ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Νοέμβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΔΟΕ ... για την Πολιτιστική Ολυμπιάδα

Μπορεί ο ελληνικός λαός να μην έχει πάρει «χαμπάρι» την Πολιτιστική Ολυμπιάδα - αν εξαιρέσει κανείς ...τις διαφημίσεις - αλλά η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή φέρεται «εντυπωσιασμένη» από τη διοργάνωση.

Αυτό, τουλάχιστον, προκύπτει από δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδα «Ιντιπέντεντ», σύμφωνα με το οποίο, «τα μέλη της ΔΟΕ έχουν τόσο πολύ εντυπωσιαστεί από την ώθηση που έχει δώσει η Πολιτιστική Ολυμπιάδα στο Ολυμπιακό Κίνημα, ώστε αποφάσισαν να συνοδεύονται όλοι οι μελλοντικοί Ολυμπιακοί Αγώνες και από πολιτιστική ολυμπιάδα».

Ο Bρετανός συντάκτης δε σταματά εκεί. Εκθειάζει και προσωπικά τον επικεφαλής του ΟΠΕΠ ΑΕ (Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού - φορέας διοργάνωσης της ΠΟ) Ευγένιο Γιαννακόπουλο, συγκρίνοντάς τον με τον γενικό διευθυντή του BBC! «Οι Ελληνες, όπως θα περιμένατε, έκαναν μεγάλο θέαμα την Πολιτιστική Ολυμπιάδα και αυτός, που τη διευθύνει, είναι ο Ευγένιος Γιαννακόπουλος, πρώην γενικός διευθυντής του κρατικού τηλεοπτικού καναλιού, ένας δυναμικός Γκρεγκ Ντάικ (ο γ.δ. του BBC)» τονίζεται στο δημοσίευμα. Προσθέτει ότι «ο Ευγένιος Γιαννακόπουλος συγκέντρωσε ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα με εκδηλώσεις, που σου κόβει την ανάσα. Περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη σήμερα έκθεση στον κόσμο με έργα σύγχρονης τέχνης. Επίσης, η Πολιτιστική Ολυμπιάδα δώρισε πέντε εκατομμύρια λίρες στην UNISEF για το παγκόσμιο πρόγραμμά της εμβολιασμού παιδιών σε φτωχές χώρες του Τρίτου Κόσμου».

Φυσικά, οι «αθάνατοι» της ΔΟΕ και τα «αφεντικά» τους, οι μόνιμοι «χορηγοί» - πολυεθνικές δε θα είχαν αντίρρηση με ένα πρόγραμμα που είναι «κομμένο» και «ραμμένο» στον αντιδραστικό αστικό «κοσμοπολιτισμό», τον οποίο πρεσβεύουν οι αρχές της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Πολύ περισσότερο ο διεθνής αστικός Τύπος. Οσο για το «εντυπωσιακό» πρόγραμμα, θα αρκούσε απλώς η ανάγνωση της παραίτησης του πρώτου επικεφαλής της ΠΟ, Μ. Κακογιάννη...

Τίμησαν το ήθος και το έργο του

Τον αξιαγάπητο ηθοποιό, συνάδελφο, άνθρωπο και φίλο Αλέκο Αλεξανδράκη τίμησαν προχtές το βράδυ στο κατάμεστο θέατρο «Ιλίσια - Ντενίση» οι εκδόσεις «Αγκυρα», με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του βιβλίου του Νίκου Νικόλιζα «Αλέκος Αλεξανδράκης ευχαριστώ...», το οποίο αναφέρεται στη ζωή και στο τεράστιο (από το 1951) θεατρικό και κινηματογραφικό έργο του δημοφιλούς καλλιτέχνη. Ηταν μια θερμή βραδιά αγάπης και εκτίμησης στο πρόσωπό του. Γιατί ο Αλ. Αλεξανδράκης διακρίνεται για την αληθινή αρχοντιά του, το ανθρώπινο και καλλιτεχνικό ήθος του, την έμφυτη ευγένειά του, το σεβασμό του προς κάθε άνθρωπο, και βέβαια την καλή σχέση που είχε και διατηρεί με όλους τους συναδέλφους του.

Χαιρετισμό στον τιμώμενο καλλιτέχνη απηύθυνε ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, αποκαλώντας τον «πρίγκιπα του ελληνικού θεάτρου». Η Αννα Συνοδινού, μεταξύ άλλων είπε «εν θεάτρω αδελφέ σε αγαπώ και σε εκτιμώ πολύ», ενώ η Νόνικα Γαληνέα, σύντροφός του επί είκοσι δύο χρόνια στη σκηνή και επί είκοσι στη ζωή, τόνισεQ «Αλέκο, είμαι εδώ για να υποκλιθώ στο μεγαλείο σου που με διαπερνά και με έχει για πάντα σφραγίσει». Για τον «υπέροχο Αλέκο» μίλησε ο Μιχάλης Κακογιάννης.

Αποσπάσματα από το βιβλίο διάβασαν οι Γ. Γεωγλερής, Χρ. Παπακαλιάτης, Κ. Μαρκουλάκης. Λουλούδια στον ηθοποιό πρόσφερε μια μικρούλα. Χαιρετιστήρια γράμματα του έστειλαν διάφοροι επώνυμοι θαυμαστές του. Ενα πορτρέτο του του χάρισε ο Ν. Ζαχόπουλος και ένα αστείο του θύμισε η Αννα Καλουτά, για το κινηματογραφικό χαστούκι που της έδωσε. Ο ίδιος, όπως πάντα σεμνός και διακριτικός, χάρηκε τη βραδιά, ως θεατής από την πλατεία...

Σημερινές πρεμιέρες
«Ρόουζ» στο θέατρο «Χώρα»
«Ρόουζ» στο θέατρο «Χώρα»
  • Στο θέατρο «Χώρα», από σήμερα και για 40 μόνο παραστάσεις, η Αντιγόνη Βαλάκου θα ξαναϋποδυθεί την ομώνυμη ηρωίδα του Μάρτιν Σέρμαν «Ρόουζ», μια επιζήσασα Eβραία που διηγείται τη δική της οδύσσεια. Η σκηνοθεσία είναι του Κοραή Δαμάτη, η μετάφραση της Μιμής Ντενίση, τα σκηνικά - κοστούμια της Δέσποινας Βολίδη και η μουσική επιμέλεια του Ιάκωβου Δρόσου. Οι παραστάσεις στη συνέχεια θα «ταξιδέψουν» στη Θεσσαλονίκη και την Κύπρο.
  • Πρεμιέρα, σήμερα και στο θέατρο «Μουσούρη», με την ανατρεπτική κωμωδία του Τέρι Τζόνσον «Η ξανθιά του Χίτσκοκ», που ανεβαίνει σε μετάφραση Σταμάτη Φασουλή και σκηνοθεσία Αντώνη Καλογρίδη, μουσική Κωστή Τζανοκωστάκη, σκηνικά Αντώνη Καλογρίδη, κοστούμια Ιφιγένειας Παπαθεοδότου. Παίζουν: Μηνάς Χατζησάββας, Ναταλία Δραγούμη, Νατάσα Καλογρίδη, Αρης Κάντζης και ο Χρήστος Βαλαβανίδης στο ρόλο του Χίτσκοκ. Τρεις ξανθιές θα συναντηθούν σε τρεις διαφορετικές εποχές, το σήμερα, το 1959 και το 1919. Αυτό θα συμβεί με το ταξίδι ενός καθηγητή σημειολογίας σ' ένα νησί του Αιγαίου για να βρει τα κομμάτια μιας ημιτελούς ταινίας του Χίτσκοκ, έχοντας παρέα μια ξανθιά φοιτήτρια.
  • Το έργο της Μαρίας Καρβουνίδου «Τι χρώμα να βάψουμε την αυλή», παρουσιάζει η ομάδα «Μηδέν αρνητικό» από σήμερα, στο θέατρο «Βαφείο», σε σκηνοθεσία της ίδιας της συγγραφέα και μουσική Θοδωρή Ζιούτου. Παίζουν: Γιώτα Αλεξάνδρου, Βασίλης Κουκαλάνι, Κωνσταντίνος Κάρκας, Διογένης Τριανταφυλλίδης, Δήμητρα Κοντού, Μαρία Καρβουνίδου.
Ταινίες για την ψυχική νόσο

«Το όνομά μου είναι Σαμ»
«Το όνομά μου είναι Σαμ»
«Ας ανοίξουμε τις πόρτες», είναι ο τίτλος του κινηματογραφικού αφιερώματος που διοργανώνει, στη Θεσσαλονίκη, από τις 7 μέχρι τις 10 Νοέμβρη, το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ) με τη συμβολή του Ελληνικού Προγράμματος κατά του Στίγματος των Ψυχικών Διαταραχών, με ταινίες που αντλούν τα θέματά τους από την ψυχική ασθένεια, προκειμένου να διερευνηθεί ο καταλυτικός ρόλος που διαδραματίζει ο κινηματογράφος στη διαμόρφωση των στάσεων του κοινού απέναντι στις ψυχικές διαταραχές.

Το κινηματογραφικό αφιέρωμα θα είναι κάτι περισσότερο από μια απλή προβολή ταινιών και από μια μονοδιάστατη ενημέρωση του κοινού για την ψυχική διαταραχή. Για να επιτευχθεί μια σφαιρική και ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος, πριν από κάθε θεματική ενότητα θα γίνεται συζήτηση με ειδικούς από το χώρο της Ψυχιατρικής και της Τέχνης καθώς και με εκπροσώπους συλλόγων χρηστών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και οικογενειών ενισχύοντας ταυτόχρονα και τη συμμετοχή του κοινού.

Οι ταινίες έχουν χωριστεί σε 3 ενότητες με βάση το θεματικό τους περιεχόμενο: «O μύθος της βίας», «Οικογένεια - Σχέσεις», «Από το άσυλο στην κοινωνική ένταξη».

Στην πρώτη θεματική ενότητα των ταινιών, θα προβληθούν: «Μέσα απ' το σπασμένο καθρέφτη» (Ingmar Bergman, 1961), «Η αποστροφή» (Roman Polanski, 1965) και το πρόσφατο «Fight club» (David Fincher, 1999).

Στη δεύτερη ενότητα: «Angel Baby» (Michael Rymer, 1995), «Shine, o Σολίστας» (Scott Hicks, 1996) και «Το Ονομά μου είναι Σαμ» (Jessie Nelson, 2001). Οι ταινίες της τρίτης ενότητας είναι: «Φράνσις, μια αδέσμευτη γυναίκα» (Graeme Clifford, 1982), το «Το κορίτσι που άφησα πίσω» (James Mangold, 1999) και το «Ελινγκ, ο άνθρωπός σας» (Peter Naess, 2001).

Εικαστική αφήγηση

Την πρώτη έκθεσή του στη χώρα μας παρουσιάζει αυτές τις μέρες στο χώρο Τέχνης «Αιγόκερως» (Ξενοκράτους 45), ο Ηλίας Πούλος. Πρόκειται για έργα ζωγραφικής, τα οποία αποτελούν την πρόσφατη εικαστική δημιουργία του. Στον καλαίσθητο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση ο Χάρης Καμπουρίδης σημειώνει: «Η εικαστική τελετουργία του Πούλου δεν είναι στιλιστική, όσο μεταφυσική, ένα εκκρεμές ανάμεσα στο αφηρημένο και το συγκεκριμένο, στο χάος και την τάξη, στην ασάφεια και την πειθαρχημένη αρμονία. Δε ζωγραφίζει σα διανοούμενος, αλλά σαν προσευχόμενος. Μυεί τον θεατή στο να προβάλλει τον εσωτερικό του κόσμο πάνω στον πίνακα και να διαμορφώσει μια σειρά αισθητικών εμπειριών που στο τέλος ολοκληρώνονται σε μια αφήγηση, σε ιστορία».

Ο Ηλίας Πούλος γεννήθηκε στην Τασκένδη το 1957. Τα μαθητικά και φοιτητικά του χρόνια τα έζησε στην Ελλάδα, όπου σπούδασε (έως το 1980) στη Σχολή Βακαλό. Εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται ως ζωγράφος. Σημαντικός εκπρόσωπος της γενιάς του, έχει πραγματοποιήσει έως σήμερα 9 ατομικές εκθέσεις και performances, ενώ συμμετείχε σε περισσότερες από 25 ομαδικές παρουσιάσεις στη Γαλλία.

Διακόπτεται η λειτουργία του Αρχαιολογικού Μουσείου Ναυπλίου, λόγω των εργασιών που αφορούν σε κτιριακές βελτιώσεις και την επανέκθεση των συλλογών του



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ