ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Νοέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Για την κρίση στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Motion Team

Θα μπορούσε κανείς να μιλά ώρες πολλές για τα συμπτώματα της κρίσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Τι να πρωτοθυμηθούμε;

  • Την αχαλίνωτη πορεία διεύρυνσής της με δεκάδες διάσπαρτα σε κάθε γωνιά της χώρας δήθεν πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς κανένα επιστημονικό και επαγγελματικό περιεχόμενο.
  • Το σοκ που υφίστανται οι πρωτοετείς φοιτητές και οι οικογένειές τους όταν η ονειρική εικόνα των μοντέρνων τμημάτων και των συναρπαστικών ειδικοτήτων -που κατασκευάζουν τα ένθετα των αστικών εφημερίδων- διαλύεται μέσα στην ανυπαρξία αιθουσών διδασκαλίας, διδασκόντων και προπαντός προγράμματος σπουδών και επαγγελματικού μέλλοντος.
  • Την επαναλαμβανόμενη ετήσια διακοπή λειτουργίας ακόμη και αυτών των παραδοσιακών και καταξιωμένων ιδρυμάτων, όχι εξαιτίας των κινητοποιήσεων του ΔΕΠ ή των φοιτητών, αλλά από αδυναμία να πληρώσουν το ρεύμα, το νερό, ή τους μισθούς του έκτακτου προσωπικού (το οποίο αυξάνεται εκθετικά τα τελευταία χρόνια και έφτασε να αποτελεί σήμερα το 70% των διδασκόντων στα ΤΕΙ και το 40% στα ΑΕΙ).
  • Την εγκατάλειψη της επιστήμης από ευάριθμους πανεπιστημιακούς δασκάλους και τη μετατροπή τους σε πωλητές προϊόντων με ειδικότητα στο μάρκετινγκ και στις δημόσιες σχέσεις, προκειμένου να βρουν «χορηγό» και πρόσθετα έσοδα από εμπορικές δραστηριότητες.
  • Τη διακοπή των σπουδών από τους σπουδαστές ακόμη και των πιο δημοφιλών ΤΕΙ, καθώς διαπιστώνουν ότι σε τίποτα δεν τους ωφελούν...

Οι περιγραφές μάλλον περιττεύουν για όλους εσάς που βιώνετε καθημερινά τον ευτελισμό κάθε έννοιας και περιεχομένου της ανώτατης εκπαίδευσης. Το ζητούμενο είναι τα αίτια.

Παρά το σάλο περί έκρηξης της επιστημονικής γνώσης στη σύγχρονη δήθεν κοινωνία της γνώσης και του νέου - ψηφιακού - διαφωτισμού, παρά το ραγδαίο πολλαπλασιασμό των τρόπων και των χώρων όπου αναπτύσσεται κάποια εκπαιδευτική δραστηριότητα, η καλλιέργεια της επιστήμης και της γνώσης ολοένα λιγοστεύει και η μορφωτική στάθμη της νεολαίας χαμηλώνει σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, όπως οι ίδιοι οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι διαπιστώνουν. Γιατί διάδοση της γνώσης δε σημαίνει μόνον αύξηση της γνώσης, η οποία στον ένα ή τον άλλο βαθμό ακολουθεί πάντα μιαν εξελικτική πορεία, αλλά απάντηση κυρίως στο ερώτημα ποιανού η γνώση αυξάνεται.

Υπαγωγή του πανεπιστημίου στην καπιταλιστική αγορά

Και δεν αυξάνεται βεβαίως η γνώση των φοιτητών, αφού μετά τη διάσπαση των προπτυχιακών σπουδών σε δύο κύκλους, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Μπολόνιας, ένα πολύ μικρό και προκαθορισμένο ποσοστό των νέων που συρρέουν σήμερα στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα αποκτήσει, μέσα από το δεύτερο «μεταπτυχιακό» κύκλο, τίτλο ισότιμο με τον μέχρι πρότινος προπτυχιακό. Το χειρότερο όμως είναι ότι οι υπουργοί Παιδείας της ΕΕ, μετά τη σύνοδό τους στο Βερολίνο, κατέστησαν σαφές ότι πρόθεσή τους είναι να απαλλάξουν ολοσχερώς την πλειονότητα των πανεπιστημιακών σπουδών από τη σύνδεσή τους με κάποιο συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο, με άλλα λόγια, να διακόψουν κάθε σχέση των σπουδών με την επιστήμη! Ο πρώτος αλλά και ο δεύτερος κύκλος, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Βερολίνου, θα διαμορφώνονται ευέλικτα και ατομικά μέσα από αποσπασματικές μαθήσεις, που θα πραγματοποιούνται εδώ και εκεί, σε κάθε λογής δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς που προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες, όπως ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ, ΚΕΚ, Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Οι μαθήσεις αυτές, θα πιστοποιούνται μέσα από το σύστημα αναγνώρισης διδακτικών μονάδων, που προστιθέμενες θα οδηγούν σωρευτικά στην απονομή των αντίστοιχων πανεπιστημιακών τίτλων. Αν τα παραπάνω σας θυμίζουν τα πάλαι ποτέ ΠΣΕ, που ο αγώνας φοιτητών και διδασκόντων κατάργησε, γιατί έβαζαν από το «παράθυρο» στο πανεπιστήμιο την εφήμερη και ρηχή κατάρτιση, δεν έχετε άδικο. Τώρα η κατάρτιση, εισέρχεται μεγαλοπρεπώς από την κεντρική πύλη, συνοδευόμενη από τις επευφημίες των πολιτικών κολάκων της αγοράς για την εξασφάλιση της υποτιθέμενης «απασχολησιμότητας», κινητικότητας ή προσαρμοστικότητας των αποφοίτων. Η ρύθμιση αυτή σημαίνει την οριστική ρήξη του πτυχίου με το δικαίωμα στην εργασία, αφού το πτυχίο παύει και τυπικά να πιστοποιεί έναν κύκλο βασικών σπουδών σε μία επιστήμη. Οι τίτλοι των πανεπιστημιακών σπουδών θα αποτελούν στο εξής απλές βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης διαφόρων μαθημάτων (ακόμη και μεταλυκειακού επιπέδου), πιστοποιητικά δηλαδή μίας κάπως διαρκέστερης κατάρτισης, απόλυτα προσαρμοσμένης στις προεκτιμούμενες τρέχουσες ανάγκες της αγοράς, που μαζί με τα άλλα πιστοποιητικά από ημερίδες, σεμινάρια, συνέδρια θα επιδεικνύεται στους εργοδότες, προκειμένου να αποφανθούν για την εργασιακή επάρκεια των κατόχων τους. Οι δε πανεπιστημιακές σπουδές υποβιβάζονται, ώστε να καταλάβουν τη θέση ενός απλού κρίκου στην αλυσίδα της «διά βίου κατάρτισης, εκπαίδευσης ή μάθησης» μέσα σε μια ισόβια υποθηκευμένη από την αμάθεια ζωή των αποφοίτων τους.

Από τα παραπάνω γίνεται πιστεύουμε ξεκάθαρο πως αντί να αυξάνεται, αφανίζεται η όποια γνώση των αποφοίτων της ανώτατης εκπαίδευσης. Και δε θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, γιατί η επιστημονική μόρφωση των νέων είναι μία αντιπαραγωγική και καθόλου αποδοτική επένδυση για ένα μέλλον ανεργίας και ψευτοαπασχόλησης, όπως αυτό που περιμένει τους περισσότερους από αυτούς.

Μα ούτε και η κοινωνικά ωφέλιμη γνώση, η γνώση που εξυψώνει το βιοτικό και πολιτιστικό επίπεδο του λαού αυξάνεται. Γιατί, ο βαθύτερος στόχος της εξώθησης των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ σε μία επιχειρηματικού τύπου λειτουργία, δεν είναι μόνον η προφανής μείωση των κοινωνικών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Είναι πάνω απ' όλα, η ακραία εκμετάλλευση της επιστήμης, ως παραγωγικής αλλά και ως ιδεολογικής δύναμης, από την ολιγαρχία, η απόλυτη δέσμευση της επιστήμης στα ιδιοτελή -κερδοσκοπικά και πολιτικά - συμφέροντα των «ιδιωτών» χρηματοδοτών της, η αξιοποίηση δηλαδή της γνώσης αποκλειστικά για τις ανάγκες μιας κοινωνικής μειοψηφίας σε αντίθεση με τις ανάγκες του συνόλου του λαού. Οταν λοιπόν κυβέρνηση και ΕΕ μιλούν για ποιότητα, εννοούν τη συνάφεια της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας με τα συμφέροντα της καπιταλιστικής αγοράς.

Σαν αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής και πριν φτάσει ακόμη στην κορύφωσή της, υπάρχουν ήδη επαρκή δείγματα εμφανούς χειραγώγησης, φίμωσης και στρέβλωσης της επιστήμης στο σύγχρονο κόσμο του εμπορικού πανεπιστημίου, που στο ένα χέρι κρατά το δίσκο του εράνου και στο άλλο το λιβανιστήρι προς τους χρηματοδότες του.

Η Επιστήμη ασφυκτιά από τον μονοπωλιακό εναγκαλισμό

Ετσι, τα Οικονομικά Πανεπιστήμια έχουν μεταβληθεί κυριολεκτικά σε ιερά λατρείας της θεάς αγοράς και διαπρύσιους κήρυκες όλων των δογμάτων της. Οι φοιτητές τους υποχρεώνονται μέσα από τις εργασίες και τα θέματα των εξετάσεών τους να επιχειρηματολογούν για την αναγκαιότητα εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, των λιμανιών, των ΔΕΚΟ και άλλων κρίσιμων και στρατηγικών τομέων της οικονομίας. Μέχρι και τη διαφημιστική εκστρατεία της «Φίλιπ Μόρις» ανέλαβαν να υποστηρίξουν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Πειραιά (με την ελπίδα της πρόσληψής τους από αυτή), εξαίροντας την απόλαυση του καπνίσματος, την ίδια στιγμή που κυβέρνηση και ΕΕ φροντίζουν δήθεν για την υγεία μας, απαγορεύοντας το κάπνισμα στους δημόσιους χώρους και γεμίζοντας με «νεκρώσιμα» τα πακέτα των τσιγάρων.

Τα Γεωπονικά πανεπιστήμια με τη σειρά τους επιχειρούν να αποδείξουν την αναπλήρωση των απωλειών από τη μείωση της αγροτικής μας παραγωγής μέσα από τη μεταστροφή της σε καλλιέργειες ειδών πολυτελείας, όπως μανιταριών ή σπαραγγιών, στην παραγωγή φουαγκρά, στην εκτροφή σαρδέλας, στρουθοκαμήλου κ.ά. Τα δε Παιδαγωγικά τμήματα έχουν μεταβληθεί κυριολεκτικά σε πλασιέ των πολυεθνικών ηλεκτρονικής, εφευρίσκοντας ανυπόστατα επιχειρήματα και ανύπαρκτα παιδαγωγικά οφέλη από τη διαλυτική για τη σκέψη των μαθητών εισβολή των Η/Υ στα Δημοτικά ακόμη και στα Νηπιαγωγεία.

Οι εξελίξεις δηλαδή στην ανώτατη εκπαίδευση, φανερώνουν με τον πιο αποκαλυπτικό τρόπο πως η επιστήμη ασφυκτιά από το μονοπωλιακό εναγκαλισμό. Η τρύπα του όζοντος, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, οι τρελές αγελάδες, οι έξυπνες βόμβες, τα ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης και μια σειρά άλλα κατορθώματα του σημερινού σταδίου ανάπτυξής της το επιβεβαιώνουν. Ακόμη και την αυτοαναίρεσή της υπαγορεύει στις μέρες μας η επιστήμη, αφού η πολιτική της διά βίου κατάρτισης -που έρχεται να αποδεκατίσει το επιστημονικό δυναμικό- αποτέλεσμα πορισμάτων της σύγχρονης οικονομικής επιστήμης είναι και αυτή. Ωστόσο, η αντικοινωνική χρησιμοποίηση της επιστήμης, αν και η σημαντικότερη, δεν είναι η μοναδική συνέπεια του ελέγχου της από τα μονοπώλια. Κάτω από τη λάμψη των πολυδιαφημισμένων επιτυχιών της, όπως του διαδικτύου, των τηλεπικοινωνιών κλπ., κρύβεται το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αποθεμάτων της γνώσης μένει αναξιοποίητο, γιατί δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμο ή γιατί τα μονοπωλιακά συμφέροντα το εμποδίζουν. Και κανείς δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά ότι το φάρμακο για τη μάστιγα της εποχής μας, τον καρκίνο, δεν έχει ακόμη εφευρεθεί, όταν είναι γνωστός ο τρόπος με τον οποίο τα μεγαθήρια της φαρμακοβιομηχανίας μεταχειρίζονται τα επιτεύγματα της επιστήμης, όταν αυτά δε συμφωνούν με τις κερδοσκοπικές επιδιώξεις τους.


Της
Ελένης ΜΙΛΙΑΡΟΝΙΚΟΛΑΚΗ,
μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ. Το παρόν άρθρο αποτελεί εκτενή περίληψη στην πρόσφατη εκδήλωση της Αχτίδας ΑΕΙ - ΤΕΙ της ΚΟΑ στις 2/10 στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
Ο Κ. ΒΙΔΑΛΗΣ ΚΙ ΟΙ ΝΕΟΙ

(μνήμες μακρινές για το δάσκαλο)

ΠΟΤΕ δεν κουράστηκε, ποτέ δε βαρυθύμησε, δε δείλιασε, δεν υποχώρησε σ' οποιαδήποτε δυσκολία και μπροστά σ' οποιοδήποτε κίνδυνο αυτός ο μεγάλος μάρτυρας της ελληνικής δημοσιογραφίας, ο Κώστας Βιδάλης. Είναι τα λόγια, είναι οι θύμησες ενός βετεράνου αντιστασιακού, που για χρόνια έζησε δίπλα του. Ενα σύντομο γραφτό του Παναγιώτη Πατρίκιου, που δούλεψε δίπλα στον Βιδάλη στην «Ελεύθερη Ελλάδα» και το «Ρίζο».

ΑΨΗΦΩΝΤΑΣ τον κόπο, σε ώρες απίθανες, ο Κ. Βιδάλης αναζητούσε την είδηση. Εφτανε συχνά περασμένα μεσάνυχτα στο τυπογραφείο μ' εκείνο το γνώριμο δικό του στέρεο βήμα, αλλά και το αισιόδοξο χαμόγελο. Και τον ακούγαμε τότε να μας χαιρετά, λέγοντας σ' όλους μας: «Ολα εις φως, κύριε συνάδελφε...». Ηταν η καθημερινή επωδός, γνώριμη και καθιερωμένη μέσα στη δημοσιογραφία από τον ακούραστο κι αξέχαστο συνάδελφο. Εβγαζε από την τσέπη του τότε το μικρό του σημειωματάριο, που ήταν γιομάτο με στοιχεία και ειδήσεις. Πάντα όρθιος ο Βιδάλης ως τη στερνή, τη μαρτυρική ώρα, όταν έγραψε με το αίμα του το πιο συγκλονιστικό ρεπορτάζ, το 1946, στον κάμπο της Θεσσαλίας.

ΕΙΧΕ πάντα φροντίδα ξεχωριστή και πρόσφερε τη βοήθειά του στους νέους, που πρωτοξεκινούσαν στη δημοσιογραφία μ' όλες τις δυσκολίες κι όλους τους δρόμους τους αγκαθερούς. Ας ξαναθυμηθούμε μερικές από τις διδαχές του, που είναι και στο σήμερα επίκαιρες. Ο δημοσιογράφος, έλεγε ο Κ. Βιδάλης, δεν κρατάει τη σπάθα του Δαμοκλέους, αλλά τη ρομφαία της αλήθειας. Ακούραστος, επίμονος, αλλά και αυστηρός, άγρυπνος, παρακολουθούσε τη δουλιά τους και συχνά διατύπωνε τις παρατηρήσεις του. Ο δημοσιογράφος, μας έλεγε, βαθαίνει στα προβλήματα, είναι ανατόμος της αλήθειας. Διαφωτίζει, εξηγεί, ρίχνει φως. Δεν είναι δικαστής. Με πάθος, αλλά και υπευθυνότητα, θεμελιώνει το ρεπορτάζ, την είδηση: Φροντίζει να δώσει στον αναγνώστη ένα γραφτό απλό, κατανοητό, με όλα τα επιχειρήματα, μακριά από προχειρότητες κι ασάφειες, που παρατηρούμε σ' άλλα κείμενα. Κι αυτά που έλεγε ο ίδιος τα εφάρμοζε στα δικά του και στην πιο μικρή είδηση, ως την ύστατη αράδα του κειμένου του.

ΘΥΜΑΜΑΙ, γράφει ο Π. Πατρίκιος, τον Κ. Βιδάλη στις δύσκολες εκείνες ώρες του Δεκέμβρη 1944, στις φοβερές ώρες που ζούσε η Αθήνα. Δύσκολες ώρες και για τη δημοσιογραφία. Βρεθήκαμε χωρίς ηλεκτρικό, αλλά και δίχως τυπογραφείο. Κι όμως, η εφημερίδα μας έπρεπε να βγει την άλλη μέρα και να κυκλοφορήσει με όλα τα συνταρακτικά νέα του ματωμένου συλλαλητηρίου, που χτύπησαν στο Σύνταγμα οι Εγγλέζοι και οι δοσίλογοι συνεργάτες τους. Χωρίς να χάσει ούτε μια στιγμή, έτρεξε, μάζεψε τυπογράφους της Αντίστασης, βρήκε λάμπες για φωτισμό κι εκεί σ' ένα υπόγειο, γύρω στο Πολυτεχνείο, σε χειροκίνητο τυπογραφείο, βγήκε τελικά η εφημερίδα μας σε μικρότερο σχήμα, αλλά με πλήρες το πολιτικό ρεπορτάζ, το αστυνομικό κι όλα τ' άλλα επίκαιρα νέα. Μαζί του κι οι νέοι δημοσιογράφοι, που βοηθούσαν στην έκδοση της εφημερίδας, τη δύσκολη εκείνη νύχτα. Ψυχή, όμως, της βραδιάς, με κέφι, ο δάσκαλος, ο Κ. Βιδάλης.

Κι όταν κάποια στιγμή όλα πια τέλειωσαν, ο Βιδάλης παράγγειλε στον πιο έμπειρο της συντροφιάς, που γνώριζε την πρωτεύουσα, να αναλάβει να οδηγήσει έναν επαρχιώτη συνάδελφο, που βρέθηκε στη συντροφιά μας, αλλά δε γνώριζε την Αθήνα. Οι κίνδυνοι πολλοί εκείνη τη νύχτα... Κι έπρεπε να προσέχουν.

ΑΥΤΟΣ ήταν ο δάσκαλός μας. Δε φρόντιζε μόνο για την είδηση και την έκδοση της εφημερίδας. Αγαπούσε πάνω απ' όλα τον άνθρωπο, τον συνάδελφό του, τον σύντροφό του. Μνήμες μακρινές για τον μάρτυρα της ελληνικής δημοσιογραφίας, τον Κώστα Βιδάλη.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ

Για ποια ανώτατη εκπαίδευση αξίζει να παλέψουμε

Μια ανώτατη εκπαίδευση που θέτει ως στόχο της την ευημερία του συνόλου της κοινωνίας και όχι μιας μόνο τάξης, φροντίζει να διαθέτει στο σύνολό της το υψηλότερο δυνατό επιστημονικό επίπεδο, φροντίζει δηλαδή να είναι ΕΝΙΑΙΑ. Δεν έχει κανένα λόγο να ανταγωνίζεται, επιδιώκοντας την εξόντωση του αντιπάλου, για να επιβιώσει ή να ανέλθει στο βάθρο των λιγοστών κέντρων αριστείας. Εχθρός της δεν είναι ένα άλλο ίδρυμα, αλλά οι καταναγκασμοί της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας και φιλοδοξία της είναι να ενώσει όλες τις διαθέσιμες επιστημονικές δυνάμεις, για να φωτίσει τους τρόπους που η ανθρωπότητα θα ελευθερωθεί από τα δεσμά αυτών των καταναγκασμών. Επομένως, δε θεωρεί καμία επιστήμη περιττή, όπως σήμερα γίνεται με όλους εκείνους τους τομείς που δεν προσελκύουν χρήμα, ούτε υπάρχουν σε αυτήν επιστήμονες που πλεονάζουν.

Μια ανώτατη εκπαίδευση που υπηρετεί την ανύψωση της υλικής και πνευματικής στάθμης του κοινωνικού συνόλου επιδιώκει να προετοιμάσει ένα όσο το δυνατόν ευρύτερο επιστημονικό δυναμικό, που θα έχει την ικανότητα να αναπτύξει στο έπακρο τις παραγωγικές και πνευματικές δυνατότητες της χώρας.

Αγαπητοί φίλοι, όπως καταλαβαίνετε δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν την παρακμή και την οπισθοδρόμηση, στην οποία οδηγούνται σήμερα τα πράγματα κάτω από την καθοδήγηση των δυνάμεων της αγοράς. Το ατομικό κέρδος, που κάποτε αποτέλεσε την κινητήρια δύναμη του σημερινού κοινωνικοοικονομικού συστήματος μετατρέπεται πια σε τροχοπέδη για την ολόπλευρη ανάπτυξη της παραγωγής, επομένως και της επιστήμης. Στην κρίση της οικονομίας οφείλεται, λοιπόν, η κρίση της ανώτατης εκπαίδευσης, μια κρίση που δεν μπορεί να ξεπεραστεί, αντίθετα θα βαθαίνει, γιατί υπάγεται στις νομοτέλειες της ανάπτυξης της καπιταλιστικής οικονομίας. Η αύξηση της επιστήμης, η απελευθέρωση των ανεξάντλητων δυνάμεών της προϋποθέτουν την ανάπτυξη της παραγωγής και της οικονομίας σε όλους τους κοινωνικά αναγκαίους τομείς και αύξηση της παραγωγής, σημαίνει κατάργηση του κέρδους. Οσο μέτρο προόδου της κοινωνίας θα είναι το κέρδος, ούτε η εκπαίδευση, ούτε ο άνθρωπος θα μπορούν να τοποθετηθούν πάνω από αυτό.

Επομένως, συμφέρον όλων εμάς που θέλουμε να λυτρώσουμε την ανώτατη εκπαίδευση από το σκοτεινό της μέλλον, συμφέρον των πανεπιστημιακών δασκάλων που βλέπουν να μένουν στα αζήτητα τα πιο ωφέλιμα πράγματα της γνώσης, των φοιτητών και σπουδαστών που η ζωή τους κομματιάζεται από την αβεβαιότητα, το άγχος και τη συμπίεση, συμφέρον γενικότερα του λαού και προπαντός της εργατικής τάξης που θέλει να ξέρει την αλήθεια, είναι να αγωνιστούμε για μια άλλη εκπαιδευτική και κοινωνική μαζί πραγματικότητα. Για μια πραγματικότητα που θα χρειαστεί την επιστήμη περισσότερο ίσως από κάθε άλλο κατόρθωμα του ανθρώπινου πολιτισμού. Να συνταχθούμε σε μια ισχυρή κοινωνική και πολιτική στην πορεία συμμαχία για ριζικές αλλαγές στην Παιδεία και στην οικονομία, να διεκδικήσουμε τη δική μας εξουσία, την εξουσία της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας. Αυτή η πρόταση δεν είναι ούτε ανέφικτη, ούτε ουτοπική. Η παγκόσμια αγορά και οι δυνάμεις της μπορεί να φαίνονται ακατανίκητες, πίσω όμως από αυτή την κακομεταχείριση της επιστήμης, κρύβεται φόβος. Η άρχουσα τάξη προσπαθεί με κάθε τρόπο να καλλιεργεί τη μοιρολατρία και την αμάθεια γιατί θεωρεί ύποπτη και επικίνδυνη για τα συμφέροντά της την ανεμπόδιστη ανάπτυξη της επιστήμης και την πλατιά διάδοση των συμπερασμάτων της. Η δική μας δουλιά είναι με το όπλο της γνώσης και της επιστημονικής αλήθειας να πολεμήσουμε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ