ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Νοέμβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αθλιότητες, ναι... «Αθλοι», όχι

Το έρμο το λιοντάρι στο κλουβί του... Κάπως έτσι ένιωσε πολύς κόσμος εκείνο το βράδυ...

Eurokinissi

Το έρμο το λιοντάρι στο κλουβί του... Κάπως έτσι ένιωσε πολύς κόσμος εκείνο το βράδυ...
Η πρώτη αντίδραση των Ελλήνων δημοσιογράφων που είχαν την ατυχία να παρακολουθήσουν το τρίωρο αισθητικό «βασανιστήριο» στο κλειστό στάδιο «Ολιμπίσκι» της Μόσχας, υπό τον επιβλητικό τίτλο «Οι Αθλοι του Ηρακλή», ήταν... «μουγκή». Ολοι είχαν μείνει άφωνοι με τα όσα συνέβησαν πάνω στη σκηνή που είχε στηθεί στη μέση του σταδίου - χωρίζοντάς το - και μόνο μετά επιχειρήθηκε μια πρώτη... «αποδόμηση» των «δρώμενων».

Η δεύτερη αντίδραση ήταν: γιατί το πληρώσαμε ως ελληνικό Δημόσιο μέσω της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας (ΠΟ) με 740.000 ευρώ! Η απόπειρα του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, να υπερασπίσει «επιθετικά» τη συγκεκριμένη επιλογή λέγοντας πως αυτή είναι η σημερινή κουλτούρα της Ρωσίας και πως δεν μπορούμε να επιβάλλουμε τη δική μας αισθητική, έδινε μόνο τη μισή αλήθεια και με μισές αλήθειες δεν μπορείς να πείσεις ότι ο αντιαισθητικός «αχταρμάς» του Μπορίς Κρασνόφ ήταν η μοναδική πολιτιστική πρόταση που θα διαφήμιζε τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας στους Μοσχοβίτες!

Διότι η πρόταση του σκηνογράφου Κρασνόφ που υιοθέτησε η ΠΟ, αφορούσε περισσότερο τις «αισθητικές αναζητήσεις» των λεγόμενων «νεο-Ρώσων» που γεμίζουν τα καζίνο και τα καμπαρέ της Μόσχας, παρά τα πολιτιστικά επιτεύγματα του ρωσικού λαού, τα οποία είναι ακόμη εμφανή, έστω και αν κατακλύζονται από την καπιταλιστική επέλαση. Δεν εννοούμε μόνο τα μπαλέτα και το λυρικό θέατρο του «Μπαλσόι» ή του «Μαρίινσκι», έστω κι αν το τελευταίο είναι στην Α. Πετρούπολη, η οποία όμως ήταν ανέκαθεν η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ρωσίας και θα τιμούσε την Ελλάδα μια διαφορετική εκδήλωση εκεί. Εννοούμε ακόμη και τα θεατρικά σχήματα της ρωσικής πρωτεύουσας που εξακολουθούν να ανεβάζουν ποιοτικά έργα σε ιστορικές σκηνές όπως του Στανισλάφσκι και του Μέγιερχολντ, τις αφίσες των οποίων μπορούσε να δει κανείς ακόμη και μέσα από τα πούλμαν!

Από εδώ λοιπόν προκύπτει και το ερώτημα, αν το «πόνημα» του Κρασνόφ, που πρότειναν οι αρχές της Μόσχας στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα, ελέγχθηκε από την τελευταία και αν ναι, πώς; Διότι ναι μεν δεν μπορούμε να επιβάλλουμε τη δική μας αισθητική, αλλά η υπόθεση μάς αφορά άμεσα, όχι μόνο γιατί την πληρώνουμε, αλλά και γιατί, όπως είπε ο υπουργός στους Ρώσους δημοσιογράφους, η εκδήλωση «στοχεύει να αναδείξει τα μηνύματα, τα ιστορικά και πολιτιστικά μηνύματα των Ολυμπιακών Αγώνων και της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας» και ότι «εμάς μας ενδιαφέρει να περάσουμε στους Ρώσους και τις Ρωσίδες -και ιδίως στους Μοσχοβίτες και τις Μοσχοβίτισσες- το μήνυμα μιας Ολυμπιακής Ελλάδας». Ας δούμε λοιπόν πώς «πέρασαν» αυτά τα μηνύματα...

«Και κροταλίες έχομε...»

Ενας... «Δίας»(;) με «χρυσαφί» γυαλιστερό μανδύα εμφανίστηκε από το βάθος της σκηνής όπου κυριαρχούσαν τεράστιοι κίονες που «βάφονταν» από πολύχρωμα φωτορυθμικά, ενώ στη μέση υπήρχε μια τεράστια γιγαντοοθόνη. Λίγο πριν οι θεατές είχαν ήδη «βομβαρδιστεί» με ηλεκτρονικά ολογράμματα και λέιζερ. Από κει και πέρα μόνο περιληπτικά μπορεί να γίνει η περιγραφή, αφού είναι δύσκολο να παρακολουθήσει κανείς πολλά νούμερα τσίρκου ταυτόχρονα. Διότι περί αυτού επρόκειτο: ακροβάτες, ζογκλέρ, γυμναστές και γυμνάστριες, ένας «χορός» παιδιών ντυμένων στα γαλανόλευκα και άλλο πλήθος ανθρώπων περιφέρονταν γύρω από τον «αφηγητή». Ιππείς του «Ιππευτικού Θεάτρου Κασκαντέρ»(!) με τα άλογά τους έκαναν επίσης το δικό τους νούμερο - χαιρετώντας από συνήθεια τον κόσμο, αφού ήταν φανερό πως δεν καταλάβαιναν ότι συμμετείχαν σε «άλλου»(;) είδους παράσταση - ενώ, ένα ζωντανό λιοντάρι στο κλουβί, επίσης αληθινά γεράκια, βόες, κροταλίες και ένα ελάφι «αναπαριστούσαν» μυθολογικές στιγμές. Η δε «Λερναία Υδρα» ήταν... μακρόστενα πολύχρωμα μπαλόνια που «κατατροπώθηκαν» από την πιτσιρικαρία του «χορού». Μέσα σε όλα αυτά υπήρχε και μια ομάδα χορευτών που χόρεψαν ένα «ποτ-πουρί» ευρωπαϊκών και ρωσικών χωρών (τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στη μελωδία, αφού ο ήχος ήταν... «ραπ») και έκλεισαν... με συρτάκι με φόντο έναν καταγάλανο ουρανό...

Το δεύτερο μέρος ήταν ακόμη πιο θλιβερό: «επιστρατεύτηκαν» βετεράνοι Σοβιετικοί ολυμπιονίκες με τα παράσημά τους και νεότεροι αθλητές σαν άλαλο «φόντο» για τις ομιλίες του Ελληνα υπουργού Πολιτισμού και του προέδρου της Ρωσικής Ολυμπιακής Επιτροπής! Η εκδήλωση έκλεισε με μια «σούπα» που περιείχε από όπερα, παραδοσιακά τραγούδια και το εξαίρετο ποντιακό συγκρότημα «Αργοναύτες Κομνηνοί», μέχρι «αστέρες» της ελαφριάς «ποπ» ρωσικής σκηνής. Φυσικά, τα ποιοτικά σχήματα που συμμετείχαν σε αυτό το μέρος, μάλλον συκοφαντήθηκαν...

Οι «ποπ-σταρ» είναι και η «ειδικότητα» του Κρασνόφ, αφού «στήνει» τα «σόου» αυτών των καλλιτεχνών, μέσω της εταιρίας που έχει συστήσει. Μετά από όλα αυτά επαναλάμβανε σε όλους τους τόνους ότι ήθελε να συμμετάσχει και στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας!

Το «σόου» δεν κατάφερε να κρατήσει ούτε τους θεατές που είχαν έρθει και οι οποίοι, σε ποσότητα, απείχαν πολύ από το να γεμίσουν τις 17.000 θέσεις του μισού σταδίου, μένοντας ελάχιστοι προς το τέλος. Ανάμεσά τους ήταν πάρα πολλοί με προσκλήσεις, σχολειά... και στρατιώτες.

Νέες αυλαίες
«Οι δίδυμες» στο θέατρο «Φούρνος»
«Οι δίδυμες» στο θέατρο «Φούρνος»
  • Πρεμιέρα, σήμερα, του έργου «Υψηλή Τάση» της Αμπι Μόργκαν, στον Εξώστη του «Αμόρε», σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα, σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου, σκηνικά - κοστούμια Ειρήνης Σαριμούτσου. Παίζουν: Χρήστος Λούλης, Φάνης Μουρατίδης, Φαίη Ξυλά. Τρία πρόσωπα, μια γυναίκα και δύο άντρες, παγιδευμένα σε ένα κύκλωμα «υψηλής τάσης», πρόκειται να μάθουν ότι ο... κεραυνός χτυπάει δύο φορές! Ερωτεύτηκαν την ίδια γυναίκα. Οταν εκείνη πέφτει, μπροστά στα μάτια τους, από μια γέφυρα, οι σχέσεις τους διαρρηγνύονται.
  • «Οι Δίδυμες», της Μορίν Λόρενς, ανεβαίνουν αύριο και θα παίζονται μέχρι τις 28 του Νοέμβρη, στο «Φούρνο», με τις Ρούλα Πατεράκη και Μάγδα Μαυρογιάννη. Η σκηνοθεσία είναι της Εύρης Σωφρονιάδου, τα σκηνικά - κοστούμια του Αλέκου Φασιανού, η μετάφραση της Ντέσης Βερβενιώτου και η μουσική επιμέλεια του Κώστα Σουρβάνου.
  • Πρεμιέρα, αύριο, και στο θέατρο «Χυτήριο» με το έργο «Το πιο γρήγορο ρολόι του κόσμου» του Φίλιπ Ρίντλεϊ, σε μετάφραση Μιχάλη Γκίνου - Σπύρου Παπαθωμόπουλου, σκηνοθεσία Μιχάλη Γκίνου, σκηνικά - κοστούμια Δημήτρη Αντωνίτση, μουσική Νίκου Βίττη. Παίζουν: Χρίστος Σολωμός, Μιχάλης Γκίνος, Αννα Κοζαδίνου, Μάνος Καρατζογιάννης και Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου.
«Ο κόσμος του Καβάφη»

Κ. Καβάφης (σκίτσο του Α. Τάσσου)
Κ. Καβάφης (σκίτσο του Α. Τάσσου)
«Καβάφης: Ο κόσμος του και οι εικαστικές μορφές της εποχής του», τιτλοφορείται η έκθεση που παρουσιάζει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (διάρκεια μέχρι τέλη του Γενάρη) και περιλαμβάνει προσωπικά αντικείμενα του ποιητή και δεκάδες εικαστικά έργα συγχρόνων του, επηρεασμένων από τη «μαγεία της Ανατολής».

Η έκθεση εντάσσεται σε αφιέρωμα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας για τα 140 χρόνια από τη γέννηση και 70 χρόνων από το θάνατο του ποιητή, το οποίο περιλαμβάνει εκδόσεις, CD-ROM και CD ήχου. Με την έκθεση επιχειρείται μία κατάδυση στην άγνωστη, αλλά ενδιαφέρουσα πτυχή του ελληνικού «οριενταλισμού», αναπόσπαστο κομμάτι του οποίου υπήρξε και ο Καβάφης. H έκθεση αναπτύσσεται σε δύο σκέλη: το πρώτο αναφέρεται στον προσωπικό κόσμο του ποιητή, με αντικείμενα και έγγραφά του από το Αρχείο Καβάφη, ενώ το δεύτερο στον εικαστικό περίγυρο της εποχής του, με περισσότερα από 90 έργα καλλιτεχνών που είχαν σχέση με την Αλεξάνδρεια. Σημαντικό τμήμα των προσωπικών αντικειμένων του μεγάλου Αλεξανδρινού παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Αθήνα (μεταξύ των οποίων το γραφείο του, μέρος της προσωπικής του βιβλιοθήκης με 20 περίπου βιβλία, κ.ά.).

Στον ΕΥΓΕΝΙΟ ΤΡΙΒΙΖΑ για το έργο του «Οι χελώνες του Βαρόνου» απονέμεται (κατά πλειοψηφία) το φετινό Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου. Επίσης απονέμονται τα εξής βραβεία:

  • Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού Βιβλίου απονέμεται ομόφωνα στην εικονογράφο Φωτεινή Στεφανίδη για την εικονογράφηση του βιβλίου της ίδιας «Ενα, δύο, τρία».
  • Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για τα παιδιά απονέμεται κατά πλειοψηφία στην Παρη Καλαμαρά για το βιβλίο της «Κόκκινη κλωστή δεμένη - το παραμύθι των υφασμάτων».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ