Σε αρχαίο νεκροταφείο με κιβωτιόσχημους τάφους και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα «έπεσαν» για μια ακόμη φορά οι εργολάβοι των «μεγάλων» ή «Ολυμπιακών» έργων. Αυτή τη φορά και σύμφωνα με σχετική Ερώτηση των βουλευτών του ΚΚΕ Λιάνας Κανέλλη, Ελπίδας Παντελάκη και Γιάννη Πατσιλινάκου προς τους υπουργούς Πολιτισμού και ΠΕΧΩΔΕ, οι αρχαιότητες βρέθηκαν μέσα στο εργοτάξιο της εταιρίας «ΑΚΤΩΡ» στην περιοχή «Λυκότρυπα» του Δήμου Αχαρνών και νότια της Αττικής Οδού όπου εκτελούνται έργα για τον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Τα αρχαία βρέθηκαν συγκεκριμένα επί της οδού Κωνσταντινουπόλεως, περίπου στο ύψος της οδού Μακεδονίας όπου κατασκευάζεται υπόγεια διέλευση οχημάτων, «παρά τις δεσμεύσεις για υπόγεια διέλευση του προαστιακού». Οι βουλευτές σημειώνουν ότι η περιοχή γειτνιάζει με τον αρχαιολογικό χώρο του Θολωτού Τάφου της Λυκότρυπας (Κόκκινος Μύλος Δήμου Αχαρνών) «και σε όλη την περιοχή των έργων έχουν βρεθεί αρχαία των οποίων η τύχη είναι άγνωστη».
Οι βουλευτές ρωτούν τους υπουργούς αν ισχύει η δέσμευση για υπόγεια διέλευση του προαστιακού και «πώς προτίθενται να προστατεύσουν την πολιτιστική κληρονομιά, που δεν αφορά στενά μόνο την περιοχή, δεδομένου ότι κινδυνεύουν και αυτά να θυσιαστούν στην 20ήμερη "Εθνική Ιδέα" των Ολυμπιακών Αγώνων».
Με καταστροφή απειλούνται τα μνημεία του Χορτιάτη στη Θεσσαλονίκη όπως καταγγέλλουν σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιώργος Χουρμουζιάδης και Αγγελος Τζέκης.
Πρόσφατο αποτέλεσμα της μη χρηματοδότησης από την πολιτεία των απαιτούμενων σωστικών εργασιών, ήταν η κατάρρευση τμήματος εμβαδού 8 τμ της δυτικής πλευράς του ρωμαϊκού υδραγωγείου στου Χορτιάτη που χρονολογείται τον 4ο αι. μ.Χ. Συνολικά το μνημείο «κινδυνεύει από την έντονη διάβρωση που έχει υποστεί και η αρμόδια αρχή (η 9η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων) εκτιμά ότι απαιτείται να συνεχιστούν άμεσα οι σωστικές εργασίες σε όλη την επιφάνειά του».
Ανάλογες εργασίες πρέπει να γίνουν και στη βυζαντινή εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα (12ος αι. μ.Χ.), στο βυζαντινό μοναστήρι του 9ου αι. μ.Χ., στο μεταβυζαντινό γεφύρι και στους ανεμόμυλους που χτίστηκαν τον 18ο αιώνα «και είναι μοναδικοί στο είδος τους στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης». Οι βουλευτές καταλήγουν ότι «επειδή τα μνημεία του Χορτιάτη καταστρέφονται μέρα τη μέρα και επειδή η διάσωση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα της πολιτείας, ερωτάται ο κ. υπουργός εάν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να εγκρίνει άμεσα όλες τις απαιτούμενες πιστώσεις προς τους αρμόδιους φορείς για να συντηρήσουν τα μνημεία του Χορτιάτη, που αποτελεί εξ άλλου το άμεσο μνημειακό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης, η οποία χρειάζεται άμεσα τη φροντίδα της κυβέρνησης και σε θέματα πολιτισμού».
Το θέμα της πειρατείας των CD έθεσαν εκπρόσωποι της Ενωσης Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων, χτες στον υφυπουργό Ανάπτυξης, Γιάννη Παπαθανασίου, επαναλαμβάνοντας τη θέση τους περί «οργανωμένου εγκλήματος», που οδηγεί σε «φοροδιαφυγή 65 - 100 δισ. δραχμών το χρόνο». Οι εκπρόσωποι των δισκογραφικών εταιριών - πολυεθνικών και ελληνικών - αλλά και ο εκπρόσωπος των «Virgin Megastores» αναφέρθηκαν στις επιπτώσεις από την πειρατεία δίσκων, χαρακτηρίζοντάς τις «καταστροφικές» για τη μουσική βιομηχανία και τα δισκοπωλεία. Εκρουσαν, δε, τον κώδωνα του κινδύνου μιλώντας για αύξηση της πειρατείας CD την περίοδο των Ολυμπιακών, κάνοντας μάλιστα λόγο για αναμενόμενη έλευση «καραβιάς 5.000 ατόμων της Νιγηριανής μαφίας». Παράλληλα, για μια ακόμη φορά, συνέδεσαν την πειρατεία με τις απολύσεις εργαζόμενων στις δισκογραφικές εταιρίες και τις θέσεις εργασίας που χάνονται...
Οπως φαίνεται, η πειρατεία μπορεί να γίνει το άλλοθι όχι μόνο για περικοπές στις δισκογραφικές εταιρίες, αλλά και για κλείσιμο εγχώριων τμημάτων των πολυεθνικών. Σε εκείνο που, μάλλον, δεν έκαναν κόπο να αναφερθούν, είναι οι ακριβές τιμές των CD και τα υπερκέρδη των δισκογραφικών εταιριών. Αυτά, εξάλλου, έχουν σπεύσει να τα χαρακτηρίσουν «μύθο», κάνοντας μάλιστα λόγο για χαμηλά κέρδη και «πολλούς ισολογισμούς ζημιογόνους». Ούτε βεβαίως αναφέρονται στις επιλογές της δισκογραφικής τους παραγωγής, που στην πλειοψηφία κινούνται στον «αστερισμό» του εφήμερου και του εύπεπτου, δίνοντας τροφή σε πειρατικές πρακτικές. Εξάλλου, εύλογα ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι την επομένη κιόλας της κυκλοφορίας ενός δίσκου ξεκινά η διακίνηση πλαστών CD.
Δε γνωρίζουμε αν πειρατεία σκοτώνει τη μουσική. Ενα είναι βέβαιο: η καλή μουσική σκοτώνει την πειρατεία...
Οι παραστάσεις της «Τραβιάτα», της πασίγνωστης όπερας του Βέρντι, συνεχίζονται αύριο και τις 14, 16 και 17 Μάη, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε σκηνοθεσία Ούλριχ Πέτερ και σκηνικά - κοστούμια Νίκου Γεωργιάδη. Συμμετέχουν η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Ρίτσαρντ Μπόνινγκ και η Χορωδία της Εθνικής Οπερας της Σόφιας (διεύθυνση Κρίστο Καζαντζίεφ). Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν διεθνή ονόματα του λυρικού θεάτρου, όπως η σοπράνο Ρουθ Αν Σβένσον και οι Αντρέα Ροστ, Μάσα Καρέρα, Τσαρλς Καστρονόβο, Πιοτρ Μπετσάλα, Εντουαρντ Τουματζιάν και Ζαν Λικ Σενιό.