ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Οχτώβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αναζητώντας την «άνοιξη» του κινηματογραφικού χειμώνα...

Με μια πρωτότυπη - για τα μέχρι τώρα δεδομένα του - εκδήλωση, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου παρουσίασε προχτές στην «Αθηναΐδα» τις 28 ταινίες μεγάλου μήκους που αποτελούν το σύνολο της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής της φετινής κινηματογραφικής περιόδου.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν «τρέιλερ» των ταινιών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται οι πολυδιαφημιζόμενες συμπαραγωγές του Παντελή Βούλγαρη («Νύφες») και του Θόδωρου Αγγελόπουλου («Το λιβάδι που δακρύζει»), αλλά και νέων έως πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών. Παρουσιάστηκαν επίσης αποσπάσματα από ταινίες που βρίσκονται στο στάδιο της παραγωγής τους.

Αν και για την ποιότητα της φετινής εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής δεν μπορεί να μιλήσει κανείς με βάση τα «τρέιλερ», ωστόσο, ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Διαγόρας Χρονόπουλος, «προεξόφλησε» ότι ο φετινός ελληνικός «κινηματογραφικός» χειμώνας θα προσελκύσει το κοινό. Ο ίδιος επικεντρώθηκε στις προσπάθειες του Κέντρου για την προώθηση των ελληνικών ταινιών στις αίθουσες, ανακοινώνοντας την επέκταση του δικτύου διανομής του ΕΚΚ «Filmcenter», ίσως ακόμη και με μια αίθουσα σε κάποιο από τα «πολυ - σινεμά».

Περισσότερο «ρεαλιστής» ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, αφιέρωσε μεγάλο μέρος του χαιρετισμού του στη γνωστή, άθλια, κατάσταση της διανομής των ελληνικών ταινιών εντός και εκτός της χώρας, «φαινόμενο» που αποτελεί δεδομένη κατάσταση για όλη την Ευρώπη. Βέβαια, ο υπουργός έθεσε πολύ περισσότερα ερωτήματα από όσα απάντησε, γεγονός που προκύπτει από την προσήλωση της ελληνικής κυβέρνησης στον ανταγωνισμό του ευρωπαϊκού οπτικοακουστικού «προϊόντος» με το αντίστοιχο των ΗΠΑ, καθαρά μέσα από τους «νόμους της αγοράς». Σημείωσε πάντως, πως τα «εναλλακτικά» δίκτυα διανομής μπορεί μεν να χρειάζονται, αλλά η αλλαγή του σημερινού «τοπίου» μπορεί να επέλθει μόνο με παρέμβαση στην κυρίαρχη εμπορική διανομή. Το πώς θα γίνει αυτό όμως δεν το είπε. Αντίθετα, είπε ότι πολύ σύντομα το ΥΠΠΟ θα ανακοινώσει σειρά μέτρων για την ενίσχυση της «εναλλακτικής» διανομής.

Ευτυχώς - γι' αυτόν - απέφυγε να αναφερθεί στην πολιτική της κυβέρνησης για την κινηματογραφική παιδεία, αφού το κοινό ήταν σχεδόν αμιγώς από το χώρο του κινηματογράφου, άρα «χορτασμένο» από υποσχέσεις...

Ραγδαία εξάπλωση της πορνογραφίας στο Ιράκ

Οπως είναι γνωστό, η πλέον τραγική συνέπεια στον πολιτισμό του Ιράκ από την ιμπεριαλιστική επίθεση είναι η λεηλασία της πολιτιστικής του κληρονομιάς. Το... «αντίδωρο» του δυτικού πολιτισμού στο λαό του Ιράκ, όμως, είναι η ραγδαία εξάπλωση της πορνογραφίας.

Οπως προκύπτει από τον ρωσικό ειδησεογραφικό δικτυακό κόμβο «Γκαζέτα», ένα από τα αποτελέσματα στο εποικοδόμημα της ιρακινής κοινωνίας από την εισβολή είναι οι πορνοταινίες που προβάλλονται σε κάθε κινηματογραφική αίθουσα. Διαφημίζονται «επιθετικά» σε κάθε δρόμο της Βαγδάτης με τεράστιες αφίσες... αναλόγου φυσικά περιεχομένου. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ένας από τους θεατές του κινηματογράφου «Ατλας - Σίνεμα», λίγο πριν «απολαύσει» τη δυτική «κουλτούρα» μέσω μιας ταινίας με τον τίτλο... «Ρεαλιστικός βιασμός», δήλωνε πως «πριν μπαίναμε στη φυλακή γι' αυτό, αλλά τώρα: ελευθερία»! Εκτός των άλλων, είναι φανερό ποιοι ακριβώς είναι οι Ιρακινοί που χειροκροτούν το στρατό κατοχής.

Στο Ιράκ πια οι ταινίες χωρίζονται σε «ρομαντικές» (δηλαδή «ελαφρύ» πορνό) και «σεξουαλικές», δηλαδή σκληρή πορνογραφία. Στην τρίτη κατηγορία εντάσσονται οι «σοβαρές» ταινίες. Δηλαδή όλες οι υπόλοιπες, μεταξύ αυτών και ο «σοβαρός»... «Εξολοθρευτής». Σύμφωνα με την «Γκαζέτα», οι «σοβαρές» ταινίες έχουν και το λιγότερο κοινό. Οι εργαζόμενοι στις αίθουσες όμως δε φέρονται να είναι και πολύ ενθουσιασμένοι με την κατάσταση αυτή. Ο Ισαάμ Αμπντούλ Καρίμ, ταμίας του κινηματογράφου «Σεμιραμίντ», εξομολογήθηκε σε ανταποκριτή του «Ρόιτερ» ότι «είμαστε πικραμένοι και καθόλου ευχαριστημένοι που τα δείχνουμε αυτά. Στον κινηματογράφο μας πάντα προβάλλονταν καλές ταινίες. Αλλά αν δεν προβάλλουμε τώρα τις άλλες, απλώς δε θα έχουμε μισθούς και το νοίκι για την αίθουσα»...

«Μητρική αγάπη» στο «Φιλίπ»

Η ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Kamal Tabrizi «Μητρική αγάπη» θα προβάλλεται από αύριο Παρασκευή 10 Οκτώβρη στον κινηματογράφο «Φιλίπ» από το «Νεανικό Πλάνο». Η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός αγοριού που ζει σε αναμορφωτήριο και ελπίζει ότι θα βρει τη μητέρα του, η οποία όμως έχει πεθάνει.

Η ταινία έχει «σαρώσει» πρωτιές σε διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ αυτών και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους το 2000. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μικρός πρωταγωνιστής είναι όντως παιδί ορφανοτροφείου, και μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων οι Ιρανοί σκηνοθέτες ανέλαβαν με δικά τους έξοδα τις σπουδές του.

Το «Φιλίπ», ανακαινισμένο πλέον, έχει καθιερωθεί στις συνειδήσεις των μικρών και μεγάλων θεατών που αναζητούν ποιοτικές κινηματογραφικές «ανάσες» στην εποχή των... «εξολοθρευτών», ως μία αίθουσα πραγματικής εναλλακτικής επιλογής.

Βραδιά Μαρία Κάλλας

Αφιερωμένη στην Μαρία Κάλλας, με αφορμή τη συμπλήρωση 26 χρόνων από το θάνατό της, είναι η συναυλία, που διοργανώνει το «Ατενέουμ», σήμερα, στο Ηρώδειο (8.30μμ) και η οποία είχε αναβληθεί τη μέρα της επετείου του θανάτου της (16/9). Πρόκειται για μία βραδιά λίντερ - αφιέρωμα στην ντίβα, που ο θρύλος της όχι μόνο μένει αναλλοίωτος στο χρόνο, αλλά μεγαλώνει, αποτελώντας για πολλούς λυρικούς τραγουδιστές το μέτρο της τέχνης τους. Στη συναυλία η σοπράνο Cheryl Studer μαζί με τον πιανίστα Charles Spencer θα ερμηνεύσουν έργα Βέρντι, Βάγκνερ, Στράους κ.ά.

Αντίθεση για το κτίριο της Λυρικής

Την αντίθεσή της στην απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού να αγοράσει οικόπεδο στη Χαριλάου Τρικούπη, με σκοπό την επέκταση της Λυρικής Σκηνής εκφράζει με ανακοίνωσή της η Εταιρεία για τη Δημιουργία Νέου Κτιρίου της Ελληνικής Λυρικής Σκηνής και Ακαδημίας «Μαρία Κάλλας».

Η Εταιρεία σημειώνει ότι η απόφαση αυτή «καταδικάζει οριστικά, ίσως, την Εθνική Λυρική Σκηνή, που έτσι κι αλλιώς, από το έτος ίδρυσής της, το 1939, έως σήμερα δεν ευτύχησε ν' αποκτήσει τη δική της, ισότιμη με το έργο που παράγει, στέγη». Επισημαίνει ότι στα μειονεκτήματα της επιλογής του υπουργείου περιλαμβάνονται η «επιβάρυνση του ήδη βεβαρημένου αθηναϊκού κέντρου» και οι τεχνικές δυσκολίες: «Ο αρχιτέκτων καλείται να "σφηνώσει" τις επιμέρους λειτουργίες του κτιρίου μέσα σε δύο πλαγίως συνορεύοντα οικόπεδα, των οποίων η άνιση γειτνίαση και το μικρό εμβαδόν οδηγούν αναγκαστικά σε επιλογή μειονεκτικών κτιριολογικών σμικρύνσεων. Οι θέσεις αυξάνονται μόλις κατά δέκα (!), όταν όλες οι νέες λυρικές σκηνές στην Ευρώπη, διαθέτουν τουλάχιστον 1.300 θέσεις». Επιπλέον υπάρχει πρόβλημα και με τα ύψη των υπόλοιπων χώρων και κυρίως της σκηνής που «δεν είναι παραδεκτά, ενώ ως θύρα θα διαθέτουν τις μαυρισμένες όψεις των πολυκατοικιών της οδού Ακαδημίας».

Το υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει ότι το Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα και οι παρακείμενοι σε αυτό Προϊστορικοί Τύμβοι, καθώς και ο Αρχαιολογικός Χώρος του Τύμβου του Μαραθώνα θα παραμείνουν κλειστοί για το κοινό από σήμερα 9 Οκτώβρη λόγω εργασιών ανάπλασης. Οι παραπάνω χώροι προβλέπεται να επαναλειτουργήσουν την άνοιξη του 2004.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ