύσεις είναι η ένταξη έργων στο Γ' ΚΠΣ. Εργα, που, έτσι και αλλιώς, πρέπει να πληρούν και τα κριτήρια της επιλεξιμότητας - δηλαδή να έχουν έσοδα - τότε γίνεται αντιληπτό πως η πλειοψηφία των έργων που έχουν ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ από τους δήμους, απέχουν από τις πραγματικές ανάγκες των δημοτών.

ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Εκ των υστέρων υποσχέσεις απλοποίησης διαδικασιών

Εκ των υστέρων και αφού απέκλεισε από χιλιάδες μετανάστες που ζουν και εργάζονται παράνομα στη χώρα μας, τη δυνατότητα να νομιμοποιηθούν, εξαιτίας της πληθώρας των απαιτούμενων δικαιολογητικών, που σε πολλές περιπτώσεις ήταν αδύνατο να αποκτηθούν, αλλά και της σύγχυσης των αρμοδίων υπηρεσιών, η κυβέρνηση υπόσχεται να κάνει πιο εύκολη τη σχετική διαδικασία νομιμοποίησης.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Εσωτερικών, Κ. Σκανδαλίδης - μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρέσβη της Αλβανίας, Μπασκίμ Τζενέλι, σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Αλβανοί μετανάστες να ανανεώσουν τις άδειες παραμονής ή να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα έγγραφα για να νομιμοποιηθούν - δήλωσε: «Μετά την ολοκλήρωση της νομιμοποίησης των οικονομικών μεταναστών - που θα γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου - και την ολοκλήρωση της βάσης δεδομένων, όπου θα ξέρουμε πια με απόλυτη σαφήνεια τους νόμιμους οικονομικούς μετανάστες, η κυβέρνηση θα ξεκινήσει, παράλληλα, μια προσπάθεια, έτσι ώστε η ανανέωση να γίνεται πιο εύκολα και αντιγραφειοκρατικά, να μη ζητούνται περιττά στοιχεία που είναι δεδομένα». Ακολούθως, ο υπουργός παραδέχτηκε την ταλαιπωρία, την οποία υφίστανται οι οικονομικοί μετανάστες που επιθυμούν είτε να ανανεώσουν είτε να αποκτήσουν νέα άδεια παραμονής στη χώρα.

Από την πλευρά του ο Αλβανός πρέσβης ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση να «βρεθούν κάποιες διεργασίες», που να διευκολύνουν τη νομιμοποίηση των μεταναστών και κάλεσε τον υπουργό Εσωτερικών να επισκεφτεί τη χώρα του. Στην επίσκεψη αυτή θα τεθεί και το ζήτημα της διπλής υπηκοότητας των Βορειοηπειρωτών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ