ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Νοέμβρη 2003
Σελ. /32
ΓΥΝΑΙΚΑ
Ενοχές στις γυναίκες για το ζήτημα της μητρότητας

Σε διακόσιες πενήντα χιλιάδες υπολογίζει τις εκτρώσεις που γίνονται κάθε χρόνο πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου και από αυτές οι σαράντα χιλιάδες περίπου αφορούν έφηβες! Αριθμοί υψηλοί, αν και μικρότεροι από την εποχή που η άμβλωση ήταν παράνομη. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδωσαν αφορμή για ποικίλα σχόλια και συμπεράσματα αντιφατικά, που ακούστηκαν και σε ζωντανή εκπομπή από ραδιοφωνικό σταθμό. Συμπεράσματα αντιφατικά, γιατί διαφορετική ήταν και η αφετηρία όσων συμμετέχουν σε σχετικούς διαλόγους: Κάποιοι, όπως οι εκπρόσωποι του συλλόγου αγέννητου παιδιού και της εκκλησίας, υπερτονίζουν την ευθύνη της γυναίκας και συνακόλουθα την ενοχή της, κάποιοι άλλοι - και άλλες - δίνουν αντίθετα έμφαση στην έλλειψη ενημέρωσης, την απουσία σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία και τονίζουν ότι είναι δικαίωμα της γυναίκας να αποφασίζει πότε θα κάνει παιδί, αν το επιθυμεί, αν μπορεί - για αντικειμενικούς λόγους - και αν είναι έτοιμη. Και βέβαια το δίλημμα «είστε υπέρ ή κατά των αμβλώσεων» είναι πλαστό: Ελάχιστες γυναίκες αντιμετωπίζουν την επέμβαση αυτή σαν μια εξαγωγή δοντιού ή την αποφασίζουν «ελαφρά τη συνειδήσει» μόνο και μόνο γιατί ξεβολεύονται. Η πλειονότητα αγωνιά μπροστά σε μια τέτοια απόφαση και τα αρνητικά συναισθήματα δε σταματάνε, όταν η άμβλωση είναι πια παρελθόν. Οι επιπτώσεις είναι κάποτε βλαβερές, όχι μόνο για τη σωματική, αλλά και για την ψυχική υγεία των νέων γυναικών και επηρεάζουν το μέλλον της σχέσης με το σύντροφό τους...

  • Το ζήτημα λοιπόν είναι να πάψει η άμβλωση να είναι «μέθοδος αντισύλληψης», επειδή γυναίκες και άντρες αγνοούν τις επιστημονικές μεθόδους αντισύλληψης ή τις φοβούνται (από λάθος πληροφόρηση).
  • Το ζήτημα είναι να πάψουν οι εκτρώσεις να γίνονται μέσο θησαυρισμού για κάποιους που έχουν γίνει ζάμπλουτοι από τέτοιου είδους επεμβάσεις.
  • Το ζήτημα είναι να μη χρησιμεύουν τα στατιστικά - και πραγματικά - στοιχεία σε κάποιους που νοσταλγούν την εποχή εκείνη που η άμβλωση ήταν παράνομη και γινόταν - με κίνδυνο της γυναίκας - σε ιδιωτικά ιατρεία.
  • Το ζήτημα είναι να μη θεωρηθεί η μητρότητα υπόθεση που μπορεί να πάρει υπό την προστασία της η φιλανθρωπία. Αλλά να υπάρχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις που χρειάζονται, δηλαδή δημόσιες δωρεάν κοινωνικές υπηρεσίες, μέτρα προστασίας της εργαζόμενης μητέρας κλπ., για την προστασία της μητρότητας.
Ενας διάλογος

Γιατί η μητρότητα δεν είναι μόνο προσωπικό θέμα της κάθε οικογένειας, αλλά είναι επίσης κοινωνική προσφορά που αφορά το σύνολο. Γι' αυτό όσοι κόπτονται για τα δικαιώματα του παιδιού που είναι ακόμα έμβρυο, ας δείξουν το ίδιο ενδιαφέρον για τα παιδιά που έχουν ήδη γεννηθεί, για τις ταλαίπωρες μητέρες τους και για τα κέντρα οικογενειακού προγραμματισμού, που στην πραγματικότητα υπολειτουργούν. Πώς να τολμήσουν να φέρουν οι κοπέλες ένα παιδί στον κόσμο, όταν δεν έχουν σχεδόν καμιά βοήθεια από το κράτος; Ας ακούσουν τον εξής διάλογο που μας μετέφερε μια νέα, νιόπαντρη γυναίκα, μετά τη «συνέντευξη» που είχε με τους υποψήφιους εργοδότες της:

«- Είστε παντρεμένη;

- Ναι.

- Εχετε παιδιά;

- Οχι.

- Δυστυχώς, δε θα μπορέσουμε να συνεργαστούμε.

- Γιατί;

- Γιατί όταν θα μείνετε έγκυος θα χρειαστούν άδειες, επιδόματα, έξοδα, θα υπάρξουν απουσίες από τη δουλιά. Θα προτιμήσουμε εργαζόμενες χωρίς υποχρεώσεις»!

Ας ακούσουν και τα λόγια μιας άλλης, παντρεμένης και ήδη μητέρας, εργαζόμενης από τα λαϊκά στρώματα. «Οταν βλέπεις ότι δεν έχεις τη δυνατότητα να μεγαλώσεις ένα παιδί και να του προσφέρεις τα απαραίτητα, τότε, αν το φέρεις στον κόσμο, δεν έχεις μυαλό»!

Κουζίνα, παιδιά, εκκλησία

«Απλοϊκός ορθολογισμός» θα σχολιάσουν μερικοί κι όμως: Οι νέες γυναίκες νιώθουν συχνά ότι κάνουν «βουτιά στο κενό», αν από λάθος έμειναν έγκυες και δεν έχουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. Χωρίς δωρεάν παιδικούς σταθμούς, χωρίς προστασία από τις απολύσεις λόγω μητρότητας, με το οκτάωρο καταργημένο, με υπερωρίες κατά τη βούληση του εργοδότη, με την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών υγείας, με τον τοκετό να στοιχίζει ολόκληρη περιουσία, με μερική απασχόληση, χωρίς δώρα και επιδόματα, με τις ευέλικτες μορφές εργασίας, που συνεχώς επεκτείνονται, με την απαγόρευση ουσιαστικά της συνδικαλιστικής δράσης και την αχνή προοπτική μιας σύνταξης ελάχιστης (ύστερα από χρόνια και ζαμάνια), η μητρότητα που θα συμπιέζεται ανάμεσα σε οικογενειακές υποχρεώσεις, ασταθές ωράριο και επισφαλή οικονομική δυνατότητα αποτελεί πραγματικά ένα τόλμημα. Σε μια εποχή που ακόμα και ο προγεννητικός έλεγχος βρίσκει αντίθετη την ηγεσία της Εκκλησίας (γιατί ενδεχομένως μπορεί να οδηγήσει σε έκτρωση), ενώ κάλλιστα θα μπορούσε να οδηγήσει σε θεραπεία και να προφυλάξει τη νέα οικογένεια από οδυνηρές εκπλήξεις, τι να υποθέσει κανείς;

Μήπως για ορισμένους η αναγκαστική μητρότητα αποτελεί λύση στο πρόβλημα της ανεργίας; Μήπως κάποιοι εύχονται την επιστροφή στον παλιό καλό καιρό, όπου οι γυναίκες έμεναν στο σπίτι και επιτελούσαν τον «προορισμό» τους δίπλα σ' ένα «σύζυγο κουβαλητή» και με τη βοήθεια της σχετικής... προίκας; Οι νέες γυναίκες μπορούν να απαντήσουν αν βλέπουν σαν λύση την οικονομική εξάρτηση στα πλαίσια μιας οικογένειας που το βιοτικό της επίπεδο θα γίνεται ολοένα και πιο προβληματικό...


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ

Ξεφυλλίζοντας... περιοδικά
  • Από το πρόσφατο τεύχος του περιοδικού της ΟΓΕ: «Ο εθελοντισμός και πώς να τον... αποφύγετε - Η γυναίκα στην τέχνη και στην ιστορία: Σοφοκλέους Αντιγόνη - Ελληνικής γυναικοκρατίας συνέχεια - Γυναίκες αστυνομικοί - Γυναίκα και πλαστική χειρουργική - Τα παιδιά του κόσμου καταγγέλλουν - Παγκόσμιο περισκόπιο σε σμίκρυνση - Λίγα λόγια για τις τοπικές πρωτοβουλίες απασχόλησης».
  • Μερικά από τα περιεχόμενα του τελευταίου δελτίου της «Τελεσίλας», που κυκλοφορεί πολυγραφημένο: Φορολογική ισότητα ανδρών και γυναικών. Οι γυναίκες, το έιτζ και ο λιμός στην Αφρική. Μητρική θνησιμότητα. Μαρτυρία: Ισες μπροστά στον κίνδυνο. Ακόμα: Ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας: Δράση για γυναίκες. Ρωσία: Δικαιοσύνη για τις γυναίκες! Ηπατίτιδα Β και C. Τι πρέπει να γνωρίζετε - ΟΚΕΑ, Ομάδα Καταπολέμησης Εμπορίας Γυναικών.
  • Με χαρά λάβαμε τις δυο τελευταίες (δίμηνες) παιδικές εφημερίδες που δημιούργησε ο Σύλλογος Γυναικών Παγώνδα Σάμου «Ομόνοια». Τίτλος τους «Παιδική φωλιά» και πλούσιο το περιεχόμενό τους. Θα άξιζε να βρει μιμητές παιδιά απ' όλη την Ελλάδα. Εικονογράφηση και αρθρογραφία από τα ίδια τα παιδιά, συνεντεύξεις με τοπικούς παράγοντες από τους μικρούς-ες δημοσιογράφους, παιχνίδια, η επικαιρότητα, αλλά και η πολιτιστική ζωή, οι προσπάθειες για τη διατήρηση της παράδοσης, ποιήματα, εκδηλώσεις, όλα χωράνε στη λιλιπούτεια έκδοση. Μπράβο!
  • Ο νόμος άλλαξε, όμως δεν εφαρμόζεται πάντα στην καθημερινή ζωή. Αυτή τη διαπίστωση έρχεται να επιβεβαιώσει άρθρο της Ελιας Κολοκυθά, που είναι υπεύθυνη του νομικού συμβουλευτικού τμήματος του Συνδέσμου για τα Δικαιώματα της Γυναίκας. Το διαβάσαμε στον «Αγώνα της Γυναίκας». «Οι γυναίκες, γράφει η Ελια Κολοκυθά, ήταν στη μεγάλη, συντριπτική τους πλειοψηφία (86%) άνεργες ή με κάποιο περιθωριακό επάγγελμα, προέκταση συνήθως του επαγγέλματος που δηλώνουν "Οικιακά". Ολες επιθυμούν να εργαστούν και μετανιώνουν για τη δουλιά που κάποτε εγκατέλειψαν».
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ο παράξενος επιβάτης

Στην αρχή, νόμιζα ότι κάποιος μιλούσε σε κάποιον. Λίγο δυνατά για διάλογο, είναι αλήθεια, αλλά δεν έδωσα σημασία, αφού είναι της φυλής μας χαρακτηριστικό να φωνάζουμε ακόμα και όταν βρισκόμαστε μέσα σε λεωφορείο. Εστω και σε ώρα αιχμής, όταν οι άνθρωποι κρέμονται σαν τα σταφύλια. Αν γύρισα και αναζήτησα τον άνθρωπο που μίλαγε, ήταν γιατί αυτά που έλεγε δεν έβγαζαν νόημα. Ηταν φράσεις και σχόλια πάνω στις φράσεις του. Ελεγε, για παράδειγμα, «ανεργία - υγεία βασανίζουν τα λαϊκά στρώματα». Και αμέσως σχολίαζε.«Ποιον θα βασανίζουν, κύριε; Το βιομήχανο; `Η τον εφοπλιστή; Φυσικά τα λαϊκά στρώματα θα βασανίζουν, τα λαϊκά στρώματα, τους μετανάστες και τη νεολαία. Την πλέμπα».

Και χωρίς να ακούγεται αντίλογος ή, τέλος πάντων, κάποια παρατήρηση, συμφωνία ή διαφωνία, συνέχιζε πηδώντας σε άλλο θέμα. «Δυο νεκροί και 4 ανάπηροι από "αθώα" συμπληρώματα διατροφής». «Σιγά την είδηση» σχολίαζε! «Αυτοί, όπως πάνε θα μας ταΐζουν ανακυκλωμένα αποφάγια. Ο,τι πετάνε από τα μεγάλα ξενοδοχεία και τις βίλες. Θα τα αλέθουν, θα τα βάζουν σε φανταχτερές συσκευασίες και θα τα πουλάνε στα super market. Και θα τρώμε εμείς οι κόπανοι. Πιστεύοντας ότι τρώμε "bon fillet" από τη Μεγάλη Βρετάνια και το Χίλτον».

Χωρίς ανάσα, σαν σε παραλήρημα, άνοιγε καινούριο κεφάλαιο. «Στο νοσοκομείο για προληπτικούς λόγους ο Μητσοτάκης», έλεγε με στόμφο. «Για προληπτικούς λόγους», σχολίαζε πικρόχολα, «και πίσω του τρέχανε τριάντα γιατροί και σαράντα νοσοκόμες. Σκέψου να πήγαινε για πραγματική θεραπεία ή για αληθινή εγχείρηση. Θα σταμάταγε η κυκλοφορία. Θα φωνάζαμε και γιατρούς από το εξωτερικό. Ετσι, αρρωσταίνω και εγώ, κύριε! Για τράβα για προληπτικούς λόγους στο διάδρομο και στο ράντσο; Στήσου στις ουρές; Ούτε απ' έξω δεν περνάς. Οχι, ευχαριστώ, δε θα αρρωστήσω»!

«Εφοπλιστής, μεγαλοδικηγόρος, τηλεοπτικός σταρ στο κύκλωμα παιδικής πορνείας». «Μπα, τι μας λέτε! Δεσποτάδες δεν είχαμε; Ονόματα, κύριοι, ονόματα! Προσωπικά δεδομένα και αηδίες. Αυτοί είναι αγριάνθρωποι. Είναι ανθρωποφάγοι. Ρουφάνε το μεδούλι αυτών των παιδιών. Τους σπάνε τα κόκαλα. Τι τους κρατάνε κρυφούς; Εγώ ποιον θα φτύσω;»

Οσο προχώραγε ο ...μονόλογος τόσο σήκωνε τη φωνή του. «Ανεπάγγελτος ο Καραμανλής», φώναζε! «Τι λες, ρε, Πάγκαλε! Οταν ψήφιζες στη Βουλή οι πολιτικοί να είναι μόνο πολιτικοί, πού κοίταγες; Τέτοια κοροϊδία, ρε, φίλε; Και καλά οι δικοί σου βγάλανε ρόζους απ' τη δουλιά, δε λέω! Θα ιδρώσουν και θα κρυώσουν τα πιτσούνια. Μας δουλεύεις, κύριε; Μας δουλεύετε;»

Σε αυτό το σημείο τον είδα. Καθόταν στο κάθισμα από την πλευρά του διαδρόμου. Και κοίταζε προς τα πίσω και όχι προς την κατεύθυνση που έτρεχε το λεωφορείο. (Τι βίτσιο και αυτό με τα ανάποδα καθίσματα!). Κρατούσε στα χέρια του μια εφημερίδα και διάβαζε τους τίτλους. Στη συνέχεια έκανε τα σχόλια. Δεν απευθυνόταν σε κανέναν. Δεν τον ένοιαζε που τον κοίταζαν. Για την ακρίβεια ούτε που μας πρόσεχε.

Ηταν γύρω στα πενήντα - πενήντα πέντε. Σοβαρός. Καλοντυμένος. Κύριος. Τίποτα πάνω του δεν έδειχνε κάποιο πρόβλημα. Και, ωστόσο, ο άνθρωπος αυτός έκανε κάποια «υπέρβαση» που θέλει τρέλα ή τόλμη. Ο άνθρωπος αυτός φώναζε τη σκέψη του! Και το έκανε αυτό χωρίς να νοιάζεται για τις «εντυπώσεις». Και το έκανε με σοβαρότητα και κύρος!

«Η Γιάννα προσέλαβε τον μπάτλερ του Καρόλου». «Ο Λαλιώτης στα Δολιανά». «Η Δαμανάκη "μονάζει"». «Ο Κουλούρης στη Λαϊκή Αγορά». «Ξέσκισαν μανεκέν στις κερκίδες». «Τα μυστήρια των Βρυξελλών». «Να εγγυηθούμε το ελάχιστο εισόδημα»...

Κανένας από τους επιβάτες, και ανάμεσά τους και εγώ, βέβαια, δε γέλαγε. Ολοι αλλάζαμε ματιές μεταξύ μας, κανένας μας όμως δεν έκανε κάποιο σχόλιο, δεν είπε κάποια σχετική κουβέντα. Και το κυριότερο, κανένας μας δεν ενόχλησε τον παράξενο επιβάτη. Ολοι μας ρίχναμε κρυφές ματιές προς το μέρος του, κανένας μας όμως, δεν άφηνε για πολλή ώρα τα μάτια του πάνω στον άνθρωπο που μονολογούσε. Θέλεις οι ενοχές μας, θέλεις τα σχόλιά του, που ήταν εμπεριστατωμένα, το λεωφορείο παρακολουθούσε βουβό και προβληματισμένο...


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ