Δεν πρόκειται να συμπεριληφθούν οι αναπληρωτές στο Προεδρικό Διάταγμα για μονιμοποίηση των συμβασιούχων, επανέλαβε χτες στο ΔΣ της ΟΛΜΕ ο υπουργός Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλος και παρέπεμψε τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών στην υπουργό Παιδείας. Κατά τη χτεσινή τους συνάντηση, ο υπουργός Εσωτερικών δήλωσε προς το ΔΣ της ΟΛΜΕ ότι δεν μπορεί να κάνει ειδικές ρυθμίσεις για τους αναπληρωτές γιατί δεν το επιτρέπει η οδηγία η οποία, όπως ομολόγησε, είναι γενική, χωρίς συγκεκριμένες αναφορές και δεν επιτρέπει μονιμοποίηση.
Και από αυτή την εξέλιξη αναδείχτηκαν οι ευθύνες των παρατάξεων της πλειοψηφίας (ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, Παρέμβαση, Συνεργασία) που καλλιέργησαν στους αναπληρωτές αυταπάτες ότι πρόκειται για δήθεν φιλεργατική οδηγία της ΕΕ που τους μονιμοποιεί. Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ σχολιάζει πως η ίδια πλειοψηφία, εγκλωβισμένη στα αδιέξοδά της, έφτασε σε σημείο να αποδεχτεί, στην ουσία, τη νέα ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ για διορισμούς 60% από ΑΣΕΠ και 40% αναπληρωτές. Ενώ, καταστρατηγώντας αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων προέδρων που οι ίδιοι ψήφισαν για μονιμοποίηση αναπληρωτών με τρεις συμβάσεις, υιοθέτησαν πρόταση της ΠΑΣΚ να δημιουργηθεί νέος πίνακας αναπληρωτών όπου θα εντάσσονται όσοι έχουν 18μηνη προϋπηρεσία και από τον οποίο θα γίνει απορρόφηση με τη νέα ρύθμιση. Η ΕΣΑΚ καλεί το ζήτημα των διορισμών και της μόνιμης και σταθερής δουλιάς να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο διεκδίκησης, τονίζοντας ότι έχει αποδειχτεί πως οι διάφορες ρυθμίσεις οξύνουν και αναπαράγουν το πρόβλημα της ομηρίας των αναπληρωτών και ωρομισθίων. Μόνη λύση, τονίζει, η συσπείρωση και ο αγώνας για τη δημιουργία εκ νέου της επετηρίδας.
Αθώοι κρίθηκαν χτες από το Εφετείο Αθηνών οι δεκατρείς μαθητές του 1ου και 2ου ΤΕΕ Ηλιούπολης, οι οποίοι κατηγορούνταν για «διατάραξη της ομαλής λειτουργίας δημοσίου σχολείου, παραμένοντας παράνομα στους χώρους λειτουργίας αυτού και έτσι διατάραξαν και διέκοψαν την ομαλή λειτουργία του». Στην ουσία κι αυτοί οι μαθητές βρέθηκαν κατηγορούμενοι, επειδή τόλμησαν να διεκδικήσουν και όπως προβλέπει η αντιδραστική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου - την οποία θέσπισε η προηγούμενη κυβέρνηση και όπως αποδεικνύεται η σημερινή κυβέρνηση δεν έχει κανένα πρόβλημα να την εφαρμόζει - η κατάληψη σχολείων θεωρείται ιδιώνυμο αδίκημα.
Συγκεκριμένα, οι μαθητές του 1ου και 2ου ΤΕΕ Ηλιούπολης είχαν προχωρήσει σε κατάληψη των σχολείων τους από τις 11/11/2002 μέχρι και τις 21/11/2002, αντιδρώντας έτσι τόσο για την εγκατάσταση στην περιοχή του Κέντρου Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) της ΔΕΗ, όσο και στα σοβαρά κτιριακά προβλήματα που αντιμετώπιζαν τα δύο σχολεία.
«H δίκη εντάσσεται στην πολιτική τρομοκράτησης των μαθητών που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο τρομοκράτησης νεολαίας και των εργαζομένων που αγωνίζονται για ένα καλύτερο μέλλον. Τέτοιες μεθοδεύσεις δεν μπορούν να σταθούν ούτε δικαστικά, πολύ περισσότερο στη συνείδηση του λαού και της νεολαίας που με την αποφασιστική καταδίκη τους θα τις καταργήσει», είπε στο «Ρ» ο Βαγγέλης Κατσάβας, δικηγόρος υπεράσπισης από τη «Δημοκρατική Συσπείρωση για τις λαϊκές ελευθερίες και την αλληλεγγύη».
Το πνεύμα ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας διαπνέει τα πανεπιστήμια σε όλο και πιο έντονο βαθμό. Πώς αλλιώς να ερμηνεύσουμε την πρόταση που τέθηκε χτες στη Συνεδρίαση της Συγκλήτου του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, να εμπορευτεί το ιστορικό σήμα της: τον Προμηθέα Πυρφόρο. Η πρόταση, που μετέφερε στη Σύγκλητο ο πρύτανης του Ιδρύματος, προέβλεπε να δοθεί η δυνατότητα εμπορικής εκμετάλλευσης από ιδιώτη του σήματος του Ιδρύματος, δηλαδή, να το τυπώνει σε μπλουζάκια, στιλό, τετράδια, καπελάκια κ.ο.κ.
Σ' αυτό το σημείο έχει φέρει τα ιδρύματα η πολιτική υποχρηματοδότησης των πράσινων και μπλε κυβερνήσεων κι όταν τα ιδρύματα διεκδικούν κονδύλια, οι παραινέσεις των κυβερνήσεων προς τα ιδρύματα είναι τέτοιες σα να τους λένε: ξεπουληθείτε! Μην ξεχνάμε ότι στο κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την Ανώτατη Εκπαίδευση περιλαμβάνεται η δυνατότητα «αξιοποίησης» της περιουσίας των ιδρυμάτων, ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν αυτή που έδωσε τη δυνατότητα στα ιδρύματα να φτιάξουν και εταιρίες γι' αυτή την αξιοποίηση.
Υπάρχουν όμως κι αυτοί που αντιστέκονται. Στη χτεσινή συνεδρίαση της Συγκλήτου του ΕΜΠ, η Πανσπουδαστική Κ.Σ. επέμεινε και τελικά πέτυχε να μην ξεπουληθεί ο «Πυρφόρος».
«Ο ρόλος της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στο εκπαιδευτικό σύστημα: παρελθόν, παρόν και μέλλον» είναι το θέμα της ημερίδας που πραγματοποιούν τη Δευτέρα, 26 Απρίλη, η ΟΛΜΕ και η ΕΛΜΕ Ηρακλείου στο Ηράκλειο Κρήτης. Στη διάρκειά της θα συζητηθούν θέματα όπως τα ζητήματα δομής, περιεχομένου σπουδών, υλικοτεχνικής - εργαστηριακής υποδομής και λειτουργίας της τεχνικής - επαγγελματικής εκπαίδευσης σήμερα, η δράση, οι πρωτοβουλίες, οι παρεμβάσεις και οι θέσεις της ΟΛΜΕ για την ΤΕΕ, η σημερινή πολιτική για την ΤΕΕ μέσα από τα ΕΠΕΑΕΚ, η προοπτική των αποφοίτων της ΤΕΕ, καθώς και οι προτάσεις αναβάθμισης της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στις εργασίες της ημερίδας θα συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί από τα σχολεία της Περιφέρειας Κρήτης και εκπρόσωποι από τις τοπικές ΕΛΜΕ.
Ρωτάνε οι φοιτητές και λαϊκοί άνθρωποι ποια είναι η ειδοποιός διαφορά της πρότασης της ΠΚΣ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση. Πώς θα ξεπεραστεί η σημερινή άσχημη κατάσταση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ;
Οταν μιλάμε για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση εννοούμε εκπαίδευση στο ανώτατο επίπεδο που να εξασφαλίζει επιστημονική ειδίκευση για όλους αδιάκριτα τους φοιτητές. Εδώ ενδεικτικά θα δούμε τις πιο βασικές πλευρές. Η εκπαίδευση αυτή έχει ενιαίο χαρακτήρα πάνω στα συγκεκριμένα επιστημονικά αντικείμενα, χωρίς τις αναχρονιστικές διακρίσεις σε πανεπιστημιακή και μη πανεπιστημιακή - τεχνολογική εκπαίδευση. Δεν κατηγοριοποιεί τα ιδρύματα, τα τμήματα και τους αποφοίτους. Καταργεί τον αντιεπιστημονικό, ταξικό διαχωρισμό των προπτυχιακών σπουδών από την επιστημονική ειδίκευση. Καταργεί τους κύκλους σπουδών. Οι προπτυχιακές σπουδές είναι ενιαίες για όλους τους φοιτητές ενός τμήματος και οι μεταπτυχιακές σπουδές οδηγούν αποκλειστικά σε διδακτορικό δίπλωμα.
Θεμελιώδες ζήτημα για να είναι ανώτατη η εκπαίδευση είναι να έχει πραγματικά επιστημονικό αντικείμενο, επιστημονικό πρόγραμμα σπουδών και σύνδεση με την έρευνα. Σήμερα με τη διαδικασία της ψευτοανωτατοποίησης των ΤΕΙ υπάρχουν απίθανα τμήματα π.χ. Τυποποίησης και Διακίνησης Προϊόντων, Αισθητικής και Κοσμετολογίας. Η διαστρέβλωση της έννοιας ανώτατης επεκτείνεται και στα Πανεπιστήμια. Υπάρχουν πανεπιστημιακές σχολές που εντάσσονται στην ανώτατη, χωρίς να προσδιορίζεται συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο, π.χ. Τμήμα Τεχνών Ηχου, Εικόνας, Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων, Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Γίνεται φανερό ότι σήμερα κατασκευάζονται διάφορα υποτίθεται επιστημονικά αντικείμενα, με μοναδικό κριτήριο τις ανάγκες της αγοράς για την παραγωγή απασχολήσιμων ή το πολιτικάντικο δόγμα κάθε πόλη και πανεπιστήμιο.
Η πρόταση για την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, που δεν μπορεί παρά να είναι δημόσια και δωρεάν, συνδέει την πραγματική επιστήμη με τις κοινωνικές ανάγκες. Γιατί κάτι που υπηρετεί το κέρδος και την αγορά, δεν μπορεί να είναι πραγματικά επιστημονικό. Η συγκεκριμένη πρόταση αναδεικνύει την κοινωνική αποστολή της επιστήμης στην υπηρεσία των πολλών και διαμορφώνει επιστήμονες καλλιεργημένους και με γενική παιδεία, που μπορούν να δράσουν επιστημονικά σε όλα τα επίπεδα και όχι μονοδιάστατα στο αντικείμενό τους. Διαμορφώνει, δηλαδή, επιστημονικό προσωπικό που μπαίνει στην υπηρεσία της κοινωνίας και μιας ανάπτυξης σχεδιασμένης για τις ανάγκες της.
Βεβαίως, η ρήξη με τη σημερινή πραγματικότητα θα επιβληθεί από τις ίδιες τις λαϊκές δυνάμεις. Για την εφαρμογή της πρότασης θα απαιτηθούν σταδιακά βήματα και κυρίως άλλη πολιτική. Θα πρέπει να καταργηθούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ όλα τα τμήματα με στενό καταρτισιακό ή γενικόλογο σεμιναριακό χαρακτήρα. Δεν μπορεί να υπάρχει εξατομικευμένο πρόγραμμα σπουδών (κύκλοι σπουδών, πιστωτικές μονάδες, κινητικότητα, διά βίου κατάρτιση), όλοι δηλαδή οι μηχανισμοί που υποβαθμίζουν τις σπουδές, για παραγωγή όχι επιστημόνων, αλλά απασχολήσιμων ειδικευμένων εργαζομένων. Αυτή η άλλη πολιτική, πολιτική ρήξης και ανατροπής, είναι και η μόνη που κατοχυρώνει το μέλλον της νεολαίας. Σε αυτό το δρόμο καλεί η Πανσπουδαστική.